In onze vacante gemeente werd de doop echt niet altijd door de consulent bediend, maar ook regelmatig door andere predikanten. En élke doopdienst was daar die spanning dat in het formulier toch echt dingen anders stonden dan hoe het uitgelegd werd. Of dit GG breed zo is kan ik niet goed beoordelen, wel dat het dus breder voorkomt.Bezorgd schreef:Ik noemde het Doopsformulier. maar er is natuurlijk veel meer. Ook bij het lezen van (nadere) reformatoren en de puriteinen ga je de verschillen zien. En lees bv eens de uitleg van Het Schatboek naast de HC prediking. In ons geval had het vooral te maken met een tweetal predikanten die hier echt heel anders in stonden dan de predikanten die vanaf mijn jeugd de gemeente gediend hebben. En dat heeft een grote invloed op kerkenraad en gemeente. Daarbij zie je een ontwikkeling in een kerkverband die je ook niet veel hoop geeft op verbetering. Maar het kerkverband is niet doorslaggevend geweest. Eerlijk gezegd ervaar ik de binding met een kerkverband als geheel al jaren veel minder. (En misschien heb ik zelfs nog wel meer binding met het vorige kerkverband dan de huidige, ja dat kanAd Anker schreef:Dank Bezorgd, ik waardeer dit en kan het ook heel goed begrijpen. Ik pik deze zin er wel even uit. Je geeft dus aan dat de preken en en het onderwijs op catechisatie niet overeenkomt met bijv. het Doopsformulier en dat je daardoor klem loopt. Je zegt "alleen het..", dus misschien geldt het op meerdere punten dat de overeenkomst wordt gemist. Daarmee zeg je natuurlijk wel wat. Heeft dat te maken met de predikant die op dat moment de gemeenten dient of een gastpredikant die de doop bedient of is dit iets wat het hele kerkverband aangaat? En is de leer in vergelijking met het doopsformulier in de nieuwe kerk wel zuiver?Bezorgd schreef:(...) Waarvan we beloofd hebben deze "in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, of te doen (en te helpen) onderwijzen" Leg alleen het Doopsformulier dan maar eens naast de zondagse preken en het onderwijs op catechisatie. Dan loop je klem. Die verantwoording weegt heel zwaar. En dan kunnen er situaties zijn dat er geen andere mogelijkheid meer is dan om te gaan.(...)) Maar m.i. gaat het om de autonome plaatselijke gemeente. Ik vraag me af hoelang de huidige kerkverbanden in deze vorm blijven bestaan. Er is meer herkenning over kerkmuren heen dan binnen veel kerkelijke denominaties zelf.
In de zoektocht die je dan gaat, ga je zeker opzoek naar een prediking die meer in de lijn van de reformatie en het puritanisme wil staan.
Waarbij ik ervaren heb dat een kerkelijke overgang een heel moeilijk proces is, ik vergelijk het wel eens met een rouwproces. Het gaat gepaard met pijn en verdriet. Tot op de huidige dag.
Bij familie heeft de predikant ook eens eerlijk toegegeven dat die spanning er was. Hij was van mening dat we die spanning ook gewoon moesten laten staan. De uitleg daarvan heb ik niet gehoord, dus of ik het daar mee eens ben weet ik niet. Ik waardeer het altijd wel als predikanten op deze manier open zijn en zich kwetsbaar opstellen.
Wat ook opvalt is als er eens een oudvader gelezen wordt, je eigenlijk gelijk denkt: hè, wat een 'lichte' preek is dit eigenlijk. Achteraf hoor je dan dat het om een oudvader ging. Let wel, dit is vanuit ultra-rechts oogpunt bezien.
Afgelopen zondag heb ik nog erg getwijfeld of ik met mijn zus mee zou gaan naar de GG waar zij lid is. In de avonddienst ging een predikant voor waar ik zeer goede herinnering aan bewaar. Uiteindelijk ervoor gekozen om naar de avonddienst te gaan in wat waarschijnlijk mijn nieuwe gemeente wordt. Ik was daar nog niet eerder in de avonddienst geweest, en had eigenlijk besloten om deze zondag naar beide diensten te gaan.
Maar, eigenlijk had ik er 'zin' in om naar de GG van mijn zus te gaan. Zo zie je maar, er zijn ook goede herinneringen.