Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Valcke

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door Valcke »

eilander schreef:Ik denk dat ik me zou laten vaccineren als er van overheidswege een verplichting komt. Hoe afschuwelijk en verwerpelijk ik zo'n plicht ook vind, ik kan geen tekst in de Bijbel aanwijzen die mij rechtstreeks verbiedt om te vaccineren.
Ik kan een broeder die zich heeft laten vaccineren, vrij laten. Dus is het een middelmatige kwestie, waarin ik een gebod van de overheid niet naast me neer mag leggen.
Maar ik hoop van harte dat het zover niet komt.
Zelf beschouw ik vaccinatie op zichzelf genomen eveneens als een geoorloofde zaak.
Idem in zichzelf als een middelmatige zaak: een zaak die door Gods Woord niet is geboden of verboden.

Er kunnen evenwel omstandigheden zijn, hetzij van persoonlijke aard, hetzij door tijdsomstandigheden die het niet meer tot een middelmatige zaak maken. Bv. wanneer vaccinatie anders dan gezondheidskundige motieven zou kennen, of wanneer vaccinatie aantoonbaar onveilig zou zijn. In de categorie 'van persoonlijke aard' is voor mij ook de vraag of iemands geweten zich (ook na nader onderwijs) er beslist tegen verzet en blijft verzetten - in zo'n geval lijkt het mij niet goed om over het geweten heen te gaan en is de kwestie m.i. niet middelmatig meer.

Hoewel ik vaccinatie persoonlijk dus in zichzelf als middelmatig zie, zou dat voor mij wel veranderen op het moment dat vaccinatie onderdeel zou worden van een beïnvloedingsprogramma en een toegangsbewijs voor deelname aan de samenleving. Ik meen dat ik daar dan niet aan mee zou mogen doen.
Tiberius
Administrator

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Is bij een vaccinatieplicht de staat dan ook juridisch aansprakelijk voor de schade van (zeldzame) bijwerkingen?

In mijn nabije omgeving is iemand na de booster (67 jaar) behoorlijk ziek geweest ( 2 dagen) Ik kan mij voorstellen dat de staat die twee ziektedagen dan moet vergoeden.
Als de bijwerking nog ingrijpender is kan de staat toch niet wegkijken als zij het verplichten?
Volgens mij wel, is de staat dan juridisch aansprakelijk inderdaad.
Maar ik verwacht dat die kosten totaal niet opwegen tegen de kosten van een lockdown, enz.
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:Ik denk dat ik me zou laten vaccineren als er van overheidswege een verplichting komt. Hoe afschuwelijk en verwerpelijk ik zo'n plicht ook vind, ik kan geen tekst in de Bijbel aanwijzen die mij rechtstreeks verbiedt om te vaccineren.
Ik kan een broeder die zich heeft laten vaccineren, vrij laten. Dus is het een middelmatige kwestie, waarin ik een gebod van de overheid niet naast me neer mag leggen.
Ik vind dit een eerlijke post maar voor mij wel een lastige. Als het voor jou een middelmatige zaak is waarom dan wachten op een verplichting?

Voor mij is het min of meer ook een middelmatige zaak voor een ander. Voor mij persoonlijk gaat het dieper en zo als het nu staat zal ik mij ook bij een plicht niet laten vaccineren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Dat zou inderdaad een vraag zijn. Is het een middelmatige zaak, waarom dan nu niet vaccineren?
Verder: vaccineren is voor mij nu ook, ingegeven door de publieke opinie, een deur naar de 'vrijheid'. Ik vind het als ongevaccineerde prima wanneer bepaalde zaken niet mogelijk zijn, al zijn het soms ook wel offers. (naar het buitenland reizen bijvoorbeeld)
Een uitzonderingspositie innemen omdat je een gewetensvolle keuze maakt, is niet verkeerd.

Voor mij is het 'afgodsargument', waar L. v.d. Tang lang geleden al op wees, een struikelblok. Al besef ik direct dat ik in mijn rijke, luxe, westerse leven veel afgoden heb. Voor mij is een christelijk leven een teer, afhankelijk leven dicht bij de Heere. Voor mij past een vaccin daar niet in. Ik weet serieus niet wat ik zou dan als ik toch verplicht zou worden te vaccineren. Een boete van 100 euro per maand zou wel het minste pijn doen en zou ik prima vinden!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

huisman schreef:Als het voor jou een middelmatige zaak is waarom dan wachten op een verplichting?
Omdat het zo'n dringend advies is, bedoel je?
Forummer

Bericht door Forummer »

huisman schreef:
Ik vind dit een eerlijke post maar voor mij wel een lastige. Als het voor jou een middelmatige zaak is waarom dan wachten op een verplichting?

Voor mij is het min of meer ook een middelmatige zaak voor een ander. Voor mij persoonlijk gaat het dieper en zo als het nu staat zal ik mij ook bij een plicht niet laten vaccineren.
Even een verduidelijkende vraag: jij komt voor je werk toch overal en nergens? Is er dan nooit een vaccinatie gevraagd, voordat corona kwam bedoel ik dan? En hoe ging je daar dan mee om?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Hoewel ik vaccinatie persoonlijk dus in zichzelf als middelmatig zie, zou dat voor mij wel veranderen op het moment dat vaccinatie onderdeel zou worden van een beïnvloedingsprogramma en een toegangsbewijs voor deelname aan de samenleving. Ik meen dat ik daar dan niet aan mee zou mogen doen.
Zo'n beetje de eerste reactie die ik op de huidige lock down hoorde was dat dit slechts een middel is om in de nabije toekomst een qr-maatschappij af te dwingen.

Ik vraag me af wat daar de precieze relevantie van is. Maatschappelijk gezien is daar totaal geen draagvlak voor. Eveneens blijkt de hele qr beveiliging zo belabberd in elkaar te zitten, dat je met historische figuren de qr-code kon omzeilen. Het lijkt me enigszins voorbarig om dat dan naar een principieel niveau te tillen.
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:Als het voor jou een middelmatige zaak is waarom dan wachten op een verplichting?
Omdat het zo'n dringend advies is, bedoel je?
Onder andere. Maar dieper wat dan de reden is om het nu niet te doen. Veranderd die reden met een venaderend beleid van de overheid?

Gehoorzaamheid aan de overheid kan ook zijn dat je de consequenties van het ongehoorzaam zijn aanvaard.
Dat was er toch ook in de tijd van het pokkenbriefje ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Forummer schreef:
huisman schreef:

Even een verduidelijkende vraag: jij komt voor je werk toch overal en nergens? Is er dan nooit een vaccinatie gevraagd, voordat corona kwam bedoel ik dan? En hoe ging je daar dan mee om?
Ik heb mij altijd laten vaccineren met de voor mijn werk noodzakelijk vaccinaties . Dat behoort bij de persoonlijke uitrusting om mijn werk als militair goed te doen. Net als bv mijn helm, mijn persoonlijk wapen enz.
Ik heb al vaker gezegd dat vaccinatie voor mij geen verboden zaak is. Maar nu ligt het voor mij persoonlijk geheel anders. Ik heb dus ook geen ‘wappie’ gedachten over de Covid vaccins. Denk dat ze veilig genoeg zijn en werkzaam.
Wel veel minder werkzaam dan de vaccins die in het rijksoverheidsprogramma zitten (behalve het griepvaccin die is ook matig werkzaam)

Deze pandemie zie ik zoveel meer het handelen van onze Schepper en het tegenwerken van het schepsel. Mijn argumentatie staat in Psalm 91 en daar mag ik tot nu toe uit leven.
Forummer

Bericht door Forummer »

Dankjewel voor je toelichting
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
TSD

Bericht door TSD »

Vaccineren op zichzelf zie ik niet gelijk als een ongeoorloofd middel, het is geen verboden middel in mijn ogen. Daarmee is het dus geen principiële zaak die gelegen ligt in het middel.

Voor mij persoonlijk kan ik een vrijwillig halen van het vaccin nu niet voor mijn geweten verantwoorden om de redenen die ik hier al meermaals heb genoemd en ik nu niet zal herhalen. Ik vind dat Eilander het wel goed kan verwoorden, namelijk dat je biddend er een weg in zoekt waarvan je denk dat die weg niet tussen de Heere en jezelf in gaat staan. Ik kan me echt prima voorstellen dat iemand daar, ook biddend, tot een andere keuze komt.

Op het moment dat de overheid mij dat verplicht, dan ga ik hem halen uit gehoorzaamheid aan de overheid. Het is dan geen vrije keuze, dus de meeste van mijn afwegingen zijn dan niet meer relevant en ik denk dat ik met het gehoorzamen aan de overheid niet 1 van Gods geboden overtreed. Alhoewel zo'n plicht dan tot stand komt vanuit een menselijke maakbaarheidsgedachte en het zonder God deze pandemie proberen te beteugelen, ik geloof zelf niet dat ik de motieven van de overheid mee mag/moet nemen. Ik heb ook een goddeloze overheid te gehoorzamen, zolang ze mij niet dwingen Gods geboden te overtreden of verbieden in Gods wegen te wandelen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:Er wordt ook in dit draadje gesproken over vaccinatieplicht. Kan iemand (@Valcke, @ambtenaar, @DDD ? ) met juridische kennis mij uitleggen hoe zo’n plicht zou moeten werken?

Ik zal ook bij een plicht ongevaccineerd blijven. Wat zal daar dan het gevolg van zijn. Ik kan mij daar niets bij voorstellen wat plausibel zou kunnen zijn.
Niet mee mogen doen met sommige zaken is er nu al zonder die plicht door bv 2G voor te bereiden.

Hier wat oprispingen die volgens mij allemaal niet volgen op een vaccinatieplicht. Maar wat dan wel?

1. Loop ik de kans om opgepakt te worden en onder dwang (vastgebonden? ) geprikt te worden?
2. Wordt er gecontroleerd op straat op een vaccinatiebewijs en krijg je bij het ontbreken een geldboete?
3. Wordt ik persona non grata en uitgezet naar één van onze koloniën? Bij voorkeur Aruba daar heb ik een zeer goede connectie.
4. Raak ik mijn baan kwijt?
5. Moet ik onderduiken?
Je kunt een parallel trekken met de opkomstplicht bij verkiezingen. Als je niet komt, krijg je een boete. In geval van corona zullen vast complementerende maatregelen worden getroffen, zoals toegangscontroles. Als militair kun je wellicht ontslagen worden in de toekomst, als de werkgever bepaalt dat een coronavaccin tot de PSU behoort. Maar dit alles is voorlopig louter theorie in Nederland.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
Valcke schreef:Hoewel ik vaccinatie persoonlijk dus in zichzelf als middelmatig zie, zou dat voor mij wel veranderen op het moment dat vaccinatie onderdeel zou worden van een beïnvloedingsprogramma en een toegangsbewijs voor deelname aan de samenleving. Ik meen dat ik daar dan niet aan mee zou mogen doen.
Zo'n beetje de eerste reactie die ik op de huidige lock down hoorde was dat dit slechts een middel is om in de nabije toekomst een qr-maatschappij af te dwingen.

Ik vraag me af wat daar de precieze relevantie van is. Maatschappelijk gezien is daar totaal geen draagvlak voor. Eveneens blijkt de hele qr beveiliging zo belabberd in elkaar te zitten, dat je met historische figuren de qr-code kon omzeilen. Het lijkt me enigszins voorbarig om dat dan naar een principieel niveau te tillen.
Er is zeker wel draagvlak voor, niet door het volk, wel in de tweede kamer. Je ziet dat uiteindelijk de meeste Kamerleden een CTB wel prima vinden inmiddels.

Straks ga je krijgen dat als je binnen een straal van 10km van je werk woont, je emissieloos moet reizen. Je mag dan met een EV naar je werk komen, met OV of met de fiets. Doe je dat niet, krijg je te horen dat jíj met jouw benzine auto het milieu kapot maakt.

Met een QR code als beloningssysteem kan je héél veel voor elkaar krijgen. De meeste van het volk gaan hier soepel in mee. Mijn vrouw ziet op haar werk heel duidelijk dat oudere collega's de prik niet zo een probleem vinden, maar wij zijn allebei 22 jaar oud, hebben als God het geeft een heel leven voor ons, dan is het wel anders natuurlijk wat de toekomst betreft. Wij horen ook om ons heen best wat jonge stellen met kinderen die twijfelen of ze hun kinderen niet beter thuis schoollessen kunnen geven omdat ze zich zorgen maken over de toekomst.

Het gaat niet zozeer om corona of de vaccinatie, maar de hele QR samenhang enzovoort. Ik wil dat gewoon niet, ik wil niet met een QR of ander beloningssysteem de toekomst ingaan. Als we hier nu in meegaan komen we daar bijna niet meer uit. Kijk naar China, we hebben als Westen altijd met afschuw naar communistische regimes gekeken, maar nu lijkt hetzelfde hier te gebeuren.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Valcke

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:Zelf beschouw ik vaccinatie op zichzelf genomen eveneens als een geoorloofde zaak.
Idem in zichzelf als een middelmatige zaak: een zaak die door Gods Woord niet is geboden of verboden.

Er kunnen evenwel omstandigheden zijn, hetzij van persoonlijke aard, hetzij door tijdsomstandigheden die het niet meer tot een middelmatige zaak maken. Bv. wanneer vaccinatie anders dan gezondheidskundige motieven zou kennen, of wanneer vaccinatie aantoonbaar onveilig zou zijn. In de categorie 'van persoonlijke aard' is voor mij ook de vraag of iemands geweten zich (ook na nader onderwijs) er beslist tegen verzet en blijft verzetten - in zo'n geval lijkt het mij niet goed om over het geweten heen te gaan en is de kwestie m.i. niet middelmatig meer.

Hoewel ik vaccinatie persoonlijk dus in zichzelf als middelmatig zie, zou dat voor mij wel veranderen op het moment dat vaccinatie onderdeel zou worden van een beïnvloedingsprogramma en een toegangsbewijs voor deelname aan de samenleving. Ik meen dat ik daar dan niet aan mee zou mogen doen.
Herman schreef:

1. Ik heb nog even mijn volledige post geplaatst om de context van mijn uitspraak aan te geven.

2. Ik noemde in mijn slotalinea een mogelijkheid. Ik zeg dus niet dat deze mogelijkheid zich voordoet. In het kader van dit topic is deze mogelijkheid echter relevant; we spraken immers hier over een eventuele(!) vaccinatieplicht en wat daar de gevolgen van zijn.

3. Ik zie wel degelijk duidelijke tendenzen in de samenleving richting een qr-maatschappij waarbij vaccinatie voorwaardelijk wordt om aan het maatschappelijk leven deel te nemen. In Australië en Nieuw-Zeeland en deels in Frankrijk en Italië is de qr-code reeds gekoppeld aan toegang tot werk en bepaalde voorzieningen. Ook in Nederland zijn er ambtenaren op de ministeries die een onderzoek in deze richting aanbevelen. Het is dus beslist niet denkbeeldig of theoretisch was ik naar voren bracht.
Laatst gewijzigd door Valcke op 22 dec 2021, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Er is zeker wel draagvlak voor, niet door het volk, wel in de tweede kamer. Je ziet dat uiteindelijk de meeste Kamerleden een CTB wel prima vinden inmiddels.
Meer dan de helft van de bevolking is wel degelijk voorstander van toegangscontroles, zie deze pagina: https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/ma ... /draagvlak
HersteldHervormd schreef:Straks ga je krijgen dat als je binnen een straal van 10km van je werk woont, je emissieloos moet reizen. Je mag dan met een EV naar je werk komen, met OV of met de fiets. Doe je dat niet, krijg je te horen dat jíj met jouw benzine auto het milieu kapot maakt.
Ik ben direct voor deze maatregel.
HersteldHervormd schreef:Met een QR code als beloningssysteem kan je héél veel voor elkaar krijgen.
Waarom typeer je een qr-code als een beloning?
Plaats reactie