Gij geheel anders

helma

Gij geheel anders

Bericht door helma »

Wat houdt dit anno 2010 (nog) in?

als we ons hetzelfde gaan kleden als de wereld (zie keldingtopic)
als we net zo materialistisch (of -er) zijn dan de wereld
als we naar hetzelfde kijken als de wereld.
als we de spelen van de wereld volgen.
als we....eigenlijk niet zo heel veel meer verschillen van de wereld om ons heen

Wat onderscheidt ons dan nog?

Ik verbaas me er soms over hoe wij ons denken laten beïnvloeden en inmiddels steeds dichter bij de wereld aanschurken.

Hoe heeft God het eigenlijk bedoeld?
bedoelde Hij wel kleding?
als wij iets geen afgoderij vinden (WK) is het dan wel zo erg als Ds kempeneers zegt?

In de gesprekken in het gezin en dingen die ik wil verdedigen tegenover anderen loop ik tegen deze dingen aan.
en ik merk dat als je het ene loslaat er andere dingen volgen.

Hoe gaan jullie met deze dingen om?
Afgewezen

Re: Gij geheel anders

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:Wat houdt dit anno 2010 (nog) in?

als we....eigenlijk niet zo heel veel meer verschillen van de wereld om ons heen

Ik verbaas me er soms over hoe wij ons denken laten beïnvloeden en inmiddels steeds dichter bij de wereld aanschurken.

als wij iets geen afgoderij vinden (WK) is het dan wel zo erg als Ds kempeneers zegt?

In de gesprekken in het gezin en dingen die ik wil verdedigen tegenover anderen loop ik tegen deze dingen aan.

Pas lazen we aan tafel uit 1 Kor. 11, over de haardracht van de vrouw en de man. Mijn moeder merkte toen op "ja, dat gaat wel over uiterlijke dingen".
Ik denk dat onze maatstaf voor wat belangrijk is en voor wat God wil, in de eerste plaats de Bijbel moet zijn.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 25 jun 2010, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Je hoeft je uiterlijk niet te onderscheiden.
Als men je maar herkent door liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. :livre
En dan niet als maatstaf voor anderen, maar om jezelf aan te toetsen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het probleem is, dat velen menen gelovig te zijn zonder hartvernieuwende genade. De mensen waarvan de Heere Jezus zegt "Ik heb u nooit gekend".
Deze mensen hebben ook geen lust om hun wereldgelijkvormig leven en uitleven vaarwel te zeggen, maar denken nog met alles mee te kunnen doen.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Het grote gevaar van vandaag is dat we vanuit een (terechte) angst tov wettisisme dreigen te vervallen in een vorm van antinomianisme.

En idd als je alle regels , tradities en uiterlijkheden terzijde schuift dan hou je op de duur niets meer over van een christelijke levensstijl.
Heel moeilijk om de grens te trekken. Wel is er een gedurige bezinning nodig op het geheel anders zijn. Maar als ik nu bv zie bij hoeveel mensen uit onze gezindte het WK al een gepasseerd station en geen discussiepunt meer is , dan maak ik me grote zorgen.
Ook bv de "homo" discussie en acceptatie in eigenkring zijn ontwikkelingen die mij zorgen baren.

Haardracht is ook een voorbeeld. Zoals afgewezen al schrijft , het is een van de duidelijkst Bijbels gefundeerde punten die het uiterlijk aangaan. (meer dan de broek voor de vrouw!) en tegelijkertijd is het het meest bekritiseerde en in veler ogen achterhaalde standpunt. Een herbezinning is nodig over al deze zaken. Vaak leggen wij de accenten verkeerd. Tegelijkertijd moeten we de vraag stellen : hoe onderscheiden we ons van de wereld ?
De eerste christenen vielen qua kleding etc niet echt op in de samenleving wel leefde men in afzondering van de wereld als het ging om vermaak. Maar ze waren vooral zichtbaar op het gebied van barmhartigheid en naaste liefde .
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Je hoeft je uiterlijk niet te onderscheiden.
Dat hangt ervan af hoe je omgeving eruit ziet.
samanthi

Bericht door samanthi »

wereld gelijkvormigheid?
alles draait om IK

heilig leven?
werken om te leven en wat over is uitdelen aan de armen
wees en weduwe bezoeken in hun verdrukking
gevangen bezoeken
redden hetgeen ten dode wankelt
eerbare kleding

refogelijkvormig?
haardracht van de vrouw
de baard van de man
de lengte van het haar
als het maar een rok is super super kort maar toch...
maandag het AD kopen of even snel een metro/spits pakken om toch mee te kunnen praten over de voetbal oid
dure kleding
dure meubels
Huisje op de prairie
sound of music
we doen overal aan mee
reformatorisch opgemaakt
pruikje om toch een knot te kunnen maken
enz enz en we doen er of aan mee of we oordelen net als de farizeër, gelukkig ben ik niet zoals zij.

reformatorisch Nederland?
Een pot nat of zoals de bijbel zegt van een lap gescheurd
Ik sluit mezelf erbij in
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

samanthi schreef:wereld gelijkvormigheid?
alles draait om IK

heilig leven?
werken om te leven en wat over is uitdelen aan de armen
wees en weduwe bezoeken in hun verdrukking
gevangen bezoeken
redden hetgeen ten dode wankelt
eerbare kleding

refogelijkvormig?
haardracht van de vrouw
de baard van de man
de lengte van het haar
als het maar een rok is super super kort maar toch...
maandag het AD kopen of even snel een metro/spits pakken om toch mee te kunnen praten over de voetbal oid
dure kleding
dure meubels
Huisje op de prairie
sound of music
we doen overal aan mee
reformatorisch opgemaakt
pruikje om toch een knot te kunnen maken
enz enz en we doen er of aan mee of we oordelen net als de farizeër, gelukkig ben ik niet zoals zij.

reformatorisch Nederland?
Een pot nat of zoals de bijbel zegt van een lap gescheurd
Ik sluit mezelf erbij in
Ik weet niet of dit soort karikaturen ons veel verder zullen helpen. Ook ik bespeur bij mezelf wereldgelijkvormigheid, maar herken me toch niet in dit - nogal clichéachtige - portret.
Mara

Bericht door Mara »

Ben het helemaal met Samanthi eens.
Het gij, geheel anders, zie ik wel, maar helaas niet positief.
Als ik elders kerk, word ik soms wantrouwend bekeken, terwijl ik helemaal niet uit de toon val.
Weet als refo-opgevoede heus wat de spelregels in ieder kerkverband zijn.
Maar dan is het net de kleur, of de lengte van de rok, ik weet niet.
Was als meisje van 8 ! een keer met mn ouders op vakantie, en oeps, hoedje vergeten.
Mn moeder had hem wel bij zich. We gingen toch ter kerke.
sMaandagsmorgens stond er al een ouderling bij ons op de stoep van het vakantiehuisje.
Uitgezocht waar we verbleven (heel knap speurwerk) en mijn vader werd op de vingers getikt dat ik zonder hoedje had gezeten.
Let wel, ik was 4 turven hoog of zo. Ik had destijds prachtig lang haar.
Ik weet niet precies wat mijn vader gezegd had, maar ik denk zoiets dat mijn haar dan maar mijn hoofdbedekking moest zijn voor 1 keer.
De volgende zondag hebben we in een andere kerk gezeten, iets lichter, maar no problem.
Hoe druk kun je je maken ? denk ik nu.
Stel dat er een verslaafde of dakloze de kerk instapt (bij ons gebeurt dat wel eens, soms stappen ze halverwege op) man met lang haar, onverzorgd, ga je dan ook zeuren ?
Wat voor nodiging gaat er dan van je uit ?
Ik erger me eigenlijk aan die bordjes dat vrouwen een hoofddeksel dienen te dragen.
De insiders weten dit heus wel, en de passanten zien het. Dat lijkt me dan fijn als ze hartelijk worden ontvangen, zonder dat regeltje.
Gij geheel anders zie ik idd meer in het gedrag.
Hoe sta je tov je naaste ?
Is je ja een ja. Kan men van jou op aan ? Schaam je je niet om een navolger te zijn ?
Dan hebben sommige mensen een lichtje op hun rug !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik vind het best moeilijk soms hoor...wat wel, wat niet, enz.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wordt dit een gal-over-refo's-uitgiet-topic? In dat geval ::bye
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Of: :lock
Auto

Bericht door Auto »

Ik herken het gelijk wat Helma naar voren brengt. Het kan soms een enorme worsteling geven.

Als ik zie dat de Heere zelf de wetten heeft gegeven waarin Hij reinheid, rust, eerbied eist. De wijze waarop Hij de tempeldienst heeft ingesteld is zo enorm indrukwekkend. En die Heere is nog steeds dezelfde. Als de engelen Hem al benaderen met hun ogen bedekt en uitroepen: Heilig Heilig Heilig .......... is die Heere nu een compleet andere Heere in 2010? Dat dingen niet meer nodig zijn qua uiterlijk. Wij mensen schrijven wel heel veel dingen vlug af en leggen dat onder de noemer "Christus heeft de wet volbracht, Jezus ziet het hart aan" maar de Heere is nog steeds dezelfde .... onveranderd.

Pleit ik nu voor herstel van OT gebruiken, nee dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel is dat de Heere achter de geboden, achter de tempeldienst, achter het verzoeningswerk van Christus nog steeds dezelfde is .... onveranderd. Wat zegt ons dat?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gij geheel anders, dat is dus in het wezen anders zijn dan de wereld. en hoe zich dat uit, zal voor iedereen anders zijn. De vraag is: waar halen wij onze blijdschap vandaan? Waardoor worden we verdrietig of moedeloos? Waar putten wij de levenskracht uit? Zijn we in die dingen geheel anders?? Of zijn we daarin gelijk aan de wereld?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Auto schreef:Ik herken het gelijk wat Helma naar voren brengt. Het kan soms een enorme worsteling geven.

Als ik zie dat de Heere zelf de wetten heeft gegeven waarin Hij reinheid, rust, eerbied eist. De wijze waarop Hij de tempeldienst heeft ingesteld is zo enorm indrukwekkend. En die Heere is nog steeds dezelfde. Als de engelen Hem al benaderen met hun ogen bedekt en uitroepen: Heilig Heilig Heilig .......... is die Heere nu een compleet andere Heere in 2010? Dat dingen niet meer nodig zijn qua uiterlijk. Wij mensen schrijven wel heel veel dingen vlug af en leggen dat onder de noemer "Christus heeft de wet volbracht, Jezus ziet het hart aan" maar de Heere is nog steeds dezelfde .... onveranderd.

Pleit ik nu voor herstel van OT gebruiken, nee dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel is dat de Heere achter de geboden, achter de tempeldienst, achter het verzoeningswerk van Christus nog steeds dezelfde is .... onveranderd. Wat zegt ons dat?
Misschien is dat wel wat ons in de eerste plaats ontbreekt: ernst, besef van Gods heiligheid, God, 'de geheel Andere'.
Plaats reactie