Voordat we verder gaan met de exegese van het boek Ruth is het zinvol om het eerst eens te zijn met de structuur van het boek. Dit is een voorzet (SB):
Deel 1. Proloog en probleem: dood en leegte (1:1-22)
1.1 Dood in Moab (1:1-6)
1.2 De terugkeer (1:7-19a)
1.3 De aankomst in Betlehem (1:19b-22)
Deel 2. Ruth ontmoet Boaz op het oogstveld (2:1-23)
2.1 Ruth komt op het veld van Boaz (2:1-3)
2.2 Ruth en Boaz ontmoeten elkaar (2:4-17a)
2.3 Naömi evalueert de situatie (2:17b-23)
Deel 3. Naömi stuurt Ruth naar Boaz op de dorsvloer (3:1-18)
3.1 Naömi onthult haar plan (3:1-5)
3.2 Ruth voert Naömi's plan uit (3:6-15)
3.3 Naömi evalueert de ontmoeting (3:16-18)
Deel 4. Leven en volheid (4:1-22)
4.1 Boaz verkrijgt het recht tot lossen (4:1-12)
4.2 Een zoon geboren aan Ruth en Boaz (4:13-17)
4.3 De genealogie van Peres tot David (4:18-22)
De boodschap van het boek Ruth
Over de boodschap van het boek Ruth wordt verschillend gedacht. Zonder een uitspraak te doen is het goed om de verschillende leesbrillen te duiden. Hiermee veronderstel ik niet compleet te zijn. Dit n.a.v. de Studiebijbel.
De inhoud van Ruth handelt over gewone mensen in hun dagelijkse leven met alle zorgen die daarbij horen. We zien hoe mensen eigenmachtig handelen, maar ook dat God mensen laat 'terugkeren', zowel naar Kanaän als naar Hem. Het boek spreekt over Gods (verbonds)trouw en -liefde, zijn soevereiniteit, leiding, voorzienigheid en omgang met zijn volk. Door de hele geschiedenis heen wordt het belang van geloof, gehoorzaamheid en toewijding aan God benadrukt. Dit maakt de boodschap van Ruth zeer breed alsook persoonlijk en actueel. De volgende aspecten nemen een belangrijke plaats in deze boodschap in.
a) Geloofsbeslissing. Als een rode draad loopt door het boekje Ruths beslissing om de waarachtige God te dienen (1:16), met alle zegenrijke gevolgen hiervan. Hierdoor kunnen mensen een middel van zegen voor anderen zijn, zoals Ruth voor Naömi. Ruths geschiedenis laat zien - in de historische context van Richteren - hoe God met zijn volk handelt: bij ongehoorzaamheid aan Hem blijft de zegen uit (Deut.28). Hij zegent echter wie in gehoorzaamheid Hem dient.
b) Goddelijke soevereiniteit en voorzienigheid. God werkt zijn plan uit en komt tot zijn doel. Hij voert van ellende, dood en leegte naar herstel, leven en volheid. Hij leidt het leven van mensen, schakelt hen als instrumenten in om zo tot uitvoering en verwezenlijking van zijn doel te komen.
c) Gods genade voor mensen. Geen Moabiet mocht in de vergadering van de Here komen (Deut.23:3), maar Ruth ging door haar beslissing om de God van Israël te volgen deel uitmaken van Gods verbondsvolk.
d) Ethische normen en de dienst van de HEERE. Ruths geschiedenis leert ons dat mensen die de Heere vrezen, uitgaan van ethische normen die in de wetten van Mozes genoemd zijn. De auteur laat blijken dat de situatie op de dorsvloer voor Boaz en Ruth seksuele verleiding inhield (hfdst. 3), maar geeft ook aan dat zij zich waardig gedroegen. Ook uit Boaz' optreden ten opzichte van de 'anonieme losser' (3:12) en de wijze waarop hij al zijn verplichtingen en verantwoordelijkheden ten opzichte van Naömi en Ruth nakwam, ondanks de financiële last die dit inhield, toont ons eveneens zijn morele karakter.
e) Messiaanse strekking. De zoon die Ruth ontving is een schakel in de geslachtslijn van David, waaruit uiteindelijk de Messias zou voortkomen (Mat.1:5; Luc.3:32).
De geschiedenis begint dus met de dood in Moab (1:1-6)
Met slechts weinig, zorgvuldig gekozen woorden vermeldt de auteur tijd en plaats en zet hij de omstandigheden uiteen waarin in een Judees gezin zich bevindt (vs.1). De geschiedenis speelt zich af in de richterentijd , een periode van geestelijk verval, geweld en burgeroorlogen. In Kanaän was een hongersnood, die niet beperkt bleef tot het gebied van Betlehem. Deze hongersnood staat in tegenstelling tot de verbondszegen van voedsel en overvloed en kan daarom als een oordeel worden beschouwd. Dit geldt temeer omdat er blijkbaar in Moab geen hongersnood was.
In die situatie verlaat een Israëlitisch gezin de stad Bethlehem (met de veelzeggende betekenis ‘broodhuis’) en trekt naar Moab om daar als vreemdeling te verblijven. Dat betekent sociale onzekerheid, maar ook een geestelijk gevaar, omdat daar de god Kamos/Kemos gediend wordt. Was het daarom wel naar Gods wil, dat zij het beloofde land zouden verlaten? Was het niet beter geweest te blijven en zich voor Hem te verootmoedigen?
Eén voor één worden de gezinsleden genoemd: Elimelech (‘mijn God is koning’), Naömi (‘lieflijke’) en de beide zonen Machlon en Kiljon. Tevens worden hun geslacht en plaats van afkomst vermeld (vs.2).
Het is zinloos geweest Kanaän te ontvluchten, want Elimelech sterft. De beide zonen trouwen in die heidense omgeving met Moabitische vrouwen (vs.4). Hun huwelijk met Ruth en Orpa kan Naömi’s hoop op nieuw leven hebben doen opleven, maar beide huwelijken blijven kinderloos. Het is niet duidelijk of Machlon en Chiljon in totaal tien jaar in Moab woonden, of dat bedoeld wordt dat zij vóór hun dood tien jaar gehuwd waren. Daar de hongersnood in Kanaän toch niet zo lang zal hebben geduurd, rijst hier de vraag waarom zij zo lang in Moab bleven. De verwijzing naar ‘tien jaar’ doet vermoeden dat zij zich zijn gaan ‘thuisvoelen’ in Moab en daar zo ingeburgerd raken, dat zij niet meer denken aan terugkeer naar Juda. Wanneer ook beide zoons sterven, blijft Naömi alleen achter.
In vers 6 klinkt een beginsignaal van een mogelijke verandering. Voor de eerste maal wordt de HEERE genoemd. Hij bezoekt zijn volk met brood. Dat goede bericht heeft Naömi in Moab bereikt en doet haar opstaan om terug te keren naar Juda.
Exegese Ruth
Re: Exegese Ruth
Ik had hier onlangs een mail- (en geen PB-wisseling) over. Misschien mag iemand er tot verheldering iets aan hebben. "Enkele vragen en dingen omtrent het Bijbelboek Ruth"
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... k-ruth.pdf
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... k-ruth.pdf
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
http://www.dewoesteweg.nl
Re: Exegese Ruth
Ik krijg een melding als ik de link aanklik dat dit buiten de beveiligde modus valt.DWW schreef:Ik had hier onlangs een mail- (en geen PB-wisseling) over. Misschien mag iemand er tot verheldering iets aan hebben. "Enkele vragen en dingen omtrent het Bijbelboek Ruth"
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... k-ruth.pdf
Ga dus maar niet verder, we hebben al zoveel problemen momenteel

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Exegese Ruth
Ik vind het wel een mooi mailtje van N. Vlot. Alsof hij weet wat er gaat komen.DWW schreef:Ik had hier onlangs een mail- (en geen PB-wisseling) over. Misschien mag iemand er tot verheldering iets aan hebben. "Enkele vragen en dingen omtrent het Bijbelboek Ruth"
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... k-ruth.pdf
Hij noemt het punt waar jij het meest over schrijft en vraagt: Kan u hier soms een stukje over schrijven.
En er kwam inderdaad een stuk(je).
