Vaak wordt gesproken en/of geschreven dat Demas van het geloof afgevallen zou zijn.Tiberius schreef:Een dode zondaar, de tijdgelovige, kan wel de stad Verderf verlaten, vanwege algemene werkingen, maar hij keert daar vroeg of laat weer naar toe terug.MarthaMartha schreef:oei... echt pas bij 3.
er waren er meer die punt 1 en 2 meemaakten.... maar bij de poel mistrouwen of anders weer terugkeerden.
pas toen hij de poort doorging "Ik ben de deur" zegt Christus, was hij behouden.
zoals de doodslager pas veilig is in de vrijstad en niet op weg erheen, hoe groot zijn kansen ook zijn.
(bijbelse voorbeelden zijn altijd fijner, hoe goed Bunyans vertelling ook is)
Een levendgemaakte zondaar gaat nooit meer terug naar die stad.
Maar als je het liever wat wilt nuanceren, dan antwoord ik met Brakel: Wanneer je het bij de eerste werkingen legt, leg je het te vroeg. Leg je het bij de bewuste omhelzing van Christus, dan leg je het te laat.
Als Bijbels voorbeeld: Ruth en Orpa gingen beiden op weg naar Israël. Ruth als levend gemaakte, Orpa als een dode zondaar met algemene werkingen. Bij de grens van Moab kwam dat echter pas openbaar.
Het kan wat dat betreft ver gaan. Zie bijvoorbeeld Demas: die kreeg na verloop van tijd ook de tegenwoordige wereld weer lief.
Althans dat maak ik uit bovenstaande op.
Demas wordt hier geen recht gedaan (n.b. een gekende des Heeren).
Hoe komt men daarbij?