Ambachten en opleidingen

Plaats reactie
Mara

Ambachten en opleidingen

Bericht door Mara »

Vandaag hadden wij een stukadoor in huis. Wat een vak ! Om 7 uur stond hij al op de stoep en ging achter elkaar door.
Zat zo te denken, eigenlijk zien we onze kinderen het liefst op het hoogste niveau afstuderen.
Het VMBO heeft geen goed imago.
Wat vinden jullie, zou de ouderwetse technische school weer terug moeten komen ?
En een school waar je echt verzorgen, huishouden e.d. leert (nee geen spinazieacademie ;) maar een uitgebreidere opleiding.
Ik hoor van veel mensen dat het moeilijk is om bijv een stukadoor op korte termijn te pakken te krijgen, het is ons via een vriend gelukt.
Er lijkt dus een tekort, zeker in de renovatie.
Dus misschien moeten we de jongens EN meisjes stimuleren om een ambacht te leren.
Mijn vader zei altijd: we kunnen niet allemaal burgemeester worden, als iemand niet zo goed kon leren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Re: Ambachten en opleidingen

Bericht door Luther »

Mara schreef:Vandaag hadden wij een stukadoor in huis. Wat een vak ! Om 7 uur stond hij al op de stoep en ging achter elkaar door.
Zat zo te denken, eigenlijk zien we onze kinderen het liefst op het hoogste niveau afstuderen.
Het VMBO heeft geen goed imago.
Wat vinden jullie, zou de ouderwetse technische school weer terug moeten komen ?
En een school waar je echt verzorgen, huishouden e.d. leert (nee geen spinazieacademie ;) maar een uitgebreidere opleiding.
Ik hoor van veel mensen dat het moeilijk is om bijv een stukadoor op korte termijn te pakken te krijgen, het is ons via een vriend gelukt.
Er lijkt dus een tekort, zeker in de renovatie.
Dus misschien moeten we de jongens EN meisjes stimuleren om een ambacht te leren.
Mijn vader zei altijd: we kunnen niet allemaal burgemeester worden, als iemand niet zo goed kon leren.
Helemaal mee eens. De move van VMBO naar ambachtsschool wordt daarom steeds vaker weer gemaakt. Ik weet dat De Swaef in Rotterdam het roer volledig heeft omgegooid en een ontwikkeling naar ambachtsschool aan het maken is. Het heet dan formeel nog VMBO, maar de inrichting van het onderwijs is veel minder theoretisch.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marco

Re: Ambachten en opleidingen

Bericht door Marco »

Als dan de leerlingen ook weer ouderwets-technische scholieren worden..
Plaats reactie