Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden
Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden
Wat vinden wij van deze nieuwe ontwikkeling,ik ben er wel positief over.
http://www.refdag.nl/artikel/1475314/Ge ... Joden.html
http://www.refdag.nl/artikel/1475314/Ge ... Joden.html
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden
Wat mij opviel was de waardigheid waarmee de vertegenwoordigers van beide kanten met elkaar om gingen.huisman schreef:Wat vinden wij van deze nieuwe ontwikkeling,ik ben er wel positief over.
http://www.refdag.nl/artikel/1475314/Ge ... Joden.html
Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden
Zo hoort het ook waardig maar de wezenlijke zaken en verschillen benoemen. En ze (de Joodse gesprekparners) tot jaloers verwekken (dat is onze opdracht Rom 11:11-14)Auto schreef:Wat mij opviel was de waardigheid waarmee de vertegenwoordigers van beide kanten met elkaar om gingen.huisman schreef:Wat vinden wij van deze nieuwe ontwikkeling,ik ben er wel positief over.
http://www.refdag.nl/artikel/1475314/Ge ... Joden.html
11 Zo zeg ik dan: Hebben zij gestruikeld , opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar door hun val is de zaligheid den heidenen geworden, om hen tot jaloersheid te verwekken.
12 En indien hun val de rijkdom is der wereld, en hun vermindering de rijkdom der heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
13 Want ik spreek tot u, heidenen, voor zoveel ik der heidenen apostel ben; ik maak mijn bediening heerlijk;
14 Of ik enigszins mijn vlees tot jaloersheid verwekken, en enigen uit hen behouden mocht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden
Ik ben benieuwd hoe je deze uitspraak van ds. Silfhout (een Christus-verwerpende Jood je broeder noemen) moet zien binnen zijn verbondsvisie...Aan het einde van de bijeenkomst vroeg debatleider J. J. de Jong, secretaris van het deputaatschap, of Van de Kamp Joden en christenen als één familie beschouwt. De rabbijn antwoordde bevestigend. „We zijn van hetzelfde huisgezin. Als het niet zo was, hadden we niet kunnen zeggen wat we vandaag besproken hebben.”
Ds. W. Silfhout, tweede voorzitter van het deputaatschap, is dezelfde mening toegedaan. „Er is sprake van een broedertwist. We blijven van mening verschillen over wezenlijke zaken, maar kenmerkend voor broeders is dat ze elkaar toch liefhebben.”
Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden
Liefde voor de Jood zal altijd gezegend worden. Wat dat betreft ben ik blij met de aandacht voor de Joden.
Persoonlijk geloof ik niet in een kerkstaat met de Joden zoals Brakel dat schrijft. Ik weet eigenlijk niet of Ds Meeuwse en Ds Silfhout dit wel verwachten.
Persoonlijk geloof ik niet in een kerkstaat met de Joden zoals Brakel dat schrijft. Ik weet eigenlijk niet of Ds Meeuwse en Ds Silfhout dit wel verwachten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden
De Joden worden beschouwd als de oudste broeder, beminden om der vaderen wil, naar Rom 11.memento schreef:Ik ben benieuwd hoe je deze uitspraak van ds. Silfhout (een Christus-verwerpende Jood je broeder noemen) moet zien binnen zijn verbondsvisie...Aan het einde van de bijeenkomst vroeg debatleider J. J. de Jong, secretaris van het deputaatschap, of Van de Kamp Joden en christenen als één familie beschouwt. De rabbijn antwoordde bevestigend. „We zijn van hetzelfde huisgezin. Als het niet zo was, hadden we niet kunnen zeggen wat we vandaag besproken hebben.”
Ds. W. Silfhout, tweede voorzitter van het deputaatschap, is dezelfde mening toegedaan. „Er is sprake van een broedertwist. We blijven van mening verschillen over wezenlijke zaken, maar kenmerkend voor broeders is dat ze elkaar toch liefhebben.”
Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden
Helemaal mee eens. Maar het verbaasd me dat hier opeens gesproken wordt over "broeder", terwijl men dat tegen onbekeerde kerkmensen niet zo spreekt. Vandaar mijn vraag hoe dit past binnen de verbondsvisie van ds. Silfhout.Tiberius schreef:De Joden worden beschouwd als de oudste broeder, beminden om der vaderen wil, naar Rom 11.memento schreef:Ik ben benieuwd hoe je deze uitspraak van ds. Silfhout (een Christus-verwerpende Jood je broeder noemen) moet zien binnen zijn verbondsvisie...Aan het einde van de bijeenkomst vroeg debatleider J. J. de Jong, secretaris van het deputaatschap, of Van de Kamp Joden en christenen als één familie beschouwt. De rabbijn antwoordde bevestigend. „We zijn van hetzelfde huisgezin. Als het niet zo was, hadden we niet kunnen zeggen wat we vandaag besproken hebben.”
Ds. W. Silfhout, tweede voorzitter van het deputaatschap, is dezelfde mening toegedaan. „Er is sprake van een broedertwist. We blijven van mening verschillen over wezenlijke zaken, maar kenmerkend voor broeders is dat ze elkaar toch liefhebben.”
Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden
Ik denk niet dat hij individuen bedoelt, maar het Jodendom als oudste broeder van het Christendom.memento schreef:Helemaal mee eens. Maar het verbaasd me dat hier opeens gesproken wordt over "broeder", terwijl men dat tegen onbekeerde kerkmensen niet zo spreekt. Vandaar mijn vraag hoe dit past binnen de verbondsvisie van ds. Silfhout.Tiberius schreef:De Joden worden beschouwd als de oudste broeder, beminden om der vaderen wil, naar Rom 11.memento schreef:Ik ben benieuwd hoe je deze uitspraak van ds. Silfhout (een Christus-verwerpende Jood je broeder noemen) moet zien binnen zijn verbondsvisie...Aan het einde van de bijeenkomst vroeg debatleider J. J. de Jong, secretaris van het deputaatschap, of Van de Kamp Joden en christenen als één familie beschouwt. De rabbijn antwoordde bevestigend. „We zijn van hetzelfde huisgezin. Als het niet zo was, hadden we niet kunnen zeggen wat we vandaag besproken hebben.”
Ds. W. Silfhout, tweede voorzitter van het deputaatschap, is dezelfde mening toegedaan. „Er is sprake van een broedertwist. We blijven van mening verschillen over wezenlijke zaken, maar kenmerkend voor broeders is dat ze elkaar toch liefhebben.”
Overigens wordt in de GG bij mijn weten de uitdrukking "broeder" uitsluitend (in ieder geval voornamelijk) gebruikt tussen ambtsdragers onderling; verder niet.
Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden
memento heeft wel een punt......broeder en zuster is nu niet echt des GerGem's , of is het genadeverbond toch opgericht met Abraham en zijn zaad ?memento schreef:Helemaal mee eens. Maar het verbaasd me dat hier opeens gesproken wordt over "broeder", terwijl men dat tegen onbekeerde kerkmensen niet zo spreekt. Vandaar mijn vraag hoe dit past binnen de verbondsvisie van ds. Silfhout.Tiberius schreef:De Joden worden beschouwd als de oudste broeder, beminden om der vaderen wil, naar Rom 11.memento schreef:Ik ben benieuwd hoe je deze uitspraak van ds. Silfhout (een Christus-verwerpende Jood je broeder noemen) moet zien binnen zijn verbondsvisie...Aan het einde van de bijeenkomst vroeg debatleider J. J. de Jong, secretaris van het deputaatschap, of Van de Kamp Joden en christenen als één familie beschouwt. De rabbijn antwoordde bevestigend. „We zijn van hetzelfde huisgezin. Als het niet zo was, hadden we niet kunnen zeggen wat we vandaag besproken hebben.”
Ds. W. Silfhout, tweede voorzitter van het deputaatschap, is dezelfde mening toegedaan. „Er is sprake van een broedertwist. We blijven van mening verschillen over wezenlijke zaken, maar kenmerkend voor broeders is dat ze elkaar toch liefhebben.”
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden
Precies. Ik snap dat binnen de verbondsvisie van de GG men niet zo snel zal spreken van broeders en zusters, zeker niet richting een niet-bekeerde. Juist daarom ben ik verbaasd, dat men wel zo spreekt richting een niet-Messias-belijdende Jood.huisman schreef:memento heeft wel een punt......broeder en zuster is nu niet echt des GerGem's , of is het genadeverbond toch opgericht met Abraham en zijn zaad ?
Daarbij: Als een kerklid expliciet zegt dat Jezus niet de Zoon van God is, zouden wij hem dan nog broeder noemen?
Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden
Nee, hij bedoelt, zoals ik al zei, dat het Jodendom de oudste broeder is van het Christendom. Op dezelfde wijze als je spreek van twee broedervolken. Het woord broedertwist wijst daar m.i. op.memento schreef:Precies. Ik snap dat binnen de verbondsvisie van de GG men niet zo snel zal spreken van broeders en zusters, zeker niet richting een niet-bekeerde. Juist daarom ben ik verbaasd, dat men wel zo spreekt richting een niet-Messias-belijdende Jood.huisman schreef:memento heeft wel een punt......broeder en zuster is nu niet echt des GerGem's , of is het genadeverbond toch opgericht met Abraham en zijn zaad ?
Nee, maar binnen de GG wordt het woord "broeder" gebruikt voor ambtgenooot.memento schreef:Daarbij: Als een kerklid expliciet zegt dat Jezus niet de Zoon van God is, zouden wij hem dan nog broeder noemen?
Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden
Voor ambtsdragers en voor Joden...Tiberius schreef:Nee, maar binnen de GG wordt het woord "broeder" gebruikt voor ambtgenooot.memento schreef:Daarbij: Als een kerklid expliciet zegt dat Jezus niet de Zoon van God is, zouden wij hem dan nog broeder noemen?
Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden
Is dat bijbels? In de N.T. brieven wordt de term broeder toch veel breder gebruikt.Tiberius schreef:Nee, hij bedoelt, zoals ik al zei, dat het Jodendom de oudste broeder is van het Christendom. Op dezelfde wijze als je spreek van twee broedervolken. Het woord broedertwist wijst daar m.i. op.memento schreef:Precies. Ik snap dat binnen de verbondsvisie van de GG men niet zo snel zal spreken van broeders en zusters, zeker niet richting een niet-bekeerde. Juist daarom ben ik verbaasd, dat men wel zo spreekt richting een niet-Messias-belijdende Jood.huisman schreef:memento heeft wel een punt......broeder en zuster is nu niet echt des GerGem's , of is het genadeverbond toch opgericht met Abraham en zijn zaad ?
Nee, maar binnen de GG wordt het woord "broeder" gebruikt voor ambtgenooot.memento schreef:Daarbij: Als een kerklid expliciet zegt dat Jezus niet de Zoon van God is, zouden wij hem dan nog broeder noemen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden
en de zusters dan???memento schreef:Voor ambtsdragers en voor Joden...Tiberius schreef:Nee, maar binnen de GG wordt het woord "broeder" gebruikt voor ambtgenooot.memento schreef:Daarbij: Als een kerklid expliciet zegt dat Jezus niet de Zoon van God is, zouden wij hem dan nog broeder noemen?
Of wordt dat niet zo gezegd daar?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden
Zusters bekleden geen ambtJolandaOudshoorn schreef:en de zusters dan???memento schreef:Voor ambtsdragers en voor Joden...Tiberius schreef:Nee, maar binnen de GG wordt het woord "broeder" gebruikt voor ambtgenooot.memento schreef:Daarbij: Als een kerklid expliciet zegt dat Jezus niet de Zoon van God is, zouden wij hem dan nog broeder noemen?
Of wordt dat niet zo gezegd daar?