Goes krijgt vanaf 6 september "reformatorische kinderopvang"

Orchidee

Goes krijgt vanaf 6 september "reformatorische kinderopvang"

Bericht door Orchidee »

Hoe denken jullie daarover?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bonny
Contacteer:

Re: Goes krijgt vanaf 6 september "reformatorische kinderopv

Bericht door Bonny »

Kun je wat meer vertellen over het hoe en waarom? Heb je bijvoorbeeld een link naar een krantenbericht?
The Groom's still waiting at the altar
Ichtus

Bericht door Ichtus »

Orchidee schreef:Hoe denken jullie daarover?
Ik vind het een goed initiatief dat er ook christelijke kinderopvang komt. Niet om de kinderopvang toe te juichen. Maar het komt steeds meer voor dat gezinnen niet van een inkomen rond kunnen komen. Wat betekent dat de moeder ook moet gaan werken om genoeg geld in het laatje te krijgen. En dan is het fijn dat er een christelijk opvang is.
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Bonny schreef:Kun je wat meer vertellen over het hoe en waarom? Heb je bijvoorbeeld een link naar een krantenbericht?
http://www.refdag.nl/nieuws/regio/goes_ ... m_1_484177
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gian

Bericht door Gian »

Hoe doe je dat? kinderen reformatorisch opvangen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Gian schreef:Hoe doe je dat? kinderen reformatorisch opvangen?
Oh weet jij daar het antwoord ook niet op ;)
caprice

Bericht door caprice »

Gian schreef:Hoe doe je dat? kinderen reformatorisch opvangen?
Mede onderwijzen (naast de ouders) in de Bijbelse leer denk ik?

Als de kinderopvang om genoemde reden is opgericht, is het een trieste noodzaak dat het opgericht moest worden. Als het een andere reden is een trieste zaak dat het opgericht is.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Als kinderopvang nodig is om de al eerder genoemde redenen kan ik het initiatief alleen maar toejuichen.
Hoop alleen van harte dat ouders hun kinderen niet 5 dagen in de week van 's morgens half 8 tot 's avonds 6 "dumpen".
Dit maakte ik wel mee op een van mijn stages. Triest.... zelf het eerste stapje en eerste tandje werd ontdekt door groepsleidsters van het kinderdagverblijf in plaats van door mama zelf.
Dat was een van de redenen waarom ik besloten heb om nooit, maar dan ook nooit in de kinderopvang te gaan werken.

In het artikel staan een paar dingen die bij mij vragen op roepen.
De opvang heeft een reformatorische identiteit. De medewerkers vertellen Bijbelverhalen en zingen christelijke versjes met de kinderen. „Steeds geven leidsters de boodschap mee aan de kinderen, zodat ze er van jongs af aan vertrouwd mee raken. De medewerkers zijn hier heel consequent en deskundig in”, aldus Brand. De leidsters volgden de mbo-opleiding tot pedagogisch medewerker aan het Hoornbeeckcollege.
Kun je deskundig zijn in het vertellen van Bijbelverhalen? Oei... ik doe dit dagelijks al héél erg lang maar voel me dus echt niet deskundig.
Enne... hoe deskundig ben je als je nog in opleiding bent tot pedagogisch medewerker? Neem aan dat het SPW-studenten of OA-studenten zijn. Als je die opleiding start ben je rond de 16 en als je de opleiding afrond rond de 18. Stél dat de leidsters in het laatste jaar van hun opleiding zitten. Dan hebben ze 2 of 3 stages gehad. Maar om dan te zeggen dat je deskundig bent...

Ik hoop voor de kinderen en hun ouders van harte dat er niet alleen studenten binnen de opvang werken, maar dat de deskundige begeleiding geboden wordt door mensen die echt deskundig zijn. (Meerdere jaren ervaring en eventueel aanvullende cursussen/ opleidingen). Want, mijn inziens, kun je dan pas echt vroegtijdig bijzonderheden signaleren in de ontwikkeling van de kinderen.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Orchidee

Bericht door Orchidee »

edele strijdster schreef:Als kinderopvang nodig is om de al eerder genoemde redenen kan ik het initiatief alleen maar toejuichen.
Hoop alleen van harte dat ouders hun kinderen niet 5 dagen in de week van 's morgens half 8 tot 's avonds 6 "dumpen".
Dit maakte ik wel mee op een van mijn stages. Triest.... zelf het eerste stapje en eerste tandje werd ontdekt door groepsleidsters van het kinderdagverblijf in plaats van door mama zelf.
Dat was een van de redenen waarom ik besloten heb om nooit, maar dan ook nooit in de kinderopvang te gaan werken.

In het artikel staan een paar dingen die bij mij vragen op roepen.
De opvang heeft een reformatorische identiteit. De medewerkers vertellen Bijbelverhalen en zingen christelijke versjes met de kinderen. „Steeds geven leidsters de boodschap mee aan de kinderen, zodat ze er van jongs af aan vertrouwd mee raken. De medewerkers zijn hier heel consequent en deskundig in”, aldus Brand. De leidsters volgden de mbo-opleiding tot pedagogisch medewerker aan het Hoornbeeckcollege.
Kun je deskundig zijn in het vertellen van Bijbelverhalen? Oei... ik doe dit dagelijks al héél erg lang maar voel me dus echt niet deskundig.
Enne... hoe deskundig ben je als je nog in opleiding bent tot pedagogisch medewerker? Neem aan dat het SPW-studenten of OA-studenten zijn. Als je die opleiding start ben je rond de 16 en als je de opleiding afrond rond de 18. Stél dat de leidsters in het laatste jaar van hun opleiding zitten. Dan hebben ze 2 of 3 stages gehad. Maar om dan te zeggen dat je deskundig bent...

Ik hoop voor de kinderen en hun ouders van harte dat er niet alleen studenten binnen de opvang werken, maar dat de deskundige begeleiding geboden wordt door mensen die echt deskundig zijn. (Meerdere jaren ervaring en eventueel aanvullende cursussen/ opleidingen). Want, mijn inziens, kun je dan pas echt vroegtijdig bijzonderheden signaleren in de ontwikkeling van de kinderen.
Het is dus juist de bedoeling, dat de studenten het allemaal gaan doen :hum
Scheelt in de kosten :bobo
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Orchidee schreef: Het is dus juist de bedoeling, dat de studenten het allemaal gaan doen :hum
Als dat zo is ben ik er dus absoluut tegen.
Want, studenten zijn niet deskundig en kunnen problemen in de ontwikkeling niet vroegtijdig ontdekken.
En... wat ik net ook al schreef, ze kunnen al helemaal niet deskundig zijn in het bieden van reformatorische begeleiding. (Hoewel je daar wel naar kunt streven...)
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
huisman

Bericht door huisman »

edele strijdster schreef:
Orchidee schreef: Het is dus juist de bedoeling, dat de studenten het allemaal gaan doen :hum
Als dat zo is ben ik er dus absoluut tegen.
Want, studenten zijn niet deskundig en kunnen problemen in de ontwikkeling niet vroegtijdig ontdekken.
En... wat ik net ook al schreef, ze kunnen al helemaal niet deskundig zijn in het bieden van reformatorische begeleiding. (Hoewel je daar wel naar kunt streven...)
Wij "vangen onze kinderen zelf op" vinden wij horen bij de doopbelofte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Weer een teken van doorslaand materialisme in reformatorische kring. Heel ernstig. De twee verdieners gedachte (voor vakantie, auto, sport en andere leuke dingen) is zo belangrijk geworden dat men de godsdienstige opvoeding makkelijk aan anderen overlaat. Dat is tenslotte van minder belang ...
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wilhelm schreef:Weer een teken van doorslaand materialisme in reformatorische kring. Heel ernstig. De twee verdieners gedachte (voor vakantie, auto, sport en andere leuke dingen) is zo belangrijk geworden dat men de godsdienstige opvoeding makkelijk aan anderen overlaat. Dat is tenslotte van minder belang ...
Bijzonder kort door de bocht, veel te generaliserend. Ben ik niet van je gewend.
helma

Bericht door helma »

toch begrijp ik Wilhelm wel.
Onze auto zouden we niet zomaar aan een stel studenten elke dag meegeven; ook al zijn ze reformatorisch
en onze kleintjes wel? terwijl juist de eerste jaren zó van belang zijn voor hun verdere ontwikkeling...

:ouin
refo

Bericht door refo »

Er staat in het bericht helemaal niet dat er 'van studenten gebruik gemaakt' wordt.
Om te beginnen mag dat helemaal niet. Wel al stageaire, niet als leidster. De kinderen worden echt niet 'aan een stel studenten' overgedragen.
De zin over het volgen van de opleiding moet zo gelezen worden dat alle leidsters gediplomeerd zijn.

Verder: zeg nooit 'ik zal nooit, maar dan ook nooit in de kinderopvang gaan werken'. Daar weet je helemaal niets van.
Ja, als alles blijft zoals nu, dan zou je je dat wellicht kunnen veroorloven. Het wordt een beetje voorgesteld alsof ouders helemaal niet meer naar hun kind omkijken. Ze halen het kind uit bed, laden het in de auto, bezorgen het bij de opvang, gaan aan het werk, halen het kind weer op en leggen het weer in bed. Zo is het natuurlijk helemaal niet. De eerste stapjes en de eerste tandjes worden wel degelijk opgemerkt en gevierd in gezinsverband.

De jaren van 11-16 zijn volgens mij belangrijker dan de jaren 0-4 of 6. Ik denk dat van 0-4 de theologie in de bijbelverhalen nog weinig om het lijf zal hebben.

En wat ook nogal eens vergeten worden: hoe pedagogisch opgeleid zijn de ouders eigenlijk? Als moeder thuis bij de kinderen blijft is dat blijkbaar nogal gevaarlijk dan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie