Evenwicht in citaten

Erasmiaan

Evenwicht in citaten

Bericht door Erasmiaan »

PrekenWeb schreef:
PrekenWeb schreef: Nieuw op PrekenWeb : Met enige regelmaat hopen we aansprekende en leerzame citaten te plaatsen van predikanten of theologen vanuit de (nadere) reformatie of de puriteinse traditie.
Wilhelmus à Brakel over de veelkleurigheid en verscheidenheid in de wijze van wedergeboorte : http://www.prekenweb.nl/index.php/citaten
Off topic.

Ik snap überhaupt niet waarom je dergelijke citaten op een prekenintermediair moet/wil zetten.
Luther
Contacteer:

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
PrekenWeb schreef:
PrekenWeb schreef: Nieuw op PrekenWeb : Met enige regelmaat hopen we aansprekende en leerzame citaten te plaatsen van predikanten of theologen vanuit de (nadere) reformatie of de puriteinse traditie.
Wilhelmus à Brakel over de veelkleurigheid en verscheidenheid in de wijze van wedergeboorte : http://www.prekenweb.nl/index.php/citaten
Off topic.

Ik snap überhaupt niet waarom je dergelijke citaten op een prekenintermediair moet/wil zetten.
...en nog off-topicer: Ik snap überhaupt niet dat je die vraag stelt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
PrekenWeb schreef:
Off topic.

Dan heb ik een nog off-topicer....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
PrekenWeb schreef:Wilhelmus à Brakel over de veelkleurigheid en verscheidenheid in de wijze van wedergeboorte : http://www.prekenweb.nl/index.php/citaten
Off topic.

Dan heb ik een nog off-topicer....
:mdr
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
PrekenWeb schreef:
Off topic.

Omdat in het algemeen in de GG geleerd wordt dat de bekering gaat in de doorleving van de drie stukken: ellende, verlossing en dankbaarheid, en ik meen dat dit Bijbels is. Om dan een citaat te vermelden waarin staat dat men ook wel zonder ellendekennis wedergeboren kan worden, dat vind ik niet thuis horen op een representatieve prekenintermediair.

Overigens wordt daarna door à Brakel ook de gewone weg van de wedergeboorte uiteen gezet. Dus ik beschouw dit als een uit zijn verband gerukt citaat.

Ik zou zeggen: schoenmaker, blijf bij je leest.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:Omdat in het algemeen in de GG geleerd wordt dat de bekering gaat in de doorleving van de drie stukken: ellende, verlossing en dankbaarheid, en ik meen dat dit Bijbels is. Om dan een citaat te vermelden waarin staat dat men ook wel zonder ellendekennis wedergeboren kan worden, dat vind ik niet thuis horen op een representatieve prekenintermediair.

Overigens wordt daarna door à Brakel ook de gewone weg van de wedergeboorte uiteen gezet. Dus ik beschouw dit als een uit zijn verband gerukt citaat.

Prachtig citaat van à Brakel! En inderdaad, uit z'n verband gerukt: men leze de hele Brakel.
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef
Omdat in het algemeen in de GG geleerd wordt dat de bekering gaat in de doorleving van de drie stukken: ellende, verlossing en dankbaarheid, en ik meen dat dit Bijbels is. Om dan een citaat te vermelden waarin staat dat men ook wel zonder ellendekennis wedergeboren kan worden, dat vind ik niet thuis horen op een representatieve prekenintermediair.

Wat een gevoeligheid..omdat de GG in het algemeen leert....wat leert de Schrift in het algemeen ...dan vind ik Brakel erg Schriftuurlijk en pastoraal, en wat is de gewone weg van de wedergeboorte ?
Dit zegt de Heere Jezus zelf Joh 3: 7 en 8 dat zou ons wat bescheiden moeten maken om te praten over de "gewone weg"
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil , en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is .
Dit blijft off topic misschien kan een oplettende moderator er een apart topic van maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
PrekenWeb
Contacteer:

Bericht door PrekenWeb »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
PrekenWeb schreef: Wilhelmus à Brakel over de veelkleurigheid en verscheidenheid in de wijze van wedergeboorte : http://www.prekenweb.nl/index.php/citaten
Off topic.

De enige reden voor het plaatsen van citaten is de rijkdom die erin te vinden is.
Juist het feit dat wij als GG staan in deze traditie van (nadere) reformatie en het puritanisme rechtvaardigd het plaatsen van citaten. Waarbij we hopen dat het juist een aansporing is om meer te lezen van de geciteerde schrijvers.

Daarbij is het niet een uit zijn band gerukt citaat. Het is juist een citaat, in de pastorale toonzetting die Wh a Brakel zo eigen is , waar veel van Gods kinderen door bemoedigd zijn geworden.

Mocht je verder willen reageren dan graag via info@prekenweb.nl
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mooi die citaten. Laten staan voor het broodnodige evenwicht.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

PrekenWeb schreef: De enige reden voor het plaatsen van citaten is de rijkdom die erin te vinden is.
Ja, ja, de rijkdom van zalig worden buiten het recht om...
Juist het feit dat wij als GG staan in deze traditie van (nadere) reformatie en het puritanisme rechtvaardigd het plaatsen van citaten. Waarbij we hopen dat het juist een aansporing is om meer te lezen van de geciteerde schrijvers.
Dat zou zeer aan te bevelen zijn, want deze eenzijdigheid kenmerkt à Brakel juist niet. Daar kan de lezer achter komen als hij verder leest dan zijn neus/dit citaat langs is, en wel hier: http://www.theologienet.nl/documenten/B ... 36_DLI.pdf.
Daarbij is het niet een uit zijn band gerukt citaat. Het is juist een citaat, in de pastorale toonzetting die Wh a Brakel zo eigen is , waar veel van Gods kinderen door bemoedigd zijn geworden.
Men kan er door bemoedigd worden, ja. Maar ook haastelijk de handen opgelegd worden. En het is ook weer frappant welk citaat van Boston geciteerd wordt. Zijn jullie er op uit om te polariseren of om samen te binden?
Mocht je verder willen reageren dan graag via info @ prekenweb.nl
Tja, jullie posten hier op een openbaar forum een citaat, mag ik daar dan ook in het openbaar op reageren?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:Wat een gevoeligheid..omdat de GG in het algemeen leert....wat leert de Schrift in het algemeen...
De Schrift leert in het algemeen: ellende, verlossing en dankbaarheid. Of onderschrijf je de catechismus niet meer?
Dan vind ik Brakel erg Schriftuurlijk en pastoraal
Dat is hij ook, mits volledig en evenwichtig geciteerd.
en wat is de gewone weg van de wedergeboorte? Dit zegt de Heere Jezus zelf Joh 3: 7 en 8 dat zou ons wat bescheiden moeten maken om te praten over de "gewone weg"
Ik praat niet over de gewone weg, maar à Brakel beschrijft de gewone weg, na dit citaat! Daar had ik het over. En zoals hij die gewone weg beschrijft, ik ben het met hem eens dat dat op grond van de Schrift en de bevinding der heiligen de gewone weg is.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan, wat ben je toch weer fel...
Ik heb het citaat gelezen, een prachtig citaat.
Ik zie er niets polariserend in. Het is een citaat waar Ds Karens naar verwees in een Saambinder van een half jaar geleden.
Gian

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef:Ja, ja, de rijkdom van zalig worden buiten het recht om...
Dat recht heeft iemand anders voldaan. Dat is nu juist het Evangelie...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:Erasmiaan, wat ben je toch weer fel...
Ik heb het citaat gelezen, een prachtig citaat.
Ik zie er niets polariserend in. Het is een citaat waar Ds Karens naar verwees in een Saambinder van een half jaar geleden.
Ik ben inderdaad fel, en misschien wel een beetje te fel, maar aan de andere kant: ik zie levensgrote gevaren. In zijn verband bezien heb ik geen enkele moeite met dit citaat. Ik heb ook wel gehoord van ware kinderen Gods die vanaf hun jeugd bekeerd zijn geweest en weinig verschrikt zijn door de ellende, maar dat de goedertierenheden Gods hen tot bekering hebben geleid. Maar dat waren wel uitzonderingen. En die kregen vaak in hun verdere weg nog heel wat te stellen met het stuk der ellende.
Ander

Bericht door Ander »

't Is wel een linke boel, die citaten. Da's in, tegenwoordig. We zeggen alles met citaten. Wie leest er nog een lap tekst, wie leest de hele redelijke Godsdienst nog. En we slaan elkaar om de oren met citaten. Doe er nu niet aan mee... Een godsdienstdocent begon op de Pabo ook eens in de godsdienstles over de veelkleurigheid. En hij stuurde er toch maar op aan dat het nergens voor nodig was, die trits van ellende, verlossing en dankbaarheid. En daarbij haalde hij exact het citaat van Brakel aan wat op PW staat. Alleen sloeg hij de, terecht door Brakel uitgediepte, meest gewone weg over. Toen ik hem daarop wees leek het wel alsof hij het best jammer vond dat er een student wist wat Brakel erover schreef :) tiept Ander niet zonder trots...

Dus prekenweb, die citaten hebben een luchtje. Zet er maar een gedegen boekbespreking op van genoemde werken. Want het lezen zijn ze meer dan waard!
Plaats reactie