Zelf beschouw ik vaccinatie op zichzelf genomen eveneens als een geoorloofde zaak.eilander schreef:Ik denk dat ik me zou laten vaccineren als er van overheidswege een verplichting komt. Hoe afschuwelijk en verwerpelijk ik zo'n plicht ook vind, ik kan geen tekst in de Bijbel aanwijzen die mij rechtstreeks verbiedt om te vaccineren.
Ik kan een broeder die zich heeft laten vaccineren, vrij laten. Dus is het een middelmatige kwestie, waarin ik een gebod van de overheid niet naast me neer mag leggen.
Maar ik hoop van harte dat het zover niet komt.
Idem in zichzelf als een middelmatige zaak: een zaak die door Gods Woord niet is geboden of verboden.
Er kunnen evenwel omstandigheden zijn, hetzij van persoonlijke aard, hetzij door tijdsomstandigheden die het niet meer tot een middelmatige zaak maken. Bv. wanneer vaccinatie anders dan gezondheidskundige motieven zou kennen, of wanneer vaccinatie aantoonbaar onveilig zou zijn. In de categorie 'van persoonlijke aard' is voor mij ook de vraag of iemands geweten zich (ook na nader onderwijs) er beslist tegen verzet en blijft verzetten - in zo'n geval lijkt het mij niet goed om over het geweten heen te gaan en is de kwestie m.i. niet middelmatig meer.
Hoewel ik vaccinatie persoonlijk dus in zichzelf als middelmatig zie, zou dat voor mij wel veranderen op het moment dat vaccinatie onderdeel zou worden van een beïnvloedingsprogramma en een toegangsbewijs voor deelname aan de samenleving. Ik meen dat ik daar dan niet aan mee zou mogen doen.