hervormde schreef:Bert inderdaad wordt er hier tot de gemeente gesproken. Die van Laodicea:
En schrijf aan den Engel der gemeente te Laodicéa:
Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin der schepping Gods:
Ik weet uwe werken, dat gij noch koud noch warm zijt; och dat gij koud of warm waart! Maar dewijl gij lauw zijt, en noch koud noch warm, zal ik u uitspuwen uit mijnen mond. Want gij zegt: Ik ben rijk en verrijkt, en behoef niets; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig en jammerlijk, arm, blind en naakt. Ik raad u, dat gij goud van mij koopt, dat met vuur doorlouterd is, opdat gij rijk wordt; en witte klederen, opdat gij u kleedt en de schande uwer naaktheid niet openbaar worde; en ogenzalf om uwe ogen te zalven, opdat gij zien moogt. Wien ik liefheb, dien bestraf en kastijd ik. Zo wees dan ijverig en doe boete.
Zie, ik sta voor de deur en klop aan; indien iemand mijne stem zal horen en de deur opendoen, tot dien zal ik ingaan en maaltijd met hem houden, en hij met mij. Wie overwint, dien zal ik geven met mij op mijnen troon te zitten, gelijk ik overwonnen heb, en ben gezeten met mijnen Vader op zijnen troon.
Wie oren heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt!
Maar het is wel een gemeente in haar gebrokenheid dus klinkt hier ook een nodiging door.
Gelukkig, toch nog een reaktie die het gehele hoofdstuk in ogenschouw neemt.
Hier wordt niet tegen een gemeente als bruid gesproken, maar als een gemeente die Jezus uitspuugt!
En dit is de gemeente van nu, de laatste gemeente, voor Openbaring verder gaat in vers 4 en er niet meer over de geneente gesproken wordt.
WIj zijn het die ons rijk en verrijkt achten, nog nooit was er een tijdperk op aarde waarin mensen , inclusief wij, het zo goed hadden in materieel opzicht, we hebben werkelijk alles wat we wensen.Enorme welvaart, maar geen welzijn.
Het tegenovergestelde dus.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?