Hoe kwam Kaïn aan zijn vrouw?

helma

Hoe kwam Kaïn aan zijn vrouw?

Bericht door helma »

helma schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:De Heilige Geest is de auteur van de Schrift die laat geen witte plekken vallen maar heeft ons precies verteld over de bekering van b.v. Lydia en Zacheüs wat nodig is te weten. Witte plekken impliceert leegtes, die zijn er niet in Gods Woord.
De Bijbel zit vol met witte plekken. Heel veel wordt ons gewoon niet meegedeeld. Bijv. hoe kwam Kaïn aan zijn vrouw?
lijkt me niet zo'n moeilijke vraag...

Waar haalde Kaïn zijn vrouw vandaan?

De kennis van de bijbel neemt steeds meer af. Daarentegen nemen de onzinnigste vooroordelen over de bijbel steeds meer toe. Hiervan wil ik twee voorbeelden vertellen. De belevenissen liggen 25 jaar uit elkaar.
1927
In onze mannenkring verschijnt een ‘nieuwe’. Hij wordt hartelijk verwelkomd. Maar hij gedraagt zich
heel koel. En nauwelijks zijn we begonnen, of hij vraagt of hij ook eens iets mag zeggen.
"Ga je gang! Graag!”
“Nu dan – u leest hier de bijbel. Ik vind, dat dat een stelselmatige dom-makerij is.”
Pijnlijk getroffen kijken wij elkaar aan. Maar hij laat zich niet van de wijs brengen: “Ik zal u dat bewijzen. In de bijbel wordt verteld, dat de eerste mensen Adam en Eva heetten. Zij hadden twee zonen: Kaïn en Abel. Kaïn sloeg Abel dood. En dan wordt er gezegd: ‘Kaïn ging naar een ver land en nam een vrouw’. Waar kwam deze vrouw vandaan? Er waren immers helemaal nog geen mensen behalve het gezin van Adam – volgens de bijbel. Zo ziet u dat de hele bijbel onzin is.”
Nu kijkt de ‘nieuwe’ pijnlijk getroffen op. Want de mannen – het waren ruige mannen die onder de grond in de mijnen werkten – barsten in schaterend gelach uit. Ze slaan van plezier op de tafel en lachen, dat de muren trillen.
De ‘nieuwe’ wordt behoorlijk verlegen. Dat spijt de mannen en zij leggen hem uit: “Kijk, ieder van ons, die nieuw in deze mannenkring kwam, heeft geprobeerd met dit stomme verhaal de dominee voor de gek te houden. En die heeft toen aan iedereen de zaak juist uitgelegd”.
Ze knikken mij aanmoedigend toe: ik mag het ook aan de ‘nieuwe’ duidelijk maken.
Ik wend me tot hem: “Weet u, waar dat staat in de bijbel: ‘Kaïn ging naar een vreemd land en nam een vrouw’?”
Hij schudt verlegen het hoofd. “Weet u het niet? Goed! Ik ook niet! Het staat namelijk helemaal niet in de bijbel. Daar staat, we zullen het even opslaan: Genesis 5:4, dat Adam en Eva vele zonen en dochters hadden. Voordat Kaïn naar dat vreemde land ging, had hij één van zijn zusters getrouwd. U kunt het namelijk in de bijbel nalezen: God heeft uit één enkele het gehele menselijke geslacht gemaakt. – Toen nu het mensengeslacht zich had uitgebreid, verbood God het huwelijk tussen broer en zus. Is dat duidelijk?”
Ja, het is heel duidelijk, vooral als wij weer een keer de moeite nemen alle bijbelteksten op te slaan, die hierover iets te zeggen hebben.
“Begrepen?” vragen de mannen de ‘nieuwe’. Versuft knikt hij.
“Dan kunnen we nu komen tot ons eigenlijke onderwerp”, geef ik te kennen. Maar nu veert één van de mannen op. “Ik moet nog iets zeggen! Is het niet opvallend, dat ieder – jawel! – ieder van ons met dit domme verhaal aankwam? En toen de vijfentwintigste ermee naar buiten kwam, hebben we eindelijk gemerkt: Niet de bijbel maakt ons dom! Nee, zonder de bijbel zijn wij dom gemaakt – zo dom, dat het ten hemel schreit. En jou…” met die woorden wendt hij zich tot de ‘nieuwe’ die er zeer verlegen bijzit, “jou hebben ze dus ook zo dom gemaakt…”
“Ja”, zeg ik. “En het is daarom zo erg, aangezien het immers in de bijbel eigenlijk helemaal niet om Kaïns vrouw gaat, maar om ons, om onze zonden en om onze verlorenheid en om onze houding tegenover de levende God en om onze zaligheid…”

1952
Ik kom in een kamp voor jeugdige mijnwerkers en ga een kamer binnen. Twee mannen liggen op bed stuiverromans te lezen.
Ik ga op de rand van het bed zitten en probeer een gesprek te krijgen. Maar ik kom niet ver.
“Zo! Bent u dominee? Nou, smeer ‘m dan maar weer! Wij laten ons niet dom maken. Bijbel! Man! dat is toch een boek met zulke dwaze tegenspraken…”
“Maar dat heb ik nog helemaal niet gemerkt.”
“Nou, dan zal ik u eens helpen!” zegt de één hautain en komt een beetje overeind. “Let u dus maar op! Er komt toch in de bijbel zo’n echtpaar voor – nou, hoe heten ze toch? Juist!, Maria en Jozef! Nou – Maria en Jozef hadden twee zonen: Kaïn en Abel. Kaïn sloeg Abel dood. En toen ging Kaïn naar een vreemd land en nam een vrouw. Neemt u mij niet kwalijk, hoe kwam hij aan die vrouw?”
Verschrikt kijkt hij op. Ik moet zo lachen, dat het me pijn doet. “Man!”, zeg ik, “misschien heeft hij een huwelijksadvertentie laten plaatsen!”
Dan merkt hij nu eindelijk toch, dat er iets met zijn verhaal niet helemaal klopt. En dan kan ik met beiden verstandig praten. Ik kan hen duidelijk maken wat er in Psalm 119 staat: “Uw woord maakt mij wijs.”
En als ik afscheid neem, is het toch een beetje tot hen doorgedrongen, dat de duivel de mensen goddeloos, verwaand en – dom maakt.

Bron: Unter Menschen, Wilhelm Busch Uitgeverij Gütersloher Verlagshaus, Gütersloh, Duitsland.
Johann

Re: Hoe kwam Kaïn aan zijn vrouw?

Bericht door Johann »

Dit is treffend, doch triest, maar dat weergeeft wel de trieste situatie hoe het is in de hedendaagse maatschapij van ons HOLland..
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Upquark

Bericht door Upquark »

Goed verhaal Helma!

Echter, om toch even flauw te zijn:
helma schreef:Daar staat, we zullen het even opslaan: Genesis 5:4, dat Adam en Eva vele zonen en dochters hadden.
'vele' vindt ik niet in de tekst terug...
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
helma

Bericht door helma »

Upquark schreef:Goed verhaal Helma!

Echter, om toch even flauw te zijn:
helma schreef:Daar staat, we zullen het even opslaan: Genesis 5:4, dat Adam en Eva vele zonen en dochters hadden.
'vele' vindt ik niet in de tekst terug...
Ah, sorry; ik had het niet gecheckt :huhu
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Ligt het hem nu aan mij, of ben ik de enige die het toch wel een beetje vreemd vind? Dat "incest" de grondslag is voor de wereldbevolking....
The Groom's still waiting at the altar
Democritus

Bericht door Democritus »

Bonny schreef:Ligt het hem nu aan mij, of ben ik de enige die het toch wel een beetje vreemd vind? Dat "incest" de grondslag is voor de wereldbevolking....
Ik denk dat we moeten oppassen om vanuit de huidige stand van zaken het verleden te beoordelen.

De belangrijkste reden om tegenwoordig incest af te wijzen is dat de Bijbel het is gaan verbieden in de loop van de geschiedenis. Maar daarmee kunnen we niet met terugwerkende kracht een oordeel geven, op basis van huidge kennis, over het 'voor-verbod' tijdperk.

Een van de redenen waarom incest tegenwoordig onwenselijk wordt geacht is dat het met het oog op kinderen voor een groter risico van geboorteafwijkingen zorgt. Een goede en aannamelijke verklaring heb ik altijd het begrip degeneratie gevonden. Het eerste ouderpaar was 'goed' geschapen en daarmee hun genen ook. Als gevolg van de zondenval zijn er fouten in de genen (degeneratie) geslopen. Deze degeneratie zet zich door in de loop van de tijd. Hoe minder ver de afstand tussen het eerste ouderpaar en de nieuwe generatie, des te beter de genen zijn. Hoe beter de genen des te minder kans op conflicterende genen en daarmee geboorteafwijkingen.

Op het moment dat er voldoende mensen op aarde waren en er daardoor geen noodzaak meer was om 'binnen' familie te trouwen heeft God besloten dat dergelijke huwelijken niet meer zijn toegestaan.....oftewel het is de zorg van God zelf voor het menselijke geslacht.

Overigens of het wetenschappelijk ook een goed argument is en inhoudelijk juist verwoord is kan ik niet beoordelen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
refo

Bericht door refo »

Democritus schreef: [...]Op het moment dat er voldoende mensen op aarde waren en er daardoor geen noodzaak meer was om 'binnen' familie te trouwen [...]

:haha
Joannah

Bericht door Joannah »

Genesis 6:4 In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name.

Paaseiland, de piramiden en stonehenge in 1 klap verklaard ;)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
refo

Bericht door refo »

In Genesis 1 wordt verteld dat God mensen maakte, mannelijk en vrouwelijk.
In Genesis 2 wordt verteld over de schepping van Adam en Eva.
Als zij in Genesis 3 de hof van Eden uit moeten, is het maar de vraag of zij daar verder geen mensen aantreffen.

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit.
Ten tijde van Noach is alle vreemd gebroed op de aarde uitgeroeid en bleven er 8 mensen over. Waarvan duidelijk is dat Noach rechtstreeks van Adam afstamde. Waren er ten tijde van Adam mogelijk nog andere genetische families, na Noach gaat dat niet meer op: de hele wereld is genetisch familie van elkaar.

Er wordt natuurlijk door veel mensen getwijfeld aan de letterlijkheid van de eerste hoofdstukken van Genesis.
Marnix

Bericht door Marnix »

Probleem wat je met die "theorie" krijgt is die van erfzonde. Als God een heleboel mensen maakt in Genesis 1, en er is Genesis 2 wordt ingezoomd op Adam en Eva, hoe kunnen die andere mensen dan ook door de zondeval van Adam en Eva, opeens hun volmaaktheid kwijt zijn geraakt? Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Eva heet niet voor niets Eva, moeder van alle levenden.

Zitten we wel met het "laat ons mensen" maken en dat God man en vrouw schiep en dat allemaal onder de zesde dag valt, terwijl we in Genesis 2 weer zien dat de mens alleen is en dan Eva wordt geschapen.

Anyhow, misschien moeten we gewoon niet teveel alles precies willen begrijpen en op dit punt iets minder volwassen en iets meer kind worden... anders krijg je al snel "het zal wel niet zo letterlijk te nemen zijn want ik kan niet alles met elkaar rijmen" enz.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Solipsis

Bericht door Solipsis »

Bonny schreef:Ligt het hem nu aan mij, of ben ik de enige die het toch wel een beetje vreemd vind? Dat "incest" de grondslag is voor de wereldbevolking....
Ik kan me voorstellen dat dat problemen oplevert, ja.
Een van de redenen waarom incest tegenwoordig onwenselijk wordt geacht is dat het met het oog op kinderen voor een groter risico van geboorteafwijkingen zorgt. Een goede en aannamelijke verklaring heb ik altijd het begrip degeneratie gevonden. Het eerste ouderpaar was 'goed' geschapen en daarmee hun genen ook. Als gevolg van de zondenval zijn er fouten in de genen (degeneratie) geslopen. Deze degeneratie zet zich door in de loop van de tijd. Hoe minder ver de afstand tussen het eerste ouderpaar en de nieuwe generatie, des te beter de genen zijn. Hoe beter de genen des te minder kans op conflicterende genen en daarmee geboorteafwijkingen.
Degeneratie lijkt me nogal vergezocht, eigenlijk.
Op het moment dat er voldoende mensen op aarde waren en er daardoor geen noodzaak meer was om 'binnen' familie te trouwen heeft God besloten dat dergelijke huwelijken niet meer zijn toegestaan.....oftewel het is de zorg van God zelf voor het menselijke geslacht.
Zijn daar concrete aanwijzingen voor, of is dat een uitleg die noodzakelijkerwijs ontstaat wanneer je er zo een interpretatie op nahoudt?
Overigens of het wetenschappelijk ook een goed argument is en inhoudelijk juist verwoord is kan ik niet beoordelen.
Dat lijkt me niet. Maar dat is dan ook meteen de valkuil waarin je stapt: het moet niet op één lijn getrokken worden met de wetenschap, omdat je dan op nog grotere vraagtekens stuit.
refo

Bericht door refo »

Solipsis schreef:
Zijn daar concrete aanwijzingen voor, of is dat een uitleg die noodzakelijkerwijs ontstaat wanneer je er zo een interpretatie op nahoudt?
Iedereen stamt van dezelfde personen af. Het argument gaat daarom helemaal niet op.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:
Solipsis schreef:
Iedereen stamt van dezelfde personen af. Het argument gaat daarom helemaal niet op.
Ja, nog steeds trouwt iedereen binnen zijn familie :bobo
Orchidee

Bericht door Orchidee »

eilander schreef:
refo schreef:
Solipsis schreef:
Ja, nog steeds trouwt iedereen binnen zijn familie :bobo
Die zijn er "helaas" nog genoeg ook :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
refo

Bericht door refo »

Noach had drie zonen: van die drie zonen stamt heel de wereldbevolking af. De stelling dat er pas een incestverbod kon komen als er voldoende mensen op de aarde zijn, kan daarom geen hout snijden.
Plaats reactie