Er is een 1e onderzoek uit de UK, prematuur en o.b.v. heel weinig data, dat het verschil in effectiviteit tegen Omicron met en zonder booster nog wel heel groot is. Met een booster van Pfizer (zowel na 2 prikken Pfizer als na 2 prikken AZ) kwam de effectiviteit uit op 70%.HersteldHervormd schreef: Wat ik ook vreemd vind is het volgende. Overal hoor je nu, we moeten snel boosteren, op die manier blijven we de omicron voor. In juli van dit jaar begon Israël met boosteren. Dat is 5 maanden geleden. Het boostervaccin is dus op z'n minst 5 maanden oud. De omicron variant kan dus nog niet meegenomen zijn in deze booster. Hoe bedoelen ze dan dat boosteren helpt tegen de omicron? Wie legt mij dit uit?
- Wel op basis van heel weinig data
- Wel op basis van heel korte termijn na boosteren, dus hoe lang die 70% vastgehouden wordt weten we nog niet.
Dus voorlopige aanname is dat boosteren zonder aangepast vaccin geen top effectiviteit geeft, maar wel nog zeer fors helpt t.o.v. 2 prikken en dat snelheid nu geboden is (effectiviteit van Pfizer is zeer laag na 2 prikken en Astra Zenica rond 0, opnieuw op gebaseerd van heel weinig data overigens), dus wachten op een aangepast vaccin geen optie (dat zal dan de 4e prik mogelijk worden).
Data uit Israël hebben we nog niet, gelet op dat ze daar veel eerder al zijn begonnen met boosteren komt daar denk ik als eerste relevante informatie over de effectiviteit na een aantal maanden, maar ook dat zal nog wel even op zich laten wachten (risicopopulatie is nu ongeveer 2,5-4 maanden geleden voor de 3e keer geprikt).
*effectiviteit gaat hier om effectiviteit tegen (symptomatische) besmetting, over effectiviteit tegen ziekenhuis / IC opname is nog niets bekend t.a.v. Omicron)