Israël, type en anti-type.
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Israël, type en anti-type.
Het Israel van God.
Zijn Gods beloften voor een eeuwige erfenis gemaakt aan een politieke natie in het Midden-Oosten met een genealogische gestalte of zijn de beloften voor een Israel, dat een uitverkoren groep is van verschillende nationaliteiten, een geestelijk volk?
Heeft het Israël van God een bloedverwantschap met Jacob, of heeft het Israël van God een bloedverwantschap met Christus?
Is de Nieuwtestamentische kerk een “PLAN B”, of is dit het nieuwe verbond met Israel, de manier waarop God het vorige verbond vervult?
De ware betekenis van “Israël en Jood” kan alleen de bijbel geven.
Er zijn enkele essentiële regels voor interpretatie om de Bijbelse eschatologie juist te begrijpen.
De eerste is dat we de bijbel zien als Gods onfeilbaar woord.
De tweede is dat de bijbel zelf de betekenis aangeeft van Bijbelgedeeltes door context en Schrift met Schrift te vergelijken.
In de brief aan de Romeinen hoofdstuk 9 zien we een ernstig bezorgde Paulus. Paulus is bezorgd omdat hij ziet dat zijn broeders ,de Israëlieten, de Heere Jezus afgewezen hebben en deze daad heeft hen verblind en nu zijn zij zonder verlosser.
God had beloften gedaan aan Israël en met deze ontwikkeling lijkt het of deze beloften vervallen zijn.
Paulus vraagt; als beide Jood en heiden nu zalig worden door het geloof, maar dat de grote meerderheid van de Joden onder het oordeel is gekomen door hun ongeloof, hoe moeten we nu God dan zien als de Zaligmaker van Israel?
Maar in vers 6 geeft Paulus aan dat die belofte aan Israël een ware belofte is.
God zal Zich in Zijn getrouwheid aan deze belofte houden!
Paulus zegt “ik ben daar zelf een levende getuige van”.
In dit hoofdstuk zien we hoe God beslist wat er onder Israel verstaan moet worden, en dat we niet vast moeten houden aan menselijke verklaringen.
Romeinen 9 vs 6.
1. Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn.
De beloften van God aan Israël zijn niet vervallen, nee, maar ze worden niet goed verstaan, vele hedendaagse theologen begrijpen het nog niet, al zeggen ze van wel.
Door te zeggen; niet allen zijn Israël, die uit Israel zijn, maakt God duidelijk hoe we het ware Israël van God moeten herkennen, niet de letterlijke afstamming van Jacob, maar een geestelijk volk.
De vervulling moet worden gezocht in Gods uitverkiezend werk, niet in natuurlijke afstamming.
Gods eeuwig verbond was niet met en vleselijk volk, maar met een geestelijk volk, een natie geboren van de Zade, Jezus Christus, Hij is de ware Israel!
God heeft een eeuwig verbond met Israël, ja , ze zijn ook Zijn uitverkoren volk, een volk apart gezet tot dienst van God.
Maar definiëren wij Israël ook zoals God het definieert of geven we onze eigen betekenis aan Israël?
Paulus weet het dat het oordeel gekomen is over de natuurlijke natie, voor een gedeelte zijn ze verblind(of verhard) dat betekent ze leven zonder Gods licht en zitten in geestelijke duisternis.
Dus als een natie zijn ze niet langer representatief voor Gods verbondsvolk.
Gods volk wordt nu vertegenwoordigd door het koninkrijk van het nieuwe verbond, de kerk, zoals het wordt gezegd in het evangelie naar Mattheus,
Mattheus 21 vs 42 – 43
42. Jezus zeide tot hen: Hebt gij nooit gelezen in de Schriften: De steen, dien de bouwlieden verworpen hebben, deze is geworden tot een hoofd des hoeks; van den Heere is dit geschied, en het is wonderlijk in onze ogen?
43. Daarom zeg Ik ulieden, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden, en een volk gegeven, dat zijn vruchten voortbrengt.
Het oordeel over Israel was dat het licht van het koninkrijk van hun was weggenomen en gegeven is aan een andere natie, die wij de kerk noemen.
De letterlijke tempel in Israel vertegenwoordigt niet langer het Lichaam van Christus, het Lichaam van Christus is nu de kerk.
Christus was niet verslagen toen de Joden Hem verwierpen, nee Hij is nog steeds de Hoeksteen van de tempel, het nieuwtestamentisch koninkrijk, de kerk.
Op het moment dat het voorhangsel in de tempel schuurde van boven naar beneden ( welke het heilige scheidde van het heilige der heiligen)vanaf dat moment vertegenwoordigde het oudtestamentisch Israel niet meer het volk van God. Op dat moment was het oudtestamentische Israël tempel (type) vervuld door het anti-type, dat is Christus vlees.
Dat betekent dat de kinderen van Israel vanaf dat moment alleen de tempel ( het koninkrijk) konden binnengaan, door de nieuwe en levende weg, dat is het verzoenend sterven van Christus.
De schaduw praktijken van de oudtestamentische priesters hebben voorgoed afgedaan en moeten plaats maken voor DE PRIESTER.
Het oude verbondsvolk Israel is voorbijgegaan en de vervulling is gekomen in het nieuwe verbond
Dit vinden we terug in Hebreeën 10 vs 19-20
19. Dewijl wij dan, broeders, vrijmoedigheid hebben, om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus,
20. Op een versen en levenden weg, welken Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is, door Zijn vlees;
Deze Tempel is niet met handen gemaakt, bestaande uit stenen en kleden, maar deze tempel is vervuld in het Lichaam van Christus.
Hij is de tempel, Zijn vlees is het voorhangsel waardoor we tot de Heilige kunnen komen.
Alleen het Zaad, Jezus Christus, maakt iemand tot het Israel van God, niet het nakomelingschap van Jacob.
Als we in Christus zijn dan zijn we Israel, alleen dat geeft ons vrede en veiligheid, daar komt God door Christus werk tot Zijn eer.
Jesaja 49: 2-6
2. En Hij heeft Mijn mond gemaakt als een scherp zwaard, onder de schaduw Zijner hand heeft Hij Mij bedekt; en Hij heeft Mij tot een zuiveren pijl gesteld, in Zijn pijlkoker heeft Hij Mij verborgen.
3. En Hij heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Knecht, Israel, door Welken Ik verheerlijkt zal worden.
4. Doch Ik zeide: Ik heb te vergeefs gearbeid, Ik heb Mijn kracht onnuttelijk en ijdellijk toegebracht; gewisselijk, Mijn recht is bij den Heere, en Mijn werkloon is bij Mijn God.
5. En nu zegt de Heere, Die Mij Zich van moeders buik af tot een Knecht geformeerd heeft, dat Ik Jakob tot Hem wederbrengen zou; maar Israel zal zich niet verzamelen laten; nochtans zal Ik verheerlijkt worden in de ogen des Heeren, en Mijn God zal Mijn Sterkte zijn.
6. Verder zeide Hij: Het is te gering, dat Gij Mij een Knecht zoudt zijn, om op te richten de stammen van Jakob, en om weder te brengen de bewaarden in Israel; Ik heb U ook gegeven tot een Licht der heidenen, om Mijn heil te zijn tot aan het einde der aarde.
Deze Israel die Jacob tot God brengt is duidelijk Christus, niet de politieke natie in het midden oosten.
De natie was een voorbeeld, een schaduw, een type, van de ware erfenis die we in Christus hebben.
Net zoals de oudtestamentische tempel een schaduw was van DE WARE TEMPEL, dat is Christus.
Wanneer het Lam Juda erfde, erfden wij het land in Hem.
Alle volken, beide een overblijfsel uit de Joden en heidenen, zijn verenigd met Christus, om met Hem te leven en te regeren en hebben zo deel aan Zijn (Christus) erfenis.
Het loon is niet een stuk grond, maar het loon is te zijn “zonen van God”.
Zacharia 2: 10-12
10. Juich en verblijd u, gij dochter Sions; want zie, Ik kom, en Ik zal in het midden van u wonen, spreekt de Heere.
11. En vele heidenen zullen te dien dage den Heere toegevoegd worden, en zij zullen Mij tot een volk wezen; en Ik zal in het midden van u wonen; en gij zult weten, dat de Heere der heirscharen mij tot u gezonden heeft.
12. Dan zal de Heere Juda erven voor Zijn deel, in het heilige land, en Hij zal Jeruzalem nog verkiezen.
Alleen degenen die in Christus zijn hebben een erfdeel in dat geestelijk land, terwijl degenen die Christus verwerpen(ook al zijn ze Joden naar het vlees) zijn geen Joden in Gods ogen.
Ze moeten deel hebben aan de Zoon ( deel aan Zijn lijden en sterven), Jezus Christus om te behoren tot het ware Israel van God.
Ex. 4:vs 22
1. Dan zult gij tot Farao zeggen: Alzo zegt de Heere: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israel.De natie Israel was een type, een schaduw, die Christus vertegenwoordigde, de eerstgeboren Zoon van God, die Zijn volk zou verlossen van de zonde en banden des doods.
De natie werd de eerstgeboren zoon genoemd alleen omdat het een schaduw was, een zichtbare vertegenwoordiger van het ware Israel van God, Christus.
De natie werd eerstelingen(van de oogst) alleen om dat Christus DE Eersteling is.
De natie werd uitverkoren genoemd als schaduw van DE Uitverkorene, Jezus.
Al deze titels hebben alleen waarde in Christus!
Het erfdeel wordt niet verkregen door vleselijke geboorte, maar het erfdeel komt alleen door wedergeboorte in Christus.
Niks is toeval, maar God geademde profetie, en een getuigenis van de verborgenheid Gods, het Israel van God.
Alle gelovigen van wat voor natie (hos 1:10) ze ook afstammen zijn zonen en kinderen Israels.
Hos 11: 1
1. Als Israel een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte geroepen.
Vergelijk dit vers maar met Mattheus dit zegt dat de profetie vervuld wordt in Jezus, DE Zoon.
Mattheus 2 : 15
1. En was aldaar tot den dood van Herodes; opdat vervuld zou worden hetgeen van den Heere gesproken is door den profeet, zeggende: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.
Jezus Christus is DE Israël, De Zoon, Christenen krijgen de naam Israël van God van Christus, toen ze in Hem wedergeboren werden.
Zijn Gods beloften voor een eeuwige erfenis gemaakt aan een politieke natie in het Midden-Oosten met een genealogische gestalte of zijn de beloften voor een Israel, dat een uitverkoren groep is van verschillende nationaliteiten, een geestelijk volk?
Heeft het Israël van God een bloedverwantschap met Jacob, of heeft het Israël van God een bloedverwantschap met Christus?
Is de Nieuwtestamentische kerk een “PLAN B”, of is dit het nieuwe verbond met Israel, de manier waarop God het vorige verbond vervult?
De ware betekenis van “Israël en Jood” kan alleen de bijbel geven.
Er zijn enkele essentiële regels voor interpretatie om de Bijbelse eschatologie juist te begrijpen.
De eerste is dat we de bijbel zien als Gods onfeilbaar woord.
De tweede is dat de bijbel zelf de betekenis aangeeft van Bijbelgedeeltes door context en Schrift met Schrift te vergelijken.
In de brief aan de Romeinen hoofdstuk 9 zien we een ernstig bezorgde Paulus. Paulus is bezorgd omdat hij ziet dat zijn broeders ,de Israëlieten, de Heere Jezus afgewezen hebben en deze daad heeft hen verblind en nu zijn zij zonder verlosser.
God had beloften gedaan aan Israël en met deze ontwikkeling lijkt het of deze beloften vervallen zijn.
Paulus vraagt; als beide Jood en heiden nu zalig worden door het geloof, maar dat de grote meerderheid van de Joden onder het oordeel is gekomen door hun ongeloof, hoe moeten we nu God dan zien als de Zaligmaker van Israel?
Maar in vers 6 geeft Paulus aan dat die belofte aan Israël een ware belofte is.
God zal Zich in Zijn getrouwheid aan deze belofte houden!
Paulus zegt “ik ben daar zelf een levende getuige van”.
In dit hoofdstuk zien we hoe God beslist wat er onder Israel verstaan moet worden, en dat we niet vast moeten houden aan menselijke verklaringen.
Romeinen 9 vs 6.
1. Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn.
De beloften van God aan Israël zijn niet vervallen, nee, maar ze worden niet goed verstaan, vele hedendaagse theologen begrijpen het nog niet, al zeggen ze van wel.
Door te zeggen; niet allen zijn Israël, die uit Israel zijn, maakt God duidelijk hoe we het ware Israël van God moeten herkennen, niet de letterlijke afstamming van Jacob, maar een geestelijk volk.
De vervulling moet worden gezocht in Gods uitverkiezend werk, niet in natuurlijke afstamming.
Gods eeuwig verbond was niet met en vleselijk volk, maar met een geestelijk volk, een natie geboren van de Zade, Jezus Christus, Hij is de ware Israel!
God heeft een eeuwig verbond met Israël, ja , ze zijn ook Zijn uitverkoren volk, een volk apart gezet tot dienst van God.
Maar definiëren wij Israël ook zoals God het definieert of geven we onze eigen betekenis aan Israël?
Paulus weet het dat het oordeel gekomen is over de natuurlijke natie, voor een gedeelte zijn ze verblind(of verhard) dat betekent ze leven zonder Gods licht en zitten in geestelijke duisternis.
Dus als een natie zijn ze niet langer representatief voor Gods verbondsvolk.
Gods volk wordt nu vertegenwoordigd door het koninkrijk van het nieuwe verbond, de kerk, zoals het wordt gezegd in het evangelie naar Mattheus,
Mattheus 21 vs 42 – 43
42. Jezus zeide tot hen: Hebt gij nooit gelezen in de Schriften: De steen, dien de bouwlieden verworpen hebben, deze is geworden tot een hoofd des hoeks; van den Heere is dit geschied, en het is wonderlijk in onze ogen?
43. Daarom zeg Ik ulieden, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden, en een volk gegeven, dat zijn vruchten voortbrengt.
Het oordeel over Israel was dat het licht van het koninkrijk van hun was weggenomen en gegeven is aan een andere natie, die wij de kerk noemen.
De letterlijke tempel in Israel vertegenwoordigt niet langer het Lichaam van Christus, het Lichaam van Christus is nu de kerk.
Christus was niet verslagen toen de Joden Hem verwierpen, nee Hij is nog steeds de Hoeksteen van de tempel, het nieuwtestamentisch koninkrijk, de kerk.
Op het moment dat het voorhangsel in de tempel schuurde van boven naar beneden ( welke het heilige scheidde van het heilige der heiligen)vanaf dat moment vertegenwoordigde het oudtestamentisch Israel niet meer het volk van God. Op dat moment was het oudtestamentische Israël tempel (type) vervuld door het anti-type, dat is Christus vlees.
Dat betekent dat de kinderen van Israel vanaf dat moment alleen de tempel ( het koninkrijk) konden binnengaan, door de nieuwe en levende weg, dat is het verzoenend sterven van Christus.
De schaduw praktijken van de oudtestamentische priesters hebben voorgoed afgedaan en moeten plaats maken voor DE PRIESTER.
Het oude verbondsvolk Israel is voorbijgegaan en de vervulling is gekomen in het nieuwe verbond
Dit vinden we terug in Hebreeën 10 vs 19-20
19. Dewijl wij dan, broeders, vrijmoedigheid hebben, om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus,
20. Op een versen en levenden weg, welken Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is, door Zijn vlees;
Deze Tempel is niet met handen gemaakt, bestaande uit stenen en kleden, maar deze tempel is vervuld in het Lichaam van Christus.
Hij is de tempel, Zijn vlees is het voorhangsel waardoor we tot de Heilige kunnen komen.
Alleen het Zaad, Jezus Christus, maakt iemand tot het Israel van God, niet het nakomelingschap van Jacob.
Als we in Christus zijn dan zijn we Israel, alleen dat geeft ons vrede en veiligheid, daar komt God door Christus werk tot Zijn eer.
Jesaja 49: 2-6
2. En Hij heeft Mijn mond gemaakt als een scherp zwaard, onder de schaduw Zijner hand heeft Hij Mij bedekt; en Hij heeft Mij tot een zuiveren pijl gesteld, in Zijn pijlkoker heeft Hij Mij verborgen.
3. En Hij heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Knecht, Israel, door Welken Ik verheerlijkt zal worden.
4. Doch Ik zeide: Ik heb te vergeefs gearbeid, Ik heb Mijn kracht onnuttelijk en ijdellijk toegebracht; gewisselijk, Mijn recht is bij den Heere, en Mijn werkloon is bij Mijn God.
5. En nu zegt de Heere, Die Mij Zich van moeders buik af tot een Knecht geformeerd heeft, dat Ik Jakob tot Hem wederbrengen zou; maar Israel zal zich niet verzamelen laten; nochtans zal Ik verheerlijkt worden in de ogen des Heeren, en Mijn God zal Mijn Sterkte zijn.
6. Verder zeide Hij: Het is te gering, dat Gij Mij een Knecht zoudt zijn, om op te richten de stammen van Jakob, en om weder te brengen de bewaarden in Israel; Ik heb U ook gegeven tot een Licht der heidenen, om Mijn heil te zijn tot aan het einde der aarde.
Deze Israel die Jacob tot God brengt is duidelijk Christus, niet de politieke natie in het midden oosten.
De natie was een voorbeeld, een schaduw, een type, van de ware erfenis die we in Christus hebben.
Net zoals de oudtestamentische tempel een schaduw was van DE WARE TEMPEL, dat is Christus.
Wanneer het Lam Juda erfde, erfden wij het land in Hem.
Alle volken, beide een overblijfsel uit de Joden en heidenen, zijn verenigd met Christus, om met Hem te leven en te regeren en hebben zo deel aan Zijn (Christus) erfenis.
Het loon is niet een stuk grond, maar het loon is te zijn “zonen van God”.
Zacharia 2: 10-12
10. Juich en verblijd u, gij dochter Sions; want zie, Ik kom, en Ik zal in het midden van u wonen, spreekt de Heere.
11. En vele heidenen zullen te dien dage den Heere toegevoegd worden, en zij zullen Mij tot een volk wezen; en Ik zal in het midden van u wonen; en gij zult weten, dat de Heere der heirscharen mij tot u gezonden heeft.
12. Dan zal de Heere Juda erven voor Zijn deel, in het heilige land, en Hij zal Jeruzalem nog verkiezen.
Alleen degenen die in Christus zijn hebben een erfdeel in dat geestelijk land, terwijl degenen die Christus verwerpen(ook al zijn ze Joden naar het vlees) zijn geen Joden in Gods ogen.
Ze moeten deel hebben aan de Zoon ( deel aan Zijn lijden en sterven), Jezus Christus om te behoren tot het ware Israel van God.
Ex. 4:vs 22
1. Dan zult gij tot Farao zeggen: Alzo zegt de Heere: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israel.De natie Israel was een type, een schaduw, die Christus vertegenwoordigde, de eerstgeboren Zoon van God, die Zijn volk zou verlossen van de zonde en banden des doods.
De natie werd de eerstgeboren zoon genoemd alleen omdat het een schaduw was, een zichtbare vertegenwoordiger van het ware Israel van God, Christus.
De natie werd eerstelingen(van de oogst) alleen om dat Christus DE Eersteling is.
De natie werd uitverkoren genoemd als schaduw van DE Uitverkorene, Jezus.
Al deze titels hebben alleen waarde in Christus!
Het erfdeel wordt niet verkregen door vleselijke geboorte, maar het erfdeel komt alleen door wedergeboorte in Christus.
Niks is toeval, maar God geademde profetie, en een getuigenis van de verborgenheid Gods, het Israel van God.
Alle gelovigen van wat voor natie (hos 1:10) ze ook afstammen zijn zonen en kinderen Israels.
Hos 11: 1
1. Als Israel een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte geroepen.
Vergelijk dit vers maar met Mattheus dit zegt dat de profetie vervuld wordt in Jezus, DE Zoon.
Mattheus 2 : 15
1. En was aldaar tot den dood van Herodes; opdat vervuld zou worden hetgeen van den Heere gesproken is door den profeet, zeggende: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.
Jezus Christus is DE Israël, De Zoon, Christenen krijgen de naam Israël van God van Christus, toen ze in Hem wedergeboren werden.
Re: Israël, type en anti-type.
God verving Israël NIET door de Gemeente! De Gemeente kwam er tussenin, als het internationale volk van de genadebedeling, in een nieuw verbond, en
het zal van de aarde verdwijnen bij haar opname. Van Israël (de olijfboom) waren enkel de takken
afgebroken en de Gemeente werd in de plaats daarvan op de edele stam geënt. Maar na het gemeentetijdperk
zal God Israël terug herstellen, echter in de verdrukkingstijd (70ste jaarweek). Dan
zal er een nieuw verbond voor hen als natie werkzaam worden, overeenkomstig Jeremia 31:31-34
en Ezechiël 36:27. God heeft Zijn volk beslist niet verstoten, integendeel, hun toekomstige aanneming
zal een nieuwe wereldlente inluiden. Zie Romeinen 11.
het zal van de aarde verdwijnen bij haar opname. Van Israël (de olijfboom) waren enkel de takken
afgebroken en de Gemeente werd in de plaats daarvan op de edele stam geënt. Maar na het gemeentetijdperk
zal God Israël terug herstellen, echter in de verdrukkingstijd (70ste jaarweek). Dan
zal er een nieuw verbond voor hen als natie werkzaam worden, overeenkomstig Jeremia 31:31-34
en Ezechiël 36:27. God heeft Zijn volk beslist niet verstoten, integendeel, hun toekomstige aanneming
zal een nieuwe wereldlente inluiden. Zie Romeinen 11.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Israël, type en anti-type.
God verving de Heere Jezus niet door de natie Israël!
Kan zien dat je het stuk niet gelezeen hebt.
Leven we dan nu niet in de 70 ste jaarweek en wat moet die 70ste jaarwek voorstellen?
Je ontkent Christus werk als je zegt dat er een nieuw verbond met Israel gesloten zal worden.
Lees het stuk nog eens goed! Dan weet je ool hoe God Israel definieert.
Kan zien dat je het stuk niet gelezeen hebt.
Leven we dan nu niet in de 70 ste jaarweek en wat moet die 70ste jaarwek voorstellen?
Je ontkent Christus werk als je zegt dat er een nieuw verbond met Israel gesloten zal worden.
Lees het stuk nog eens goed! Dan weet je ool hoe God Israel definieert.
Re: Israël, type en anti-type.
Zo ligt het in het geheel niet.Alexander CD schreef:God verving de Heere Jezus niet door de natie Israël!
Kan zien dat je het stuk niet gelezeen hebt.
Leven we dan nu niet in de 70 ste jaarweek en wat moet die 70ste jaarwek voorstellen?
Je ontkent Christus werk als je zegt dat er een nieuw verbond met Israel gesloten zal worden.
Lees het stuk nog eens goed! Dan weet je ool hoe God Israel definieert.
De Heere heeft een eeuwig verbond met Israël gesloten, beloofd aan Abraham, beloof aan Izaak, beloofd aan Jakob. De Here is geen God dat het Hem berouwen zou of een mensenkind dat HIJ liegen zou. Het ontkennen, het tegenspreken ,dat de Heere trouw is aan Zijn eden en beloften aan Israël, als iemand dat doet, nota bene met een vermeend maar zeer onjuist beroep op bepaalde Bijbelplaatsen, zal die iemand zelf aan God moeten verantwoorden. Een zeer grote verantwoordelijkheid!
God had en heeft een verbond met Israel. Het moge zo zijn dat Israel dat van zijn kant vele malen gebroken heeft. Maar de Heere heeft het niet verbroken. En al zou het ook bij de Heere gebroken zijn,de Bijbel geeft aan dat de Heere Zich opnieuw tot Israel zal wenden, alle schuld zal vergeven, aan hen een nieuw hart zal geven, Zijn wet in hun binnenste zal leggen, en dat zij Hem zullen dienen, en daarbij een zegen zullen zijn in het midden der naties.
Het moge zo zijn dat Israel God nogal eens niet heeft gediend zoals moet. Is het bij een van ons anders? Wat voor reden zou er bij een van ons zijn om de hand niet op de eigen mond te houden, laat staan dat er enige ruimte of bevoegdheid zou zijn om naar een ander te wijzen? Mag wie van ons ook, rechter zijn in dat opzicht over in dit geval de Joden?Waar wordt de bevoegdheid en de brutaliteit vandaan gehaald om zelfs maar te vermenen dat dat wel zo zou zijn? Enige zelfkennis is dan bepaald wel wenselijk; Kohlbrugge getuigt daarvan als hij schreef: spreek me nooit meer over mijn bekering, want die heb ik al honderd maal voor God verzondigd. Terwijl de Heere Zelf zegt, als gevraagd wordt of er velen of weinigen behouden worden: dat is een zaak voor de Heere Zelf; maar gij: strijdt gij om zelf te mogen ingaan !Ieder van ons heeft meer dan genoeg -aan tekort - bij zichzelf, om het vervolgens alleen te mogen verwachten en te mogen hopen op de gratrie -onverdiende genade - van God,.
De Heere schrijft door Paulus, dat HIJ ZELF een bedekking op Israël heeft gelegd, en dat HIJ Zelf die wegneemt zodra de volheid der heidenen is ingegaan. Zij, de Joden, zijn zodoende in Gods heilsplan als het ware tijdelijk terzijde geschoven, om ons heidenen de toegang tot het heil te doen hebben.Maar als dan, zo schrijft Paulus door de Heere, de volheid der heiden is ingegaan - en is het Evangelie niet al zo ongeveer de heel wereld rondgegaan, hoe dichtbij zal zijn dat de volheid der heidenen is ingegaan tot Gods heil in Jezus Christus ? - dan zal de Heere Zich weer tot Zijn volk Israél wenden. En lees wat er staat: Hij zal dan de goddeloosheden van Jakob afwenden, en het is MIJN verbond met hen dat ik hun zonden wegneem. Staat dat niet aan de Heere vrij, dat Hij Zijn genade en vergeving mag en zal geven aan wie HIJ wil ? Wat is het resultaat daarvan als Hij dat doet, zoals HIJ heeft gezegd en heeft beloofd? Vers 26: GANS ISRAEL zal -door de Heere - behouden worden.
Wat kunnen we daar dankbaar voor zijn. Hoe van harte gunnen we het, dat ieder mens en in het bijzonder Gods bondsvolk, de Heere zal kennen en de Heere Jezus mag aanbidden als Verlosser door Zijn offer als Hogepriester op Golgotha en gelijktijdig in het hemelse heiligdom waar de brief aan de Hebreeën zo over schrijft. Het is toch niet zo dat we het aan Gods bondsvolk niet gunnen? Genade die we zelf krijgen maakt mededeelzaam; we gunnen het van harte aan een ieder om behouden te worden. Ons hart is toch niet boos omdat God goed is aan een ander, aan de werkers van het elfde uur?
Dezelfde Paulus schrijft ook dat het onze taak is om onze broeders en zusters de Joden JALOERS te maken, door hen voor te leven wat het leven in en met de Heere Jezus Christus inhoudt. Wat bieden we onze Joodse broeders en zusters, die in dezelfde God geloven en Die aanbidden, maar bij wie voor velen - zie Romeinen 11, door de bedekking die op hen nog ligt - de Heere Jezus momenteel helaas nog een soort blinde vlek is, aan om hen jaloers naar Christus toe te maken? Vele eeuwen lang in Europa ontrechting, ze mochten geen beroep uitoefenen, behalve dan bankier: vanwege het renteverbod mocht dat niet door christenen, maar de vorst gunde dat "privelege " - natuurlijk tegen dikke betaling - aan de Joden, die dat moesten terugverdienen en zo een slechte naam kregen ( Shylock, bij Shakespear ); en als het hun te goed ging werd het privelege afgepakt en ze werden weggejaagd. Niet voor niets en niet zonder reden dat de Joden in edelstenenen dienovereenkomstige sieraden gingen: als ze weer moesten vluchten, konden ze zodoende enig kapitaal meenemen; vluchtkapitaal dus. Plus pogroms van oost tot west, plus de holocaust met 6 miljoen vermoorden, plus inmiddels in en rond hun land vier oorlogen en twee intifada's alsmede Iran en Syrië en nu ook Turkije die bij één moment van verslapping Israél letterlijk van de kaart willen vegen en zoals ze zeggen: de Joden de zee in zullen drijven. Ook in Israel zelf mogen ze zodoende in het geheel niet zijn, nuiet alleen niet van de Arabieren, maar ook vanuit het Westers kamp: zoals zelfs
in dit - refotrmatorische ! -forum nota bene eens uiteraard volstrekt ongemotiveerd en onjuist werd gezegd, maar toch niettemin het stond er zwart op wit : ze zijn er onrechtmatig want ze zijn er zonder Christus. En dan als klap op de vuurpijl ook nog eens het bestaan, uitdragen en fel verdedigen -ook in dit reformatorische forum ! - van de vervangingstheologie van de christenen: Gods beloften voor Israel gelden niet meer, ze zijn vogelvrij, Gods beloften zijn ze kwijt; Gods Woord en Gods beloften gelden niet meer voor hen maar gelden alleen voor De Kerk. Welke jaloersheid naar Christus toe hebben we de Joodse broeders en zusters geboden , en hebben we ze nu te bieden?
Wat dat laatste betreft: beginnen met doen wat Daniél die zelf wel rechtvaardig was, deed: hij beleed aan God als persoon van zijn volk schuldig te zijn en vroeg om vergeving. En dat "niet met ( alleen ) het woord maar ook met de daad "bewijzen aan onze Joodse broeders en zusters: hen helpen waar mogelijk, achter hen staan in de publiciteit en in de politiek, achter hen staan door verdachtmaking en antipublicatie tegen te gaan, de vervangingstheologie ontmaskeren : als puur antisemitisme verhuld in een volstrekt ten onrechte aangetrokken( zeer onjuist ) christelijk gewaad. En vooral: bidden dat de Heere Zijn heil aan Israel spoedig en algeheel en onverkort wil gaan volvoeren en Zich in en door de Heere Jezus aan hen wil openbaren.
VREDE ZIJ OVER ISRAEL.
Thomas
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Israël, type en anti-type.
Jacobse, je hebt weer hetzelfde verhaal, je gaat nergens op in en doet net of je niks gelezen hebt.
Je toont niks aan vanuit de bijbel, soms kom je wel met bijbelteksten met een eigenmachtige uitlegging, altijd weer dezelfde ik weet niet wat ik er mee moet.
Er zijn alleen beloften in Christus, geen mens heeft voor God wat verdiend, maar God eist wel een perfecte gehoorzaamheid, geen Jood of heiden kan daaraan voldoen.
Of ze nu van koninklijke komaf zijn of een kind van Abraham zijn dat maakt niet uit, bij God is geen aanzien van de persoon.
Wat God eist is een perfecte gehoorzaamheid tot eer van Zijn heilige Naam, dus wil iemand bij God mogen horen dan moet deze persoon daaraan voldoen.
Nu heeft Christus zo'n leven geleefd voor zondaren en hij geeft dat aan wie Hij wil.
Daarom zijn alle beloften in Christus Ja en waarachtig(amen).
Toen Israel en volk was, vertegenwoordigde het Christus op aarde, het was een schaduw van de Gestalte Christus, er zijn nooit beloften gemaakt aan schaduwen.
Israel kreeg de naam uitverkoren volk als schaduw, want Christus was de ware Uitverkorene.
Israel kreeg de naam knecht en zoon als schaduw, alleen omdat Christus de werkelijke was.
Je toont niks aan vanuit de bijbel, soms kom je wel met bijbelteksten met een eigenmachtige uitlegging, altijd weer dezelfde ik weet niet wat ik er mee moet.
Er zijn alleen beloften in Christus, geen mens heeft voor God wat verdiend, maar God eist wel een perfecte gehoorzaamheid, geen Jood of heiden kan daaraan voldoen.
Of ze nu van koninklijke komaf zijn of een kind van Abraham zijn dat maakt niet uit, bij God is geen aanzien van de persoon.
Wat God eist is een perfecte gehoorzaamheid tot eer van Zijn heilige Naam, dus wil iemand bij God mogen horen dan moet deze persoon daaraan voldoen.
Nu heeft Christus zo'n leven geleefd voor zondaren en hij geeft dat aan wie Hij wil.
Daarom zijn alle beloften in Christus Ja en waarachtig(amen).
Toen Israel en volk was, vertegenwoordigde het Christus op aarde, het was een schaduw van de Gestalte Christus, er zijn nooit beloften gemaakt aan schaduwen.
Israel kreeg de naam uitverkoren volk als schaduw, want Christus was de ware Uitverkorene.
Israel kreeg de naam knecht en zoon als schaduw, alleen omdat Christus de werkelijke was.
Re: Israël, type en anti-type.
Alexander CD schreef:Jacobse, je hebt weer hetzelfde verhaal, je gaat nergens op in en doet net of je niks gelezen hebt.
Je toont niks aan vanuit de bijbel, soms kom je wel met bijbelteksten met een eigenmachtige uitlegging, altijd weer dezelfde ik weet niet wat ik er mee moet.
Er zijn alleen beloften in Christus, geen mens heeft voor God wat verdiend, maar God eist wel een perfecte gehoorzaamheid, geen Jood of heiden kan daaraan voldoen.
Of ze nu van koninklijke komaf zijn of een kind van Abraham zijn dat maakt niet uit, bij God is geen aanzien van de persoon.
Wat God eist is een perfecte gehoorzaamheid tot eer van Zijn heilige Naam, dus wil iemand bij God mogen horen dan moet deze persoon daaraan voldoen.
Nu heeft Christus zo'n leven geleefd voor zondaren en hij geeft dat aan wie Hij wil.
Daarom zijn alle beloften in Christus Ja en waarachtig(amen).
Toen Israel en volk was, vertegenwoordigde het Christus op aarde, het was een schaduw van de Gestalte Christus, er zijn nooit beloften gemaakt aan schaduwen.
Israel kreeg de naam uitverkoren volk als schaduw, want Christus was de ware Uitverkorene.
Israel kreeg de naam knecht en zoon als schaduw, alleen omdat Christus de werkelijke was.
De eerste twee regels zijn volstrekt waar, nadat je daarin het woord Jacobse hebt vervangen door Alexander.
Thomas
Re: Israël, type en anti-type.
Prachtig en duidelijk geformuleerd, zoals wij destijds ontferming mochten krijgen, zo ook zal Israel barmhartigheid ontvangen, dit geheimenis van Paulus in Rom 11:25-32 staat toch ook in jouw Bijbel, Alex?Jacobse schreef:Zo ligt het in het geheel niet.Alexander CD schreef:God verving de Heere Jezus niet door de natie Israël!
Kan zien dat je het stuk niet gelezeen hebt.
Leven we dan nu niet in de 70 ste jaarweek en wat moet die 70ste jaarwek voorstellen?
Je ontkent Christus werk als je zegt dat er een nieuw verbond met Israel gesloten zal worden.
Lees het stuk nog eens goed! Dan weet je ool hoe God Israel definieert.
De Heere heeft een eeuwig verbond met Israël gesloten, beloofd aan Abraham, beloof aan Izaak, beloofd aan Jakob. De Here is geen God dat het Hem berouwen zou of een mensenkind dat HIJ liegen zou. Het ontkennen, het tegenspreken ,dat de Heere trouw is aan Zijn eden en beloften aan Israël, als iemand dat doet, nota bene met een vermeend maar zeer onjuist beroep op bepaalde Bijbelplaatsen, zal die iemand zelf aan God moeten verantwoorden. Een zeer grote verantwoordelijkheid!
God had en heeft een verbond met Israel. Het moge zo zijn dat Israel dat van zijn kant vele malen gebroken heeft. Maar de Heere heeft het niet verbroken. En al zou het ook bij de Heere gebroken zijn,de Bijbel geeft aan dat de Heere Zich opnieuw tot Israel zal wenden, alle schuld zal vergeven, aan hen een nieuw hart zal geven, Zijn wet in hun binnenste zal leggen, en dat zij Hem zullen dienen, en daarbij een zegen zullen zijn in het midden der naties.
Het moge zo zijn dat Israel God nogal eens niet heeft gediend zoals moet. Is het bij een van ons anders? Wat voor reden zou er bij een van ons zijn om de hand niet op de eigen mond te houden, laat staan dat er enige ruimte of bevoegdheid zou zijn om naar een ander te wijzen? Mag wie van ons ook, rechter zijn in dat opzicht over in dit geval de Joden?Waar wordt de bevoegdheid en de brutaliteit vandaan gehaald om zelfs maar te vermenen dat dat wel zo zou zijn? Enige zelfkennis is dan bepaald wel wenselijk; Kohlbrugge getuigt daarvan als hij schreef: spreek me nooit meer over mijn bekering, want die heb ik al honderd maal voor God verzondigd. Terwijl de Heere Zelf zegt, als gevraagd wordt of er velen of weinigen behouden worden: dat is een zaak voor de Heere Zelf; maar gij: strijdt gij om zelf te mogen ingaan !Ieder van ons heeft meer dan genoeg -aan tekort - bij zichzelf, om het vervolgens alleen te mogen verwachten en te mogen hopen op de gratrie -onverdiende genade - van God,.
De Heere schrijft door Paulus, dat HIJ ZELF een bedekking op Israël heeft gelegd, en dat HIJ Zelf die wegneemt zodra de volheid der heidenen is ingegaan. Zij, de Joden, zijn zodoende in Gods heilsplan als het ware tijdelijk terzijde geschoven, om ons heidenen de toegang tot het heil te doen hebben.Maar als dan, zo schrijft Paulus door de Heere, de volheid der heiden is ingegaan - en is het Evangelie niet al zo ongeveer de heel wereld rondgegaan, hoe dichtbij zal zijn dat de volheid der heidenen is ingegaan tot Gods heil in Jezus Christus ? - dan zal de Heere Zich weer tot Zijn volk Israél wenden. En lees wat er staat: Hij zal dan de goddeloosheden van Jakob afwenden, en het is MIJN verbond met hen dat ik hun zonden wegneem. Staat dat niet aan de Heere vrij, dat Hij Zijn genade en vergeving mag en zal geven aan wie HIJ wil ? Wat is het resultaat daarvan als Hij dat doet, zoals HIJ heeft gezegd en heeft beloofd? Vers 26: GANS ISRAEL zal -door de Heere - behouden worden.
Wat kunnen we daar dankbaar voor zijn. Hoe van harte gunnen we het, dat ieder mens en in het bijzonder Gods bondsvolk, de Heere zal kennen en de Heere Jezus mag aanbidden als Verlosser door Zijn offer als Hogepriester op Golgotha en gelijktijdig in het hemelse heiligdom waar de brief aan de Hebreeën zo over schrijft. Het is toch niet zo dat we het aan Gods bondsvolk niet gunnen? Genade die we zelf krijgen maakt mededeelzaam; we gunnen het van harte aan een ieder om behouden te worden. Ons hart is toch niet boos omdat God goed is aan een ander, aan de werkers van het elfde uur?
Dezelfde Paulus schrijft ook dat het onze taak is om onze broeders en zusters de Joden JALOERS te maken, door hen voor te leven wat het leven in en met de Heere Jezus Christus inhoudt. Wat bieden we onze Joodse broeders en zusters, die in dezelfde God geloven en Die aanbidden, maar bij wie voor velen - zie Romeinen 11, door de bedekking die op hen nog ligt - de Heere Jezus momenteel helaas nog een soort blinde vlek is, aan om hen jaloers naar Christus toe te maken? Vele eeuwen lang in Europa ontrechting, ze mochten geen beroep uitoefenen, behalve dan bankier: vanwege het renteverbod mocht dat niet door christenen, maar de vorst gunde dat "privelege " - natuurlijk tegen dikke betaling - aan de Joden, die dat moesten terugverdienen en zo een slechte naam kregen ( Shylock, bij Shakespear ); en als het hun te goed ging werd het privelege afgepakt en ze werden weggejaagd. Niet voor niets en niet zonder reden dat de Joden in edelstenenen dienovereenkomstige sieraden gingen: als ze weer moesten vluchten, konden ze zodoende enig kapitaal meenemen; vluchtkapitaal dus. Plus pogroms van oost tot west, plus de holocaust met 6 miljoen vermoorden, plus inmiddels in en rond hun land vier oorlogen en twee intifada's alsmede Iran en Syrië en nu ook Turkije die bij één moment van verslapping Israél letterlijk van de kaart willen vegen en zoals ze zeggen: de Joden de zee in zullen drijven. Ook in Israel zelf mogen ze zodoende in het geheel niet zijn, nuiet alleen niet van de Arabieren, maar ook vanuit het Westers kamp: zoals zelfs
in dit - refotrmatorische ! -forum nota bene eens uiteraard volstrekt ongemotiveerd en onjuist werd gezegd, maar toch niettemin het stond er zwart op wit : ze zijn er onrechtmatig want ze zijn er zonder Christus. En dan als klap op de vuurpijl ook nog eens het bestaan, uitdragen en fel verdedigen -ook in dit reformatorische forum ! - van de vervangingstheologie van de christenen: Gods beloften voor Israel gelden niet meer, ze zijn vogelvrij, Gods beloften zijn ze kwijt; Gods Woord en Gods beloften gelden niet meer voor hen maar gelden alleen voor De Kerk. Welke jaloersheid naar Christus toe hebben we de Joodse broeders en zusters geboden , en hebben we ze nu te bieden?
Wat dat laatste betreft: beginnen met doen wat Daniél die zelf wel rechtvaardig was, deed: hij beleed aan God als persoon van zijn volk schuldig te zijn en vroeg om vergeving. En dat "niet met ( alleen ) het woord maar ook met de daad "bewijzen aan onze Joodse broeders en zusters: hen helpen waar mogelijk, achter hen staan in de publiciteit en in de politiek, achter hen staan door verdachtmaking en antipublicatie tegen te gaan, de vervangingstheologie ontmaskeren : als puur antisemitisme verhuld in een volstrekt ten onrechte aangetrokken( zeer onjuist ) christelijk gewaad. En vooral: bidden dat de Heere Zijn heil aan Israel spoedig en algeheel en onverkort wil gaan volvoeren en Zich in en door de Heere Jezus aan hen wil openbaren.
VREDE ZIJ OVER ISRAEL.
Thomas
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Israël, type en anti-type.
Je mag het mooi vinden, het is alleen niet bijbels.Joannah schreef:Prachtig en duidelijk geformuleerd, zoals wij destijds ontferming mochten krijgen, zo ook zal Israel barmhartigheid ontvangen, dit geheimenis van Paulus in Rom 11:25-32 staat toch ook in jouw Bijbel, Alex?Jacobse schreef:Zo ligt het in het geheel niet.Alexander CD schreef:God verving de Heere Jezus niet door de natie Israël!
Kan zien dat je het stuk niet gelezeen hebt.
Leven we dan nu niet in de 70 ste jaarweek en wat moet die 70ste jaarwek voorstellen?
Je ontkent Christus werk als je zegt dat er een nieuw verbond met Israel gesloten zal worden.
Lees het stuk nog eens goed! Dan weet je ool hoe God Israel definieert.
De Heere heeft een eeuwig verbond met Israël gesloten, beloofd aan Abraham, beloof aan Izaak, beloofd aan Jakob. De Here is geen God dat het Hem berouwen zou of een mensenkind dat HIJ liegen zou. Het ontkennen, het tegenspreken ,dat de Heere trouw is aan Zijn eden en beloften aan Israël, als iemand dat doet, nota bene met een vermeend maar zeer onjuist beroep op bepaalde Bijbelplaatsen, zal die iemand zelf aan God moeten verantwoorden. Een zeer grote verantwoordelijkheid!
God had en heeft een verbond met Israel. Het moge zo zijn dat Israel dat van zijn kant vele malen gebroken heeft. Maar de Heere heeft het niet verbroken. En al zou het ook bij de Heere gebroken zijn,de Bijbel geeft aan dat de Heere Zich opnieuw tot Israel zal wenden, alle schuld zal vergeven, aan hen een nieuw hart zal geven, Zijn wet in hun binnenste zal leggen, en dat zij Hem zullen dienen, en daarbij een zegen zullen zijn in het midden der naties.
Het moge zo zijn dat Israel God nogal eens niet heeft gediend zoals moet. Is het bij een van ons anders? Wat voor reden zou er bij een van ons zijn om de hand niet op de eigen mond te houden, laat staan dat er enige ruimte of bevoegdheid zou zijn om naar een ander te wijzen? Mag wie van ons ook, rechter zijn in dat opzicht over in dit geval de Joden?Waar wordt de bevoegdheid en de brutaliteit vandaan gehaald om zelfs maar te vermenen dat dat wel zo zou zijn? Enige zelfkennis is dan bepaald wel wenselijk; Kohlbrugge getuigt daarvan als hij schreef: spreek me nooit meer over mijn bekering, want die heb ik al honderd maal voor God verzondigd. Terwijl de Heere Zelf zegt, als gevraagd wordt of er velen of weinigen behouden worden: dat is een zaak voor de Heere Zelf; maar gij: strijdt gij om zelf te mogen ingaan !Ieder van ons heeft meer dan genoeg -aan tekort - bij zichzelf, om het vervolgens alleen te mogen verwachten en te mogen hopen op de gratrie -onverdiende genade - van God,.
De Heere schrijft door Paulus, dat HIJ ZELF een bedekking op Israël heeft gelegd, en dat HIJ Zelf die wegneemt zodra de volheid der heidenen is ingegaan. Zij, de Joden, zijn zodoende in Gods heilsplan als het ware tijdelijk terzijde geschoven, om ons heidenen de toegang tot het heil te doen hebben.Maar als dan, zo schrijft Paulus door de Heere, de volheid der heiden is ingegaan - en is het Evangelie niet al zo ongeveer de heel wereld rondgegaan, hoe dichtbij zal zijn dat de volheid der heidenen is ingegaan tot Gods heil in Jezus Christus ? - dan zal de Heere Zich weer tot Zijn volk Israél wenden. En lees wat er staat: Hij zal dan de goddeloosheden van Jakob afwenden, en het is MIJN verbond met hen dat ik hun zonden wegneem. Staat dat niet aan de Heere vrij, dat Hij Zijn genade en vergeving mag en zal geven aan wie HIJ wil ? Wat is het resultaat daarvan als Hij dat doet, zoals HIJ heeft gezegd en heeft beloofd? Vers 26: GANS ISRAEL zal -door de Heere - behouden worden.
Wat kunnen we daar dankbaar voor zijn. Hoe van harte gunnen we het, dat ieder mens en in het bijzonder Gods bondsvolk, de Heere zal kennen en de Heere Jezus mag aanbidden als Verlosser door Zijn offer als Hogepriester op Golgotha en gelijktijdig in het hemelse heiligdom waar de brief aan de Hebreeën zo over schrijft. Het is toch niet zo dat we het aan Gods bondsvolk niet gunnen? Genade die we zelf krijgen maakt mededeelzaam; we gunnen het van harte aan een ieder om behouden te worden. Ons hart is toch niet boos omdat God goed is aan een ander, aan de werkers van het elfde uur?
Dezelfde Paulus schrijft ook dat het onze taak is om onze broeders en zusters de Joden JALOERS te maken, door hen voor te leven wat het leven in en met de Heere Jezus Christus inhoudt. Wat bieden we onze Joodse broeders en zusters, die in dezelfde God geloven en Die aanbidden, maar bij wie voor velen - zie Romeinen 11, door de bedekking die op hen nog ligt - de Heere Jezus momenteel helaas nog een soort blinde vlek is, aan om hen jaloers naar Christus toe te maken? Vele eeuwen lang in Europa ontrechting, ze mochten geen beroep uitoefenen, behalve dan bankier: vanwege het renteverbod mocht dat niet door christenen, maar de vorst gunde dat "privelege " - natuurlijk tegen dikke betaling - aan de Joden, die dat moesten terugverdienen en zo een slechte naam kregen ( Shylock, bij Shakespear ); en als het hun te goed ging werd het privelege afgepakt en ze werden weggejaagd. Niet voor niets en niet zonder reden dat de Joden in edelstenenen dienovereenkomstige sieraden gingen: als ze weer moesten vluchten, konden ze zodoende enig kapitaal meenemen; vluchtkapitaal dus. Plus pogroms van oost tot west, plus de holocaust met 6 miljoen vermoorden, plus inmiddels in en rond hun land vier oorlogen en twee intifada's alsmede Iran en Syrië en nu ook Turkije die bij één moment van verslapping Israél letterlijk van de kaart willen vegen en zoals ze zeggen: de Joden de zee in zullen drijven. Ook in Israel zelf mogen ze zodoende in het geheel niet zijn, nuiet alleen niet van de Arabieren, maar ook vanuit het Westers kamp: zoals zelfs
in dit - refotrmatorische ! -forum nota bene eens uiteraard volstrekt ongemotiveerd en onjuist werd gezegd, maar toch niettemin het stond er zwart op wit : ze zijn er onrechtmatig want ze zijn er zonder Christus. En dan als klap op de vuurpijl ook nog eens het bestaan, uitdragen en fel verdedigen -ook in dit reformatorische forum ! - van de vervangingstheologie van de christenen: Gods beloften voor Israel gelden niet meer, ze zijn vogelvrij, Gods beloften zijn ze kwijt; Gods Woord en Gods beloften gelden niet meer voor hen maar gelden alleen voor De Kerk. Welke jaloersheid naar Christus toe hebben we de Joodse broeders en zusters geboden , en hebben we ze nu te bieden?
Wat dat laatste betreft: beginnen met doen wat Daniél die zelf wel rechtvaardig was, deed: hij beleed aan God als persoon van zijn volk schuldig te zijn en vroeg om vergeving. En dat "niet met ( alleen ) het woord maar ook met de daad "bewijzen aan onze Joodse broeders en zusters: hen helpen waar mogelijk, achter hen staan in de publiciteit en in de politiek, achter hen staan door verdachtmaking en antipublicatie tegen te gaan, de vervangingstheologie ontmaskeren : als puur antisemitisme verhuld in een volstrekt ten onrechte aangetrokken( zeer onjuist ) christelijk gewaad. En vooral: bidden dat de Heere Zijn heil aan Israel spoedig en algeheel en onverkort wil gaan volvoeren en Zich in en door de Heere Jezus aan hen wil openbaren.
VREDE ZIJ OVER ISRAEL.
Thomas
Jacobse kan mij wel veroordelen maar wat ik doe is de bijbel naspreken.
Dan zult gij de kruik verbreken voor de ogen der mannen, die met u gegaan zijn;
En gij zult tot hen zeggen: Zo zegt de Heere der heirscharen: Alzo zal Ik dit volk en deze stad verbreken, gelijk als men een pottenbakkersvat verbreekt, dat niet weder geheeld kan worden; en zij zullen hen in Tofeth begraven, omdat er geen andere plaats zal zijn om te begraven.
We zien dat dit geschied is de tien stammen zijn weg vernietigd, Israel kan als volk niet meer een geheel worden.
En ik zeide: Ik zal ulieden niet meer weiden; wat sterft, dat sterve, en wat afgesneden is, dat zij afgesneden, en dat de overgeblevenen de een des anderen vlees verslinden.
God zegt "Ik wil niet langer uw Herder wezen.
God heeft wel degelijk Zijn verbond met de natie Israel verbroken en is verder gegaan met het Lichaam van Chrsitus, de kerk.
Alle beloften die er voor de individuele jood zijn lopen door Christus en de kerk.
En deze zijn te tofeth begraven dat is de hel.
Re: Israël, type en anti-type.
Dit laatste lijkt mij geen Bijbelse stelling!Alexander CD schreef:Dan zult gij de kruik verbreken voor de ogen der mannen, die met u gegaan zijn;
En gij zult tot hen zeggen: Zo zegt de Heere der heirscharen: Alzo zal Ik dit volk en deze stad verbreken, gelijk als men een pottenbakkersvat verbreekt, dat niet weder geheeld kan worden; en zij zullen hen in Tofeth begraven, omdat er geen andere plaats zal zijn om te begraven.
We zien dat dit geschied is de tien stammen zijn weg vernietigd, Israel kan als volk niet meer een geheel worden.
Zie diverse profetieën waarin beloften liggen voor geheel Israël, ook voor de 10 stammen, bijvoorbeeld de volgende:
Jes. 11:11: Want het zal geschieden te dien dage, dat de Heere ten anderen male Zijn Hand aanleggen zal om weder te verwerven het overblijfsel Zijns volks, hetwelk overgebleven zal zijn van Assyrië, en van Egypte, en van Pathros, en van Morenland, en van Elam, en van Sinear, en van Hamath, en van de eilanden der zee"
vers 12: ...en Hij zal de verdreven van Israël verzamelen, en de verstrooiden uit Juda vergaderen van de vier einden des aardrijks.
Jes. 14: 1 en 2: Want de Heere zal Zich over Jakob ontfermen en Hij zal Israël nog verkiezen, en Hij zal hen in hun land zetten(...). En de volken zullen hen aannemen en in hun plaats brengen.
Jes. 27: 12, 13: (...) doch gijlieden zult opgelezen worden een bij een, o gij kinderen Israëls. (...) dan zullen die komen die in het land van Assur verloren zijn (...)
Re: Israël, type en anti-type.
In een andere topic schreef ik dit:
Zó ook wordt pas ten volle de belofte aan Efraïm vervuld, dat hij tot een "volle menigte van volkeren" zou worden:
Gen. 48: 17 Toen Jozef zag, dat zijn vader zijn rechterhand op het hoofd van Efraïm leide, zo was het kwaad in zijn ogen, en hij ondervatte zijns vaders hand, om die van het hoofd van Efraïm op het hoofd van Manasse af te brengen.
18 En Jozef zeide tot zijn vader: Niet alzo, mijn vader! want deze is de eerstgeborene; leg uw rechterhand op zijn hoofd.
19 Maar zijn vader weigerde het, en zeide: Ik weet het, mijn zoon! ik weet het; hij zal ook tot een volk worden, en hij zal ook groot worden; maar nochtans zal zijn kleinste broeder groter worden dan hij, en zijn zaad zal een volle menigte van volkeren worden.
Omdat in de toebrenging van de heidenen de belofte van de toebrenging van de tien stammen wordt vervuld. Vgl. ook maar eens Hosea 1:9-12 met Rom. 9:25,26: daar zie je dat wat in Hosea van Efraïm gezegd wordt, door Paulus van toepassing op de heidenen wordt verklaard.Fjodor schreef:Kan je dit nog verder onderbouwen? Want waarom zou de profetie die gaat over Efraïm en Juda slaan op de Joden en de heidenen?Afgewezen schreef: De profetie van de hereniging van Efraïm en Juda is in vervulling gegaan in de kerk:
Jezus zegt in Joh. 10:16: Ik heb nog andere schapen, die van deze stal (=Israël) niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen (=de heidenen); en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden één kudde en één Herder.
Zie ook Ef. 2 : 14 Want Hij is onze vrede, Die deze beiden een gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende,
15 Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot een nieuwen mens zou scheppen, vrede makende;
16 En opdat Hij die beiden met God in een lichaam zou verzoenen door het kruis, de vijandschap aan hetzelve gedood hebbende.
17 En komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u, die verre waart, en dien, die nabij waren.
Zó ook wordt pas ten volle de belofte aan Efraïm vervuld, dat hij tot een "volle menigte van volkeren" zou worden:
Gen. 48: 17 Toen Jozef zag, dat zijn vader zijn rechterhand op het hoofd van Efraïm leide, zo was het kwaad in zijn ogen, en hij ondervatte zijns vaders hand, om die van het hoofd van Efraïm op het hoofd van Manasse af te brengen.
18 En Jozef zeide tot zijn vader: Niet alzo, mijn vader! want deze is de eerstgeborene; leg uw rechterhand op zijn hoofd.
19 Maar zijn vader weigerde het, en zeide: Ik weet het, mijn zoon! ik weet het; hij zal ook tot een volk worden, en hij zal ook groot worden; maar nochtans zal zijn kleinste broeder groter worden dan hij, en zijn zaad zal een volle menigte van volkeren worden.
Re: Israël, type en anti-type.
Een volk kan niet opnieuw bijeenvergaderd worden, tenzij het eerste verstrooid is geworden.Alexander CD schreef:Je mag het mooi vinden, het is alleen niet bijbels.Joannah schreef:Prachtig en duidelijk geformuleerd, zoals wij destijds ontferming mochten krijgen, zo ook zal Israel barmhartigheid ontvangen, dit geheimenis van Paulus in Rom 11:25-32 staat toch ook in jouw Bijbel, Alex?Jacobse schreef:Zo ligt het in het geheel niet.Alexander CD schreef:God verving de Heere Jezus niet door de natie Israël!
Kan zien dat je het stuk niet gelezeen hebt.
Leven we dan nu niet in de 70 ste jaarweek en wat moet die 70ste jaarwek voorstellen?
Je ontkent Christus werk als je zegt dat er een nieuw verbond met Israel gesloten zal worden.
Lees het stuk nog eens goed! Dan weet je ool hoe God Israel definieert.
De Heere heeft een eeuwig verbond met Israël gesloten, beloofd aan Abraham, beloof aan Izaak, beloofd aan Jakob. De Here is geen God dat het Hem berouwen zou of een mensenkind dat HIJ liegen zou. Het ontkennen, het tegenspreken ,dat de Heere trouw is aan Zijn eden en beloften aan Israël, als iemand dat doet, nota bene met een vermeend maar zeer onjuist beroep op bepaalde Bijbelplaatsen, zal die iemand zelf aan God moeten verantwoorden. Een zeer grote verantwoordelijkheid!
God had en heeft een verbond met Israel. Het moge zo zijn dat Israel dat van zijn kant vele malen gebroken heeft. Maar de Heere heeft het niet verbroken. En al zou het ook bij de Heere gebroken zijn,de Bijbel geeft aan dat de Heere Zich opnieuw tot Israel zal wenden, alle schuld zal vergeven, aan hen een nieuw hart zal geven, Zijn wet in hun binnenste zal leggen, en dat zij Hem zullen dienen, en daarbij een zegen zullen zijn in het midden der naties.
Het moge zo zijn dat Israel God nogal eens niet heeft gediend zoals moet. Is het bij een van ons anders? Wat voor reden zou er bij een van ons zijn om de hand niet op de eigen mond te houden, laat staan dat er enige ruimte of bevoegdheid zou zijn om naar een ander te wijzen? Mag wie van ons ook, rechter zijn in dat opzicht over in dit geval de Joden?Waar wordt de bevoegdheid en de brutaliteit vandaan gehaald om zelfs maar te vermenen dat dat wel zo zou zijn? Enige zelfkennis is dan bepaald wel wenselijk; Kohlbrugge getuigt daarvan als hij schreef: spreek me nooit meer over mijn bekering, want die heb ik al honderd maal voor God verzondigd. Terwijl de Heere Zelf zegt, als gevraagd wordt of er velen of weinigen behouden worden: dat is een zaak voor de Heere Zelf; maar gij: strijdt gij om zelf te mogen ingaan !Ieder van ons heeft meer dan genoeg -aan tekort - bij zichzelf, om het vervolgens alleen te mogen verwachten en te mogen hopen op de gratrie -onverdiende genade - van God,.
De Heere schrijft door Paulus, dat HIJ ZELF een bedekking op Israël heeft gelegd, en dat HIJ Zelf die wegneemt zodra de volheid der heidenen is ingegaan. Zij, de Joden, zijn zodoende in Gods heilsplan als het ware tijdelijk terzijde geschoven, om ons heidenen de toegang tot het heil te doen hebben.Maar als dan, zo schrijft Paulus door de Heere, de volheid der heiden is ingegaan - en is het Evangelie niet al zo ongeveer de heel wereld rondgegaan, hoe dichtbij zal zijn dat de volheid der heidenen is ingegaan tot Gods heil in Jezus Christus ? - dan zal de Heere Zich weer tot Zijn volk Israél wenden. En lees wat er staat: Hij zal dan de goddeloosheden van Jakob afwenden, en het is MIJN verbond met hen dat ik hun zonden wegneem. Staat dat niet aan de Heere vrij, dat Hij Zijn genade en vergeving mag en zal geven aan wie HIJ wil ? Wat is het resultaat daarvan als Hij dat doet, zoals HIJ heeft gezegd en heeft beloofd? Vers 26: GANS ISRAEL zal -door de Heere - behouden worden.
Wat kunnen we daar dankbaar voor zijn. Hoe van harte gunnen we het, dat ieder mens en in het bijzonder Gods bondsvolk, de Heere zal kennen en de Heere Jezus mag aanbidden als Verlosser door Zijn offer als Hogepriester op Golgotha en gelijktijdig in het hemelse heiligdom waar de brief aan de Hebreeën zo over schrijft. Het is toch niet zo dat we het aan Gods bondsvolk niet gunnen? Genade die we zelf krijgen maakt mededeelzaam; we gunnen het van harte aan een ieder om behouden te worden. Ons hart is toch niet boos omdat God goed is aan een ander, aan de werkers van het elfde uur?
Dezelfde Paulus schrijft ook dat het onze taak is om onze broeders en zusters de Joden JALOERS te maken, door hen voor te leven wat het leven in en met de Heere Jezus Christus inhoudt. Wat bieden we onze Joodse broeders en zusters, die in dezelfde God geloven en Die aanbidden, maar bij wie voor velen - zie Romeinen 11, door de bedekking die op hen nog ligt - de Heere Jezus momenteel helaas nog een soort blinde vlek is, aan om hen jaloers naar Christus toe te maken? Vele eeuwen lang in Europa ontrechting, ze mochten geen beroep uitoefenen, behalve dan bankier: vanwege het renteverbod mocht dat niet door christenen, maar de vorst gunde dat "privelege " - natuurlijk tegen dikke betaling - aan de Joden, die dat moesten terugverdienen en zo een slechte naam kregen ( Shylock, bij Shakespear ); en als het hun te goed ging werd het privelege afgepakt en ze werden weggejaagd. Niet voor niets en niet zonder reden dat de Joden in edelstenenen dienovereenkomstige sieraden gingen: als ze weer moesten vluchten, konden ze zodoende enig kapitaal meenemen; vluchtkapitaal dus. Plus pogroms van oost tot west, plus de holocaust met 6 miljoen vermoorden, plus inmiddels in en rond hun land vier oorlogen en twee intifada's alsmede Iran en Syrië en nu ook Turkije die bij één moment van verslapping Israél letterlijk van de kaart willen vegen en zoals ze zeggen: de Joden de zee in zullen drijven. Ook in Israel zelf mogen ze zodoende in het geheel niet zijn, nuiet alleen niet van de Arabieren, maar ook vanuit het Westers kamp: zoals zelfs
in dit - refotrmatorische ! -forum nota bene eens uiteraard volstrekt ongemotiveerd en onjuist werd gezegd, maar toch niettemin het stond er zwart op wit : ze zijn er onrechtmatig want ze zijn er zonder Christus. En dan als klap op de vuurpijl ook nog eens het bestaan, uitdragen en fel verdedigen -ook in dit reformatorische forum ! - van de vervangingstheologie van de christenen: Gods beloften voor Israel gelden niet meer, ze zijn vogelvrij, Gods beloften zijn ze kwijt; Gods Woord en Gods beloften gelden niet meer voor hen maar gelden alleen voor De Kerk. Welke jaloersheid naar Christus toe hebben we de Joodse broeders en zusters geboden , en hebben we ze nu te bieden?
Wat dat laatste betreft: beginnen met doen wat Daniél die zelf wel rechtvaardig was, deed: hij beleed aan God als persoon van zijn volk schuldig te zijn en vroeg om vergeving. En dat "niet met ( alleen ) het woord maar ook met de daad "bewijzen aan onze Joodse broeders en zusters: hen helpen waar mogelijk, achter hen staan in de publiciteit en in de politiek, achter hen staan door verdachtmaking en antipublicatie tegen te gaan, de vervangingstheologie ontmaskeren : als puur antisemitisme verhuld in een volstrekt ten onrechte aangetrokken( zeer onjuist ) christelijk gewaad. En vooral: bidden dat de Heere Zijn heil aan Israel spoedig en algeheel en onverkort wil gaan volvoeren en Zich in en door de Heere Jezus aan hen wil openbaren.
VREDE ZIJ OVER ISRAEL.
Thomas
Jacobse kan mij wel veroordelen maar wat ik doe is de bijbel naspreken.
Dan zult gij de kruik verbreken voor de ogen der mannen, die met u gegaan zijn;
En gij zult tot hen zeggen: Zo zegt de Heere der heirscharen: Alzo zal Ik dit volk en deze stad verbreken, gelijk als men een pottenbakkersvat verbreekt, dat niet weder geheeld kan worden; en zij zullen hen in Tofeth begraven, omdat er geen andere plaats zal zijn om te begraven.
We zien dat dit geschied is de tien stammen zijn weg vernietigd, Israel kan als volk niet meer een geheel worden.
En ik zeide: Ik zal ulieden niet meer weiden; wat sterft, dat sterve, en wat afgesneden is, dat zij afgesneden, en dat de overgeblevenen de een des anderen vlees verslinden.
God zegt "Ik wil niet langer uw Herder wezen.
God heeft wel degelijk Zijn verbond met de natie Israel verbroken en is verder gegaan met het Lichaam van Chrsitus, de kerk.
Alle beloften die er voor de individuele jood zijn lopen door Christus en de kerk.
En deze zijn te tofeth begraven dat is de hel.
Hebben wij Israel tot jaloersheid verwekt?
nee, integendeel, in Jezus Naam hebben we hen vervolgd en verdrukt..
Zijn oogappel.
Jezus Zelf bad Zijn Vader het hen te vergeven, wat zij deden, want ze wisten niet wat ze deden.
In plaats van de joden te veroordelen moeten we ze dankbaar zijn, zij waren de genodigden op de bruiloft, maar wilden niet komen, waardoor wij nu mogen komen.
Maar God heeft alles zo besloten natuurlijk in zijn heilsplan, Hem komt alle eer toe.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Israël, type en anti-type.
In het eerste stuk heb ik aangetoond dat Christus De drager is van de naam Israël, het gaat hier om een volk dat Christus toebehoort, dit volk is een volk verdeeld over alle volken een geestelijk volk dat door de geestelijke woestijn gaat.Joannah schreef:Een volk kan niet opnieuw bijeenvergaderd worden, tenzij het eerste verstrooid is geworden.
Hebben wij Israel tot jaloersheid verwekt?
nee, integendeel, in Jezus Naam hebben we hen vervolgd en verdrukt..
Zijn oogappel.
Jezus Zelf bad Zijn Vader het hen te vergeven, wat zij deden, want ze wisten niet wat ze deden.
In plaats van de joden te veroordelen moeten we ze dankbaar zijn, zij waren de genodigden op de bruiloft, maar wilden niet komen, waardoor wij nu mogen komen.
Maar God heeft alles zo besloten natuurlijk in zijn heilsplan, Hem komt alle eer toe.
Dit is de laatste jaarweek van Daniel, waarin we in tenten zijn om het loofhutten feest te vieren, de twee andere feesten zijn voorbij.
Ik veroordeel de joden niet maar geef aan dat jullie er met de uitleg volkomen naast zitten.
We hoeven de Joden niet dankbaar te zijn dat ze niet willen komen dat is volstrekte onzin, want God trek alleen allen die komen, de Jood heeft geen eigen wil om tot God te komen dat is nu wel duidelijk hoop ik na tweeduizend jaar.
Gods heilsplan loopt niet zoals jullie het definieren, maar loopt alleen door Christus.
In Romeinen 9 wordt het volstrekt duidelijk dat God in Zijn heilsplan werkt door verkiezing en wel individuele verkiezing in Christus.
Er bestaat geen nationale verkiezing waar jullie telkens mee komen, God zegt "er is geen onderscheidt tussen Jood en Griek" laat dat duidelijk.
Alleen Christus maakt het verschil.
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Israël, type en anti-type.
Mee eens, de vervulling kan alleen maar in de kerk zijn omdat dit het lichaam van Christus is en Christus is de volkomen vervulling.Afgewezen schreef:In een andere topic schreef ik dit:Omdat in de toebrenging van de heidenen de belofte van de toebrenging van de tien stammen wordt vervuld. Vgl. ook maar eens Hosea 1:9-12 met Rom. 9:25,26: daar zie je dat wat in Hosea van Efraïm gezegd wordt, door Paulus van toepassing op de heidenen wordt verklaard.Fjodor schreef:Kan je dit nog verder onderbouwen? Want waarom zou de profetie die gaat over Efraïm en Juda slaan op de Joden en de heidenen?Afgewezen schreef: De profetie van de hereniging van Efraïm en Juda is in vervulling gegaan in de kerk:
Jezus zegt in Joh. 10:16: Ik heb nog andere schapen, die van deze stal (=Israël) niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen (=de heidenen); en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden één kudde en één Herder.
Zie ook Ef. 2 : 14 Want Hij is onze vrede, Die deze beiden een gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende,
15 Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot een nieuwen mens zou scheppen, vrede makende;
16 En opdat Hij die beiden met God in een lichaam zou verzoenen door het kruis, de vijandschap aan hetzelve gedood hebbende.
17 En komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u, die verre waart, en dien, die nabij waren.
Zó ook wordt pas ten volle de belofte aan Efraïm vervuld, dat hij tot een "volle menigte van volkeren" zou worden:
Gen. 48: 17 Toen Jozef zag, dat zijn vader zijn rechterhand op het hoofd van Efraïm leide, zo was het kwaad in zijn ogen, en hij ondervatte zijns vaders hand, om die van het hoofd van Efraïm op het hoofd van Manasse af te brengen.
18 En Jozef zeide tot zijn vader: Niet alzo, mijn vader! want deze is de eerstgeborene; leg uw rechterhand op zijn hoofd.
19 Maar zijn vader weigerde het, en zeide: Ik weet het, mijn zoon! ik weet het; hij zal ook tot een volk worden, en hij zal ook groot worden; maar nochtans zal zijn kleinste broeder groter worden dan hij, en zijn zaad zal een volle menigte van volkeren worden.
En als het ECHTE er is, is er geen noodzaak meer voor de vertegenwoordiger of de schaduw Israel.
Hos 11: 1
1. Als Israel een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte geroepen.
Mattheus 2 : 15
1. En was aldaar tot den dood van Herodes; opdat vervuld zou worden hetgeen van den Heere gesproken is door den profeet, zeggende: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.
Het eerste Israël was nog de schaduw Israël niemand dacht toen noch aan de Heere Jezus, maar de Heilige Geest schrijft door Mattheus dit werd vervuld in Jezus Christus.
Daarom Zegt de bijbel ook vaak, "Mijn volk dat bij Mijn Naam genoemd wordt" Gods Naam is JHWH en Israël is Israël, maar Jezus neemt de naam Israel aan.
Re: Israël, type en anti-type.
@Afgewezen en @Alexander CD: ik begrijp dit niet.
Jakob zegent zijn kleinzoon Efraïm: "zijn zaad zal een volle menigte van volkeren worden". Dat is een rijke zegen voor Efraïm! Het kan naar mijn mening toch niet zo zijn dat de uiteindelijke vervulling hiervan helemaal niets met de nakomelingen van Efraïm te maken had??
Jakob zegent zijn kleinzoon Efraïm: "zijn zaad zal een volle menigte van volkeren worden". Dat is een rijke zegen voor Efraïm! Het kan naar mijn mening toch niet zo zijn dat de uiteindelijke vervulling hiervan helemaal niets met de nakomelingen van Efraïm te maken had??
Re: Israël, type en anti-type.
Om te beginnen zullen we de Schrift moeten laten staan. Als Paulus in Romeinen 9 de vervulling van die profetie betrekt op de heidenen, is het niet aan ons om te zeggen 'dat kan toch niet zo zijn?'.eilander schreef:@Afgewezen en @Alexander CD: ik begrijp dit niet.
Jakob zegent zijn kleinzoon Efraïm: "zijn zaad zal een volle menigte van volkeren worden". Dat is een rijke zegen voor Efraïm! Het kan naar mijn mening toch niet zo zijn dat de uiteindelijke vervulling hiervan helemaal niets met de nakomelingen van Efraïm te maken had??
In de tweede plaats zijn de tien stammen helemaal opgegaan in de volkeren. Als er vanuit die volkeren mensen worden toegebracht, dan worden daarmee toch ook weer, je zou zeggen 'letterlijk', mensen uit de tien stammen toegebracht?