hervormd Jeugdcontact

JolandaOudshoorn

hervormd Jeugdcontact

Bericht door JolandaOudshoorn »

Een nieuw initiatief. Is het bij iemand bekend??
Een groep predikanten en ambtsdragers sprak al langer met elkaar om te komen tot een nieuw initiatief voor de jeugd in hervormde gemeenten die zich rekenen tot de rechterzijde van de Gereformeerde Bond. „Noem het, om het wat te duiden, de meer bevindelijke gemeenten”, zegt ds. Vernooij.
Zie verder:
http://www.refdag.nl/mobile/nieuws/hgjb ... d_1_482338
bron refdag
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Re: hervormd Jeugdcontact

Bericht door Hendrikus »

Stond vorige week al een heel verhaal over in de Waarheidsvriend.
~~Soli Deo Gloria~~
JolandaOudshoorn

Hendrikus schreef:Stond vorige week al een heel verhaal over in de Waarheidsvriend.
Die heb ik niet. Wat was de conclusie?? Ik hoop de 29e naar H'veld-G'dam te gaan
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

JolandaOudshoorn schreef:
Hendrikus schreef:Stond vorige week al een heel verhaal over in de Waarheidsvriend.
Die heb ik niet. Wat was de conclusie?? Ik hoop de 29e naar H'veld-G'dam te gaan
Uit het hoofd gezegd is het belangrijkste dat HJC en HGJB elkaar niet willen beconcurreren maar aanvullen. Gemeenten kunnen van beide organisaties materiaal betrekken. En men hoopt dat het in de praktijk zo zal werken dat gemeenten niet altijd HJC of altijd HGJB materiaal zullen gebruiken, maar dat er ook afgewisseld zal worden. Om daarmee ook recht te doen aan het gegeven dat in een gemeente ook altijd vogels van verschillende pluimage zitten. De totstandkoming van HJC en het bepalen van een policy tegenover/met de HGJB is niet eenvoudig geweest, als ik het zo las, maar men heeft goede hoop dat het een vruchtbare formule zal blijken te zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Het lijkt erg op wat wij in de CGK al tientallen jaren hebben. De LCJ voor de behoudende gemeente en de CGJO voor de wat modernere gemeenten. De eerlijkheid gebied te zeggen dat deze bonden volkomen langs elkaar heen leven en dat de LCJ (gelukkig) nauwere contacten heeft met de HHJO en de JBGG dan met hun eigen zusterbond de CGJO
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
vlinder

Bericht door vlinder »

huisman schreef:Het lijkt erg op wat wij in de CGK al tientallen jaren hebben. De LCJ voor de behoudende gemeente en de CGJO voor de wat modernere gemeenten. De eerlijkheid gebied te zeggen dat deze bonden volkomen langs elkaar heen leven en dat de LCJ (gelukkig) nauwere contacten heeft met de HHJO en de JBGG dan met hun eigen zusterbond de CGJO
Klopt. Ik maak dankbaar gebruik van het materiaal van de LCJ. Op onze tienerclub, maar intussen nu ook privé, hebben we bijna alle boekjes.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
JolandaOudshoorn

vlinder schreef:
huisman schreef:Het lijkt erg op wat wij in de CGK al tientallen jaren hebben. De LCJ voor de behoudende gemeente en de CGJO voor de wat modernere gemeenten. De eerlijkheid gebied te zeggen dat deze bonden volkomen langs elkaar heen leven en dat de LCJ (gelukkig) nauwere contacten heeft met de HHJO en de JBGG dan met hun eigen zusterbond de CGJO
Klopt. Ik maak dankbaar gebruik van het materiaal van de LCJ. Op onze tienerclub, maar intussen nu ook privé, hebben we bijna alle boekjes.
Wij kunnen ook nog gebruik maken van JOP en de ZB. Ik weet niet wat de contacten zijn met de HHJO, er wordt wel wat materiaal gebruikt van de JBGG.
JOP wordt in onze gemeente niet gebruikt, ik vermoed dat dit in de lijn staat met de CGJO
JolandaOudshoorn

Het is ingewikkelt geworden. Het materiaal dat gebruikt gaat worden door het HJC is van de LCJ (CGK)
nou ja, eerst maar eens laten bezinken.....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

JolandaOudshoorn schreef:Het is ingewikkelt geworden. Het materiaal dat gebruikt gaat worden door het HJC is van de LCJ (CGK)
Ik neem aan dat dat hun manier is om te starten. Op termijn zal men toch vast eigen materiaal willen gaan ontwikkelen. Lijkt me zo.
~~Soli Deo Gloria~~
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Hendrikus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Het is ingewikkelt geworden. Het materiaal dat gebruikt gaat worden door het HJC is van de LCJ (CGK)
Ik neem aan dat dat hun manier is om te starten. Op termijn zal men toch vast eigen materiaal willen gaan ontwikkelen. Lijkt me zo.
Lijkt me niet heel erg nodig, als ze inhoudelijk op 1 lijn met HHJO en LCJ zitten. Dan kunnen ze beter samenwerken en met elkaar tot goed materiaal komen, in plaats van dat ieder streeft naar eigen materiaal met een eigen logootje enzo.
JolandaOudshoorn

Zita schreef:
Hendrikus schreef:
Lijkt me niet heel erg nodig, als ze inhoudelijk op 1 lijn met HHJO en LCJ zitten. Dan kunnen ze beter samenwerken en met elkaar tot goed materiaal komen, in plaats van dat ieder streeft naar eigen materiaal met een eigen logootje enzo.
Ik vind het erg onvoorbereid en ondoordacht overkomen. Het wordt een rommeltje. Vooral omdat de HGJB normaal gesproken met jaarthema's werkt. De materialen sluiten dus niet bij elkaar aan. En ik snap niet waarom ze geen samenwerking met de HHJO hebben, maar wel met de LCJ. En dat eigen logootje, die staat er netjes op. maar goed... we zien het wel.
Auto

Bericht door Auto »

JolandaOudshoorn schreef: Ik vind het erg onvoorbereid en ondoordacht overkomen. Het wordt een rommeltje. Vooral omdat de HGJB normaal gesproken met jaarthema's werkt. De materialen sluiten dus niet bij elkaar aan. En ik snap niet waarom ze geen samenwerking met de HHJO hebben, maar wel met de LCJ. En dat eigen logootje, die staat er netjes op. maar goed... we zien het wel.
Ze hebben wel samenwerking met HHJO (alleen nog op indirecte manier) het materiaal is van LCJ, maar nieuwe materialen worden in samenwerking tussen LCJ en HHJO ontwikkeld, dus er is wel samenwerking hoor ... ;)
JolandaOudshoorn

Auto schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Ik vind het erg onvoorbereid en ondoordacht overkomen. Het wordt een rommeltje. Vooral omdat de HGJB normaal gesproken met jaarthema's werkt. De materialen sluiten dus niet bij elkaar aan. En ik snap niet waarom ze geen samenwerking met de HHJO hebben, maar wel met de LCJ. En dat eigen logootje, die staat er netjes op. maar goed... we zien het wel.
Ze hebben wel samenwerking met HHJO (alleen nog op indirecte manier) het materiaal is van LCJ, maar nieuwe materialen worden in samenwerking tussen LCJ en HHJO ontwikkeld, dus er is wel samenwerking hoor ... ;)
Dus uiteindelijk werken, indirect, de volgende bonden samen: HGJB, BHZ, HHJO, HJC, en LCJ. Het zou mooi zijn als ze dan een gezamenlijk jaarthema zouden hebben en dan verschillende uitwerkingen daarbij. Dat zou het overzicht erg bevorderen. En als de JBGG ook nog meedoet, heb je kans dat de jongeren van nu later samengaan :huhu
Auto

Bericht door Auto »

JolandaOudshoorn schreef:
Auto schreef:
Dus uiteindelijk werken, indirect, de volgende bonden samen: HGJB, BHZ, HHJO, HJC, en LCJ. Het zou mooi zijn als ze dan een gezamenlijk jaarthema zouden hebben en dan verschillende uitwerkingen daarbij. Dat zou het overzicht erg bevorderen. En als de JBGG ook nog meedoet, heb je kans dat de jongeren van nu later samengaan :huhu
Wat ik begrepen heb zijn er jaarlijks in Gouda studiedagen waar LCJ/HHJO/JBGG/HGJB aan meewerken. T.a.v. de samenwerking werken de JBGG/LCJ/HHJO steeds meer samen. Met HGJB is wel overleg geweest in het verleden, alleen die heeft besloten om meer een eigen koers te varen. Dus misschien kan de nieuwe organisatie zich aansluiten bij het samenwerkingsverband van HHJO/LCJ/JBGG.
rekcor

Bericht door rekcor »

artikel schreef:Ds. Vernooij: „We zijn realistisch. We erkennen dat er, soms zelf in één gemeente, verschillende stromingen zijn. En daarin proberen we als Hervormd Jeugdcontact aanvullend te zijn en niet polariserend. Dat is onze opzet.”

Ds. Van Wijnen: „We vinden elkaar in het hervormde denken. Daarin willen we elkaar vasthouden. Natuurlijk is het helemaal niet moeilijk om dit initiatief negatief aan te vliegen. Maar duidelijk mag zijn dat in dit geheel ten diepste ons hervormde hart klopt.”
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom dit niet onder de paraplu HGJB kan vallen. In de praktijk creeer je nu twee scheepjes, die onherroepelijk uit elkaar gaan dobberen.
Plaats reactie