Gebroeders Ds. Erskine

Johann Gottfried Walther

Gebroeders Ds. Erskine

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De gebroeders Ralph en Ebenezer Erskine, zijn predikanten geweest die tot rijke zegen van velen mochten zijn.
Hun prediking had ook veel invloed op verschillende predikers na hen.

Uit hun prediking blijkt meen ik duidelijk dat ze een onvoorwaardelijk welgemeend aanbod van genade voorstonden.
Onlangs citeerde iemand hier op het forum nog een gedeelte uit een preek van één van de ds Erskines.

Dr. C. Steenblok citeert Ds. Erskine, en Ds. F. Mallan gaf bij een interview in het Reformatorisch dagblad, aan als één van de 5 boeken, die voor hem als docent van bijzondere betekenis waren, alle werken van de Erskines.

Zoals gezegd meen ik dat er in de prediking van de beide gebroeders Ds. Erskine, een onvoorwaardelijk aanbod van genade naarvoren komt. Het komt mij dus vreemd voor dat iemand als Ds. Mallan hun werken noemt.

Er zijn er die daar anders over denken, maar daar ben ik verre weg niet door overtuigd.

Waar zou ik een voorwaardelijke prediking bij de beide Ds. Erskine tegen kunnen komen?

Zover ik weet, en van hen gelezen heb, waren ze éénsgeestes met Ds. Boston. En op de vraag van de Synode van 1722 aan de Marrow man (waar de gebroeders Ralph en Ebenezer Erskine ook toe behoorden) antwoordde het volgende:

Mag men zeggen, dat de openbaring van de Goddelijke wil in het Woord, welke volmacht verleent om Christus aan alle mensen aan te bieden, en eveneens een volmacht is voor allen, om Hem aan te nemen, een daadwerkelijke gift des Vaders is en een schenking van Christus aan het menselijk geslacht?
Wordt Deze schenking door soevereine genade aan het hele menselijke geslacht gedaan? En, is deze schenking volstrekt óf voorwaardelijk?

Antwoord.
Hier zijn wij gekomen bij dat deel van onze verantwoording, waarin wij er ons over beklagen, dat de volgende zinsnede is veroordeeld, welke luidt: "De Vader heeft metterdaad gegeven, of geschonken, aan het ganse menselijke geslacht, dat een ieder van hen, die in de Zoon gelooft, niet verderven zal" en ook: "Dat deze opvatting van de genoemde uitdrukking in strijd schijnt te zijn met de evengenoemde volmacht, en dus met souvereine genade, welke deze volmacht gegeven heeft, niet aan duivelen, maar aan mensen, en dat in bewoordingen, waarvoor men geen uitgebreider zin zou kunnen bedenken." Par. 8, hetwelk overeenkomt met wat wij reeds in onze verantwoording hebben gezegd.
Op het eerste deel van deze vraag antwoorden wij:
Door de daad van geven of schenken aan het gehele menselijke geslacht verstaan wij niet anders dan de openbaring van de goddelijke wil in de wereld, waardoor een volmacht verleend wordt om Christus aan allen aan te bieden, en een volmacht aan allen, om Hem aan te nemen.
Want, hoewel wij geloven, dat de koping, zowel als de toepassing der verzoening alleen de uitverkorenen aangaat, die de Vader aan Christus gegeven heeft in de Raad des Vredes, is toch de volmacht om Hem aan te nemen in het algemeen aan allen gegeven. De leraars is, uit kracht van de zending die zij hebben ontvangen van hun grote Heere en Meester, macht en last gegeven, heen te gaan en het Evangelie te prediken aan alle creaturen, dit is, om een volle, vrije en onbeperkte aanbieding te doen van Hem, zijn genade en gerechtigheid en zaligheid, aan iedere redelijke ziel, tot welke zij gelegenheid krijgen te spreken.
En al hadden wij een stem als een bazuin, welke kon reiken tot aan de uithoeken der aarde, dan zouden wij, naar onze mening, verplicht zijn, uit kracht van onze zending, deze te blazen en te zeggen: "Tot u, o mannen roepen wij, en onze stem is tot der mensen kinderen. Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe." (Joh. 3 : 16). En hoewel deze daad van gift en schenking: "Dat een ieder die in Christus gelooft, niet verderven zal enz." noch in onze verantwoording, noch in de veroordeelde zinsneden van het boek (Merg der hedendaagse Godgeleerdheid) op dat punt een "daad van gift of schenking van Christus" wordt genoemd, toch zijn wij van mening, nu men van ons vordert, dat wij onze mening hierover zeggen, dat het, overeenkomstig de Heilige Schrift zo genoemd mag worden, zoals in het bijzonder blijkt uit de zo-even aangehaalde tekst Joh. 3 :16, waar wij door het "geven van Christus" verstaan, niet enkel Zijn bestemming door de Vader om een Verlosser van de uitverkoren wereld te zijn, en het geven van Zichzelf voor hen in de dood, in de volheid des tijds, maar meer m het bijzonder een geven van Hem in de wereld aan allen, om Hem aan te nemen en in Hem te geloven.
Het geven hier kan niet een in bezit stellen zijn, hetwelk in het bijzonder eigen is aan hen die daadwerkelijk in Hem geloven, maar moet noodzakelijk een geven, schenken of aanbieden zijn, hetwelk iemand machtigt om te geloven of deze gift aan te nemen, en moet daarom aan het geloven vooraf gaan. Dit blijkt duidelijk genoeg uit de tekst zelf. Hij gaf zichzelf, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet zou verderven, enz. Ook het tekstverband maakt het voor ons onweersprekelijk. De koperen slang was gegeven en opgericht als een algemeen goed voor het gehele Israëlitische leger, dat door de vurige slangen gebeten was. Als zij daar op zagen, zouden zij niet sterven maar leven. Zo ook hier. Christus is gegeven aan een verloren wereld in het woord dat een ieder, die in Hem gelooft, niet zou verderven enz. En in dit opacht houden wij Christus voor een algemene Zaligmaker en Zijn zaligheid voor een algemene zaligheid. Het is een goede boodschap van grote blijdschap aan alle volken, dat ons (niet de gevallen engelen) deze Zoon is gegeven en dit Kind is geboren, wiens naam Wonderlijk is. (Jes. 9 : 5.)
Hiertoe hebben wij een woord in Joh. 6:32, waar Christus tot een gemengde schare een vergelijking tussen zichzelf maakt en het manna dat rond Israëls tenten viel in de woestijn, als Hij zegt: "Mijn Vader geeft u het ware brood uit de hemel." Gelijk het enkele regenen van het manna rond het leger genoemd wordt een "geven" daarvan (vs. 31), voordat het was verzameld of genuttigd, zo wordt de eigenlijke openbaring en aanbieding van Christus genoemd een "geven" van Hem, alvorens Hij wordt aangenomen en in Hem wordt geloofd (gelijk de kundige Calvijn deze plaats verklaart).
Van de gift van Christus aan het verloren menselijke geslacht lezen wij eveneens in 1 Joh. 5 : 11:, En dit is de getuigenis, dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft: en dit leven is in Zijn Zoon." Wij erkennen, dat dit geven in deze tekstwoorden niet is een in meer of minder mate in bezit stellen. Maar het is een geven bij wijze van machtiging en aanbieding, waarop iemand met een gegrond recht er bezit van mag nemen. En degenen aan wie dit aanbod wordt gedaan, zijn niet de uitverkorenen, maar is het verloren menselijke geslacht. Want het getuigenis Gods in deze woorden kan niet anders zijn dan een machtiging aan allen, die in de Zoon geloven. Maar het kan niet zulk een machtiging zijn als "dat God het eeuwige leven aan de uitverkorenen heeft gegeven;" want het begiftigen van een zeker getal uitverkorenen kan nooit een machtiging zijn aan alle mensen om zich Hem toe te eigenen.
Zulks zal verder blijken, als wij in aanmerking nemen, dat de grote zonde van ongeloof bestaat in niet te geloven dit getuigenis Gods. "Die niet gelooft, heeft God tot een leugenaar gemaakt" zegt de apostel (vers 10), "omdat hij niet geloofd heeft het getuigenis dat God van Zijn Zoon gegeven heeft", en dan vervolgt hij (vers 11): "En dit is zijn getuigenis, dat God ons het eeuwige leven gegeven heeft enz." Nu zijn wij van mening, dat het verwerpen van het getuigenis Gods een rechtstreeks niet geloven van dit aanbod is. Waarvan? Dat God het eeuwige leven aan de uitverkorenen gegeven heeft? Gewisselijk neen, want dit geloven de meest verstokte ongelovigen, als Judas en anderen. En dit. hun geloof vermeerdert hun angst en wroeging. Of zouden zij, door dit te geloven, verzegelen dat God waarachtig is? Neen, ondanks dit alles volharden zij er in, om God tot een leugenaar te maken, door niet te geloven dit getuigenis Gods, dat God aan het gevallen mensdom, en aan hemzelf in het bijzonder, het eeuwige leven gegeven heeft, bij wijze van machtiging, zodat zij, zowel als anderen, gemachtigd en genodigd worden, en dat van een ieder tot wien dit getuigenis komt, geëist wordt, dit door het geloof. aan te nemen of het te omhelzen.
Door dit gegeven en aangeboden middel niet aan te nemen met toepassing en toe-eigening, voor zichzelf, trotseren zij Gods getuigenis en verzekering. En alzo worden zij rechtvaardig en naar verdienste het verderf deelachtig, als zij zien dat de gerechtigheid, zaligheid en het koninkrijk Gods zo nabij. hen gebracht was in de vrije aanbieding van het Evangelie, terwijl zij het niet wilden aannemen.
Naar onze mening bestaat de grote beklemming en moeilijkheid van een ontwaakte consciëntie niet in het geloven, dat God het eeuwige leven aan de uitverkorenen heeft gegeven, maar in het geloof in Christus of het aannemen van Hem, zoals Hij ons in het Evangelie wordt aangeboden, met bijzondere toepassing voor onszelf, hetwelk in de Schrift genoemd wordt een eten van het vlees en drinken van het bloed van de. Zoon des mensen.
En toch, totdat deze grote moeilijkheid in meer of mindere mate is overwonnen, kan nooit van iemand gezegd worden, dat hij in Christus gelooft, of Hem tot zijn behoud aanneemt en op Hem vertrouwt.
Dat daadwerkelijk omhelzen of aannemen van Christus moet noodzakelijk veronderstellen een geven van Christus, en dit geven kan er zijn, en is er ook, terwijl in de meeste gevallen geen aannemen gevonden wordt; maar er kan geen aannemen van Christus tot zaligheid zijn, zo daar geen openbaring van Christus tot zaligheid is in het Evangelie, dat machtiging verleent om Hem aan te nemen, (Rom. 10 : 14); en voorts de krachtdadige werking des Heiligen Geestes, die de zondaar overreedt en bekwaamt om Hem te omhelzen op deze machtiging en aanbieding. Gods Geest zegt (Joh. 3 : 27): "Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit de hemel niet gegeven zij".
Zo ook zegt Rutherfort in zijn boek "Christus stervende en zondaars tot zich trekkende": "De verworpenen hebben een even oprechte volmacht om te geloven als de uitverkorenen."

Betreffende het tweede gedeelte van de vraag, namelijk "Wordt deze schenking door een daad van soevereine genade aan het hele menselijke geslacht gedaan? En, is deze schenking volstrekt of voorwaardelijk?"
Hierop antwoorden wij:
Dat deze schenking in het algemeen aan het verloren menselijk geslacht is gedaan, uit enkel soevereine genade; en, waar de leraars gemachtigd zijn om Christus aan allen aan te bieden, en de mensen gemachtigd worden Hem aan te nemen zo kan het niet anders zijn of de schenking is volkomen vrij. Evenwel kan niemand Christus en zijn weldaden deelachtig zijn, totdat zij hem door het geloof aannemen.
Hier blijkt toch ook uit dat ze een onvoorwaardelijke aanbod van genade voorstonden?
Ik meen dat Dr. C. Steenblok het met bovenstaande niet eens zou zijn geweest, en dat Ds. Mallan het ook niet hier mee eens is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ander

Re: Gebroeders Ds. Erskine

Bericht door Ander »

Ik lees ook wel een een héél mooi boek, terwijl ik het niet met alle dingen eens ben. Dr. Steenblok had het over een 'remontstrantse draad' die door de boeken van de Erskines loopt. Dat is natuurlijk te kort door de bocht. Maar ja, als de discussie op z'n scherpst is, zeg je wel eens dingen die je niet moet zeggen. Heb ik ook wel eens last van. Dat ds. Mallan die boeken noemt, dat begrijp ik.
Johann Gottfried Walther

Ander schreef:Ik lees ook wel een een héél mooi boek, terwijl ik het niet met alle dingen eens ben. Dr. Steenblok had het over een 'remontstrantse draad' die door de boeken van de Erskines loopt. Dat is natuurlijk te kort door de bocht. Maar ja, als de discussie op z'n scherpst is, zeg je wel eens dingen die je niet moet zeggen. Heb ik ook wel eens last van. Dat ds. Mallan die boeken noemt, dat begrijp ik.
Een remonstrantse draad, kan ik ergens enige onderbouwing vinden voor zo'n scherpe uitspraak, van Dr. Steenblok?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
huisman

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef:
Ander schreef:Ik lees ook wel een een héél mooi boek, terwijl ik het niet met alle dingen eens ben. Dr. Steenblok had het over een 'remontstrantse draad' die door de boeken van de Erskines loopt. Dat is natuurlijk te kort door de bocht. Maar ja, als de discussie op z'n scherpst is, zeg je wel eens dingen die je niet moet zeggen. Heb ik ook wel eens last van. Dat ds. Mallan die boeken noemt, dat begrijp ik.
Een remonstrantse draad, kan ik ergens enige onderbouwing vinden voor zo'n scherpe uitspraak, van Dr. Steenblok?

Leestip:dr. P. H. van Harten ”De prediking van Ebenezer en Ralph Erskine” Hier vind je op al je vragen antwoord. De Erkines waren absoluut niet remonstrants.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann Gottfried Walther

huisman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:

Leestip:dr. P. H. van Harten ”De prediking van Ebenezer en Ralph Erskine” Hier vind je op al je vragen antwoord. De Erkines waren absoluut niet remonstrants.
De Erskines waren zeker niet remonstrants. Daarom vind ik het ook wel een zeer grote negatieve waardering, van Dr. Steenblok.
Ze stelde erg duidelijk de algenoegzaamheid van het offer van Christus centraal. Zoals die ook geleerd wordt door de Dordtse vaderen, Ds. Luther, Ds. Calvijn en vele anderen.
Maar leerde niet dat eens men zichzelf kan redden, of uit zichzelf kan geloven o.i.d. en dat niet alle mensen zalig worden.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Johann Gottfried Walther schreef:De Erskines waren zeker niet remonstrants.
al hadden ze wel remonstrantse trekken, ze zaten wat tussen de gereformeerden en remonstranten in.

Ik kan me goed vinden in het standpunt van Dr Steenblok.
Johann Gottfried Walther

Alexander CD schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:De Erskines waren zeker niet remonstrants.
al hadden ze wel remonstrantse trekken, ze zaten wat tussen de gereformeerden en remonstranten in.

Ik kan me goed vinden in het standpunt van Dr Steenblok.
Welke remonstrantse trekken hadden ze?
Met citaten/onderbouwing graag.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Je moet de Erskines lezen in hun verband. Ze zijn beslist niet remonstrants.
Wel liggen de accenten soms anders, maar dat heb je bij Spurgeon en Philpot ook.

Er wordt wel gezegd dat je beter Spurgeon en Philpot niet
teveel moet lezen.
Maar het hoeft beslist geen bezwaar te zijn als je weet wat deze predikers voor
ogen hadden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Inderdaad.

Dr. Steenblok heeft zich ook herhaaldelijk op Erskine beroepen in de discussie rond 1953! Met hartelijke instemming citeert hij Erskine.

Hieronder twee citaten, die dr. Steenblok van Erskine overneemt (zie voor meer het boek 'om de oude waarheid'):

Want na de schipbreuk, steekt de hand der genade dan Christus toe, als een plank om er mede aan land te komen. Zulk een ziel wordt dan ter bemoediging te zien gegeven, dat er geen ander vereiste van haar gevorderd wordt om tot Christus te komen en Hem aan te nemen, dan alleen die, dat zij verloren is, gelijk zichzelf nu ook bevindt; en er wordt ook geen andere voorwaarde of hoedanigheid vereist dan dat iemand een verloren mens, een verdoemelijk, strafschuldig zondaar is.

en iets daarvoor ook:

doch echter ik zeg tot u allen, die verloren zondaars zijt, dat Christus aan dezulken aangeboden wordt, die door het vonnis van de Wet beschuldigd, overtuigd, veroordeeld en gedoemd zijn geworden. De hand der Evangeliebeloften biedt u een volle Christus als Zaligmaker aan; want daar Mozes u gelaten heeft, daar vindt u Jozua weder; daar de wet een einde neemt, begint juist het Evangelie; de Wet eindigt in de zondaar schipbreuk te doen lijden, door hem te doen splijten op de rotsen van zijn vloeken en verschrikkingen, hem doende als verzinken in de oceaan des Goddelijken toorns, en in de afgrond van wanhoop en verderf; en alhier vervangt juist het Evangelie de Wet, daalt tot op de bodem van zonde en ellende in de ziel en biedt hiaar een Christus als de Zaligmaker aan. Dus daar Mozes hen gelaten heeft, daar vindt hen deze geestelijke en tegenbeeldige Jozua weder. Daar de Wet eindigt, begint Christus

Erskine wordt alom gezien als een prediker van het onvoorwaardelijk aanbod van genade.

Uit deze citaten blijkt maar weer dat onvoorwaardelijk een andere betekenis kan hebben dan vaak verondersteld wordt. Het ging dr. Steenblok in 1953 dan ook niet zozeer om de term onvoorwaardelijk, maar aan de betekenis die daaraan gegeven werd. In de zin hoe Erskine hierboven het aanbod van genade verwoordt, kon dr. Steenblok zich helemaal vinden. Dat neemt niet weg dat hij inderdaad niet alle uitspraken van Erskines voor zijn rekening zou hebben willen nemen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Genade door recht schreef:Inderdaad.

Dr. Steenblok heeft zich ook herhaaldelijk op Erskine beroepen in de discussie rond 1953! Met hartelijke instemming citeert hij Erskine.

Hieronder twee citaten, die dr. Steenblok van Erskine overneemt (zie voor meer het boek 'om de oude waarheid'):

Want na de schipbreuk, steekt de hand der genade dan Christus toe, als een plank om er mede aan land te komen. Zulk een ziel wordt dan ter bemoediging te zien gegeven, dat er geen ander vereiste van haar gevorderd wordt om tot Christus te komen en Hem aan te nemen, dan alleen die, dat zij verloren is, gelijk zichzelf nu ook bevindt; en er wordt ook geen andere voorwaarde of hoedanigheid vereist dan dat iemand een verloren mens, een verdoemelijk, strafschuldig zondaar is.

en iets daarvoor ook:

doch echter ik zeg tot u allen, die verloren zondaars zijt, dat Christus aan dezulken aangeboden wordt, die door het vonnis van de Wet beschuldigd, overtuigd, veroordeeld en gedoemd zijn geworden. De hand der Evangeliebeloften biedt u een volle Christus als Zaligmaker aan; want daar Mozes u gelaten heeft, daar vindt u Jozua weder; daar de wet een einde neemt, begint juist het Evangelie; de Wet eindigt in de zondaar schipbreuk te doen lijden, door hem te doen splijten op de rotsen van zijn vloeken en verschrikkingen, hem doende als verzinken in de oceaan des Goddelijken toorns, en in de afgrond van wanhoop en verderf; en alhier vervangt juist het Evangelie de Wet, daalt tot op de bodem van zonde en ellende in de ziel en biedt hiaar een Christus als de Zaligmaker aan. Dus daar Mozes hen gelaten heeft, daar vindt hen deze geestelijke en tegenbeeldige Jozua weder. Daar de Wet eindigt, begint Christus

Erskine wordt alom gezien als een prediker van het onvoorwaardelijk aanbod van genade.

Uit deze citaten blijkt maar weer dat onvoorwaardelijk een andere betekenis kan hebben dan vaak verondersteld wordt. Het ging dr. Steenblok in 1953 dan ook niet zozeer om de term onvoorwaardelijk, maar aan de betekenis die daaraan gegeven werd. In de zin hoe Erskine hierboven het aanbod van genade verwoordt, kon dr. Steenblok zich helemaal vinden. Dat neemt niet weg dat hij inderdaad niet alle uitspraken van Erskines voor zijn rekening zou hebben willen nemen.
Die citaten gaan helemaal niet over het 'aanbod van genade'. Déze citaten gaan over hoe het toegaat in de bekering. Maar dat is toch helemaal niet de vraag die aan de orde is?
'n Beetje flauw om deze citaten naar voren te halen als een soort 'tegengif'.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:Die citaten gaan helemaal niet over het 'aanbod van genade'. Déze citaten gaan over hoe het toegaat in de bekering. Maar dat is toch helemaal niet de vraag die aan de orde is?
Ben ik volstrekt niet met je eens, Afgewezen. De vraag van JGW, waar dit topic mee begon, was: waar kan ik een voorwaardelijk aanbod bij de Erskines lezen? Nu, in deze citaten kun je wel een voorwaardelijk aanbod lezen: Christus wordt aan dezulken aangeboden, die door de wet overtuigd zijn.
De citaten zijn mijns inziens zeer terzake.
En Genade door Recht is ook zo eerlijk om toe te geven dat dr. Steenblok niet alle uitspraken van de Erskines voor zijn rekening wilde nemen (strikt genomen hóeft dat natuurlijk ook helemaal niet).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:
Afgewezen schreef:Die citaten gaan helemaal niet over het 'aanbod van genade'. Déze citaten gaan over hoe het toegaat in de bekering. Maar dat is toch helemaal niet de vraag die aan de orde is?
Ben ik volstrekt niet met je eens, Afgewezen. De vraag van JGW, waar dit topic mee begon, was: waar kan ik een voorwaardelijk aanbod bij de Erskines lezen? Nu, in deze citaten kun je wel een voorwaardelijk aanbod lezen: Christus wordt aan dezulken aangeboden, die door de wet overtuigd zijn.
De citaten zijn mijns inziens zeer terzake.
En Genade door Recht is ook zo eerlijk om toe te geven dat dr. Steenblok niet alle uitspraken van de Erskines voor zijn rekening wilde nemen (strikt genomen hóeft dat natuurlijk ook helemaal niet).
Voor zover ik het uit deze citaten kan opmaken, gaat het hier over overtuigde zondaren die vertroost worden én over hoe de Heilige Geest het Evangelie toepast in het hart.
Dit is een hele andere situatie dan bijv. waar het citaat van jongere op sloeg, en ook als het gaat over de kwestie van 'recht van aanneming' of 'recht van bezit'.
Wanneer je op deze wijze citaten tegen elkaar gaat uitspelen - citaten die elk op een andere situatie betrekking hebben - creëer je 1. een enorme verwarring en 2. kun je iedereen laten zeggen wat je graag wilt.
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef: 'n Beetje flauw om deze citaten naar voren te halen als een soort 'tegengif'.
Neen Afgewezen. Jij bent nu een beetje flauw bezig. Ook bij de Erskines geldt: Schrift met schrift vergelijken. En dat is soms verrassend. Verder eens met wat eilander daarover zegt!
Johann Gottfried Walther

Je kunt ook zeggen, het zijn 2 citaten, zonder context.
Beide ds. Erskine hebben veel meer geschreven.

En om uit 2 korte citaten gelijk allerlei conclusies te trekken over één of beide Ds. Erskine, vind ik nogal kort door de bocht.

Ben het met Afgewezen eens, zo kun je iemand van alles laten zeggen, wat jij graag wilt.

Zal hier een langer citaat geven:

(3.) Overweegt wat een vaste grond dit woord der zaligheid voor het geloof is, om er op te bouwen. Het is het Woord van God; van God, Die niet liegen kan. Het is bekrachtigd door de eed van God. Het is een Woord, dat bevestigd is door het bloed van de Zoon van God. Het is een Woord, dat getuigd is door de Drie, Die getuigen in de hemel. Het is een Woord, dat gesproken is door de ingeving van de Heilige Geest: "Die oren heeft om te horen, die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt. En de Geest en de bruid zeggen: Komt"; komt en hoort dit woord der zaligheid; komt en gelooft; komt en past uzelf toe, wat u wordt aangeboden.

(4.) Overweegt welke goede machtiging u hebt u met dit woord in verbinding te stellen. Het is tot u gezonden, opdat een ieder van uw, u man, u vrouw, het in uw hart zoudt inlaten; want, "Tot u is het woord dezer zaligheid gezonden". Deze minnebrief is van de hemel tot u gezonden. Leest de overdracht en ziet of hij niet aan u is. Hij is tot u gericht, o schuldig zondaar, zeggende: Christus is gekomen om zondaren zalig te maken. Hij is aan u gezonden, o inwoner van de aarde, u bent nog niet in de hel. "Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde". Hij is aan u geschreven, o spotter, die tot hiertoe een bespotter van God en de godzaligheid bent geweest: "De opperste Wijsheid roept overluid daar buiten; zij verheft haar stem op de straten: gij slechten, hoelang zult gij de slechtigheid beminnen? En de spotters voor zich de spotternij begeren? En de zotten wetenschap haten? Keert u tot Mijn bestraffing; ziet Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten: Ik zal Mijn woorden u bekendmaken" (Spr. 1:20, 22. 23), Hij is tot u gericht, o wederhorige zondaar. Als u uitgesloten was, zou het gehele menselijk geslacht dat zijn: ziet, "Christus is opgevaren in de hoogte; Hij heeft de gevangenis gevankelijk gevoerd; Hij heeft gaven genomen om uit te delen onder de mensen, ja ook de wederhorigen opdat zij bij God zouden wonen," Hij is tot u gericht o zwarte en bloedrode zondaar: "Komt dan en laat ons samen rechten zegt de Heere, al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol" (Jes. 1:13). Hij is tot u gezonden, o zondaar, die naar andere dingen dorst dan naar Christus: "O alle gij dorstigen, komt tot de wateren, Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen, dat geen brood is?" Waarom dorst en hijgt u naar andere dingen, die niet kunnen verzadigen?" Ja, hij is tot u gezonden, o onvernederde en onovertuigde zondaar. Zeg niet, dat het u niet kan aangaan, omdat u niet van uw zonde overtuigd bent. O, het woord der zaligheid is ook tot u, ja tot u gezonden: "Ik raad u, dat gij van Mij koopt goud beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden, en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande van uw naaktheid niet geopenbaard worde; en zalft uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt" (Openb. 3:18), Ja ook tot u, die zegt, zoals er in het vorige vers staat, dat u rijk en verrijkt bent, en geens dings gebrek hebt; en die niet weet, dat gij zijt ellendig. en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. Onbekommerd zondaar, tot u, ja tot u, is het woord van deze zaligheid gezonden. Is deze minnebrief voor u? O weet dan, dat u, al hebt u geen wil, nochtans een machtiging hebt die aan te nemen en Christus in daarin. Indien u dit woord der zaligheid verwerpt is het omdat u dat, óf niet wilt, óf niet durft, óf niet kunt aannemen.

• Indien u zegt dat u het niet wilt aannemen, gedenkt dan, dat u uw eigen doemvonnis ondertekent. Ik neem getuigen tegen u, dat u de zaligheid niet wilt hebben; u wilt niet tot Christus komen, opdat u het leven mag hebben; u verkiest een lage begeerlijkheid boven de Heere der heerlijkheid, en zo verkiest u, bijgevolg, de verdoemenis boven de zaligheid, de dood boven het leven.
• Indien het geen wil van weerspannigheid, maar van onmacht, is, zodat u zegt: O! Dat mijn wil maar onderworpen was! Ziet dan, dat het woord der zaligheid komt met verlossing van die plaag van de onwilligheid, zeggende: "Uw volk zal zeer gewillig zijn op de dag Uwer heirkracht;" en, "Tot u is het woord dezer zaligheid gezonden," opdat u het verwelkomt. Zover u het verwelkomt, zover bent u ook gewillig.
• Als u zegt, dat u het woord niet voor uzelf durft aannemen, als het woord der zaligheid tot u, dan vraag ik: waarom durft u niet doen, wat God u beveelt te doen? Waarom durft u niet aannemen, wat God u aanbiedt? Durfde u wel tegen God zondigen, niettegenstaande Hij het u verbood, en durft u nu Zijn Woord tot uw zaligheid niet aannemen, terwijl Hij het u gebiedt? Hoe durfde u zich tegen Zijn gebod aan Zijn grimmigheid bloot te stellen, en durft u het nu, op Zijn roeping en Zijn bevel, niet wagen op Zijn gunst, door Christus? Was het niet genoeg, dat u Zijn rechtvaardigheid hebt beledigd, en zult u het nu ook wagen Zijn barmhartigheid te verachten? Deze zonde is erger dan al uw vorige zonden, dat u de zaligheid weigert, die Hij u aanbiedt, van de schuld van die alle.
Dit zegt Ds. Ralph Erskine ook...
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 27 mei 2010, 11:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:
Afgewezen schreef: 'n Beetje flauw om deze citaten naar voren te halen als een soort 'tegengif'.
Neen Afgewezen. Jij bent nu een beetje flauw bezig. Ook bij de Erskines geldt: Schrift met schrift vergelijken. En dat is soms verrassend. Verder eens met wat eilander daarover zegt!
Geen inhoudelijke reactie. Op eilander heb ik gereageerd.
Plaats reactie