Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

TSD

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

HersteldHervormd schreef: Wat ik ook vreemd vind is het volgende. Overal hoor je nu, we moeten snel boosteren, op die manier blijven we de omicron voor. In juli van dit jaar begon Israël met boosteren. Dat is 5 maanden geleden. Het boostervaccin is dus op z'n minst 5 maanden oud. De omicron variant kan dus nog niet meegenomen zijn in deze booster. Hoe bedoelen ze dan dat boosteren helpt tegen de omicron? Wie legt mij dit uit?
Er is een 1e onderzoek uit de UK, prematuur en o.b.v. heel weinig data, dat het verschil in effectiviteit tegen Omicron met en zonder booster nog wel heel groot is. Met een booster van Pfizer (zowel na 2 prikken Pfizer als na 2 prikken AZ) kwam de effectiviteit uit op 70%.
- Wel op basis van heel weinig data
- Wel op basis van heel korte termijn na boosteren, dus hoe lang die 70% vastgehouden wordt weten we nog niet.

Dus voorlopige aanname is dat boosteren zonder aangepast vaccin geen top effectiviteit geeft, maar wel nog zeer fors helpt t.o.v. 2 prikken en dat snelheid nu geboden is (effectiviteit van Pfizer is zeer laag na 2 prikken en Astra Zenica rond 0, opnieuw op gebaseerd van heel weinig data overigens), dus wachten op een aangepast vaccin geen optie (dat zal dan de 4e prik mogelijk worden).

Data uit Israël hebben we nog niet, gelet op dat ze daar veel eerder al zijn begonnen met boosteren komt daar denk ik als eerste relevante informatie over de effectiviteit na een aantal maanden, maar ook dat zal nog wel even op zich laten wachten (risicopopulatie is nu ongeveer 2,5-4 maanden geleden voor de 3e keer geprikt).
*effectiviteit gaat hier om effectiviteit tegen (symptomatische) besmetting, over effectiviteit tegen ziekenhuis / IC opname is nog niets bekend t.a.v. Omicron)
Valcke

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:Dit is serieus:
https://www.nature.com/articles/s41591-021-01630-0
Nog niet heel goed bestudeerd maar Tabel 4, geeft aan dat de risicos op genoemde hartproblemen voor mensen onder 40 niet heel veel minder zijn na vaccinatie dan na besmetting (aangezien je twee doses krijgt misschien niet eens minder, zeker niet bij Moderna).

Het gaat nog steeds om kleine aantallen en in veel gevallen om iets wat geen serieuze langetermijn gevolgen heeft, maar het lijkt me wel iets om mee te nemen als je vaccinatiedwang/drang toepast en voor aanbevelingen wat betreft zware lichamelijke inspanning in de weken na vaccinatie (kort na een Covidbesmetting heb je misschien sowieso minder zin in sporten).

Het geeft ook aan dat de Scandinavische landen er waarschijnlijk goed aan doen om Moderna niet te gebruiken bij jongeren.
Wanneer de kans op pericarditis bij 2x Moderna (voor de leeftijd < 40 jaar) reeds groter is dan bij een besmetting, dan zou ik als leek zeggen: stop ermee (in elk geval met Moderna).

Opmerkelijk ook dat in NL mensen op dit moment niet kunnen kiezen welk vaccin ze krijgen voor de booster (Pfizer of Moderna). Je zou bijna denken dat men bang is met voorraden te blijven zitten (vanaf het voorjaar kunnen immers wellicht 'bijgewerkte' vaccins geleverd worden die rekening houden met delta en omikron).
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:
HersteldHervormd schreef:
Nog niet heel goed bestudeerd maar Tabel 4, geeft aan dat de risicos op genoemde hartproblemen voor mensen onder 40 niet heel veel minder zijn na vaccinatie dan na besmetting (aangezien je twee doses krijgt misschien niet eens minder, zeker niet bij Moderna).

Het gaat nog steeds om kleine aantallen en in veel gevallen om iets wat geen serieuze langetermijn gevolgen heeft, maar het lijkt me wel iets om mee te nemen als je vaccinatiedwang/drang toepast en voor aanbevelingen wat betreft zware lichamelijke inspanning in de weken na vaccinatie (kort na een Covidbesmetting heb je misschien sowieso minder zin in sporten).

Het geeft ook aan dat de Scandinavische landen er waarschijnlijk goed aan doen om Moderna niet te gebruiken bij jongeren.
Met welke rede is het vaccin tegen de Mexicaanse griep uit de markt gehaald?

Wat ik ook vreemd vind is het volgende. Overal hoor je nu, we moeten snel boosteren, op die manier blijven we de omicron voor. In juli van dit jaar begon Israël met boosteren. Dat is 5 maanden geleden. Het boostervaccin is dus op z'n minst 5 maanden oud. De omicron variant kan dus nog niet meegenomen zijn in deze booster. Hoe bedoelen ze dan dat boosteren helpt tegen de omicron? Wie legt mij dit uit?
Eerste vraag: Volgens mij was dat omdat Mexicaanse griep veel minder serieus bleek dan toen de vaccins massaal werden ingeslagen (dat was geen fout, uitgaan van een ernstig scenario als je nog te weinig gegevens hebt is niet verkeerd).

Tweede vraag: Het is niet zo do Omicron helemaal verschillend is van andere varianten. De gedachte is dat zeker tegen ziekenhuisopname en overlijden een vaccin/eerdere besmetting nog redelijk wat bescherming biedt (niet volledig, maar het maakt de kans op zoiets ergs een stuk kleiner). Een recente booster zal dat effect vergroten.
Eerste vraag: Ze zijn toch gestopt met vaccineren vanwege het hoge aantal bijwerkingen. https://nos.nl/artikel/2251454-informat ... ergehouden

Tweede vraag: Nee niet helemaal, maar het verschilt wel zo erg dat de eerste en tweede prik sterk in effectiviteit afnemen. De boosterprik is voor het eerst al in juli gezet in Israël. Na 4 maanden is die prik ook hier gezet, maar de boosterprik is toch geënt op Delta denk ik? Toch niet op omicron.

Ik snap je punt wel dat het mogelijk toch weer helpt, maar in welke mate gaat die booster helpen. In welke mate wijkt de booster af t.o.v. de eerste en tweede prik? En word er bij de booster tussentijds nog een beetje gesleuteld?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:

Wanneer de kans op pericarditis bij 2x Moderna (voor de leeftijd < 40 jaar) reeds groter is dan bij een besmetting, dan zou ik als leek zeggen: stop ermee (in elk geval met Moderna).

Opmerkelijk ook dat in NL mensen op dit moment niet kunnen kiezen welk vaccin ze krijgen voor de booster (Pfizer of Moderna). Je zou bijna denken dat men bang is met voorraden te blijven zitten (vanaf het voorjaar kunnen immers wellicht 'bijgewerkte' vaccins geleverd worden die rekening houden met delta en omikron).
Je moet denk ik dag 0 wel meenemen in geval van Covid besmetting.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Framboos

Bericht door Framboos »

Valcke schreef:

Moderna wordt ook niet meer gegeven bij personen onder de 50, als booster. Onder de 50 wordt pfizer gegeven.
Valcke

Bericht door Valcke »

Framboos schreef:Moderna wordt ook niet meer gegeven bij personen onder de 50, als booster. Onder de 50 wordt pfizer gegeven.
Je zult het wel weten, maar op Rijksoverheid.nl staat op dit moment dit:
Rijksoverheid.nl schreef:Alle mensen die in aanmerking komen voor een boostervaccinatie krijgen een mRNA-vaccin aangeboden: BioNTech/Pfizer of Moderna. Ongeacht het vaccin waar ze eerder mee zijn geprikt.

U kunt niet zelf kiezen met welk vaccin u de boostervaccinatie krijgt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Valcke schreef:
Framboos schreef:Moderna wordt ook niet meer gegeven bij personen onder de 50, als booster. Onder de 50 wordt pfizer gegeven.
Rijksoverheid.nl schreef:Alle mensen die in aanmerking komen voor een boostervaccinatie krijgen een mRNA-vaccin aangeboden: BioNTech/Pfizer of Moderna. Ongeacht het vaccin waar ze eerder mee zijn geprikt.

Er zijn ook mensen met onderliggend lijden (of ziekte in het verleden) die in aanmerking komen voor een derde prik. Dat is wat anders dan een boosterprik. Als je in aanmerking komt voor een derde prik, is dat altijd dezelfde als de eerdere twee prikken.

Bovendien is een derde prik een volledige dosis en een boosterprik is een halve dosis.
Valcke

Bericht door Valcke »

GerefGemeente-lid schreef:Als je in aanmerking komt voor een derde prik, is dat altijd dezelfde als de eerdere twee prikken.

Bovendien is een derde prik een volledige dosis en een boosterprik is een halve dosis.
Waar haal je dit vandaan?
windorgel

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door windorgel »

Valcke schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Als je in aanmerking komt voor een derde prik, is dat altijd dezelfde als de eerdere twee prikken.

De GGD schrijft daarover:
Is de booster hetzelfde als de derde prik?
Nee, een derde vaccinatie is niet hetzelfde als een boostervaccinatie. Voor de meeste andere mensen bestaat de basisvaccinatie uit 1 of 2 prikken. Voor patiënten met een ernstige afweerstoornis is een derde prik onderdeel van de basisvaccinatie. Zij hebben die nodig om goed beschermd te zijn tegen ernstige ziekte of sterfte door corona. Daarmee is een 3e prik voor patiënten met een ernstige afweerstoornis iets anders dan een boostervaccinatie (een extra afweerprikkel) voor de rest van de mensen.
Framboos

Bericht door Framboos »

Valcke schreef:

Wat rijksoverheid vermeld, strijdt niet met wat ik zeg. Je kunt niet zelf kiezen, dat doet de GGD voor je, obv leeftijdsgebonden kenmerken.
Valcke

Bericht door Valcke »

Framboos schreef:
Valcke schreef:

Wat rijksoverheid vermeld, strijdt niet met wat ik zeg. Je kunt niet zelf kiezen, dat doet de GGD voor je, obv leeftijdsgebonden kenmerken.
Het strijdt niet met wat jij zegt, maar het is wel onvolledig. En er zijn heel wat mensen die zich over Moderna meer zorgen maken dan over Pfizer. Dus de mededeling op rijksoverheid.nl dat mensen niet kunnen kiezen, is bepaald niet handig.

Het uitgangspunt dat de GGD wel voor je bepaalt wat je krijgt, vindt ik bovendien niet getuigen van transparantie en het besef dat die transparantie nu juist zo nodig is voor het vertrouwen van de bevolking. Het komt op mij zelfs stupide over dat men dingen niet meldt die kennelijk wel bekend zijn.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Valcke schreef:

Zie het bericht van @windorgel.

En verder is mij dit persoonlijk medegedeeld door het RIVM.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:
Valcke schreef:

Dat lees ik niet op de onderstaande site.

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... vaccinatie

Welk vaccin wordt voor de booster gebruikt?
De vaccinatie wordt gezet met een mRNA vaccin: Pfizer/BioNTech of Moderna. Het maakt niet uit welk vaccin iemand als 1e en 2e prik heeft gehad. Er is geen keuzemogelijkheid.

Mensen die een booster krijgen met Pfizer/BioNTech worden gevaccineerd met dezelfde dosis als voor de 1e en 2e prik wordt gebruikt.
Mensen die een booster krijgen met Moderna, krijgen een dosis die de helft is van wat er bij de 1e en 2e prik met Moderna is gegeven.

Is het veilig als ik de boosterprik met een ander merk vaccin krijg?
Voor de boostervaccinatie kunnen allebei de mRNA-vaccins (Pfizer en Moderna) ingezet worden. Het maakt niet uit welk merk vaccin is gebruikt bij eerdere vaccinaties: Pfizer, Moderna, AstraZeneca of Janssen.
Een boostervaccinatie van een ander merk dan de eerste of tweede prik, het combineren van vaccins, staat nog niet officieel beschreven in de bijsluiters van de vaccins en de EMA registratie. Wel is uit onderzoek tot nu toe gebleken dat er geen verschil in effectiviteit en bijwerkingen is. Daarom is door de Gezondheidsraad geadviseerd dat voor de booster de vaccins gecombineerd kunnen worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Verbannen

J.C. Philpot schreef:
Valcke schreef:

Dat lees ik niet op de onderstaande site.

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... vaccinatie

Welk vaccin wordt voor de booster gebruikt?
De vaccinatie wordt gezet met een mRNA vaccin: Pfizer/BioNTech of Moderna. Het maakt niet uit welk vaccin iemand als 1e en 2e prik heeft gehad. Er is geen keuzemogelijkheid.

Mensen die een booster krijgen met Pfizer/BioNTech worden gevaccineerd met dezelfde dosis als voor de 1e en 2e prik wordt gebruikt.
Mensen die een booster krijgen met Moderna, krijgen een dosis die de helft is van wat er bij de 1e en 2e prik met Moderna is gegeven.

Is het veilig als ik de boosterprik met een ander merk vaccin krijg?
Voor de boostervaccinatie kunnen allebei de mRNA-vaccins (Pfizer en Moderna) ingezet worden. Het maakt niet uit welk merk vaccin is gebruikt bij eerdere vaccinaties: Pfizer, Moderna, AstraZeneca of Janssen.
Een boostervaccinatie van een ander merk dan de eerste of tweede prik, het combineren van vaccins, staat nog niet officieel beschreven in de bijsluiters van de vaccins en de EMA registratie. Wel is uit onderzoek tot nu toe gebleken dat er geen verschil in effectiviteit en bijwerkingen is. Daarom is door de Gezondheidsraad geadviseerd dat voor de booster de vaccins gecombineerd kunnen worden.
Het punt is dat een derde prik wat anders is dan een boosterprik.

Zie ook het bericht van @windorgel.

Wat wel een interessante vraag is, is of mensen die een derde prik hebben gehad ook nog in aanmerking komen voor een boosterprik.
Valcke

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:

Beide dingen die je schreef staan niet in het bericht / citaat van @windorgel. Daar staat alleen in dat de derde prik iets anders is dan de booster.

Ik zie nu dat Philpot een vollediger bericht plaatst. De halve dosis geldt kennelijk alleen voor Moderna.
Er staat overigens ook in dat bericht niets over wat Framboos schreef over een leeftijdsgrens voor Moderna (niet onder 50 jaar).
Plaats reactie