Geopenbaarde of verborgen genade?
-
Geopenbaarde of verborgen genade?
Wat moet ik verstaan onder 'verborgen genade'?
Is dat genade in het hart, dat de Heere met je bezig is maar je er zelf nog niets van voelt of is dat, dat je bent opgezocht door de Heere maar het op dit moment even niet zien kan en kwijt bent of? Aan de andere kant: als er genade is dan openbaart de Heere dat toch? Want als Hij dat zou achterhouden is het niet tot verheerlijking van Zijn eigen Naam. Kortom...deze uitspraak roept vragen op. Wie kan er iets van zeggen?
Is dat genade in het hart, dat de Heere met je bezig is maar je er zelf nog niets van voelt of is dat, dat je bent opgezocht door de Heere maar het op dit moment even niet zien kan en kwijt bent of? Aan de andere kant: als er genade is dan openbaart de Heere dat toch? Want als Hij dat zou achterhouden is het niet tot verheerlijking van Zijn eigen Naam. Kortom...deze uitspraak roept vragen op. Wie kan er iets van zeggen?
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Re: Geopenbaarde of verborgen genade?
Misschien kan je een context geven waarin deze uitspraak is gedaan.
Zo los zegt het mij in ieder geval nog niets.
-
Kan het zo zijn dat er genade in je hart is gewerkt door de Heere maar dat je dat zelf nog niet ziet/ervaart/merkt? Kan het zo zijn dat de Heere in het verleden gesproken heeft en het nu verborgen is? Lees dit bijvoorbeeld in het verband van Jeremia (geroepen van verre tijden) en Jesaja...Tiberius schreef:Misschien kan je een context geven waarin deze uitspraak is gedaan.
is het geen onbijbels term?Ik heb er nog nooit van gehoord. de genade is 2000 jaar geleden geopenbaard, dit is de genadetijd, er is niets verborgens aan, volgens mij.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
- MarthaMartha
de enige manier om te weten of God gesproken heeft, is tot Hem toevlucht nemen en Zijn spreken te horen.Schemerlichtje schreef:Kan het zo zijn dat er genade in je hart is gewerkt door de Heere maar dat je dat zelf nog niet ziet/ervaart/merkt? Kan het zo zijn dat de Heere in het verleden gesproken heeft en het nu verborgen is? Lees dit bijvoorbeeld in het verband van Jeremia (geroepen van verre tijden) en Jesaja...Tiberius schreef:Misschien kan je een context geven waarin deze uitspraak is gedaan.
dat is óf voor het eerst, óf Hij bevestigd wat Hij eerder heeft gesproken.
ja, het kan zijn dat God gesproken heeft en dat het later verborgen is, dat je er geen zicht op hebt, al is het wel zo dat je het spreken hebt gehoord, maar daar kun je later aan twijfelen. Je weet het alleen weer zeker als Hij opnieuw spreekt.
dat de Heere genade in je hart werkt en dat je het zelf niet ziet/ervaart/merkt? waarom zou je dat willen weten? Er staat: benaarstig u om uw roeping en verkiezing vast te maken. En dan weet je het zeker!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Deze discussie wordt nu uitgebreid gevoerd in topic "Ruth de Moabietische" en wordt/werd uitgebreid gevoerd in topics "Eerst de Wet ?" en "Gedenken aan de daden des HEEREN". Zonder concrete context en/of bronnen van de geintroduceerde term lijkt me dit topic geen toegevoegde waarde leveren, integendeel.Schemerlichtje schreef:Kan het zo zijn dat er genade in je hart is gewerkt door de Heere maar dat je dat zelf nog niet ziet/ervaart/merkt? Kan het zo zijn dat de Heere in het verleden gesproken heeft en het nu verborgen is? Lees dit bijvoorbeeld in het verband van Jeremia (geroepen van verre tijden) en Jesaja...Tiberius schreef:Misschien kan je een context geven waarin deze uitspraak is gedaan.
-
Ik kende de term ook niet en had er om eerlijk te zijn ook nooit eerder over gehoord. Soms heb je weleens dat er dingen mee bedoeld worden en er alleen een andere naam aan gehangen wordt maar dat het gaat om dezelfde dingen die beleeft worden. Daarom wilde ik graag meer van deze term weten. Ik heb me er namelijk al lang in verdiept maar kom er niet helemaal uit.Joannah schreef:is het geen onbijbels term?Ik heb er nog nooit van gehoord. de genade is 2000 jaar geleden geopenbaard, dit is de genadetijd, er is niets verborgens aan, volgens mij.
-
En hoe maak je die dan vast? Concreet gezien?MarthaMartha schreef: dat de Heere genade in je hart werkt en dat je het zelf niet ziet/ervaart/merkt? waarom zou je dat willen weten? Er staat: benaarstig u om uw roeping en verkiezing vast te maken. En dan weet je het zeker!
-
Beste Willem, er is een context meegedeeld en er is een duidelijke bron. Echter, die wil ik hier liever niet vermelden. Het gaat namelijk niet om de bron, want dat is iets van mensen, maar om de inhoud (en dat is als het goed is iets van de Heere).Willem schreef:Deze discussie wordt nu uitgebreid gevoerd in topic "Ruth de Moabietische" en wordt/werd uitgebreid gevoerd in topics "Eerst de Wet ?" en "Gedenken aan de daden des HEEREN". Zonder concrete context en/of bronnen van de geintroduceerde term lijkt me dit topic geen toegevoegde waarde leveren, integendeel.Schemerlichtje schreef:Kan het zo zijn dat er genade in je hart is gewerkt door de Heere maar dat je dat zelf nog niet ziet/ervaart/merkt? Kan het zo zijn dat de Heere in het verleden gesproken heeft en het nu verborgen is? Lees dit bijvoorbeeld in het verband van Jeremia (geroepen van verre tijden) en Jesaja...Tiberius schreef:Misschien kan je een context geven waarin deze uitspraak is gedaan.
- MarthaMartha
Je toevlucht nemen tot de Heere Jezus.Schemerlichtje schreef:En hoe maak je die dan vast? Concreet gezien?MarthaMartha schreef: dat de Heere genade in je hart werkt en dat je het zelf niet ziet/ervaart/merkt? waarom zou je dat willen weten? Er staat: benaarstig u om uw roeping en verkiezing vast te maken. En dan weet je het zeker!
En je vastklemmen aan Zijn Woord en beloften.
-
Daarnaast dient het geloof beoefend te worden. Zijn er zaken waarvan je weet waar je aanvast zit. Durf je die in geloof aan de Heere uit handen te geven.MarthaMartha schreef:Je toevlucht nemen tot de Heere Jezus.Schemerlichtje schreef:En hoe maak je die dan vast? Concreet gezien?MarthaMartha schreef: dat de Heere genade in je hart werkt en dat je het zelf niet ziet/ervaart/merkt? waarom zou je dat willen weten? Er staat: benaarstig u om uw roeping en verkiezing vast te maken. En dan weet je het zeker!
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
En DAT is nu het moeilijkste, niet het uit handen geven, maar het daar laten !Democritus schreef:Daarnaast dient het geloof beoefend te worden. Zijn er zaken waarvan je weet waar je aanvast zit. Durf je die in geloof aan de Heere uit handen te geven.MarthaMartha schreef:Je toevlucht nemen tot de Heere Jezus.Schemerlichtje schreef:En hoe maak je die dan vast? Concreet gezien?MarthaMartha schreef: dat de Heere genade in je hart werkt en dat je het zelf niet ziet/ervaart/merkt? waarom zou je dat willen weten? Er staat: benaarstig u om uw roeping en verkiezing vast te maken. En dan weet je het zeker!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bronnen dienen op een openbaar forum verifieerbaar te zijn. Hier is zowel bron als context niet verifieerbaar. Daarnaast zijn er nu 3 (drie) topics die dit inhoudelijk behandelen vanuit verifieerbare bronnen en vanuit bijbelse geschiedenissen. Over de inhoud kan in die topics worden gelezen. Op een openbaar forum moet je aan bronvermelding doen, of je vraag/opmerking niet plaatsen. Is het geen geschreven bron - maar gesproken - dan zou ik het helemaal hier niet vermelden, is het wel geschreven dan kan je gewoon aan bronvermelding doen.Schemerlichtje schreef:Beste Willem, er is een context meegedeeld en er is een duidelijke bron. Echter, die wil ik hier liever niet vermelden. Het gaat namelijk niet om de bron, want dat is iets van mensen, maar om de inhoud (en dat is als het goed is iets van de Heere).Willem schreef:Deze discussie wordt nu uitgebreid gevoerd in topic "Ruth de Moabietische" en wordt/werd uitgebreid gevoerd in topics "Eerst de Wet ?" en "Gedenken aan de daden des HEEREN". Zonder concrete context en/of bronnen van de geintroduceerde term lijkt me dit topic geen toegevoegde waarde leveren, integendeel.Schemerlichtje schreef:Kan het zo zijn dat er genade in je hart is gewerkt door de Heere maar dat je dat zelf nog niet ziet/ervaart/merkt? Kan het zo zijn dat de Heere in het verleden gesproken heeft en het nu verborgen is? Lees dit bijvoorbeeld in het verband van Jeremia (geroepen van verre tijden) en Jesaja...Tiberius schreef:Misschien kan je een context geven waarin deze uitspraak is gedaan.
ik hou me dan ook niet bezig met allerlei onbijbelse constructies en mystiek, lles wat we nodig hebben is de eenvoud van het geloof.Schemerlichtje schreef:Ik kende de term ook niet en had er om eerlijk te zijn ook nooit eerder over gehoord. Soms heb je weleens dat er dingen mee bedoeld worden en er alleen een andere naam aan gehangen wordt maar dat het gaat om dezelfde dingen die beleeft worden. Daarom wilde ik graag meer van deze term weten. Ik heb me er namelijk al lang in verdiept maar kom er niet helemaal uit.Joannah schreef:is het geen onbijbels term?Ik heb er nog nooit van gehoord. de genade is 2000 jaar geleden geopenbaard, dit is de genadetijd, er is niets verborgens aan, volgens mij.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
- MarthaMartha
Mag iemand iets wat hij hoort en niet kan plaatsen ook nog gewoon hier vragen?Willem schreef:
Bronnen dienen op een openbaar forum verifieerbaar te zijn. Hier is zowel bron als context niet verifieerbaar. Daarnaast zijn er nu 3 (drie) topics die dit inhoudelijk behandelen vanuit verifieerbare bronnen en vanuit bijbelse geschiedenissen. Over de inhoud kan in die topics worden gelezen. Op een openbaar forum moet je aan bronvermelding doen, of je vraag/opmerking niet plaatsen. Is het geen geschreven bron - maar gesproken - dan zou ik het helemaal hier niet vermelden, is het wel geschreven dan kan je gewoon aan bronvermelding doen.
enne... laat modereren gewoon aan de moderators over... die staan hun mannetje wel.