Vaderlandsliefde
Vaderlandsliefde
In een topic over de voetbalgekte viel op een gegeven moment het woord vaderlandsliefde. In dat topic werd de ware vaderlandsliefde zelfs gekoppeld aan enige of grotere vreugde als Oranje wint.
Mijn vraag is:
- Ben je minder vaderlandslievend als je bidt (zoals ds. Kempeneers schreef) dat Oranje snel zal verliezen?
- Wat is vaderlandsliefde eigenlijk? Is het functioneel?
- Ben ik minder als ik meer van Duitsland hou, of van België, of van Ijsland?
- Moet je als christen wel vaderlandsliefde hebben? Een waar christen is toch een vreemdeling hier beneden (en tegelijk burger van het Koninkrijk der hemelen)?
Mijn vraag is:
- Ben je minder vaderlandslievend als je bidt (zoals ds. Kempeneers schreef) dat Oranje snel zal verliezen?
- Moet je als christen wel vaderlandsliefde hebben? Een waar christen is toch een vreemdeling hier beneden (en tegelijk burger van het Koninkrijk der hemelen)?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Vaderlandsliefde
Ik heb er niets mee, ben allergisch voor nationalisme,en ongepaste trots op iets wat je zelf niet kunt helpen.Ik kan me wel voorstellen dat je blij bent met je land, wanneer je land's politiek overeenkomt met je wensen, maar is dat vaderlandsliefde?Luther schreef:In een topic over de voetbalgekte viel op een gegeven moment het woord vaderlandsliefde. In dat topic werd de ware vaderlandsliefde zelfs gekoppeld aan enige of grotere vreugde als Oranje wint.
Mijn vraag is:
de laatste paar jaar schaam ik me eerder dan dat ik ergens trots op zou zijn wat NL betreft.
Dat moeten er meer gedacht hebben, Rita verdonk, zero points

Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Ik geloof dat je daar niet om mag biddenLuther schreef:In een topic over de voetbalgekte viel op een gegeven moment het woord vaderlandsliefde. In dat topic werd de ware vaderlandsliefde zelfs gekoppeld aan enige of grotere vreugde als Oranje wint.
Mijn vraag is:

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Dat schreef hij toch echt op refoweb...Orchidee schreef:Ik geloof dat je daar niet om mag biddenLuther schreef:In een topic over de voetbalgekte viel op een gegeven moment het woord vaderlandsliefde. In dat topic werd de ware vaderlandsliefde zelfs gekoppeld aan enige of grotere vreugde als Oranje wint.
Mijn vraag is:
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ja dat heb ik gelezen......Luther schreef:Dat schreef hij toch echt op refoweb...Orchidee schreef:Ik geloof dat je daar niet om mag biddenLuther schreef:In een topic over de voetbalgekte viel op een gegeven moment het woord vaderlandsliefde. In dat topic werd de ware vaderlandsliefde zelfs gekoppeld aan enige of grotere vreugde als Oranje wint.
Mijn vraag is:
Volgens mij mag/moet je wel voor die mensen bidden, maar een soort verlanglijstje voor God neerleggen...
Ik heb geen aardige buren...heb er last van...mag ik dan bidden, dat ze maar gauw mogen verhuizen

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bij Ds Kempeneers zat er iets anders achter....dat deze verleiding voor onze jonge mensen zou stoppen, stel je toch voor dat Nederland in de finale zou komen, die is op zondag....hoeveel van onze jeugd(en ouderen) zullen op de dag des HEEREN in gedachten bij de WK finale zijn (Wat baat het de mens als hij de hele wereld(kampioenschap) wint maar hij/zij lijdt schade aan zijn/haar ziel?Orchidee schreef:Ja dat heb ik gelezen......Luther schreef:Dat schreef hij toch echt op refoweb...Orchidee schreef:Ik geloof dat je daar niet om mag biddenLuther schreef:In een topic over de voetbalgekte viel op een gegeven moment het woord vaderlandsliefde. In dat topic werd de ware vaderlandsliefde zelfs gekoppeld aan enige of grotere vreugde als Oranje wint.
Mijn vraag is:
Volgens mij mag/moet je wel voor die mensen bidden, maar een soort verlanglijstje voor God neerleggen...
Ik heb geen aardige buren...heb er last van...mag ik dan bidden, dat ze maar gauw mogen verhuizen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Waarom niet?Orchidee schreef:Ik heb geen aardige buren...heb er last van...mag ik dan bidden, dat ze maar gauw mogen verhuizen
Dat getuigd nou niet echt als naasteliefde...Afgewezen schreef:Waarom niet?Orchidee schreef:Ik heb geen aardige buren...heb er last van...mag ik dan bidden, dat ze maar gauw mogen verhuizen
Je mag toch willen dat je er geen last van hebt?Orchidee schreef:Dat getuigd nou niet echt als naasteliefde...Afgewezen schreef:Waarom niet?Orchidee schreef:Ik heb geen aardige buren...heb er last van...mag ik dan bidden, dat ze maar gauw mogen verhuizen
Dat mag best, en ik mag ook bidden/vragen of ik er geen last van hoef te hebben, maar om te bidden/vragen of ze gaan verhuizen...of in het geval van de voetbal vragen of ze mogen verliezen...vind ik te ver gaan...Afgewezen schreef:Je mag toch willen dat je er geen last van hebt?Orchidee schreef:Dat getuigd nou niet echt als naasteliefde...Afgewezen schreef:Waarom niet?Orchidee schreef:Ik heb geen aardige buren...heb er last van...mag ik dan bidden, dat ze maar gauw mogen verhuizen
ik zou persoonlijk niet durven bidden voor zulke arbitraire zaken.
Ik had destijds ook nare buren, komt heeeeel veeeel voor in Nederland.
Ik had destijds ook nare buren, komt heeeeel veeeel voor in Nederland.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Ons gebed moet in het teken van het koninkrijk Gods staan, niet in onze eigen belangen. Een gebed of een elftal mag verliezen, of dat je lastige buren weg mogen gaan, zijn m.i. geen goede gebeden. Een goede manier om daarvoor te bidden, is of God hen wil bekeren.
Dat bedoel ik...memento schreef:Ons gebed moet in het teken van het koninkrijk Gods staan, niet in onze eigen belangen. Een gebed of een elftal mag verliezen, of dat je lastige buren weg mogen gaan, zijn m.i. geen goede gebeden. Een goede manier om daarvoor te bidden, is of God hen wil bekeren.
Van harte mee eens, dat is het enige en sterkste middel wat we kunnen inzetten in welke strijd dan ook.memento schreef:Ons gebed moet in het teken van het koninkrijk Gods staan, niet in onze eigen belangen. Een gebed of een elftal mag verliezen, of dat je lastige buren weg mogen gaan, zijn m.i. geen goede gebeden. Een goede manier om daarvoor te bidden, is of God hen wil bekeren.
In ogenschijnlijk kleine zaken en in belangrijk zijnde zaken.
Kijk maar uit, je krijgt zo een ban als het over oranje gaat. Ik doe niet meer mee hoor.