Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Ambtenaar

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Ambtenaar »

Laag schreef:Ik vind dit zo bizar op Refoforum, een geroepen knecht van God, doet uitspraken, en daar gaan we weer, opleiding deugt niet, kerkverband niet, taalgebruik niet. Wat maakt het uit dat het Gods knecht is?
De Dordtse kerkorde is heel helder. Predikanten moeten gestudeerd hebben. Bij uitzondering kunnen anderen op basis van singuliere gaven tot het ambt worden toegelaten. In deze gemeenschap voldoet geen enkele predikant behalve ds. Kort aan de studie eis. De overige predikanten zijn op basis van singuliere gaven toegelaten tot het ambt. Dat kun je geen uitzondering meer noemen, dat is regel. Ik kan niet oordelen over de voorwaarden godzaligheid, ootmoedigheid, zedigheid, goed verstand en discretie om toegelaten te worden tot het ambt van predikant. Ik heb ook weinig reden om te twijfelen dat zij niet aan deze voorwaarden voldoen. Maar welsprekend zijn deze predikanten van deze kerkgemeenschap niet. En als je niet welsprekend bent, voldoe je niet aan de voorwaarden van de eigen kerkorde en zou je dus niet mogen worden toegelaten tot het ambt van predikant. Zo simpel is het wat mij betreft.
Wat maken zijn woorden uit?
Alles. Geloofsoverdracht vindt plaats via woorden.
Posthoorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Posthoorn »

Volgens mij vinden de OGG de DKO niet zo belangrijk als in de GG.
Verder is de DKO niet canoniek. Dus kun je je afvragen of DKO gelijk heeft op het punt van predikanten die gestudeerd moeten hebben.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
parsifal schreef: Ga je ook nog bewijs leveren voor wilde claims als "de drukte in de ziekenhuizen komt vooral door vaccin bijwerkingen." of je claims over oversterfte in alle leeftijdsgroepen door Europa heen.
ik niet. ik weet onderhand wel genoeg.
en wacht rustig af.

De conclusie is dat vaccins beperkte tijd bescherming bieden en dat - gelet op het schema - dese bescherming maximaal was afgelopen zomer toen het niet relevant was. Met dank aan onze wetenschap.En dat bijwerkingen nooit goed zijn onderzocht. En dat alle dure woorden uit de kast worden getrokken om te ontkennen dat de wetenschap (waarvoor Hugo een diepe buiging maakte en die ons ging redden) totaal heeft gefaald.

En met domme mensen met een kokervisie ga ik verder niet in gesprek. Zinloos.
Nee, zoals gewoonlijk roep je maar wat dingen.
En ja dat de vaccins mogelijk niet op hun best werken nu er een stijging is (wat is oorzaak, wat is gevolg?) is waar. Dat hebben we ook moeten leren. We kunnen nu ook proberen te leren van Bulgarije waar meer dan een half procent van de bevolking meer is overleden in de afgelopen half jaar dan in de perioden daarvoor. Of van Roemenie.

Wetenschap geeft geen redding, komt niet eens in de buurt. Maar "totaal gefaald" is onzinnig als je redelijke verwachtingen hebt van wat je met wetenschappelijke resultaten kunt doen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef:Volgens mij vinden de OGG de DKO niet zo belangrijk als in de GG.
Verder is de DKO niet canoniek. Dus kun je je afvragen of DKO gelijk heeft op het punt van predikanten die gestudeerd moeten hebben.
Het staat toch echt in hun eigen beleidsplan dat ze de Dordtse kerkorde volgen.
Marco

Bericht door Marco »

Wim Anker schreef:En met domme mensen met een kokervisie ga ik verder niet in gesprek. Zinloos.
Het heeft inderdaad geen zin om tegen jezelf te praten.
Terri

Bericht door Terri »

Marco schreef:
Wim Anker schreef:En met domme mensen met een kokervisie ga ik verder niet in gesprek. Zinloos.
Is soms wel fijn, krijg je niet zoveel tegengas :huhu
Mara

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Marco schreef:
Is soms wel fijn, krijg je niet zoveel tegengas :huhu
Ik vraag mezelf weleens iets, maar dan krijg ik geen antwoord. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Dit topic gaat over COVID, en dan in het bijzonder over vaccinatie. Niet over allerlei andere onderwerpen waar je opeens aan moest denken toen het over COVID ging. Ontopic dus.
Framboos

Bericht door Framboos »

Wim Anker schreef:
parsifal schreef:
Ga je ook nog bewijs leveren voor wilde claims als "de drukte in de ziekenhuizen komt vooral door vaccin bijwerkingen." of je claims over oversterfte in alle leeftijdsgroepen door Europa heen.
en wacht rustig af.

De conclusie is dat vaccins beperkte tijd bescherming bieden en dat - gelet op het schema - dese bescherming maximaal was afgelopen zomer toen het niet relevant was. Met dank aan onze wetenschap.En dat bijwerkingen nooit goed zijn onderzocht. En dat alle dure woorden uit de kast worden getrokken om te ontkennen dat de wetenschap (waarvoor Hugo een diepe buiging maakte en die ons ging redden) totaal heeft gefaald.

Dus iedereen met een andere mening is dom en heeft een kokervisie, daar hoef je niet mee in gesprek. Zo krijg je vanzelf een kokervisie...
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Framboos schreef:
Wim Anker schreef:
parsifal schreef:
Ga je ook nog bewijs leveren voor wilde claims als "de drukte in de ziekenhuizen komt vooral door vaccin bijwerkingen." of je claims over oversterfte in alle leeftijdsgroepen door Europa heen.
en wacht rustig af.

Dus iedereen met een andere mening is dom en heeft een kokervisie, daar hoef je niet mee in gesprek. Zo krijg je vanzelf een kokervisie...
Neehoor. Maar gisteren werd ook om onderbouwing gevraagd n.a.v. mijn claim dat 4 van de 5 ic opnames onjuist was terwijl dat toch wel duidelijk werd uit het nieuws. (als je wat breder las dan de RIVM en Hugo bulletins).
In de UK nu 75% van de opname in ziekenhuizen gevaccineerd en 80% van de UK doden zijn gevaccineerd.
Als je dan blijft roepen dat de vaccins niet hebben gefaald ben ik er, qua gesprek, klaar mee inderdaad.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
Neehoor. Maar gisteren werd ook om onderbouwing gevraagd n.a.v. mijn claim dat 4 van de 5 ic opnames onjuist was terwijl dat toch wel duidelijk werd uit het nieuws. (als je wat breder las dan de RIVM en Hugo bulletins).
In de UK nu 75% van de opname in ziekenhuizen gevaccineerd en 80% van de UK doden zijn gevaccineerd.
Als je dan blijft roepen dat de vaccins niet hebben gefaald ben ik er, qua gesprek, klaar mee inderdaad.
Wat het eerste betreft. Ik geloof best dat minder dan 80% van de op de IC opgenomen patienten gevaccineerd is. (Niet dat vaccinatie de oorzaak is van een noemenswaardig deel van de IC opnames, wat je eerder claimde).

Ik geloof niet dat 80% van de aan Covid overleden mensen in de laatste weken in het VK gevaccineerd is. (80% van de overledenen in totaal -Covid of niet-, wil ik nog wel geloven, maar dat lijkt me vrij zinloos om naar te kijken).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejvl

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef: In de UK nu 75% van de opname in ziekenhuizen gevaccineerd en 80% van de UK doden zijn gevaccineerd.
Israël bijna 80% op de IC niet gevaccineerd hoorde ik op radio 1.
In Ede is het ook vrij duidelijk.
Habitat

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Habitat »

ejvl schreef:
Wim Anker schreef: In de UK nu 75% van de opname in ziekenhuizen gevaccineerd en 80% van de UK doden zijn gevaccineerd.
Israël bijna 80% op de IC niet gevaccineerd hoorde ik op radio 1.
In Ede is het ook vrij duidelijk.
Ter aanvulling op de laatste zin over Ede (Gelderse Vallei ziekenhuis):
https://www.edestad.nl/lokaal/corona/76 ... enten-niet
Marco

Bericht door Marco »

Dus: conclusie tot nu toe: 80 procent van de ic-opnamen in een van de ziekenhuizen die als 'bewijs' aangehaald worden is niet-gevaccineerd.

En in de bijsluiter van Pfizer staan bijwerkingen netjes genoemd en wordt niet ontkend dat er mogelijk bijwerkingen nog onbekend zijn, iets wat er vanaf het begin in stond. Dat toont dus aan dat er niet iets onder het tapijt geveegd wordt.

Het vaccin heeft dus niet gefaald, hooguit niet aan irreële verwachtingen voldaan (en dan vooral niet aan irreële verwachtingen door anti-vaxxers). De werkzaamheid loopt langzaam terug, en ook daarvoor was van tevoren door de wetenschap gewaarschuwd. Dit was een reëele mogelijkheid. Je kunt blijven roepen dat de vaccins hebben gefaald, maar de feiten ondersteunen dat niet - tenzij je het criterium voor 'falen' onwaarschijnlijk hoog legt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Dit lijkt me ook wat ongenuanceerd. Ik acht het wel een falen te zijn dat gevaccineerden het virus net zo makkelijk doorgeven dan niet gevaccineerden.

Het enige voordeel lijkt nu nog dat gevaccineerden tot nu minder ziek lijken te worden dan niet gevaccineerden.

Verder was bij introductie van de vaccins de beschermingspercentage wel een ding. Die lag bij alle vaccins wel rond de 90 procent. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar wat zei zo'n percentage toen en wat zegt het nu?

Kun je daar iets over zeggen, Marco?
Plaats reactie