In de Gereformeerde Gemeente wordt alles zo geheim gehouden. Waarom zou dat zijn?
Neem bijvoorbeeld kerkeraadsvergaderingen: de agenda wordt nooit gepubliceerd. Als de gemeente Bijbels gezien een eenheid is, zouden de 'gewone' leden toch moeten weten wat de kerkeraad bezighoudt? Waarom ze zich met een bepaald iets bezighoudt? En wat de overwegingen tot een bepaald besluit zijn geweest?
Als er op de GS een leergeschil wordt besproken, dienen alle niet-ambtsdragers zich te verwijderen. Waarom dat? Schaamt met zich voor de bespreking?
Waarom zo geheim?
Oorspronkelijk gepost door WSO
In de Gereformeerde Gemeente wordt alles zo geheim gehouden. Waarom zou dat zijn?
Neem bijvoorbeeld kerkeraadsvergaderingen: de agenda wordt nooit gepubliceerd. Als de gemeente Bijbels gezien een eenheid is, zouden de 'gewone' leden toch moeten weten wat de kerkeraad bezighoudt? Waarom ze zich met een bepaald iets bezighoudt? En wat de overwegingen tot een bepaald besluit zijn geweest?
Als er op de GS een leergeschil wordt besproken, dienen alle niet-ambtsdragers zich te verwijderen. Waarom dat? Schaamt met zich voor de bespreking?
Niet alle GG over een kam scheren graag.
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Wat een onnozel topic. Lees de bevestigingsformulieren voor amtsdragers, probeer je en indruk te vormen van hun taken en verantwordelijkheden, probeer je in te denken over welke gevoelige zaken men spreekt (zorgen rondom individuele gemeenteleden, geznissituaties etc.) en stel je eens voor dat zaken over personen op straat zou worden gegooid. Weleens van een ambtsgeheim gehoord? Zou dat ter bescherming zijn van ambtsdragers? Nogmaals: onnozel topic dat het risico in zich bergt met onzin c.q. laster te worden gevuld.
leken onnozelen wat maakt het uit.
het gaat trouwens over leer verschillen en niet over persoonlijke onderwerpen.
Op een kerkeraadsvergadering word ook wel eens over de leden gepraat, bv iemand die geld tekort heeft, of iemand die met huwelijksproblemen zit, etc. Niet echt gewenst dat zulk soort zaken open zijn. Wat betreft derest publiceerd de kerkeraad die in de kerkbode of worden die besproken op de manslidmatenvergadering.Neem bijvoorbeeld kerkeraadsvergaderingen: de agenda wordt nooit gepubliceerd. Als de gemeente Bijbels gezien een eenheid is, zouden de 'gewone' leden toch moeten weten wat de kerkeraad bezighoudt? Waarom ze zich met een bepaald iets bezighoudt? En wat de overwegingen tot een bepaald besluit zijn geweest?
Correctie: alle doctoren in de theologie, die werk verrichten voor de GG, mogen ook blijven. Maar ik ben het met je eens dat daaromtrent veel meer openheid moet komen. [aanpassing]Voor de specifieke redenen van niet toelaten van gewone leden tijdens die discussies, vraag een lid van de GS, zoals admin aanbeveelt[/aanpassing]Als er op de GS een leergeschil wordt besproken, dienen alle niet-ambtsdragers zich te verwijderen. Waarom dat? Schaamt met zich voor de bespreking?
[Aangepast op 24/5/04 door memento]
Het gaat me niet om personen of zo. Als men daar over spreekt, kan ik me het voorstellen. Hoewel.... Maar momenteel weten gemeenteleden alleen dat ambtsdragers het zo druk hebben. Je vraagt je dan wel eens af waarmee.
Verder is het zo: als één lid lijdt, lijden allen mee. Als de kerkenraad lijdt, lijdt ik niet. Ze vertellen namelijk niets.
ZMen maakt zich terecht zorgen over randkerkelijke jongeren. Namen worden echter niet genoemd. Om als gemeente een eenheid richting die jongeren te vormen is het misschien handig dat je weet wie het zijn. Als één lid lijdt....
Verder is het zo: als één lid lijdt, lijden allen mee. Als de kerkenraad lijdt, lijdt ik niet. Ze vertellen namelijk niets.
ZMen maakt zich terecht zorgen over randkerkelijke jongeren. Namen worden echter niet genoemd. Om als gemeente een eenheid richting die jongeren te vormen is het misschien handig dat je weet wie het zijn. Als één lid lijdt....
Leuk als je randkerkelijke jongere bent, en je hoort dat ze zich met zn alle over je gaan ontfermen. Denk niet dat dat motiveerd om meer in de kerk te komen... Daarbij zegt het meer over de gemeente, als die niet weten wie die randkerkelijke jongere zijn, dan over de kerkeraad. Het is toch te gek voor woorden dat een gemeentelid zó weinig weet over derest van zn gemeenteleden...ZMen maakt zich terecht zorgen over randkerkelijke jongeren. Namen worden echter niet genoemd. Om als gemeente een eenheid richting die jongeren te vormen is het misschien handig dat je weet wie het zijn. Als één lid lijdt....
Klopt, heb mn posting daarom maar aangepast naar het advies van de mod.Het lijkt wel of de postings van de Moderator en Memento elkaar hebben gekruist.
[Aangepast op 24/5/04 door memento]
Bepaalde problemen binnen de kerk moeten zeker niet in het openbaar gesteld worden. Zeker niets las het over de leden of andere personen gaat.
Wel lijkt het me verstandig om, zoals het bij ons althans altijd gebeurd, dat een klein verslag van de vergadering wordt gedaan in de kerkbode, wat dan gaat over de algemene zaken waar iedereen mee te maken kan hebben, over het reilen en zeilen van de kerk. Lijkt me logisch dat men daar kennis van kan nemen.
Alleen blijve er altijd zaken die niet bestemd zijn voor de kerkleden en die beter ook maar niet algemeen bekend moete zijn.
Mensen in problemen hebbenniet graag dat iedereen daarvan meesmult in de gemeente.
En als men niet oppast is het soms al moeilijk om dergelijke zaken binnen een kleine kring te houden, laat staan dat de hele gemeente daarvan weet zou hebben.
Wel lijkt het me verstandig om, zoals het bij ons althans altijd gebeurd, dat een klein verslag van de vergadering wordt gedaan in de kerkbode, wat dan gaat over de algemene zaken waar iedereen mee te maken kan hebben, over het reilen en zeilen van de kerk. Lijkt me logisch dat men daar kennis van kan nemen.
Alleen blijve er altijd zaken die niet bestemd zijn voor de kerkleden en die beter ook maar niet algemeen bekend moete zijn.
Mensen in problemen hebbenniet graag dat iedereen daarvan meesmult in de gemeente.
En als men niet oppast is het soms al moeilijk om dergelijke zaken binnen een kleine kring te houden, laat staan dat de hele gemeente daarvan weet zou hebben.
Persoonlijk denk ik dat hier juist het probleem ligt: die mega-gemeenten (of ze nu stedelijk zijn of niet). Laten we maar beginnen met wijkgemeenten op te zetten (max. 500 man?).Oorspronkelijk gepost door WSO
Hallo zeg! In een stedelijke gemeente met 1000 leden, weet je echt niet alles van al je medeleden, hoor.