Admissie-examens CGK 2010

helma

Admissie-examens CGK 2010

Bericht door helma »

De admissie-examens worden gehouden van 10 tot en met 16 juni aan de TUA.

Het admissie-examen, dat wordt afgenomen door het curatorium, bijgestaan door het college van hoogleraren, omvat:
a een onderzoek naar de vreze des HEEREN en de beweegredenen om predikant te worden;
b een onderzoek naar de kennis van de bijbelse geschiedenis en van de hoofdzaken van de gereformeerde geloofsleer, in het bijzonder van de Heidelbergse Catechismus.

Ik heb begrepen dat er 11 mensen gehoord worden.
De HEERE zegene de curatoren en degenen die opgaan.
We hopen en bidden dat de Heere geeft dat ze allemaal aangenomen mogen worden

Hij die u roept is getrouw, Die het ook doen zal!
Tiberius
Administrator

Re: Admissie-examens CGK 2010

Bericht door Tiberius »

Moderator opmerking

Beste mensen,

Het is beslist niet toegestaan om Gods werk in het onderhavige kerkverband (nota bene uit de doelgroep van ons forum) verdacht te maken. Dat geldt ook voor het curatorium van dat kerkverband.
Het is precies wat Luther hier typte: Gods Geest werkt veel veelkleuriger dan bepaalde mensen voor mogelijk houden.
Daarom heb ik hier wat postings + reacties daarop verwijderd.

Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Verder kan ik meedelen, dat er gisteren 2 studenten zijn aangenomen.

We willen deze mannen en hun gezinnen, alsmede hen die vandaag en maandag gehoord zullen worden, Gode aanbevelen.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Verder kan ik meedelen, dat er gisteren 2 studenten zijn aangenomen.

We willen deze mannen en hun gezinnen, alsmede hen die vandaag en maandag gehoord zullen worden, Gode aanbevelen.

Hier wil ik mij van harte bij aansluiten, als de HEERE roept moeten wij gehoorzaam volgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

vrijdag helaas niemand aangenomen.
Vandaag in elk geval 1 student
Hopelijk horen we nog van meer.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hoeveel zijn er opgekomen? En wie zijn er aangenomen?
helma

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef:Hoeveel zijn er opgekomen? En wie zijn er aangenomen?
ik dacht dat er zo'n 11 gehoord zouden worden
maar dat weet ik niet zeker

de namen staan morgen in de krant :-)
(ik weet niet of het al bij iedereen bekend is dus ik wil het niet op het forum zetten)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Er zijn 5 personen aangenomen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Dit lees ik overigens op de site van de TUA:
Admissie-examen doen
D.V. 11-17 juni 2009 en 7 september 2009 wordt aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn het admissie-examen gehouden, bestemd voor hen die predikant willen worden in onze kerken. Het admissie-examen, dat wordt afgenomen door het curatorium, bijgestaan door het college van hoogleraren, omvat:
a een onderzoek naar de vreze des HEREN en de beweegredenen om predikant te worden;
b een onderzoek naar de kennis van de bijbelse geschiedenis en van de hoofdzaken van de gereformeerde geloofsleer, in het bijzonder van de Heidelbergse Catechismus.

Tot 20 april a.s. kan men zich schriftelijk bij de secretaris aanmelden (adres zie onder). Zij die via het admissie-examen tot de studie hopen toegelaten te worden, dienen in het bezit te zijn van een gymnasium- of VWO-diploma of een daarmee gelijkgesteld getuigschrift. Voor hen van wie de kennis van Grieks en/of Latijn niet voldoende is om de propedeutische studie met vrucht te kunnen volgen, is er een vooropleiding klassieke talen te Kampen, die eerst doorlopen moet worden, voordat men zich voor het admissie-examen kan aanmelden. In dat kader geeft het curatorium bij wijze van uitzondering de gelegenheid aan hen die uiterlijk eind juni 2009 deze vooropleiding denken af te ronden, om op 7 september admissie-examen te doen. Zij moeten zich echter wel uiterlijk op de hierboven genoemde datum aanmelden, evenals de anderen.

Eveneens kunnen zij die colloquium doctum hebben afgelegd tot de propedeuse van de theologische studie worden toegelaten; hetzelfde geldt voor hen die een academische studie met een doctoraal (c.q. master-) examen hebben afgesloten.

Wie aan het admissie-examen wil deelnemen, dient minstens één jaar lid te zijn van een Christelijke Gereformeerde Kerk. Door de kerkenraad zal een getuigschrift moeten worden afgegeven o.a. betreffende godsvrucht en karakter (het curatorium neemt na aanmelding daartoe contact met de kerkenraad op). Bij de aanmeldingsbrief moeten worden ingediend, c.q. onder woorden gebracht:
1. de volledige eigen persoonlijke gegevens (curriculum vitae);
2. twee referentieadressen onder vermelding van de relatie tot desbetreffende (gelieve ook het e-mailadres van de referenten te vermelden);
3. de motivatie om predikant te willen worden én de wijze waarop dat is ontstaan, vervat in een korte omschrijving van het leven van de aspirant met de daarin belangrijkste keerpunten, omslagpunten of doorbraken (in maximaal drie bladzijden A4).

Omdat de eigen predikant of consulent het kerkenraadsattest reeds heeft ondertekend, kunnen zij niet - evenmin als andere kerkenraadsleden - als referentie dienen. Ook studenten die al deel uitmaken van de Universiteitsgemeenschap van ‘Apeldoorn’ en eigen familieleden kunnen geen referent zijn.

Bij een herhaalde aanmelding dienen nieuwe referentieadressen te worden verstrekt.

Namens het curatorium,

ds. J.M.J. Kieviet, voorzitter
ds. D. Quant, secretaris
Enkele dingen vallen mij op:
- je kunt alleen predikant worden als je VWO hebt en een vooropleiding klassieke talen;
- er wordt onderzoek gedaan naar de vreze des HEREN en de beweegredenen om predikant te worden.

Wat betreft het tweede: volgens mij zijn dat dezelfde criteria als bij het curatorium in bijv. de GG.
helma

Bericht door helma »

die vooropleiding klassieke talen is in elk geval vanaf dit jaar weggevallen.
Mara

Bericht door Mara »

O. Ik dacht dat het logisch was om VWO te hebben als vooropleiding. (gymnasium) Om de bijbel te bestuderen heb je toch Grieks nodig ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef:O. Ik dacht dat het logisch was om VWO te hebben als vooropleiding. (gymnasium) Om de bijbel te bestuderen heb je toch Grieks nodig ?
Uiteraard heb je dan Grieks nodig. Ik denk dat het ook noodzakelijk is dat de mannen goed kunnen leren. Maar je kunt dan wel eenvoudige mensen buitensluiten zoals bijv. Wulfert Floor. Ik denk dat het een Bijbelse opdracht is om mannen met verstand te kiezen, maar in de geschiedenis heeft de Heere weleens laten zien om ook door eenvoudige mensen het evangelie te laten verkondigen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Auto

Bericht door Auto »

Vooropleiding zoals die in de setting was van eerst grieks en latijn halen is komen te vervallen, dit vanwege de GKV universiteit de eis hadden laten vallen. De TUA moest zich opnieuw bezinnen en heeft nu het vereiste grieks en latijn in het eerste jaar gegoten.

Voor meer info www.tua.nl
refo

Bericht door refo »

De DKO heeft er een artikel aan gewijd:
Artikel 8. Predikanten zonder schoolopleiding
Men zal geen schoolmeesters, handwerkslieden of anderen, die niet gestudeerd hebben, tot het predikambt toelaten, tenzij dat men verzekerd is van hun singuliere gaven, godzaligheid, ootmoedigheid, zedigheid, goed verstand en discretie, mitsgaders gaven van welsprekendheid.
Een predikant dient gestudeerd te hebben aan een universiteit in de Godgeleerdheid. Art 8 is een uitzondering daarop.
Maar sommige kerken laten (vrijwel) alleen nog maar mensen toe op grond van artikel 8.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Josephus

Bericht door Josephus »

vlinder schreef:
Mara schreef:O. Ik dacht dat het logisch was om VWO te hebben als vooropleiding. (gymnasium) Om de bijbel te bestuderen heb je toch Grieks nodig ?
Uiteraard heb je dan Grieks nodig. Ik denk dat het ook noodzakelijk is dat de mannen goed kunnen leren. Maar je kunt dan wel eenvoudige mensen buitensluiten zoals bijv. Wulfert Floor. Ik denk dat het een Bijbelse opdracht is om mannen met verstand te kiezen, maar in de geschiedenis heeft de Heere weleens laten zien om ook door eenvoudige mensen het evangelie te laten verkondigen.
Ik zou het woord 'buitensluiten' niet gebruiken. Er zijn meer manieren om het Evangelie te verkondigen dan vanaf een kansel.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gesloten