Tiberius schreef:GerefGemeente-lid schreef:Tiberius schreef:Ok, een link naar 2 of 3 van die eenzijdige preken dan.
Nee. Dan gaat het weer over namen en personen. Jij bent heus geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem om te kunnen weten wat ik bedoel. Het zegt bijvoorbeeld genoeg dat er geen preken gelezen worden van wijlen de predikanten uit de GG waar jij lid was.
Zo werkt dat natuurlijk niet.
Het is niet van belang van welke predikanten er NIET gelezen worden; dat zegt niets, want er zijn eindeloos veel mogelijkheden. Bovendien zijn dat er maar 2 of 3 die leespreken nagelaten hebben.
Het gaat er juist om welke preken WEL gelezen worden, die in jouw ogen zo eenzijdig zijn, dat ze bij te vaak lezen levensgevaarlijk geacht moeten worden.
Dus kom toch maar op met links naar enkele van die preken. Of trek anders je grote woorden in.
Dat heb ik nooit geschreven. Het punt is dat bepaalde predikanten veel leespreken hebben nagelaten over de levensheiling en de vruchten der wedergeboorte en het vertrouwen op God. Daarover wordt vaak een preek gelezen, vaak van dezelfde predikanten. Terwijl er juist ook preken zijn nagelaten door dezelfde (!) en andere predikanten over de noodzaak van wedergeboorte, de noodzaak van zonde en ellendekennis en het toevallen onder Gods heilig recht. Als die elementen nauwelijks aandacht krijgen tijdens leesdiensten, ontstaat er een scheef beeld. Dat zie ik nu soms al als bepaalde dominees komen preken en een aantal mensen structureel hun plaats leeglaten. Ik denk dat dit komt omdat het verschil tussen de elementen die in de leespreken ten gehore worden gebracht, te veel zich concentreren op bepaalde zaken uit de geloofsleer, waardoor andere zaken ondergesneeuwd raken, waardoor er vervreemding optreedt als er predikanten komen preken die die ondergesneeuwde zaken wel benoemen. En ja, ik geloof dat dit ter rechterzijde andersom ook kan spelen.
Ik weet van een GG in het midden van het land waar er preken gelezen worden van ds. G. Beens tot ds. J. IJsselstein. Welnu, zo zou het in elke gemeente moeten zijn of worden.
Ik ga dus geen preken noemen.