borstvoeding~flesvoeding

henriët

borstvoeding~flesvoeding

Bericht door henriët »

Orchidee schreef: Je lichaam herstelt veel sneller..........
Je moet als moeder zijnde 6/7 keer de rust nemen, dus krijg je vanzelf de rust die je nodig hebt, anders loop je,jezelf al snel weer voorbij..........
Je krijgt een hechtere band met je kind..............
!
hier ben ik het echt mee oneens.
mijn lichaam herstelde bij de tweede net zo hard als de eerste ( die 6 wkn borstvoeding had)
de rust neem je ook als je geen borstvoeding geeft, wel is het belangrijk de fles niet uit handen te geven, dat deed ik absoluut niet, buiten de nacht, dan deed Jean die uit alle liefde! Overigens voordeel van fles.. dat de vrouw eerder ook weer voor de man er zijn kan zeg maar. Want bv houdt de vrouw uit de slaap en flesvoeding niet, dus je bent minder moe!!!!!!!!!!!!!!!!

En absoluut oneens, ik vind dat altijd heel erg... daar word zo enorm mee gegooid ook door de instanties, gelukkig zijn er tegenwoordig veel tegengeluiden,
het is echt niet zo dat je een minder hechte band met je kind krijgt als je flesvoeding geeft. Gewoon flesgeven in hemdje ( zo bloot mogelijk zeg maar) en als moeder kun je het kind net zo goed aankijken enzovoorts!!!!!!!!
Ikzelf heb trouwens ook geen flesvoeding gehad, en als ik dan de band zie die ik zelf met mijn moeder heb... nou daar kunnen geen tien bv moeders tegen op!!!!!!!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Lassie

Re: Wat is jefavoriete bier?????

Bericht door Lassie »

henriët schreef:
Lassie schreef:dat is niet waar.

Maar ik vindt het gewoon belachelijk dat borstvoeding belachelijk wordt gemaakt. Net als flesvoeding belachelijk wordt gemaakt.
Ik maak borstvoeding niet belachelijk hoor, vind het zelfs erg mooi. Maar het moet wel kunnen. Er kunnen een x aantal redenen zijn waardoor het niet mogelijk is. En waar je ook niet voor hoeft te kunnen vechten.
Men doet zo overdreven over borstvoeding.
Daarom houd ik een pleidooi voor flesvoeding, dat is gewoon een zeer goed alternatief!
Ho dat zeg ik ook niet, dat jij het belachelijk vindt. Dat hoor je mij niet zeggen.

Maar waar ik mij overbaas, wat ik in een van m'n eerder posting al neer had gezegd, dat men niet eens wil proberen en al gelijk er van uit gaan dat het niet lukt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

henriët schreef:
Orchidee schreef: Je lichaam herstelt veel sneller..........
Je moet als moeder zijnde 6/7 keer de rust nemen, dus krijg je vanzelf de rust die je nodig hebt, anders loop je,jezelf al snel weer voorbij..........
Je krijgt een hechtere band met je kind..............
!
hier ben ik het echt mee oneens.
mijn lichaam herstelde bij de tweede net zo hard als de eerste ( die 6 wkn borstvoeding had)
de rust neem je ook als je geen borstvoeding geeft, wel is het belangrijk de fles niet uit handen te geven, dat deed ik absoluut niet, buiten de nacht, dan deed Jean die uit alle liefde! Overigens voordeel van fles.. dat de vrouw eerder ook weer voor de man er zijn kan zeg maar. Want bv houdt de vrouw uit de slaap en flesvoeding niet, dus je bent minder moe!!!!!!!!!!!!!!!!

En absoluut oneens, ik vind dat altijd heel erg... daar word zo enorm mee gegooid ook door de instanties, gelukkig zijn er tegenwoordig veel tegengeluiden,
het is echt niet zo dat je een minder hechte band met je kind krijgt als je flesvoeding geeft. Gewoon flesgeven in hemdje ( zo bloot mogelijk zeg maar) en als moeder kun je het kind net zo goed aankijken enzovoorts!!!!!!!!
Ikzelf heb trouwens ook geen flesvoeding gehad, en als ik dan de band zie die ik zelf met mijn moeder heb... nou daar kunnen geen tien bv moeders tegen op!!!!!!!
Dat van die hechtere band vind ik ook een flauwekul-verhaal. Maar Lassie heeft wel gelijk dat er over het algemeen wat vreemd naar je gekeken wordt, als je zegt dat je voor borstvoeding wil vechten. En al helemaal als je het dan vervolgens 17 maanden blijft doen... :bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
henriët

Bericht door henriët »

Lassie schreef:
henriët schreef:

Maar ik vindt het gewoon belachelijk dat borstvoeding belachelijk wordt gemaakt. Net als flesvoeding belachelijk wordt gemaakt.
Ik maak borstvoeding niet belachelijk hoor, vind het zelfs erg mooi. Maar het moet wel kunnen. Er kunnen een x aantal redenen zijn waardoor het niet mogelijk is. En waar je ook niet voor hoeft te kunnen vechten.
Daarom houd ik een pleidooi voor flesvoeding, dat is gewoon een zeer goed alternatief!
Ho dat zeg ik ook niet, dat jij het belachelijk vindt. Dat hoor je mij niet zeggen.

Maar waar ik mij overbaas, wat ik in een van m'n eerder posting al neer had gezegd, dat men niet eens wil proberen en al gelijk er van uit gaan dat het niet lukt.
nee, ik nam dat ook niet zo over hoor, maar ik was t maar even voor dat mensen zouden denken dat ik bv niets vind, snap je!
maar idd, wanneer het gewoon mogelijk is en er geen medische of gezondheidsredenen zijn om t niet te doen, altijd proberen er er voor gaan! lukt t niet, no problem er is gewoon heel goede flesvoeding!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
huisman

Bericht door huisman »

henriët schreef:
Lassie schreef:
henriët schreef:

nee, ik nam dat ook niet zo over hoor, maar ik was t maar even voor dat mensen zouden denken dat ik bv niets vind, snap je!
maar idd, wanneer het gewoon mogelijk is en er geen medische of gezondheidsredenen zijn om t niet te doen, altijd proberen er er voor gaan! lukt t niet, no problem er is gewoon heel goede flesvoeding!
Aparte postings in dit topic Wat is je favoriete bier?????
Wij hebben onze eerste tweeling met de fles grootgebracht (zijn met een keizersnee geboren ) onze tweede tweeling heeft mijn vrouw 5 maanden borstvoeding gegeven, als man is er wel een verschil bij de eerste zaten wij samen 's nachts met een kindje op schoot wedstrijdje te doen wie het eerst de fles leeg had . Bij de tweede tweeling was ik meer de haal/verschoon vader. Wij zijn grote voorstanders van borstvoeding maar met moeder/kind relatie heeft het niet zoveel te maken. (Wij hebben trouwens ook nog twee éénlingen)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

je favouriete bier = borstvoeding ?? :bobo
henriët

Bericht door henriët »

refo schreef:
Gabrielle schreef:je favouriete bier = borstvoeding ?? :bobo
This is refoforum, man!

And mr Refoforum went on vacation.
ik zit uit te zoeken hoe ik iets kan splitsen :bobo
Orchidee

Bericht door Orchidee »

henriët schreef:
refo schreef:
This is refoforum, man!

:super
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
jvdg

Bericht door jvdg »

henriët schreef:
refo schreef:
This is refoforum, man!

Tot troost, ik had er destijds ook grote moeite mee.
Maar, het IS JE GELUKT.

Felicitaties van een oud-mod. :yahoo
henriët

Bericht door henriët »

jvdg schreef:
henriët schreef:
refo schreef:
This is refoforum, man!

Tot troost, ik had er destijds ook grote moeite mee.
Maar, het IS JE GELUKT.

Felicitaties van een oud-mod. :yahoo

(ssst..hulp van mede mod)
jvdg

Bericht door jvdg »

henriët schreef:(ssst..hulp van mede mod)
Wie ken dat nou weze....
henriët

Re: borstvoeding~flesvoeding

Bericht door henriët »

‘Flesvoeding net zo gezond als borstvoeding’
De borstvoedingslobby van de
overheid suggereert dat borstvoeding beter is voor baby’s dan
flesvoeding. Maar is dat ook zo? Hoogleraar Pieter Sauer betwijfelt het.
Sterker nog: hij zegt vandaag in dagblad De Pers: ‘Ik durf met grote zekerheid
te zeggen dat flesvoeding vrijwel net zo goed is als borstvoeding.’

Volgens de hoogleraar, tevens
hoofd van het Groningse Beatrix Kinderziekenhuis heeft de hype rond
borstvoeding onvoldoende wetenschappelijke basis. En dus vindt hij het ook niet
terecht dat borstvoeding een bijna heilige status verworven heeft.

Sauer heeft in de ruim 30 jaar die hij in de kindergeneeskunde werkt het groeiende enthousiasme over
borstvoeding van dichtbij meegemaakt. Een ontwikkeling die volgens hem niet
voortkomt uit gedegen wetenschappelijk bewijsmateriaal, maar vooral uit een
uitermate sterke lobby van wat hij ‘de borstvoedingsmensen’ noemt.

Sinds het
begin van de jaren tachtig is reclame voor flesvoeding verboden en voert de WHO
wereldwijd actief campagne voor de natuurlijke wijze van voeden.

Volgens Sauer is de campagne
vooral ingegeven door de gezondheidsgevaren die in ontwikkelingslanden bestaan
rondom flesvoeding. Het water waarmee de melk moet worden aangemaakt is er vaak
onhygiënisch en kan dus schadelijk zijn voor het kind.

Aan het melkpoeder ligt
dat niet. In Nederland, waar we altijd schoon water bij de hand hebben, is er
in de ogen van de hoogleraar dan ook geen enkele reden om vrouwen wijs te maken
dat ze hun kind tekort doen als ze de fles geven.

Slechts een keer werden de
effecten onderzocht in een ontwikkeld land, Italië. Daar bleek inderdaad dat
borstgevoede kindjes iets minder lichte koortsaanvallen hadden. ‘Maar ook in dat
onderzoek is geen aantoonbaar causaal verband’, legt Sauer uit.

‘Er zijn vele tientallen
onderzoeken gedaan naar de effecten van borstvoeding en flesvoeding op
infecties, de helft hiervan geeft aan dat borstvoeding beter is, de andere
helft dat beide evengoed zijn. Dat is hoe dan ook geen basis om te concluderen
dat borstvoeding veel beter is.’

In de ogen van Sauers doet de
borstvoedingshype inmiddels meer kwaad dan goed: ‘Begrijp me goed, ik heb niets
tegen borstvoeding. Integendeel. Maar we zijn inmiddels zo ver dat vrouwen zich
schuldig voelen als ze kiezen voor de fles, zelfs weigeren om flesvoeding te
geven om het kind wanneer nodig bij te voeden.´

´Met als gevolg dat we hier in
het ziekenhuis ondervoede baby’ sen baby’s met uitdrogingsverschijnselen binnen
krijgen. Dat is toch te gek voor woorden!’

Fijn dat iemand dát eens een
keer zegt!

bron internet gezondheiddsplein
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik kan me wel voorstellen dat het heel erg vermoeiend is om er een paar keer per nacht uit te moeten voor de fles. Vrouwen moeten al al het werk doen bij de bevalling. Verder zie ik niet echt argumenten waarom het per se borstvoeding zou moeten zijn... dus lijkt het me wijs dat iedereen op dit punt gewoon bepaalt wat het beste is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Joannah

Bericht door Joannah »

Voordelen van borstvoeding voor de vrouw

Tijdens de borstvoeding produceert de moeder hormonen die haar tot rust laten komen. Het al eerder genoemde hormoon oxytocine staat om die reden ook wel bekend als het 'relaxhormoon'. Eenzelfde rustgevende werking heeft ook het galhormoon CCK cholecystokinine dat in de loop van een voeding in zowel het lichaam van de moeder als van de zuigeling wordt aangemaakt. Ook het hormoon prolactine dat de melkaanmaak regelt speelt een rol in de slaappatronen van moeder en kind. Als de moeder volledig borstvoeding geeft, wordt door de ovulatieremmende werking van prolactine de terugkeer van de menstruatiecyclus en daarmee de vruchtbaarheid van de vrouw vertraagd. Deze vorm van anticonceptie (de LAM-methode) heeft de eerste 4 maanden een betrouwbaarheid die vergelijkbaar is met die van een spiraaltje (0,32), mits aan alle voorwaarden van LAM wordt voldaan. Daarom werkt het alleen maar als volledige en exclusieve borstvoeding op verzoek wordt gegeven en de menstruatie nog niet op gang is gekomen. Daarom heeft men in Nederland de neiging om bij het zogen altijd anticonceptie aan te raden, ook als de gekozen vorm een remmende invloed op de lactatie kan hebben en daardoor een goede borstvoedingerelatie in de weg kan staan. Vrouwen die borstvoeding geven hebben ook een kleinere kans op borstkanker, hoe langer zij dit doen, hoe kleiner deze kans wordt. Deze kans kan oplopen tot 75% minder kans op borstkanker. Ook hebben vrouwen die borstvoeding geven een kleinere kans op baarmoederkanker en ovariumkanker. Zij herstellen ook beter en sneller van de bevalling dan als zij geen borstvoeding zouden geven. Ze bloeden minder lang en veel na de bevalling, de baarmoeder herstelt zich beter en ze komen sneller weer op hun oude gewicht door het geven van borstvoeding. Ook is de kans lager om osteoporose te krijgen (botontkalking). Ten slotte kan het ook voordelig zijn voor de moeder dat haar kind waarschijnlijk minder vaak ziek zal zijn dan als ze kunstvoeding zou geven.
Hechting

Wereldwijd wordt als voordeel van borstvoeding aangevoerd dat dit de emotionele band tussen moeder en kind zou versterken. Vanouds heeft men dit ook altijd aangenomen. In de Bijbel wordt al de band die borstvoeding schept genoemd o.a. in Hooglied 8:1, Jesaja 49:15, Psalm 22:9. Onlangs kwam er uit Nederlands literatuur onderzoek dat de weinige onderzoeken die zijn gedaan over dit onderwerp geen overtuigend bewijs lieten zien die het positieve effect van borstvoeding op de band tussen moeder en kind onderschrijven.[4] De wereldwijde consensus blijft echter dat borstvoeding de binding tussen moeder en kind versterkt, en omgekeerd, dat directe nabijheid en binding tussen moeder en kind cruciaal zijn voor het doen slagen van de borstvoedingsrelatie (Gill Rapley - PMID: 12851979). Stap 4 en stap 7 van de tien regels voor het geven van Borstvoeding van de WHO gaan hier ook van uit. (Volgens de ‘10 regels’ dienen alle instellingen voor moeder- en kindzorg er voor te zorgen dat: stap 4: moeders binnen een uur na de geboorte worden geholpen met borstvoeding geven; stap 7: moeder en kind dag en nacht bij elkaar op één kamer mogen blijven;
Nadelen van borstvoeding

Zuigelingen die volledige gevoed worden met borstvoeding kunnen bij een verkeerd borstvoedingsmanagement onvoldoende vitamine K binnenkrijgen, in heel zeldzame gevallen (1 a 2 kinderen per jaar) kan dit leiden tot gevaarlijke bloedingen. Om dit tekort te voorkomen is het geldende advies in Nederland om vitamine K-druppels te geven.
Te vroeg geboren baby's kunnen te weinig kracht om aan de borst te drinken hebben, waardoor extra hulp nodig kan zijn.
De tepels van de vrouw zijn soms ingetrokken, waardoor de baby een richtpunt om toe te happen mist. Ingetrokken tepels maken borstvoeding op zich niet moeilijker of onmogelijk, omdat een baby bij het toehappen niet het puntje van de tepel, maar de gehele tepelhof in de mond neemt. Door verkeerd zuigen van de baby kunnen pijnlijke tepelkloven ontstaan. En er kan een pijnlijke candida-infectie van de tepel ontstaan, wat bij het kind weer tot spruw kan leiden. Soms komt het voor dat de vader zich minder betrokken voelt bij de verzorging van het kind. Verder denken veel mensen dat het geven van borstvoeding in het begin beduidend meer tijd kost dan het geven van een melkflesje, en kan flesvoeding ook door de man worden gegeven, zodat de taken tussen moeder en vader beter zijn verdeeld en de vader bovendien meer betrokken wordt bij de voeding voor het kind.
Een veel verkondigd misverstand is dat het geven van borstvoeding doorgaans niet makkelijk te verenigen is met werk. Dit kan natuurlijk opgelost worden door te kolven. De werkomgeving is wettelijk verplicht een zogende moeder hierin volledig tegemoet te komen. In de praktijk blijkt echter dat niet iedere werkgever dit doet. Bovendien moet uiterst hygiënisch met de moedermelk worden omgesprongen en moet het meteen na het afkolven gekoeld of ingevroren worden, om bederf en contaminatie te voorkomen. Het kan tot slot lastig zijn om van borstvoeding over te stappen op -al of niet afgekolfde- voeding met de fles. De baby is immers gewend aan de borst te drinken en alleen door de moeder gevoed te worden, en bovendien vereist drinken uit de fles een andere techniek. Dit kan tot hardnekkige problemen leiden, waarbij het kind weigert flesvoeding te drinken. Als het moederschapsverlof afgelopen is en het kind nog zoogt is dat geen probleem, immers met 9 maanden is het volgens o.a. de beroepsvereniging van tandartsen raadzaam om flesgebruik geheel af te bouwen en op een beker over te gaan. Werkgevers zijn verplicht in Nederland om de eerste negen maanden mee te werken aan het kunnen geven van borstvoeding.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Dit heb ik ergens gelezen, en wil het toch graag met jullie delen...........

" God heeft de vrouw de mogelijkheid gegeven om moeder te worden. Er is niets, dat zoveel betekent voor een vrouw als de kinderzegen. Daarin laat de vrouw iets zien van de Schepper die leven geeft. Ook heeft God de vrouw zo geschapen dat zij haar kinderen borstvoeding kan geven. Als je daar over nadenkt is dat heel bijzonder. Ze geeft haar kind iets uit haar eigen lichaam dat het kind nodig heeft om te leven en te groeien. In Genesis 17:1 noemt God Zichzelf "El Shaddai", dat in de NBG vertaling wordt weergegeven als "de Almachtige". Letterlijk betekent het "de God met de vele moederborsten" en er is een Engelse vertaling die dat begrip probeert te vertalen als "the allbreasted One". Dit is een van de rijkste en diepste afbeeldingen van Gods volmaakte zorgzaamheid. Het laat ook zien dat God niet alleen mannelijke, maar evenzeer vrouwelijke eigenschappen in Zich heeft."
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie