Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Ok, een link naar 2 of 3 van die eenzijdige preken dan.
Nee. Dan gaat het weer over namen en personen. Jij bent heus geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem om te kunnen weten wat ik bedoel. Het zegt bijvoorbeeld genoeg dat er geen preken gelezen worden van wijlen de predikanten uit de GG waar jij lid was.

Ik heb er bovendien in het verleden vaak genoeg op gewezen en dat is ook duidelijk terug te vinden in de archieven van dit forum.
Ararat

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef:
Nee. Dan gaat het weer over namen en personen. Jij bent heus geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem om te kunnen weten wat ik bedoel. Het zegt bijvoorbeeld genoeg dat er geen preken gelezen worden van wijlen de predikanten uit de GG waar jij lid was.

Ik heb er bovendien in het verleden vaak genoeg op gewezen en dat is ook duidelijk terug te vinden in de archieven van dit forum.
Blijft dit ervan over na slechts 3 vragen van Tiberius? :huhu
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:En toch móet opgemerkt worden dat er gemeenten zijn, en vooral ook buiten de GG waar, maar wel vanouds reformatorisch, waar nu een meer verbondsmatige prediking wordt gebracht. De oproep tot bekering wordt niet gehoord, of heel vaag, en men spreekt als het ware tot een schare van gelovigen, in plaats van een schare in Adam diep gevallen mensen. Als die niet ontdekt worden is dat woordelijk, of nog erger, levensgevaarlijk. Zie voor het werk van de wachters (dominees) Ezechiel 33:

1 En des HEEREN woord geschiedde tot mij, zeggende:
2 Mensenkind! spreek tot de kinderen uws volks, en zeg tot hen: Wanneer Ik het zwaard over enig land breng, en het volk des lands een man uit hun einden nemen, en dien voor zich tot een wachter stellen;
3 En hij het zwaard ziet komen over het land, en blaast met de bazuin, en waarschuwt het volk;
4 En een, die het geluid der bazuin hoort, wel hoort, maar zich niet laat waarschuwen; en het zwaard komt, en neemt hem weg, diens bloed is op zijn hoofd.
5 Hij hoorde het geluid der bazuin, maar liet zich niet waarschuwen, zijn bloed is op hem; maar hij, die zich laat waarschuwen, behoudt zijn ziel.
6 Wanneer daarentegen de wachter het zwaard ziet komen, en blaast niet met de bazuin, zodat het volk niet is gewaarschuwd; en het zwaard komt, en neemt een ziel uit hen weg; die is wel in zijn ongerechtigheid weggenomen, maar zijn bloed zal Ik van des hand des wachters eisen.
7 Gij nu, o mensenkind! Ik heb u tot een wachter gesteld over het huis Israëls; zo zult gij het woord uit Mijn mond horen, en hen van Mijnentwege waarschuwen.
8 Als Ik tot den goddeloze zeg: O goddeloze, gij zult den dood sterven! en gij spreekt niet, om den goddeloze van zijn weg af te manen; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
9 Maar als gij den goddeloze van zijn weg afmaant, dat hij zich van dien bekere, en hij zich van zijn weg niet bekeert, zo zal hij in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd.
Juist. Dat is nu precies wat ik bedoel...
Volgens mij gaat het stuk van DIA, oproep tot bekering, nu juist over de verantwoordelijkheid van de mens. Je spreekt jezelf dus nogal tegen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zo werkt dat natuurlijk niet.
Het is niet van belang van welke predikanten er NIET gelezen worden; dat zegt niets, want er zijn eindeloos veel mogelijkheden. Bovendien zijn dat er maar 2 of 3 die leespreken nagelaten hebben.
Het gaat er juist om welke preken WEL gelezen worden, die in jouw ogen zo eenzijdig zijn, dat ze bij te vaak lezen levensgevaarlijk geacht moeten worden.
Dus kom toch maar op met links naar enkele van die preken. Of trek anders je grote woorden in.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Tiberius schreef:
Het is niet van belang van welke predikanten er NIET gelezen worden; dat zegt niets, want er zijn eindeloos veel mogelijkheden. Bovendien zijn dat er maar 2 of 3 die leespreken nagelaten hebben.
Het gaat er juist om welke preken WEL gelezen worden, die in jouw ogen zo eenzijdig zijn, dat ze bij te vaak lezen levensgevaarlijk geacht moeten worden.
Dus kom toch maar op met links naar enkele van die preken. Of trek anders je grote woorden in.
Dat heb ik nooit geschreven. Het punt is dat bepaalde predikanten veel leespreken hebben nagelaten over de levensheiling en de vruchten der wedergeboorte en het vertrouwen op God. Daarover wordt vaak een preek gelezen, vaak van dezelfde predikanten. Terwijl er juist ook preken zijn nagelaten door dezelfde (!) en andere predikanten over de noodzaak van wedergeboorte, de noodzaak van zonde en ellendekennis en het toevallen onder Gods heilig recht. Als die elementen nauwelijks aandacht krijgen tijdens leesdiensten, ontstaat er een scheef beeld. Dat zie ik nu soms al als bepaalde dominees komen preken en een aantal mensen structureel hun plaats leeglaten. Ik denk dat dit komt omdat het verschil tussen de elementen die in de leespreken ten gehore worden gebracht, te veel zich concentreren op bepaalde zaken uit de geloofsleer, waardoor andere zaken ondergesneeuwd raken, waardoor er vervreemding optreedt als er predikanten komen preken die die ondergesneeuwde zaken wel benoemen. En ja, ik geloof dat dit ter rechterzijde andersom ook kan spelen.

Ik weet van een GG in het midden van het land waar er preken gelezen worden van ds. G. Beens tot ds. J. IJsselstein. Welnu, zo zou het in elke gemeente moeten zijn of worden.

Ik ga dus geen preken noemen.
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: Ik weet van een GG in het midden van het land waar er preken gelezen worden van ds. G. Beens tot ds. J. IJsselstein. Welnu, zo zou het in elke gemeente moeten zijn of worden.
Dat is bij ons ook zo. En ik voel me bevoorrecht dat ik in een gemeente zit waar de breedte van het eigen kerkverband wordt gewaardeerd.

Tegelijkertijd zeg je (indirect) wel dat gemeenten die enkel Ds. Beens of enkel Ds. IJsselstein lezen eenzijdig zijn. En daar komen verschillenden tegen in opstand. Want wat zeg je indirect over deze mannen zelf? Of over de gemeente die elke zondag naar één van deze twee mannen luisteren mag?

Je bent weer eens de bocht uit gevlogen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig

Bericht door Mistig »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik weet van een GG in het midden van het land waar er preken gelezen worden van ds. G. Beens tot ds. J. IJsselstein. Welnu, zo zou het in elke gemeente moeten zijn of worden.
Dat is bij ons ook zo. En ik voel me bevoorrecht dat ik in een gemeente zit waar de breedte van het eigen kerkverband wordt gewaardeerd.

Tegelijkertijd zeg je (indirect) wel dat gemeenten die enkel Ds. Beens of enkel Ds. IJsselstein lezen eenzijdig zijn. En daar komen verschillenden tegen in opstand. Want wat zeg je indirect over deze mannen zelf? Of over de gemeente die elke zondag naar één van deze twee mannen luisteren mag?

Daarnaast zou je ook nog de vraag kunnen stellen. Over wat voor verschillen hebben we het nu eigenlijk. Kijk eens naar de wereldkerk. En dan zou één van de flanken in de GG te eenzijdig zijn. Wat een beperkt denken eigenlijk.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mistig schreef:

Leespreken zijn wat anders als live-preken. Dat is volgens mij wel duidelijk. Als een dominee (tot in lengte van jaren) in een gemeente staat, dan concentreert de prediking zich niet op enkele elementen.

Bovendien schreef ik dat er van bepaalde predikanten vaak preken worden gelezen over bepaalde elementen in de geloofsleer, terwijl van diezelfde predikanten er ook preken zijn (op Prekenweb!) die gaan over de noodzaak van wedergeboorte en zonde en ellendekennis.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Mistig schreef:

Volgens mij heeft Jantje dit zojuist recht gezet:

Quote GGL:
Daarover wordt vaak een preek gelezen, vaak van dezelfde predikanten. Terwijl er juist ook preken zijn nagelaten door dezelfde (!) en andere predikanten over de noodzaak van wedergeboorte, de noodzaak van zonde en ellendekennis en het toevallen onder Gods heilig recht.

Waarmee hij aangeeft dat hij bedoelt dat de thema's van de preken die gekozen worden, eenzeiding zijn, niet predikanten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mistig schreef:
Mistig schreef:

Daarnaast zou je ook nog de vraag kunnen stellen. Over wat voor verschillen hebben we het nu eigenlijk. Kijk eens naar de wereldkerk. En dan zou één van de flanken in de GG te eenzijdig zijn. Wat een beperkt denken eigenlijk.
Toch geloof ik dat de signalen die ik aangeef juist een reden zijn dat er steeds meer vervreemding optreedt tussen de flanken binnen onze gemeenten. Ik signaleer dat echt, ook in contacten met mensen uit andere gemeenten. Ik zal je de details hier besparen. Maar je schrikt soms behoorlijk hoe men over elkaar praat.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

heb je niet door dat je het zelf op deze manier ook doet?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Misschien een beetje late reactie, maar ik kan de vragen die er leven bij het opnieuw afleggen van geloofsbelijdenis wel begrijpen.
De grote woorden die gebezigd zijn , zijn de mijne niet. Maar de noodzaak van het nogmaals afleggen van geloofsbelijdenis heeft ook iets tegenstrijdigs.
De Heilige Doop wordt wel overgenomen, maar het belijden van je geloof moet dan voor de tweede keer.
Ik ken voorbeelden van mensen die daar heel veel moeite mee gehad hebben. Kwamen vanuit een andere plaats waar een bijbelgetrouw, bevindelijk gereformeerde prediking was, en voelde het als een vorm van 'verraad' (Zwaar woord, maar ik ken even geen beter woord) En daardoor jaren lang als meelevend lid de diensten bezochten.
In veel andere kerken wordt er een termijn van trouwe meelevendheid gevraagd, en na open gesprek over de redenen van overkomst word je ingeschreven als lid en de BdG wordt dan overgenomen.

Maar nog meer vragen heb ik bij het feit dat als je de GG verlaten hebt en er later weer terugkeert (ook door verhuizing en andere begrijpelijke overstappen), je schuldbelijdenis moet doen. Die heb ik nog nooit begrepen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bertiel schreef:heb je niet door dat je het zelf op deze manier ook doet?
Ik pleit juist voor het geheel van de gemeenten, niet voor een stukje of een flank. Dat heb ik altijd gedaan en zal ik, met alle lek en gebrek in mijn formulering, blijven doen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Dat heb ik nooit geschreven. Het punt is dat bepaalde predikanten veel leespreken hebben nagelaten over de levensheiling en de vruchten der wedergeboorte en het vertrouwen op God. Daarover wordt vaak een preek gelezen, vaak van dezelfde predikanten. Terwijl er juist ook preken zijn nagelaten door dezelfde (!) en andere predikanten over de noodzaak van wedergeboorte, de noodzaak van zonde en ellendekennis en het toevallen onder Gods heilig recht. Als die elementen nauwelijks aandacht krijgen tijdens leesdiensten, ontstaat er een scheef beeld. Dat zie ik nu soms al als bepaalde dominees komen preken en een aantal mensen structureel hun plaats leeglaten. Ik denk dat dit komt omdat het verschil tussen de elementen die in de leespreken ten gehore worden gebracht, te veel zich concentreren op bepaalde zaken uit de geloofsleer, waardoor andere zaken ondergesneeuwd raken, waardoor er vervreemding optreedt als er predikanten komen preken die die ondergesneeuwde zaken wel benoemen. En ja, ik geloof dat dit ter rechterzijde andersom ook kan spelen.

Ik weet van een GG in het midden van het land waar er preken gelezen worden van ds. G. Beens tot ds. J. IJsselstein. Welnu, zo zou het in elke gemeente moeten zijn of worden.

Je schreef dit:
GerefGemeente-lid schreef:In het algemeen gaat het vooral preken waarin weinig aandacht is voor de eis van Gods heilige Wet en vooral de nadruk ligt op de verantwoordelijkheid van de mens. Als je structureel zulke preken leest, zonder de andere kant te laten horen, zorgt dat voor geestelijke scheefgroei in de gemeente, zeker als er veel activisme is. Dat is levensgevaarlijk.
Ik zou graag 2 of 3 voorbeelden zien van welke preken je bedoelt.
Zo moeilijk is dat toch niet? Zeker niet als er levensgevaar mee gemoeid is, lijkt het me niet verkeerd om dat te onderbouwen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Dat heb ik nooit geschreven. Het punt is dat bepaalde predikanten veel leespreken hebben nagelaten over de levensheiling en de vruchten der wedergeboorte en het vertrouwen op God. Daarover wordt vaak een preek gelezen, vaak van dezelfde predikanten. Terwijl er juist ook preken zijn nagelaten door dezelfde (!) en andere predikanten over de noodzaak van wedergeboorte, de noodzaak van zonde en ellendekennis en het toevallen onder Gods heilig recht. Als die elementen nauwelijks aandacht krijgen tijdens leesdiensten, ontstaat er een scheef beeld. Dat zie ik nu soms al als bepaalde dominees komen preken en een aantal mensen structureel hun plaats leeglaten. Ik denk dat dit komt omdat het verschil tussen de elementen die in de leespreken ten gehore worden gebracht, te veel zich concentreren op bepaalde zaken uit de geloofsleer, waardoor andere zaken ondergesneeuwd raken, waardoor er vervreemding optreedt als er predikanten komen preken die die ondergesneeuwde zaken wel benoemen. En ja, ik geloof dat dit ter rechterzijde andersom ook kan spelen.

Triest. In plaats van gebed tot de Heere dat Hij Zijn knechten wil leiden en hen het licht van Zijn Geest wil schenken en vol verwachting je plaats in te nemen.
Plaats reactie