Vergadering Curatorium

H.M.H.

Vergadering Curatorium

Bericht door H.M.H. »

Misschien weten velen van jullie dat binnenkort het Curatorium vergadert. Er is in ieder geval in De Saambinder het één en ander over geschreven. Ds. Van Aalst heeft een artikel geschreven hierover (zie nr. 31). Ik vond het wel een mooi artikel. Ds. Van Aalst hecht veel waarde aan het Curatorium. Maar daar wordt door sommigen anders over gedacht, wat ds. Van Aalst ook in zijn artikel verwoord. Hoe denken jullie daarover?
Wat ik wel jammer vind is dat het bericht van het Curatorium een wat negatieve insteek heeft. Dit is te lezen in nr. 34 van De Saambinder, waar het volgende staat: "De Heere mocht de curatoren die de beslissingen moeten nemen, alsmede de hen adviserende docenten bedelen met de gave des onderscheids, om niet toe te laten die de Heere niet geroepen heeft en om niet af te wijzen diegenen wier hart God overboog." Jammer dat hiermee beginnen. Verder vond ik het wel een mooi stukje.
Ik hoop dat God Zelf weer nieuwe knechten geeft en dat Hij beslist tot zégen van de gemeenten.
memento

Bericht door memento »

Well, ik idee van een onderzoek naar de studenten die toegelaten worden vind ik goed, dat houd de eenheid van leer in je kerk, en beschermd tegen onbekeerde predikanten. Naar ik begrepen heb zitten in het curatorium mn. middenfiguren. Het enige bezwaar wat ik er tegen heb is dat het voor mensen onmogelijk is om te oordelen over of iemand echt waarlijk door God is geroepen, zowel in zn persoonlijke leven als voor het ambt. Ik persoonlijk zou die verantwoordelijkheid nooit op me durven nemen om over die dingen een bindend oordeel te geven...

Ik hoop dat er dit keer velen toegelaten mogen worden. De nood is aardig hoog als je kijkt naar hoeveel gemeenten er vakant zijn. En als je kijkt naar dat veel van de huidige predikanten ook oud beginnen te worden. Laten we bidden of God de curatoren de wijsheid wil geven om de beslissingen te nemen naar Zijn wil, of Hij ze wil bewaren voor een teveel afwijzen, en ook wil bewaren voor een toelaten van ongeroepenen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Naar mijn idee gaat een Curatorium ook niet allereerst uit van haar eigen oordeel, maar vraagt ze God hierin om leiding. Dit lijkt me een heel belangrijk aspect van het toetsen van een kandidaat. De vraag is dan alleen, in welke relatie het Curatorium een bevestiging of afwijzing van een kandidaat stelt: middelijk of onmiddelijk?
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door memento
Well, ik idee van een onderzoek naar de studenten die toegelaten worden vind ik goed, dat houd de eenheid van leer in je kerk, en beschermd tegen onbekeerde predikanten. Naar ik begrepen heb zitten in het curatorium mn. middenfiguren. Het enige bezwaar wat ik er tegen heb is dat het voor mensen onmogelijk is om te oordelen over of iemand echt waarlijk door God is geroepen, zowel in zn persoonlijke leven als voor het ambt. Ik persoonlijk zou die verantwoordelijkheid nooit op me durven nemen om over die dingen een bindend oordeel te geven...

Ik hoop dat er dit keer velen toegelaten mogen worden. De nood is aardig hoog als je kijkt naar hoeveel gemeenten er vakant zijn. En als je kijkt naar dat veel van de huidige predikanten ook oud beginnen te worden. Laten we bidden of God de curatoren de wijsheid wil geven om de beslissingen te nemen naar Zijn wil, of Hij ze wil bewaren voor een teveel afwijzen, en ook wil bewaren voor een toelaten van ongeroepenen.
De dwaze geroepenen zijn van harte welkom in de HNHK, als ze op het curatorium worden afgewezen.

Ds. Zweistra (HNHK) uit Leerbroek was ook een ger.gemmer, maar was afgewezen op het curatorium. Daarmee was het voor hem duidelijk om voor Hervormd predikant te gaan studeren.

Ik geloof dat als elke ger.gemmer die als wil gaan studeren op het curatorium worden aangenomen als ze maar een beetje in de lijn van ds. Moerkerken staan. Praten ze te veel over Jezus Christus, dan krijg ik het gevoel dat ze dan meteen worden afgewezen.

Maar goed, ze kunnen toch beter studeren op de universiteit van Utrecht dan op het curatorium. Ook al is het verschrikkelijk om daar te moeten studeren vanwege de moderne theologie, maar het maakt de ware geroepenen wel geslepen en zet veel meer aan tot schriftonderzoek. Bovendien zijn ze verplicht om af te studeren op grieks en hebreeuws, wat ze op het curatorium helaas niet het geval is. Vinden ze grieks en hebreeuws te moeilijk, dan laten ze dat toch gewoon zitten. Het is juist belangrijk dat een predikant de klassieke talen grieks en hebreeuws goed beheerst, want daarmee kunnen ze nog beter de tekst uitleggen. De studenten op het curatorium zijn er al zeker van dat ze over 4 jaar predikant zijn. De ware geroepen hervormde studenten hebben het veel zwaarder, maar daarom zijn ze wel zeer afhankelijk van hun Meester.

Maar ik hoop dat voor de ger.gemmers dat er dit jaar vele ware geroepenen worden toegelaten.
Liever Turks dan Paaps
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door OSW Moderator
Misschien eerst even uitleggen voor de niet-GG-ers op dit (van oorsprong Hervormde) forum wat het Curatorium is?
Goed, ik zal even kort proberen om uit te leggen wat het Curatorium inhoudt.

Eens in het jaar gaat er een oproep uit naar de leden van de Gereformeerde Gemeente of er onder de leden mannen zijn die zich van God geroepen voelen tot het ambt van dominee. Deze oproep komt van het Curatorium, een soort commissie die deze oproep laat uitgaan. Wanneer er mannen zijn, moeten die zich melden bij de kerkenraad en moeten een attest krijgen om zich aan te melden om naar het Curatorium te gaan. Het Curatorium komt dan bij elkaar en vraagt dan aan deze mannen (die een attest hebben) hoe de roeping is ontstaan en wat de Heere in hun leven betekent. Een beetje plat gezegd is het een soort 'sollicitatiegesprek'. Daarna wordt er door het Curatorium (enkele predikanten) en de docenten van de Theologische School een afweging gemaakt of deze man kan worden toegelaten als dominee.
Dus het Curatorium beslist menselijker wijs gesproken hoeveel er worden toegelaten als dominee (die eerst 4 jaar op de Theologische School voorbereid worden tot deze taak). Dit wordt wel aan de Heere voorgelegd, want als het goed is wordt dit gedaan in afhankelijkheid van God.
memento

Bericht door memento »

Matthijs, je verkondigd een paar onwaarheden:
1. Er zijn laatste jaren ook studenten toegelaten die absoluut niet in de lijn van Moerkerke staan
2. Elke student moet Grieks en Hebreeuws leren, iig tot op zo'n niveau dat ze zelf de grondtekst kunnen lezen. De fabeltjes van 'als ze het te moeilijk vinden doen ze 't maar zonder' zijn onwaar.
3. Er is geen garantie dat je binnen 4 jaar klaar bent. Er zijn studenten die er een jaar langer over doen, en sommigen (met al praktijkervaring) zijn soms in 3 jaar klaar
4. Je studeerd niet 'op het curatorium'. Het curatorium beslissen alleen of je toegelaten word tot de opleiding van predikant (is dus een soort toelatings- en geschiktheidscommissie). Een curatorium is geen vindingrijkheid van de GG, maar word ook gebruikt in de GGiN, OGG, CGK en Ger. Kerk. Vrijgemaakt.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door H.M.H.

Wat ik wel jammer vind is dat het bericht van het Curatorium een wat negatieve insteek heeft. Dit is te lezen in nr. 34 van De Saambinder, waar het volgende staat: "De Heere mocht de curatoren die de beslissingen moeten nemen, alsmede de hen adviserende docenten bedelen met de gave des onderscheids, om niet toe te laten die de Heere niet geroepen heeft en om niet af te wijzen diegenen wier hart God overboog." Jammer dat hiermee beginnen. Verder vond ik het wel een mooi stukje.
Mee eens. De negatieve insteek (ook in de oproep enkele weken terug)verbaasde mij zeer. Jammer is dat.
Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Ds. Zweistra (HNHK) uit Leerbroek was ook een ger.gemmer, maar was afgewezen op het curatorium. Daarmee was het voor hem duidelijk om voor Hervormd predikant te gaan studeren.
Ik zal verder geen namen noemen, maar zo liepen er in de NHK (ik weet niet waar ze allemaal heen gegaan zijn na 1 mei) velen rond. Ik heb wel eens een aantal van over de 25 horen noemen.
Oorspronkelijk gepost door Memento
Het enige bezwaar wat ik er tegen heb is dat het voor mensen onmogelijk is om te oordelen over of iemand echt waarlijk door God is geroepen, zowel in zn persoonlijke leven als voor het ambt. Ik persoonlijk zou die verantwoordelijkheid nooit op me durven nemen om over die dingen een bindend oordeel te geven...
Dit eerste doen ze niet 'oordelen over Gods roeping in het persoonlijk leven'. De 'sollicitant' moet wel 2 gescheiden verhalen vertellen (dus bekering en roeping), maar over de bekering zullen ze nooit wat zeggen. Over de roeping zeggen ze of ze er wel of niet in mee kunnen gaan, dus ook geen oordeel!
Van harte mee eens!

[Aangepast op 22/5/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
parsifal

Bericht door parsifal »

Het is wel vreemd dat het oordeel van de plaatselijke kerkenraad niet in de regel wordt overgenomen.

Wat betreft theologie studeren in Utrecht, dan moet je wel al een gedegen achtergrond hebben. Ik geloof dat ik voor OT toch liever naar Ede ga bij Dr. Paul. Het gaat niet alleen om meer in de Bijbel thuis zijn, maar ook de wetenschap op waarde kunnen schatten. Ik was blij dat ik al wat jaren wiskunde er op had zitten voor ik college van dhr. Tieleman kreeg. Die man komt wat gefrustreerd over en het lijkt wel alsof hij nog arroganter is dan ik.

Met de argumenten die Matthijs noemt, denk ik dat je de beste opleiding krijgt door eerst op een universiteit de talen te leren en vervolgens een half jaar discipelschaps training te gaan doen bij Jeugd met een Opdracht of op een andere manier direct de zending in.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ook al is het verschrikkelijk om daar te moeten studeren vanwege de moderne theologie, maar het maakt de ware geroepenen wel geslepen en zet veel meer aan tot schriftonderzoek.
En diegenen die niet geroepen zijn vallen in de handen van de grote tegenspeler en verwoesten kerk, land en volk.
refo

Bericht door refo »

Matthijs, je verkondigd een paar onwaarheden:
1. Er zijn laatste jaren ook studenten toegelaten die absoluut niet in de lijn van Moerkerke staan
2. Elke student moet Grieks en Hebreeuws leren, iig tot op zo'n niveau dat ze zelf de grondtekst kunnen lezen. De fabeltjes van 'als ze het te moeilijk vinden doen ze 't maar zonder' zijn onwaar.
3. Er is geen garantie dat je binnen 4 jaar klaar bent. Er zijn studenten die er een jaar langer over doen, en sommigen (met al praktijkervaring) zijn soms in 3 jaar klaar
4. Je studeerd niet 'op het curatorium'. Het curatorium beslissen alleen of je toegelaten word tot de opleiding van predikant (is dus een soort toelatings- en geschiktheidscommissie). Een curatorium is geen vindingrijkheid van de GG, maar word ook gebruikt in de GGiN, OGG, CGK en Ger. Kerk. Vrijgemaakt.
1. bedrijfsongeval?
2. Wie werkelijk niet kan hoeft niet
3. geen garantie? 't is wel praktijk
4. klopt

Wat me vooral ontrust? Na 3 of 4 jaar komt iedereen erdoor. Het curatorium zit aan 't begin en aan 't eind. Maken die mensen nooit een vergissing aan 't begin? (zie punt 1)
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Herman
Ook al is het verschrikkelijk om daar te moeten studeren vanwege de moderne theologie, maar het maakt de ware geroepenen wel geslepen en zet veel meer aan tot schriftonderzoek.
En diegenen die niet geroepen zijn vallen in de handen van de grote tegenspeler en verwoesten kerk, land en volk.
Dat is ook ontzettend.

Pim,

Er zijn nu meende ik ongeveer 25 studenten die straks in de HNHK dominee willen worden. Misschien dat jij die bedoelt?

Memento,

Bedankt voor je info. Ik heb het ook maar van horen en zeggen, en wel van hervormde studenten. Dus meende dat dat wel zuiver info was, maar dus niet.
Liever Turks dan Paaps
memento

Bericht door memento »

1. bedrijfsongeval?
Of gewoon omdat zo'n student ook kon vertellen van bekering en roeping? Binnen de GG is een zekere breedtte, slechts een beperkt deel is volger van de Moerkerke theologie. Die ruimte is er
2. Wie werkelijk niet kan hoeft niet
Ga eens praten met bv. ds Vermeij. Van groenteboer naar uiteindelijk predikant. Die man heb echt lopen zwoegen op zn talen...
3. geen garantie? 't is wel praktijk
Zijn genoeg gevallen te vinden waarbij dat niet zo is. Sla het kerkelijke jaarboekje er maar eens op na (staat per student wanneer ze begonnen zijn en wanneer ze zijn afgekomen)
Wat me vooral ontrust? Na 3 of 4 jaar komt iedereen erdoor. Het curatorium zit aan 't begin en aan 't eind. Maken die mensen nooit een vergissing aan 't begin? (zie punt 1)
Er worden zeker fouten gemaakt. Ik ben zelf geen voorstander van het curatorium, zie ut als een noodzakelijk kwaad. Ben zelf voor een openere opleiding zoals bv. Apeldoorn, dus de opleiding ook openstellen voor mensen die theologie willen 'studeren' zonder dominee te worden, of zonder dat ze door t curatorium komen. Tevens ben ik voor een curatorium aan het einde, ipv aan het begin van de opleiding. Aan het begin alleen een commissie van advies.
refo

Bericht door refo »

Klopt dat nou wel? 't Is toch de Heere Zelf Die de kansels bezet? Of is alles 'gewoon' 'mensenwerk'?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door memento
1. bedrijfsongeval?
Of gewoon omdat zo'n student ook kon vertellen van bekering en roeping? Binnen de GG is een zekere breedtte, slechts een beperkt deel is volger van de Moerkerke theologie. Die ruimte is er
Hmm, ik betwijfel of die ruimte er is. Wat ik de laatste jaren heb gehoord aan studenten en wat ik heb gezien aan beleid ten aanzien van "overkomers" uit de CGK, stemt mij niet optimistisch. Sterker nog, ik heb studenten gehoord waarvan ik inhoudelijk en qua presentatie denk: hoe is het mogelijk dat deze man is toegelaten?
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie