PKN’ers en HHK’ers belijden schuld
PKN’ers en HHK’ers belijden schuld
In dankbaarheid:
BENTHUIZEN – Een groep leden uit de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) en de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) heeft vrijdagmiddag een verklaring gepubliceerd waarin schuld wordt beleden over de breuk die in 2004 in hervormde kring is ontstaan.
In de verklaring van het zogenoemde ”Hervormd Overleg”, die ondertekend is door leden van het moderamen van de Hersteld Hervormde Kerk, het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk en de Raad van Advies voor het Gereformeerd Belijden in de PKN, wordt gesteld dat de leden zoeken naar „wegen om elkaar in geestelijk en theologisch opzicht nabij te komen en tot zegen te zijn.”
De voorzitter van het Hervormd Overleg, D. J. H. van Dijk uit Benthuizen, deelt desgevraagd mee dat de verklaring niet gelezen moet worden als een directe oproep om de breuk van 2004 te helen. „Dan zouden we elkaar overvragen. Het gaat ons er echt om mensen weer met elkaar aan tafel te krijgen die voor 2004 broeders en zusters waren in één kerk. We willen elkaar in de ogen zien, oprecht vragen naar de motieven bij elkaar en dan bezien op welke vlakken we weer iets voor elkaar kunnen betekenen. Dat lijkt misschien een lage doelstelling, maar het is van groot belang.”
Volgens Van Dijk is het overleg gegroeid uit een persoonlijk initiatief in juni 2008. „Later hebben we toen ook het moderamen van de HHK, het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond en leden van de Raad van Advies voor het Gereformeerd Belijden gevraagd in het overleg mee te doen. En ik kan eerlijk zeggen dat iedereen zonder enige moeite aan tafel schoof. Daar zijn we ongelooflijk dankbaar voor.”
In de verklaring, die ondertekend is door D. J. H. van Dijk (voorzitter), dr. J. van Eck, ds. D. Heemskerk, ds. K. J. Kaptein, ds. J. Koppelaar, ds. P. van der Kraan, ds. H. J. Lam, ds. P. den Ouden, ds. W. Pieters, P. J. Vergunst, dr. P. J. Visser en dr. W. van Vlastuin, belijden de leden schuld over de gebeurtenissen in 2004. Uitgesproken is „dat we elkaar soms al veel langere tijd uit het oog verloren hadden, onheus hebben behandeld in woord en geschrift en voor elkaar lang niet altijd betekend hebben wat wij op grond van de liefde van Christus voor elkaar hadden moeten betekenen. Daarbij is uitgesproken dat wij door deze onderlinge verdeeldheid de Heilige Geest smarten hebben aangedaan (vgl. Jes. 63:10) en dat wij door ons gebrek aan daadwerkelijke verootmoediging en levende verwachting mede debet zijn aan alle kerkelijke ontwikkelingen.”
In de verklaring wordt ook gezegd dat de doelstelling niet expliciet is de kerkelijke breuken te helen. „Ondanks het feit dat het op dit moment niet mogelijk lijkt om tot herstel van de breuk te komen, zoeken wij naar wegen om elkaar in geestelijk en theologisch opzicht nabij te komen en tot zegen te zijn. Zonder hiermee overigens de kern van de gebeurtenis in mei 2004 op enigerlei wijze te relativeren of te verkleinen. In de verwachting dat de Heilige Geest ons genadig verder zal leiden, zetten wij ons beraad dan ook voort.”
Volgens Van Dijk zal de verklaring ook nadrukkelijk onder de aandacht worden gebracht van de scriba van de Protestantse Kerk, dr. A. J. Plaisier.
BENTHUIZEN – Een groep leden uit de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) en de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) heeft vrijdagmiddag een verklaring gepubliceerd waarin schuld wordt beleden over de breuk die in 2004 in hervormde kring is ontstaan.
In de verklaring van het zogenoemde ”Hervormd Overleg”, die ondertekend is door leden van het moderamen van de Hersteld Hervormde Kerk, het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk en de Raad van Advies voor het Gereformeerd Belijden in de PKN, wordt gesteld dat de leden zoeken naar „wegen om elkaar in geestelijk en theologisch opzicht nabij te komen en tot zegen te zijn.”
De voorzitter van het Hervormd Overleg, D. J. H. van Dijk uit Benthuizen, deelt desgevraagd mee dat de verklaring niet gelezen moet worden als een directe oproep om de breuk van 2004 te helen. „Dan zouden we elkaar overvragen. Het gaat ons er echt om mensen weer met elkaar aan tafel te krijgen die voor 2004 broeders en zusters waren in één kerk. We willen elkaar in de ogen zien, oprecht vragen naar de motieven bij elkaar en dan bezien op welke vlakken we weer iets voor elkaar kunnen betekenen. Dat lijkt misschien een lage doelstelling, maar het is van groot belang.”
Volgens Van Dijk is het overleg gegroeid uit een persoonlijk initiatief in juni 2008. „Later hebben we toen ook het moderamen van de HHK, het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond en leden van de Raad van Advies voor het Gereformeerd Belijden gevraagd in het overleg mee te doen. En ik kan eerlijk zeggen dat iedereen zonder enige moeite aan tafel schoof. Daar zijn we ongelooflijk dankbaar voor.”
In de verklaring, die ondertekend is door D. J. H. van Dijk (voorzitter), dr. J. van Eck, ds. D. Heemskerk, ds. K. J. Kaptein, ds. J. Koppelaar, ds. P. van der Kraan, ds. H. J. Lam, ds. P. den Ouden, ds. W. Pieters, P. J. Vergunst, dr. P. J. Visser en dr. W. van Vlastuin, belijden de leden schuld over de gebeurtenissen in 2004. Uitgesproken is „dat we elkaar soms al veel langere tijd uit het oog verloren hadden, onheus hebben behandeld in woord en geschrift en voor elkaar lang niet altijd betekend hebben wat wij op grond van de liefde van Christus voor elkaar hadden moeten betekenen. Daarbij is uitgesproken dat wij door deze onderlinge verdeeldheid de Heilige Geest smarten hebben aangedaan (vgl. Jes. 63:10) en dat wij door ons gebrek aan daadwerkelijke verootmoediging en levende verwachting mede debet zijn aan alle kerkelijke ontwikkelingen.”
In de verklaring wordt ook gezegd dat de doelstelling niet expliciet is de kerkelijke breuken te helen. „Ondanks het feit dat het op dit moment niet mogelijk lijkt om tot herstel van de breuk te komen, zoeken wij naar wegen om elkaar in geestelijk en theologisch opzicht nabij te komen en tot zegen te zijn. Zonder hiermee overigens de kern van de gebeurtenis in mei 2004 op enigerlei wijze te relativeren of te verkleinen. In de verwachting dat de Heilige Geest ons genadig verder zal leiden, zetten wij ons beraad dan ook voort.”
Volgens Van Dijk zal de verklaring ook nadrukkelijk onder de aandacht worden gebracht van de scriba van de Protestantse Kerk, dr. A. J. Plaisier.
-
Re: PKN’ers en HHK’ers belijden schuld
Dit doet mij heel erg goed.hervormde schreef:In dankbaarheid:
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Zelfs mij (als lid van een afgescheiden kerk) doet het heel erg goed. 

wow, hier word ik echt blij van!
Nou, voor ik blij word moeten ze eerst de HHK opheffen.
Anders is het allemaal geknuffel voor nix.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- MarthaMartha
Ik ben hier echt blij mee!!!
Juist waar de pijn soms nog zo gevoeld wordt door van alles wat fout is gegaan, wordt nu al schuld beleden naar elkaar en God en reiken we elkaar de hand.
Ik ben echt blij hiermee!!!
Juist waar de pijn soms nog zo gevoeld wordt door van alles wat fout is gegaan, wordt nu al schuld beleden naar elkaar en God en reiken we elkaar de hand.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- JolandaOudshoorn
Ik ook! Het is een mooie, grote eerste stap!MarthaMartha schreef:Ik ben hier echt blij mee!!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Inderdaad. De zoveelste samenspreking die tot niets leidt... Beetje zonde van de tijd.refo schreef:Nou, voor ik blij word moeten ze eerst de HHK opheffen.
Ik heb toch liever geknuffel dan geruzie. En als je schuldbelijdenis "geknuffel voor nix" of "zonde van je tijd" noemt, verschillen wij ernstig van mening.refo schreef:Nou, voor ik blij word moeten ze eerst de HHK opheffen.
Dus: ik ben er ook blij mee! Eveneens als afgescheidene.
- MarthaMartha
Als je de pijn van binnenuit kent, kún je niet zo reageren....Afgewezen schreef:Inderdaad. De zoveelste samenspreking die tot niets leidt... Beetje zonde van de tijd.refo schreef:Nou, voor ik blij word moeten ze eerst de HHK opheffen.
Elke opwekking begint met een opwekking in 1 of enkele harten....
Waar mensen met een eigen mening en keuze inzien en durven belijden dat er fouten zijn gemaakt, daar werkt God.
En waar mensen niet in blindheid hun eigen weg volgen en denken altijd goed te zitten, maar durven fouten erkennen en elkaar de hand reiken, daar is een wonder gebeurd.
Een wonder van Godswege.
Gelukkig vindt Hij het niet zonde van de tijd om dát in mensenharten uit te werken.
Als ik dit lees
is het voor mij een beetje een wassen neus. Dat je behoorlijk met elkaar kunt praten, lijkt me niet meer dan logisch. Maar lost het iets op?In de verklaring wordt ook gezegd dat de doelstelling niet expliciet is de kerkelijke breuken te helen. „Ondanks het feit dat het op dit moment niet mogelijk lijkt om tot herstel van de breuk te komen, zoeken wij naar wegen om elkaar in geestelijk en theologisch opzicht nabij te komen en tot zegen te zijn. Zonder hiermee overigens de kern van de gebeurtenis in mei 2004 op enigerlei wijze te relativeren of te verkleinen. In de verwachting dat de Heilige Geest ons genadig verder zal leiden, zetten wij ons beraad dan ook voort.”
- MarthaMartha
behoorlijk met elkaar kunnen praten is helemaal niet logisch... op dit forum al vaak niet over kerkmuren heen, en daar zit dan nog niet eens de persoonlijke pijn van scheuring...Afgewezen schreef:Als ik dit leesis het voor mij een beetje een wassen neus. Dat je behoorlijk met elkaar kunt praten, lijkt me niet meer dan logisch. Maar lost het iets op?In de verklaring wordt ook gezegd dat de doelstelling niet expliciet is de kerkelijke breuken te helen. „Ondanks het feit dat het op dit moment niet mogelijk lijkt om tot herstel van de breuk te komen, zoeken wij naar wegen om elkaar in geestelijk en theologisch opzicht nabij te komen en tot zegen te zijn. Zonder hiermee overigens de kern van de gebeurtenis in mei 2004 op enigerlei wijze te relativeren of te verkleinen. In de verwachting dat de Heilige Geest ons genadig verder zal leiden, zetten wij ons beraad dan ook voort.”
Of het iets oplost?
Jazeker: Schuld belijden lost altijd iets op, want God vergeeft de schuld die wij Hem belijden!
-
Ik denk dat jij niet helemaal beseft wat deze stap voor velen persoonlijk betekent. Dat staat los van het feit wat de uitkomsten zullen zijn.Afgewezen schreef:Inderdaad. De zoveelste samenspreking die tot niets leidt... Beetje zonde van de tijd.refo schreef:Nou, voor ik blij word moeten ze eerst de HHK opheffen.
Dat er om het geweten keuzes zijn gemaakt is voor velen, al is het met pijn, nog te begrijpen. Maar het feit dat daardoor alle banden werden doorgesneden, dat de meest minimale samenwerking onmogelijk werd geacht, dat er woorden van beide zijden werden gebruikt waar de honden geen brood van lusten.... dat was niet te begrijpen. Door gedrag en spreken werden anderen weggezet alsof het geen broeders en zusters in Christus meer waren.
Nog erger de naam van Christus werd er door gelasterd.
Op deze wijze wordt er weer een weg van herkenning en erkenning geopend.
De weg naar elkaar toe begint bij schuldbelijdenis.
Laatst gewijzigd door Democritus op 10 sep 2010, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Waar schuldbelijdenis plaats vindt ervaar ik christelijke eenheid. Niet waar mensen zo nodig bij elkaar in een verband worden gestopt.
Volgens mij hebben wij de bijbelse opdracht elkaar lief te hebben, daarom is het goed dat nu enige toenadering wordt gezocht. Het is toch vreemd dat christenen onderling soms in haat en nijd leven, en dat valt absoluut niet te rijmen met hetgeen de bijbel ons leert.Afgewezen schreef: is het voor mij een beetje een wassen neus. Dat je behoorlijk met elkaar kunt praten, lijkt me niet meer dan logisch. Maar lost het iets op?