Calvijn - Genisis 17: 7

PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Calvijn - Genisis 17: 7

Bericht door PvS »

Afgewezen schreef:Voor de verbondsleer van Calvijn moet je eigenlijk te rade gaan bij zijn comm. op Gen. 17:7. Hij heeft er niet echt een hoofdstuk aan gewijd in zijn Institutie.
Misschien heeft iemand dat stuk commentaar ergens digitaal, zodat het hier (of in een andere topic!) gepost kan worden?
Genisis 17:7; En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.

En tusschen uw Zaad na u.

Het lijdt geen twijfel, of de Heere onderscheidt Abrahams geslacht van het overige deel der wereld. Thans hebben wij na te gaan, welk volk Hij bedoelt. Zij die meenen, dat alleen de uitverkorenen hier bedoeld worden, en dat alle geloovigen zonder onderscheid hier worden omvat, van welk volk zij ook naar het vleesch afstammen, hebben het mis. Want de Schrift spreekt herhaaldelijk uit, dat Abrahams geslacht dat uit hem is voortgekomen, bijzonder door God ten eigendom is aangenomen. Ook is de leer van Paulus duidelijk aangaande Abrahams natuurlijke kinderen, dat zij heilige takken zijn, omdat zij uit den heiligen wortel zijn voortgekomen, Rom. 11 vrs. 16.
En opdat niemand dit zou beperken tot de schaduwen der wet, of als zinnebeeld zou uitleggen, zegt hij elders duidelijk, Rom. 15 vs 8, dat Christus is gekomen, opdat Hij een dienaar der besnijdenis zou zijn. En daarom is niets zekerder, dan dat God Zijn Verbond sluit met Abrahams kinderen, die van nature uit hem zouden voortkomen. Misschien werpt iemand mij tegen, dat dit volstrekt niet past bij het voorafgaande gevoelen, waarin ik gezegd heb, dat zij door God als wettige kinderen Abrahams gerekend worden, die door het geloof in zijn lichaam ingeplant met hem één huisgezin uitmaken. De oplossing is echter gemakkelijk, zoo wij slechts eenige onderscheidene trappen van de aanneming tot kinderen stellen, welke men uit onderscheidene schriftuurplaatsen kan opmaken. Vroeger voor dit verbond was de staat der geheele wereld overal dezelfde. Zoodra echter gezegd werd : Ik zal uw God zijn en de God van uw zaad na u, is de Kerk van de overige volken afgescheiden, evenals bij de schepping der wereld het licht uit de duisternis te voorschijn trad. Toen is het volk Israël als de kudde Gods in Zijne eigene schaapskooi opgenomen, en hebben de overige volken als wilde dieren, over bergen en wouden of woestijnen rondgedwaald. Daar deze waardigheid, waardoor Abrahams kinderen boven de volken hebben uitgemunt, alleen van het Woord Gods afhing, strekte de vrijmachtige aanneming Gods zich over allen gemeenschappelijk uit.
Want als Paulus de volken buiten God en het eeuwige leven stelt, omdat zij vreemdelingen van het verbond waren, Efeze 4 vs 18, zoo volgt daaruit, dat alle Israëlieten leden der kerk, en kinderen Gods en erfgenamen des eeuwigen levens geweest zijn. Zij muntten echter alleen door Gods genade en niet van nature boven de Heidenen uit, want de erfenis van het rijk Gods was hun uit de belofte en niet uit het vleesch geschonken. Toch worden zij nu en dan gezegd van nature te verschillen van de overige wereld. Galat. 2 vs. 15 en elders noemt Paulus hen van nature heiligen, omdat God niet in onafgebrokene volgorde aan het geheele zaad zijne genade wilde bewijzen. In dezen zin worden de ongeloovigen onder de Joden door Christus kinderen van het koninkrijk der hemelen genoemd.
Matth. 8 vs. 11. Hiermee is niet in strijd wat Paulus zegt, dat niet allen, die uit Abraham zijn als wettige kinderen worden beschouwd, omdat zij geen kinderen der beloften zijn maar alleen des vleesches. Rom. 9 vs. 8. Want daar wordt de belofte niet in het algemeen genomen voor het uitwendige woord, waardoor God Zijne genade zoowel aan verworpenen als aan uitverkorenen toezegt, maar dit woord moet beperkt worden tot de krachtdadige roeping, die Hij inwendig bezegelt door Zijn Geest. En dat de zaak zoo gelegen is, wordt zonder eenige moeite bewezen. Voor allen gemeenschappelijk was de belofte, waardoor de Heere hen tot kinderen had aangenomen. Het kan niet ontkend worden, of daarin wordt de eeuwige zaligheid aan allen aangeboden. Wat beteekent het dan anders dat Paulus ontkent, dat enkelen met recht als kinderen der belofte worden beschouwd, dan dat hij niet meer redeneert over de uitwendige aangebodene genade, maar over die, welke de uitverkorenen alleen krachtdadig ontvangen ? Hier ontstaat dus eene dubbele reeks van kinderen in de Kerk. Omdat het geheele lichaam des volks door een en hetzelfde woord tot de schaapskooi Gods wordt geroepen, worden in dit opzicht allen zonder uitzondering als kinderen beschouwd, en slaat de naam van Kerk op allen gemeenschappelijk. Ten opzichte van het verborgene heiligdom Gods worden geene anderen als kinderen Gods beschouwd, dan zij, in wien de belofte door het geloof verwerkelijkt is. Toch vloeit dit onderscheid uit de bron der vrijmachtige uitverkiezing voort, waaruit ook het geloof zelf ontstaat. Maar omdat Gods Raad op zichzelf voor ons verborgen is, onderscheiden wij door het teeken van geloof en ongeloof de ware van de onechte kinderen.
Deze bedeeling heeft geduurd tot de verbreiding van het Evangelie ; toen is de middelmuur verbroken, en heeft God de Heidenen met de natuurlijke zonen Abrahams gelijk gemaakt.
Efeze 2 vs. 14. Dit was die vernieuwing der wereld, waardoor zij, die tevoren vreemdelingen geweest waren, voor het eerst kinderen genaamd werden. Zoo dikwijls echter eene vergelijking gemaakt wordt tusschen Joden en Heidenen, wordt de erfenis des levens genen als hun wettig eigendom toegekend, dezen echter als een bijkomend goed.
Intusschen wordt deze Godspraak vervuld, waarin God Abraham beloofde, dat hij een vader zou zijn van vele volken. Want terwijl te voren in onafgebrokene reeks de nakomelingen Abrahams door hunne natuurlijke kinderen werden opgevolgd, en de zegening, die bij hem begonnen was, op de natuurlijke nakomelingen overging, heeft de komst van Christus teruggegrepen in de volgorde, en diegenen in zijn huisgezin ingelijfd, die tevoren van zijn zaad afgescheiden waren.
Eindelijk zijn de Joden buitengeworpen, behalve dat bij hen het verborgen zaad der uitverkiezing blijft, opdat de overblijfselen behouden worden. Dit alles moest over het zaad Abrahams hier eens gezegd worden, om het volgende meer verstaanbaar te maken.

In hunne geslachten.

De opeenvolging der tijden toont duidelijk, dat Abrahams nakomelingen zoo in de Kerk zijn opgenomen, dat de kinderen, die hun geboren werden, erfgenamen waren der belofte. In dien zin wordt het verbond eeuwig genoemd tot op de vernieuwing der wereld, die door de komst van Christus is aangebroken. Wel stem ik toe, dat het geen einde heeft, en in eigenlijken zin eeuwig kan genoemd. worden, in zooverre het betrekking heeft op de geheele Kerk ; doch dit moet altoos vast blijven, dat de orde der tijden door Christus komst deels is afgebroken, deels is veranderd. Immers door de wegneming van den middelmuur en ten laatste door onterving van de natuurlijke kinderen begon Abraham een uit alle streken der wereld aangeworven geslacht te bezitten.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Calvijn - Genisis 17: 7

Bericht door Fjodor »

Dankje, ik zal me er morgen of overmorgen eens in verdiepen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Calvijn - Genisis 17: 7

Bericht door Fjodor »

Afgewezen, waar ben je het hier nu niet mee eens?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn - Genisis 17: 7

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:Afgewezen, waar ben je het hier nu niet mee eens?
Het feit dat Calvijn wat voor het natuurlijke zaad van Abraham gold, zonder meer laat gelden voor de kerk van het Nieuwe Testament.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Calvijn - Genisis 17: 7

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:Afgewezen, waar ben je het hier nu niet mee eens?
Het feit dat Calvijn wat voor het natuurlijke zaad van Abraham gold, zonder meer laat gelden voor de kerk van het Nieuwe Testament.
Inderdaad, vervangingstheologie ten top.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19290
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Calvijn - Genisis 17: 7

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:Afgewezen, waar ben je het hier nu niet mee eens?
Het feit dat Calvijn wat voor het natuurlijke zaad van Abraham gold, zonder meer laat gelden voor de kerk van het Nieuwe Testament.
Het lijkt wel de drieverbondenleer (die Calvijn toch...'K wist niet dat hij eigenlijk CGK was :) )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Calvijn - Genisis 17: 7

Bericht door Zonderling »

Romeinen 4
1 Wat zullen wij dan zeggen dat Abraham, onze vader, verkregen heeft naar het vlees?
2 Want indien Abraham uit de werken gerechtvaardigd is, zo heeft hij roem, maar niet bij God.
3 Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid.
4 Nu, dengene die werkt, wordt het loon niet toegerekend naar genade, maar naar schuld.
5 Doch dengene die niet werkt, maar gelooft in Hem Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.
6 Gelijk ook David den mens zalig spreekt welken God de rechtvaardigheid toerekent zonder werken,
7 Zeggende : Zalig zijn zij welker ongerechtigheden vergeven zijn, en welker zonden bedekt zijn;
8 Zalig is de man welken de Heere de zonde niet toerekent.
9 Deze zaligspreking dan, is die alleen over de besnijdenis of ook over de voorhuid? Want wij zeggen dat Abraham het geloof gerekend is tot rechtvaardigheid.
10 Hoe is het hem dan toegerekend? Als hij in de besnijdenis was of in de voorhuid? Niet in de besnijdenis, maar in de voorhuid.
11 En hij heeft het teken der besnijdenis ontvangen tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs, die hem in de voorhuid was toegerekend ; opdat hij zou zijn een vader van allen die geloven in de voorhuid zijnde, teneinde ook hun de rechtvaardigheid toegerekend worde,
12 En een vader der besnijdenis, dengenen namelijk die niet alleen uit de besnijdenis zijn, maar die ook wandelen in de voetstappen des geloofs van onzen vader Abraham, hetwelk in de voorhuid was.
13 Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied , namelijk dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs.
14 Want indien degenen die uit de wet zijn, erfgenamen zijn, zo is het geloof ijdel geworden en de beloftenis tenietgedaan.
15 Want de wet werkt toorn; want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding.
16 Daarom is zij uit het geloof, opdat zij zij naar genade, teneinde de belofte vast zij al den zade, niet alleen dat uit de wet is, maar ook dat uit het geloof van Abraham is, welke een vader is van ons allen
17 (Gelijk geschreven staat: Ik heb u tot een vader van vele volken gesteld), voor Hem aan Welken hij geloofd heeft, namelijk God, Die de doden levend maakt, en roept de dingen die niet zijn, alsof zij waren.
18 Welke tegen hoop op hoop geloofd heeft dat hij zou worden een vader van vele volken, volgens hetgeen gezegd was: Alzo zal uw zaad wezen.
19 En niet verzwakt zijnde in het geloof, heeft hij zijn eigen lichaam niet aangemerkt, dat alrede verstorven was, alzo hij omtrent honderd jaren oud was, noch ook dat de moeder in Sara verstorven was.
20 En hij heeft aan de beloftenis Gods niet getwijfeld door ongeloof, maar is gesterkt geweest in het geloof, gevende God de eer,
21 En ten volle verzekerd zijnde dat hetgeen beloofd was, Hij ook machtig was te doen.
22 Daarom is het hem ook tot rechtvaardigheid gerekend.
23 Nu is het niet alleen om zijnentwil geschreven, dat het hem toegerekend is,
24 Maar ook om onzentwil, welken het zal toegerekend worden, namelijk dengenen die geloven in Hem Die Jezus, onzen Heere, uit de doden opgewekt heeft,
25 Welke overgeleverd is om onze zonden en opgewekt om onze rechtvaardigmaking.
Ja, je zou bijna gaan denken dat ook Paulus de vervangingsleer aanhing.
Zie bijvoorbeeld vers 11 en vers 16.
Maar nee, Paulus wist wel beter.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Calvijn - Genisis 17: 7

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:Afgewezen, waar ben je het hier nu niet mee eens?
Het feit dat Calvijn wat voor het natuurlijke zaad van Abraham gold, zonder meer laat gelden voor de kerk van het Nieuwe Testament.
Ik zie het punt eigenlijk nog steeds niet, dus kan je wat toelichten?

Volgens mij zegt hij gewoon dat er ook onder de heidenen nu tweeërlei kinderen zijn. Eén lijn van kinderen die wel kinderen zijn maar niet wettig kinderen (vanwege ongeloof). En een lijn van kinderen die wel wettig kinderen zijn.

Al Abrahams vleselijke kinderen waren kinderen in de lagere trap. Ze hadden het uitwendige Woord en de toezegging van de belofte.
Datzelfde geldt nu voor de kinderen van de gelovigen. De kinderen van gelovigen zijn geheiligd. Dat is op zijn minst kinderen op deze manier. Namelijk hebbende het uitwendige Woord en de toezegging van de belofte.

En het lijkt mij ook te ver gaan om hiermee te zeggen dat Calvijn niet zegt dat het nieuwe verbond enkel met de uitverkorenen is opgericht. Of lees ik het niet goed? Hij zegt namelijk ook dit: "Misschien werpt iemand mij tegen, dat dit volstrekt niet past bij het voorafgaande gevoelen, waarin ik gezegd heb, dat zij door God als wettige kinderen Abrahams gerekend worden, die door het geloof in zijn lichaam ingeplant met hem één huisgezin uitmaken."

Dit commentaar gaat trouwens vooral over het oude verbond, dus om hier nou een verbondsleer onder het nieuwe verbond uit te halen vind ik een beetje lastig..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn - Genisis 17: 7

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:Afgewezen, waar ben je het hier nu niet mee eens?
Het feit dat Calvijn wat voor het natuurlijke zaad van Abraham gold, zonder meer laat gelden voor de kerk van het Nieuwe Testament.
Het lijkt wel de drieverbondenleer (die Calvijn toch...'K wist niet dat hij eigenlijk CGK was :) )
En dan wilde je nog wel dat ík studie ging van maken van de drieverbondenleer. ;)
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Calvijn - Genisis 17: 7

Bericht door Joannah »

Zonderling schreef:Romeinen 4
1 Wat zullen wij dan zeggen dat Abraham, onze vader, verkregen heeft naar het vlees?
2 Want indien Abraham uit de werken gerechtvaardigd is, zo heeft hij roem, maar niet bij God.
3 Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid.
4 Nu, dengene die werkt, wordt het loon niet toegerekend naar genade, maar naar schuld.
5 Doch dengene die niet werkt, maar gelooft in Hem Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.
6 Gelijk ook David den mens zalig spreekt welken God de rechtvaardigheid toerekent zonder werken,
7 Zeggende : Zalig zijn zij welker ongerechtigheden vergeven zijn, en welker zonden bedekt zijn;
8 Zalig is de man welken de Heere de zonde niet toerekent.
9 Deze zaligspreking dan, is die alleen over de besnijdenis of ook over de voorhuid? Want wij zeggen dat Abraham het geloof gerekend is tot rechtvaardigheid.
10 Hoe is het hem dan toegerekend? Als hij in de besnijdenis was of in de voorhuid? Niet in de besnijdenis, maar in de voorhuid.
11 En hij heeft het teken der besnijdenis ontvangen tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs, die hem in de voorhuid was toegerekend ; opdat hij zou zijn een vader van allen die geloven in de voorhuid zijnde, teneinde ook hun de rechtvaardigheid toegerekend worde,
12 En een vader der besnijdenis, dengenen namelijk die niet alleen uit de besnijdenis zijn, maar die ook wandelen in de voetstappen des geloofs van onzen vader Abraham, hetwelk in de voorhuid was.
13 Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied , namelijk dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs.
14 Want indien degenen die uit de wet zijn, erfgenamen zijn, zo is het geloof ijdel geworden en de beloftenis tenietgedaan.
15 Want de wet werkt toorn; want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding.
16 Daarom is zij uit het geloof, opdat zij zij naar genade, teneinde de belofte vast zij al den zade, niet alleen dat uit de wet is, maar ook dat uit het geloof van Abraham is, welke een vader is van ons allen
17 (Gelijk geschreven staat: Ik heb u tot een vader van vele volken gesteld), voor Hem aan Welken hij geloofd heeft, namelijk God, Die de doden levend maakt, en roept de dingen die niet zijn, alsof zij waren.
18 Welke tegen hoop op hoop geloofd heeft dat hij zou worden een vader van vele volken, volgens hetgeen gezegd was: Alzo zal uw zaad wezen.
19 En niet verzwakt zijnde in het geloof, heeft hij zijn eigen lichaam niet aangemerkt, dat alrede verstorven was, alzo hij omtrent honderd jaren oud was, noch ook dat de moeder in Sara verstorven was.
20 En hij heeft aan de beloftenis Gods niet getwijfeld door ongeloof, maar is gesterkt geweest in het geloof, gevende God de eer,
21 En ten volle verzekerd zijnde dat hetgeen beloofd was, Hij ook machtig was te doen.
22 Daarom is het hem ook tot rechtvaardigheid gerekend.
23 Nu is het niet alleen om zijnentwil geschreven, dat het hem toegerekend is,
24 Maar ook om onzentwil, welken het zal toegerekend worden, namelijk dengenen die geloven in Hem Die Jezus, onzen Heere, uit de doden opgewekt heeft,
25 Welke overgeleverd is om onze zonden en opgewekt om onze rechtvaardigmaking.
Ja, je zou bijna gaan denken dat ook Paulus de vervangingsleer aanhing.
Zie bijvoorbeeld vers 11 en vers 16.
Maar nee, Paulus wist wel beter.
PAULUS ZEGT INDERDAAD DAT VANAF NU ALLEEN WAAR GELOOF TELT, JOOD OF HEIDEN.Besnijdenis betekent niets, dus.
Wij komen er bij, maar zeker niet in plaats van.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn - Genisis 17: 7

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:Volgens mij zegt hij gewoon dat er ook onder de heidenen nu tweeërlei kinderen zijn. Eén lijn van kinderen die wel kinderen zijn maar niet wettig kinderen (vanwege ongeloof). En een lijn van kinderen die wel wettig kinderen zijn.
Dat zegt hij idd. Maar in het NT geldt dat niet. Daar ben je in het verbond of je bent het niet.
Fjodor schreef:En het lijkt mij ook te ver gaan om hiermee te zeggen dat Calvijn niet zegt dat het nieuwe verbond enkel met de uitverkorenen is opgericht. Of lees ik het niet goed? Hij zegt namelijk ook dit: "Misschien werpt iemand mij tegen, dat dit volstrekt niet past bij het voorafgaande gevoelen, waarin ik gezegd heb, dat zij door God als wettige kinderen Abrahams gerekend worden, die door het geloof in zijn lichaam ingeplant met hem één huisgezin uitmaken."
Calvijn komt uiteindelijk wel bij de uitverkorenen uit, maar hij zegt niet dat het verbond uitsluitend met de uitverkorenen is opgericht.
Fjodor schreef:Dit commentaar gaat trouwens vooral over het oude verbond, dus om hier nou een verbondsleer onder het nieuwe verbond uit te halen vind ik een beetje lastig..
Je hebt het zelf al gedaan, zie boven.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Calvijn - Genisis 17: 7

Bericht door Zonderling »

Joannah schreef:PAULUS ZEGT INDERDAAD DAT VANAF NU ALLEEN WAAR GELOOF TELT, JOOD OF HEIDEN.Besnijdenis betekent niets, dus.
Wij komen er bij, maar zeker niet in plaats van.
1. Dat wij niet 'in plaats van' komen, ben ik geheel met je eens. Ik ben ook geen aanhanger van de vervangingstheologie. De discussie gaat hier ook niet over 'vervanging', maar over de betekenis van het verbond onder het NT en de vraag welke overeenkomsten er zijn met het OT.

2. Paulus zegt niet DAT VANAF NU ALLEEN WAAR GELOOF TELT. Nee, hij zegt dit ook van Abraham zelf én zijn zaad onder het OUDE VERBOND. En daarom mogen we deze vergelijking tussen de oude en de nieuwe bedeling wel degelijk maken.

3. Romeinen 4 heeft ons heel veel te zeggen als het gaat om dit onderwerp, ga daar dus niet zo gemakkelijk aan voorbij!
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Calvijn - Genisis 17: 7

Bericht door Fjodor »

Ik zei het niet helemaal duidelijk. Volgens mij heeft Calvijn het tot en met het stuk hieronder enkel over de Joden en niet over de tweeërlei kinderen in de nieuw testamentische kerk. Hij geeft in de eerste regels juist duidelijk aan het hier niet gaat over de gelovigen uit alle volken maar over Joden, het zaad van Abraham. Dit lijkt mij niet over het nieuwe verbond te gaan.
Calvijn schreef:Ten opzichte van het verborgene heiligdom Gods worden geene anderen als kinderen Gods beschouwd, dan zij, in wien de belofte door het geloof verwerkelijkt is. Toch vloeit dit onderscheid uit de bron der vrijmachtige uitverkiezing voort, waaruit ook het geloof zelf ontstaat. Maar omdat Gods Raad op zichzelf voor ons verborgen is, onderscheiden wij door het teeken van geloof en ongeloof de ware van de onechte kinderen.
Deze bedeeling heeft geduurd tot de verbreiding van het Evangelie ; toen is de middelmuur verbroken, en heeft God de Heidenen met de natuurlijke zonen Abrahams gelijk gemaakt.
Dus wat mij betreft zegt Calvijn nog steeds niet dat het nieuwe verbond met meer mensen dan met de uitverkorenen is gesloten.
Hij zegt ook niet dat dat wel het geval is. Maargoed, ik vroeg me af waar de gereformeerde belijdenis dat dan wel zegt want dat heb ik nog steeds niet gezien.
Afgewezen schreef:
Fjodor schreef: Volgens mij zegt hij gewoon dat er ook onder de heidenen nu tweeërlei kinderen zijn. Eén lijn van kinderen die wel kinderen zijn maar niet wettig kinderen (vanwege ongeloof). En een lijn van kinderen die wel wettig kinderen zijn.
Dat zegt hij idd. Maar in het NT geldt dat niet. Daar ben je in het verbond of je bent het niet.
En een kind van gelovige ouders is volgens jou geheiligd buiten het verbond om? Hoe kan dat nu, er zijn toch geen zegeningen buiten Christus om (dat zei je tenminste in dat topic over de Joden). Dus moeten kinderen wel geheiligd zijn vanwege het (nieuwe) verbond waar Christus het Hoofd van is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn - Genisis 17: 7

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:En een kind van gelovige ouders is volgens jou geheiligd buiten het verbond om? Hoe kan dat nu, er zijn toch geen zegeningen buiten Christus om (dat zei je tenminste in dat topic over de Joden). Dus moeten kinderen wel geheiligd zijn vanwege het (nieuwe) verbond waar Christus het Hoofd van is.
'Geheiligd' is apart gezet. Door de band met de gelovige ouder of echtgenoot, is dat mogelijk. Dan is er een 'indirecte' band aan de zegeningen van Christus, zo je wilt. Je gaat een ongelovige echtgenoot toch ook niet beschouwen als zijnde in het verbond?
Toch is deze ook 'geheiligd' door de gelovige man of vrouw.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Calvijn - Genisis 17: 7

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:En een kind van gelovige ouders is volgens jou geheiligd buiten het verbond om? Hoe kan dat nu, er zijn toch geen zegeningen buiten Christus om (dat zei je tenminste in dat topic over de Joden). Dus moeten kinderen wel geheiligd zijn vanwege het (nieuwe) verbond waar Christus het Hoofd van is.
'Geheiligd' is apart gezet. Door de band met de gelovige ouder of echtgenoot, is dat mogelijk. Dan is er een 'indirecte' band aan de zegeningen van Christus, zo je wilt. Je gaat een ongelovige echtgenoot toch ook niet beschouwen als zijnde in het verbond?
Toch is deze ook 'geheiligd' door de gelovige man of vrouw.
Nee, die is ook onrein. Die heeft ook geen indirecte band aan de zegeningen van Christus. Maar volgens mij mogen we hier niet meer over discussiëren. :)

Ik ben wel nog steeds benieuwd naar waar de gereformeerden schrijven over een nieuw verbond dat niet alleen met de uitverkorenen is. Want toen Afgewezen beargumenteerde dat dat wel zo zou zijn was dat het gegooi in de glazen, maar ik heb het tegendeel nog steeds niet ergens gelezen ergens.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie