Het gezonde evenwicht.

huisman

Het gezonde evenwicht.

Bericht door huisman »

Ben net begonnen in het nieuwe boek van John Flavel "Christus aan de deur van het hart" 11 preken over Openb 3:20
20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen , Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
In het voorwoord staat een kenmerk van deze preken die mij trof omdat wij in die drie kenmerken de verschillen op dit forum zien
1.De heerlijkheid en de uitgestrektheid van Christus nodiging
2.de verantwoordelijkheid van de mens
3.het onmisbaar werk van de Heilige Geest in het openen van het hart voor Christus.

De één legt op dit forum sterk de nadruk op punt 1 een ander op punt 2 en weer iemand anders op punt 3

Wat is nu het gezonde bijbelse evenwicht ? Punt 1,2 en 3 alle drie 33 % ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann

Re: Het gezonde evenwicht.

Bericht door Johann »

huisman schreef:Ben net begonnen in het nieuwe boek van John Flavel "Christus aan de deur van het hart" 11 preken over Openb 3:20
Ik heb Zie, Ik sta aan de deur en klop, van R.M MacCheyne erg mooi!

Maar dat even terzijde
huisman schreef:In het voorwoord staat een kenmerk van deze preken die mij trof omdat wij in die drie kenmerken de verschillen op dit forum zien
3.het onmisbaar werk van de Heilige Geest in het openen van het hart voor Christus.

De één legt op dit forum sterk de nadruk op punt 1 een ander op punt 2 en weer iemand anders op punt 3

Ik denk eigenlijk alle 3, 33%..
Want..De Christus moet het hoogst verheerlijkt worden
En er staat ook duidelijk in de schriften bekeert u...(hoewel we het niet kunnen, niet willen, niet verdienen)
En daarom is het juist zo'n wonder dat de Heilige Geest opening van het hart maakt voor de Christus
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Joannah

Bericht door Joannah »

"Zie, ik sta aan de deur, en klop, indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen etc.."is een vervolg in een brief aan de huidige gemeente, die louw is geworden, en wordt uitgespuugd.Een gemeente die rijk is, en verrijkt is geworden, en nergens gebrek aan heeft, haar gebrek ook niet wil zien.
Deze gemeente heeft Jezus buitengesloten, vandaar dat Jezus zegt, zal ik nog waar geloof vinden als ik terugkom?
De gemeente wordt aangeraden ogenzalf te kopen, opdat zij zien moge....
Jezus staat BUITEN, en dat is de ernstige waarschuwing aan deze laatste gemeente.
Individueel wil Jezus nog ijverige (!) mensen , die zich bekeren , geven om met Hem te zitten.
Sorry, Johann, wie ogenzalf moet kopen om te kunnen zien en aangespoord wordt om ijverig te zijn en zich te bekeren, moet zich gewoon bekeren, "kan niet bestaat niet", om het maar eens in sprokkelhout termen te zeggen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Johann

Bericht door Johann »

Joannah schreef:Sorry, Johann, wie ogenzalf moet kopen om te kunnen zien en aangespoord wordt om ijverig te zijn en zich te bekeren, moet zich gewoon bekeren, "kan niet bestaat niet", om het maar eens in sprokkelhout termen te zeggen.
Klopt je hebt ogenzalf nodig om je eigen rampzaligheid te zien waarin je verkeerd, maar dat kan je ook zelf niet...door het geloof ALLEEN
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:Ben net begonnen in het nieuwe boek van John Flavel "Christus aan de deur van het hart" 11 preken over Openb 3:20
20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen , Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
In het voorwoord staat een kenmerk van deze preken die mij trof omdat wij in die drie kenmerken de verschillen op dit forum zien

Ik denk ook dat dat 33% moet zijn.
Maar de vorm doet er ook veel toe. 66% verantwoordelijkheid en nodiging kan gemakkelijk teniet gedaan worden door 33% noodzaak van werk van de Heilige Geest.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:

20 Zie, Ik sta aan de deur53), en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden,55) en hij met Mij.

53) Ik sta aan de deur
Deze plaats schijnt genomen uit het Hooglied van Salomo, Hoogl. 5:2, waar dergelijk kloppen van den bruidegom Christus aan de deur van Zijn slaperige bruid beschreven wordt; en daardoor wordt verstaan het geestelijk aanmanen van Christus, aan de deur van ons geweten, door Zijn Woord en Geest, om ons uit onze zonden en slaperigheid op te wekken, en Zijn vermaning bij ons plaats te doen hebben.

54) indien iemand mijne stem
Dit wordt niet gesteld in den vrijen wil des mensen, maar deze vermaning is een middel waardoor Christus de deur van onze harten opent, dewijl hij hier spreekt tot leden van Zijn gemeente, waarvan velen reeds den Geest van Christus deelachtig waren, welke gave door zulke vermaningen meer en meer verwekt wordt, gelijk Paulus tot Timotheüs spreekt, 2 Tim. 1:6,7; want niemand komt tot Christus dan die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, dien de Vader trekt en dien het van den Vader gegeven is, Joh. 6:44,45,65. Zodat niemand voor Christus' vermaningen zijn hart open doet, dan dien God zelf het hart eerst opent om op Zijn Woord acht te nemen, gelijk David bidt, Ps. 119:18, en van Lydia betuigd wordt, Hand. 16:14, en van alle gelovigen, Filipp. 2:13.
No Link found

55) avondmaal houden,
Dat is, mij met hem door mijn Geest meer en meer te verenigen, en mijn genade en gunst tot zijn troost en versterking hem meer en meer doen gevoelen; Joh. 14:21,23, en hiernamaals hem de eeuwige vreugde doen genieten, die ook bij het aanzitten aan een rijke tafel wordt vergeleken; Matth. 8:11, en Luk. 14:15.

Moeten we hier opmerken:

1. Tot wie dit gesproken wordt, namelijk de gemeente, zoals de kanttekeningen het ook zeggen, de Bruid van Christus, de Kerk.
2. Ook weer zoals in de kanttekeningen staat, niet alsof enig mens door zijn vrije wil die deur openen kan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Bert, wil je hiermee zeggen dat het evenwicht van huisman niet klopt?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Bert Mulder
Contacteer:

Fjodor schreef:Bert, wil je hiermee zeggen dat het evenwicht van huisman niet klopt?
Ja.

Het is geen percentage werk, van die trent, God wat en ik wat. Het is sola fide, sola gracia. En bovenal soli Deo gloria.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:
Fjodor schreef:Bert, wil je hiermee zeggen dat het evenwicht van huisman niet klopt?
Ja.

Het is geen percentage werk, van die trent, God wat en ik wat. Het is sola fide, sola gracia. En bovenal soli Deo gloria.
Het zijn ook geen percentages over een verhouding die gaat over tot in hoeverre een mens zichzelf zalig maakt en tot in hoeverre God dat doet, maar het gaat over percentages die aangeven dat al die drie aspecten in de preek naar voren moeten komen. ben je het daarmee ook oneens?
huisman

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
Ja.

Het is niet mijn evenwicht,ik stelde immers een vraag in mijn eerste post.
Maar het zijn toch wel drie kenmerken van de ware bediening van Gods Woord ?
3.het onmisbaar werk van de Heilige Geest in het openen van het hart voor Christus
.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
Ja.

Ik denk niet dat jij de eerste post goed begrepen hebt , het gaat om wat in een preek aan de orde moet komen. Genade geloof en wedergeboorte is een volkomen Godswerk, maar daar gaat het nu niet over.
hervormde

Bericht door hervormde »

Bert inderdaad wordt er hier tot de gemeente gesproken. Die van Laodicea:

En schrijf aan den Engel der gemeente te Laodicéa:

Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin der schepping Gods:

Ik weet uwe werken, dat gij noch koud noch warm zijt; och dat gij koud of warm waart! Maar dewijl gij lauw zijt, en noch koud noch warm, zal ik u uitspuwen uit mijnen mond. Want gij zegt: Ik ben rijk en verrijkt, en behoef niets; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig en jammerlijk, arm, blind en naakt. Ik raad u, dat gij goud van mij koopt, dat met vuur doorlouterd is, opdat gij rijk wordt; en witte klederen, opdat gij u kleedt en de schande uwer naaktheid niet openbaar worde; en ogenzalf om uwe ogen te zalven, opdat gij zien moogt. Wien ik liefheb, dien bestraf en kastijd ik. Zo wees dan ijverig en doe boete.
Zie, ik sta voor de deur en klop aan; indien iemand mijne stem zal horen en de deur opendoen, tot dien zal ik ingaan en maaltijd met hem houden, en hij met mij. Wie overwint, dien zal ik geven met mij op mijnen troon te zitten, gelijk ik overwonnen heb, en ben gezeten met mijnen Vader op zijnen troon.

Wie oren heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt!

Maar het is wel een gemeente in haar gebrokenheid dus klinkt hier ook een nodiging door.
Bert Mulder
Contacteer:

Fjodor schreef:
Bert Mulder schreef:
Ja.

Het zijn ook geen percentages over een verhouding die gaat over tot in hoeverre een mens zichzelf zalig maakt en tot in hoeverre God dat doet, maar het gaat over percentages die aangeven dat al die drie aspecten in de preek naar voren moeten komen. ben je het daarmee ook oneens?
Als die aspecten in de tekst liggen...
Joannah

Bericht door Joannah »

hervormde schreef:Bert inderdaad wordt er hier tot de gemeente gesproken. Die van Laodicea:

En schrijf aan den Engel der gemeente te Laodicéa:

Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin der schepping Gods:

Ik weet uwe werken, dat gij noch koud noch warm zijt; och dat gij koud of warm waart! Maar dewijl gij lauw zijt, en noch koud noch warm, zal ik u uitspuwen uit mijnen mond. Want gij zegt: Ik ben rijk en verrijkt, en behoef niets; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig en jammerlijk, arm, blind en naakt. Ik raad u, dat gij goud van mij koopt, dat met vuur doorlouterd is, opdat gij rijk wordt; en witte klederen, opdat gij u kleedt en de schande uwer naaktheid niet openbaar worde; en ogenzalf om uwe ogen te zalven, opdat gij zien moogt. Wien ik liefheb, dien bestraf en kastijd ik. Zo wees dan ijverig en doe boete.
Zie, ik sta voor de deur en klop aan; indien iemand mijne stem zal horen en de deur opendoen, tot dien zal ik ingaan en maaltijd met hem houden, en hij met mij. Wie overwint, dien zal ik geven met mij op mijnen troon te zitten, gelijk ik overwonnen heb, en ben gezeten met mijnen Vader op zijnen troon.

Wie oren heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt!

Maar het is wel een gemeente in haar gebrokenheid dus klinkt hier ook een nodiging door.
Gelukkig, toch nog een reaktie die het gehele hoofdstuk in ogenschouw neemt.
Hier wordt niet tegen een gemeente als bruid gesproken, maar als een gemeente die Jezus uitspuugt!
En dit is de gemeente van nu, de laatste gemeente, voor Openbaring verder gaat in vers 4 en er niet meer over de geneente gesproken wordt.
WIj zijn het die ons rijk en verrijkt achten, nog nooit was er een tijdperk op aarde waarin mensen , inclusief wij, het zo goed hadden in materieel opzicht, we hebben werkelijk alles wat we wensen.Enorme welvaart, maar geen welzijn.

Het tegenovergestelde dus.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marnix

Bericht door Marnix »

Johann schreef:
Ik heb Zie, Ik sta aan de deur en klop, van R.M MacCheyne erg mooi!

Maar dat even terzijde
huisman schreef:In het voorwoord staat een kenmerk van deze preken die mij trof omdat wij in die drie kenmerken de verschillen op dit forum zien

Ik denk eigenlijk alle 3, 33%..
Want..De Christus moet het hoogst verheerlijkt worden
En er staat ook duidelijk in de schriften bekeert u...(hoewel we het niet kunnen, niet willen, niet verdienen)
En daarom is het juist zo'n wonder dat de Heilige Geest opening van het hart maakt voor de Christus
Ik denk alle drie 100%. Anders ga je dingen indelen: Dit gedeelte valt onder het onmisbaar werk van de Geest dus ik moet daar op wachten. Dan ga je ook volgordes bepalen (bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid afhankelijk maken van de nodiging, of de nodiging afhankelijk maken van het nemen van de verantwoordelijkheid enz. We moeten het dus niet opdelen in procenten, alsof het werk van de Geest een deel is van het geheel, wij als we onze verantwoordelijkheden nemen een evenredig deel bijdragen enz.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie