Een Bijbelstudie: 1 Korinthe
Een Bijbelstudie: 1 Korinthe
Op dit moment kent het forum weinig inhoudelijke discussies. Ik stel daarom voor in deze topic een Bijbelstudie te gaan doen naar de 1e Korinthebrief.
De eerste stap is het nadenken over de achtergrond van de brief. Daarvoor moeten onder andere de volgende vragen beantwoord worden:
1. Wie heeft de brief geschreven? Waar was de auteur toen hij de brief schreef?
2. Wanneer is de brief geschreven (in welke tijd)
3. Aan wie is de brief geschreven? Wat voor stad was Korinthe? Was het een heiden of een Joden-gemeente? Wat waren de onderwerpen/problemen die leefden in de gemeente?
4. Met welk doel is de brief geschreven?
Ik stel voor dat iedereen die wat over de achtergrond weet, of opgezocht heeft, dat post. Als we genoeg achtergrondinfo hebben verzameld, kunnen we de brief in stukken hakken, en kijken wat elk gedeelte wil zeggen.
Wie begint? Het antwoord op vraag 1 is te vinden in 1 Kor 1, en in Handelingen. Voor de overige vragen moeten naslagwerken geraadpleegd worden, maar er zijn vast wel forummers met een Bijbelcommentaar, Bijbels Handboek, oid, die ons aan die informatie kunnen helpen.
De eerste stap is het nadenken over de achtergrond van de brief. Daarvoor moeten onder andere de volgende vragen beantwoord worden:
1. Wie heeft de brief geschreven? Waar was de auteur toen hij de brief schreef?
2. Wanneer is de brief geschreven (in welke tijd)
3. Aan wie is de brief geschreven? Wat voor stad was Korinthe? Was het een heiden of een Joden-gemeente? Wat waren de onderwerpen/problemen die leefden in de gemeente?
4. Met welk doel is de brief geschreven?
Ik stel voor dat iedereen die wat over de achtergrond weet, of opgezocht heeft, dat post. Als we genoeg achtergrondinfo hebben verzameld, kunnen we de brief in stukken hakken, en kijken wat elk gedeelte wil zeggen.
Wie begint? Het antwoord op vraag 1 is te vinden in 1 Kor 1, en in Handelingen. Voor de overige vragen moeten naslagwerken geraadpleegd worden, maar er zijn vast wel forummers met een Bijbelcommentaar, Bijbels Handboek, oid, die ons aan die informatie kunnen helpen.
Re: Een Bijbelstudie: 1 Korinthe
Ik ben wat nagegaan en las het volgende bij de bijbelverklaarders:
Korinthe was een belangrijke handelsstad en het was dus een rijke stad. Dit gaf aanleiding tot:
a. weelde b. dronkenschap c. hoererij.
Er waren veel heidense geleerden (Stoïsche en Epicuriësche filosofen die spotten met de opstanding des levens en volgens hen was bloedschande, overspel en hoererij volkomen geoorloofde zaken.
Paulus 1e komst uit Athene (Hand. 1:18). Hij bleef 18 maanden en bekeerde Crispus en Sosthenos. Hij stichtte een grote christelijke gemeente die voornamelijk bestond uit bekeerden uit de heidenen (Hand. 18:1-18).
Drie jaar later schreef hij vanuit Efeze (ca. 57 na Chr en onder de 3e regering van Nero) de brief aan de Korinthe (Hfdst. 16:8).
Men twijfelt er niet aan dat Paulus deze brief geschreven heeft maar men is het er niet over eens of het zijn 1e brief was. De brief is geschreven vnl. aan de heidenen (Hfdst. 12:2) en waarschijnlijk ook aan bekeerde joden die er toen woonden (Hfdst. 10:1).
De redenen van de brief waren:
1) valse leraren
2) velen onder hen hadden kwade beginsels ingezogen.
3) kwade bedrijven die onder hen heersten.
4) zij verdeeld waren.
5) sommigen wilden zijn oordeel en mening (het huisgezin van Chloë gaf aan dat er onenigheid in de gemeente ontstaan was) en hij heeft ook een brief ontvangen om raad.
a) Hij bestraft ze over de scheuringen die ontstaan zijn.
b) Hij verklaart dat hun achting voor de wijsheid van mensen en de heidense filosofie tot verachting van de eenvoudigheid van het evangelie in de hand werkt.
c) Hij berispt hun gedrag van ontucht.
d) Hij beschuldigt hen om hun recht te halen bij heidense overheden.
e) Hij berispt hun onbetamelijk gedrag in het onderhouden van Het Avondmaal.
f) Hij bewijst de leer van de opstanding uit de dood.
In de tussentijd van Paulus uit Korinthe en het schrijven van deze brief was er een nieuwe leraar opgestaan, een Jood van afkomst, die een aanhang tegen Paulus maakte. Hij had groot gezag en men roemde in hem.
Paulus heeft door het schrijven van deze brief zich gezuiverd van de lasteringen van de tegenpartij en door dit schrijven wilde hij een eind maken aan de verdeeldheid en hen oproepen om zich te onderwerpen aan het gezag van zijn goddelijke zending. (de apostelen zijn rechtstreeks door God gezonden om het evangelie te verkondigen en zijn niet door mensen aangesteld). De Korinthiërs moesten zich houden bij de leer welke hij hun overgeleverd had en zij moesten die aannemen en bewaren.
Verder staat er in de SV met kanttekeningen voor het begin van de brief aan de Korinthe een inhoud over deze brief waarin ongeveer hetzelfde staat als wat ik hierboven overgenomen heb van de bijbelverklaarders.
Korinthe was een belangrijke handelsstad en het was dus een rijke stad. Dit gaf aanleiding tot:
a. weelde b. dronkenschap c. hoererij.
Er waren veel heidense geleerden (Stoïsche en Epicuriësche filosofen die spotten met de opstanding des levens en volgens hen was bloedschande, overspel en hoererij volkomen geoorloofde zaken.
Paulus 1e komst uit Athene (Hand. 1:18). Hij bleef 18 maanden en bekeerde Crispus en Sosthenos. Hij stichtte een grote christelijke gemeente die voornamelijk bestond uit bekeerden uit de heidenen (Hand. 18:1-18).
Drie jaar later schreef hij vanuit Efeze (ca. 57 na Chr en onder de 3e regering van Nero) de brief aan de Korinthe (Hfdst. 16:8).
Men twijfelt er niet aan dat Paulus deze brief geschreven heeft maar men is het er niet over eens of het zijn 1e brief was. De brief is geschreven vnl. aan de heidenen (Hfdst. 12:2) en waarschijnlijk ook aan bekeerde joden die er toen woonden (Hfdst. 10:1).
De redenen van de brief waren:
1) valse leraren
2) velen onder hen hadden kwade beginsels ingezogen.
3) kwade bedrijven die onder hen heersten.
4) zij verdeeld waren.
5) sommigen wilden zijn oordeel en mening (het huisgezin van Chloë gaf aan dat er onenigheid in de gemeente ontstaan was) en hij heeft ook een brief ontvangen om raad.
a) Hij bestraft ze over de scheuringen die ontstaan zijn.
b) Hij verklaart dat hun achting voor de wijsheid van mensen en de heidense filosofie tot verachting van de eenvoudigheid van het evangelie in de hand werkt.
c) Hij berispt hun gedrag van ontucht.
d) Hij beschuldigt hen om hun recht te halen bij heidense overheden.
e) Hij berispt hun onbetamelijk gedrag in het onderhouden van Het Avondmaal.
f) Hij bewijst de leer van de opstanding uit de dood.
In de tussentijd van Paulus uit Korinthe en het schrijven van deze brief was er een nieuwe leraar opgestaan, een Jood van afkomst, die een aanhang tegen Paulus maakte. Hij had groot gezag en men roemde in hem.
Paulus heeft door het schrijven van deze brief zich gezuiverd van de lasteringen van de tegenpartij en door dit schrijven wilde hij een eind maken aan de verdeeldheid en hen oproepen om zich te onderwerpen aan het gezag van zijn goddelijke zending. (de apostelen zijn rechtstreeks door God gezonden om het evangelie te verkondigen en zijn niet door mensen aangesteld). De Korinthiërs moesten zich houden bij de leer welke hij hun overgeleverd had en zij moesten die aannemen en bewaren.
Verder staat er in de SV met kanttekeningen voor het begin van de brief aan de Korinthe een inhoud over deze brief waarin ongeveer hetzelfde staat als wat ik hierboven overgenomen heb van de bijbelverklaarders.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Een Bijbelstudie: 1 Korinthe
1.memento schreef: Op dit moment kent het forum weinig inhoudelijke discussies. Ik stel daarom voor in deze topic een Bijbelstudie te gaan doen naar de 1e Korinthebrief.
De eerste stap is het nadenken over de achtergrond van de brief. Daarvoor moeten onder andere de volgende vragen beantwoord worden:
1. Wie heeft de brief geschreven? Waar was de auteur toen hij de brief schreef?
2. Wanneer is de brief geschreven (in welke tijd)
3. Aan wie is de brief geschreven? Wat voor stad was Korinthe? Was het een heiden of een Joden-gemeente? Wat waren de onderwerpen/problemen die leefden in de gemeente?
4. Met welk doel is de brief geschreven?
Ik stel voor dat iedereen die wat over de achtergrond weet, of opgezocht heeft, dat post. Als we genoeg achtergrondinfo hebben verzameld, kunnen we de brief in stukken hakken, en kijken wat elk gedeelte wil zeggen.
Wie begint? Het antwoord op vraag 1 is te vinden in 1 Kor 1, en in Handelingen. Voor de overige vragen moeten naslagwerken geraadpleegd worden, maar er zijn vast wel forummers met een Bijbelcommentaar, Bijbels Handboek, oid, die ons aan die informatie kunnen helpen.
- De apostel Paulus heeft deze brief geschreven vanuit Efeze.
2.
- In het jaar 57 na Christus’ geboorte, vóór de herdenking aan de Pinksterdag heeft hij de brief geschreven.
3.
- Dat de personen aan welken deze brief geschreven werd, voornamelijk heidenen waren, is blijkbaar uit deze woorden, “gij weet dat gij heidenen waart, tot de stomme afgoden henen getrokken, naar dat gij geleidt werdt” (Hfdst. 12: 2).
- Korinthe was een voorname stad van Achaje, nu Morea geheten, en gelegen op een uithoek van het land tussen de Egeïsche en Ionische zee, zo dat zij zeer geschikt was tot koophandel, en daardoor grote rijkdommen bekwam, welke haar inwoners grote aanleidingen gaven tot weelde, dronkenschap, hoererij, enz, waarin zij ook dermate uitspatten, dat ze bij anderen in zo verre schandelijk werden, dat men een spreekwoord van hun maakte. De Korinthiërs waren vroeger ook vermaard in de heidense geleerdheid, en men had onder hen Stoïsche en Epicureïsche filosofen, die met de opstanding van het lichaam spotten, en werd de bloedschande, het overspel en de hoererij onder hen voor gering, indien niet voor volkomen geoorloofde, zaken gehouden.
- Het blijkt een gemeente uit de heidenen te zijn (geweest).
- De stad was berucht om haar hoererij.
- Er was hoogmoed, gierigheid, overdaad, vleselijke lust, welke werden gevoed en gebillijkt door uitwendige overvloed.
-- Hun hoogmoed openbaarde zich in hun partijschappen en scheuringen en de grote ongeregeldheden die ze begingen in de uitoefening van hun geestelijke gaven. De hoogmoed op hun geleerdheid had menig hunner reeds zover gebracht, dat hij niet meer geloofde aan het leerstuk der opstanding.
-- Hun gierigheid bleek uit hun twisten en rechtsgedingen over het mijn en dijn, voor heidense rechters.
-- Hun overdaad toonde zich in meer dan één opzicht: in hun kleding; in hun ongebondenheid zelfs aan de tafel des Heeren, waar de rijken, die in dit opzicht de schuldigsten waren, ook overtraden door zeer hoogmoedige en misdadige verachting van hun arme broederen.
-- Hun vleselijke lust barstte uit in een zeer onchristelijk en schandelijk geval dat een man zijns vaders huisvrouw had.
4.
Uit het voorafgaande blijkt als dat er veel was dat bestraffing verdiende en herstel behoefde. De apostel zette zich ertoe dat beide met wijsheid en getrouwheid te doen.
Uit: Bijbelverklaring Patrik, Polus, Wels en de verklaring van Henry.
Laatst gewijzigd door PvS op 22 mar 2010, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Re: Een Bijbelstudie: 1 Korinthe
Ik las ook nog in de Bijbelse Encyclopedie (onder red. van Prof. dr. W.H. Gispen; Oosteroff; Ridderbos; W.C. Van Unnik en ds. P. VIsser) het volgende over Korinthe (korte samenvatting)
Synagoge ebraioon: Synagoge van de Hebreeën. Opschrift van de synagoge te Korinthe.
Terwijl Athene de stad was van wetenschap en oude historische herinnerinen, was Korinthe, de hoofdstad van Achaje, waar de stadhouder of proconsul resideerde, de stad van handel en verkeer. Het had een zeer gunstige ligging voor de scheepvaart: aan weerszijden naderden de vaartuigen tot de landengte. De schepen uit Italië, Sicilië en Spanje kwamen aan in de haven Lechaeum aan de westkant. En de schepen uit het oosten, uit Egypte, meerden aan de wal van de haven Kench"reeën. Over de landengte werden kleine schepen wel getrokken langs een daarvoor ingerichte baan, Dolkos genoemd. Men meed nl. bij voorkeur de scheepvaart om de gevaarlijke kaap Malea, de zuidpunt van de Peloponneus. In de oudheid heeft men tijdens Nero reeds plannen beraamd om de isthmus, de landengte, te doorsteken, maar eerst van 1881-1893 is hier het Korinthsche kanaal in de rotsen uitgehouwen. Juist die ligging aan de landengte was de oorzaak van de bloei van Korinthe in de oudheid. Want het werd een belangrijke haven voor het overschepen. Grote schepen voeren uit het westen de Korintische golf binnen. Korinthe lag juist op de helft van Italië in het Oosten, en op de helft an Egypte en Klein-Azië en het Westen.
Het moet een bijzonder gezicht geweest zijn in Paulus' dagen, een stad op een smalle landstrook gebouwd met haar oostelijke haven vol egyptische, aziatische en fenicische galeien, terwijl de westelijke vol vrachtboten uit Italië, Spanje en de Adriatische Zee lag. Geen wonder dat Korinthe, dat tussen twee zulke havens lag, een zeker kosmopolitisme aan de dag legde. Geen wonder ook dat Korinthe de schaduwzijden vertoonde, de verbonden zijn aan een havenplaas, waarin vreemde volkeren komen. De straten van Korinthe, waren in Paulus' dagen vol romeinse,gri. joodse, syrische en egyptische kooplieden en industriëlen, die maar één passie kenden: geld verdienden. De stad kende maar één aristocratie: die van weelde; één traditie: die van geldmaken. Onder deze omstandigheden was de naam Korinthe synoniem met alles wat gemeen was. Zedeloosheid was kenmerkend; lichtzinnigheid en weelde waren verbonden aan de dienst van Afrodité Pandemos; weliswaar werd Afrodité ook elders in Griekenland vereerd, maar in Korinthe waren de hiërodulen een element in de aanbidding. Er waren wel duizend van die priesteressen, die in huisjes met rozentuintjes ervoor woonden en vooral de vreemdelingen tot slachtoffer maakten.
Uit de brieven van Paulus valt af te leiden, dat voo rde jonge gemeente de verleiding tot zonde groot was en dat voor hen nog sterk was de kracht van het oude leven, waarin zij vroeger leefden, en dat zij nog om zich heen zagen bruisen. Na de dagen van Paulus heeft kezier Hadrianus, de stad verfraaid met openbare gebouwen.
Synagoge ebraioon: Synagoge van de Hebreeën. Opschrift van de synagoge te Korinthe.
Terwijl Athene de stad was van wetenschap en oude historische herinnerinen, was Korinthe, de hoofdstad van Achaje, waar de stadhouder of proconsul resideerde, de stad van handel en verkeer. Het had een zeer gunstige ligging voor de scheepvaart: aan weerszijden naderden de vaartuigen tot de landengte. De schepen uit Italië, Sicilië en Spanje kwamen aan in de haven Lechaeum aan de westkant. En de schepen uit het oosten, uit Egypte, meerden aan de wal van de haven Kench"reeën. Over de landengte werden kleine schepen wel getrokken langs een daarvoor ingerichte baan, Dolkos genoemd. Men meed nl. bij voorkeur de scheepvaart om de gevaarlijke kaap Malea, de zuidpunt van de Peloponneus. In de oudheid heeft men tijdens Nero reeds plannen beraamd om de isthmus, de landengte, te doorsteken, maar eerst van 1881-1893 is hier het Korinthsche kanaal in de rotsen uitgehouwen. Juist die ligging aan de landengte was de oorzaak van de bloei van Korinthe in de oudheid. Want het werd een belangrijke haven voor het overschepen. Grote schepen voeren uit het westen de Korintische golf binnen. Korinthe lag juist op de helft van Italië in het Oosten, en op de helft an Egypte en Klein-Azië en het Westen.
Het moet een bijzonder gezicht geweest zijn in Paulus' dagen, een stad op een smalle landstrook gebouwd met haar oostelijke haven vol egyptische, aziatische en fenicische galeien, terwijl de westelijke vol vrachtboten uit Italië, Spanje en de Adriatische Zee lag. Geen wonder dat Korinthe, dat tussen twee zulke havens lag, een zeker kosmopolitisme aan de dag legde. Geen wonder ook dat Korinthe de schaduwzijden vertoonde, de verbonden zijn aan een havenplaas, waarin vreemde volkeren komen. De straten van Korinthe, waren in Paulus' dagen vol romeinse,gri. joodse, syrische en egyptische kooplieden en industriëlen, die maar één passie kenden: geld verdienden. De stad kende maar één aristocratie: die van weelde; één traditie: die van geldmaken. Onder deze omstandigheden was de naam Korinthe synoniem met alles wat gemeen was. Zedeloosheid was kenmerkend; lichtzinnigheid en weelde waren verbonden aan de dienst van Afrodité Pandemos; weliswaar werd Afrodité ook elders in Griekenland vereerd, maar in Korinthe waren de hiërodulen een element in de aanbidding. Er waren wel duizend van die priesteressen, die in huisjes met rozentuintjes ervoor woonden en vooral de vreemdelingen tot slachtoffer maakten.
Uit de brieven van Paulus valt af te leiden, dat voo rde jonge gemeente de verleiding tot zonde groot was en dat voor hen nog sterk was de kracht van het oude leven, waarin zij vroeger leefden, en dat zij nog om zich heen zagen bruisen. Na de dagen van Paulus heeft kezier Hadrianus, de stad verfraaid met openbare gebouwen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Een Bijbelstudie: 1 Korinthe
Ik heb er de volgende bronnen op nageslagen:
Datering
De brief wordt tegenwoordig eerder gedateerd dan de 57 na Christus, zoals in deze topic genoemd is. De reden hiervoor is de vondst van een brief van Claudius, waarin Gallio genoemd wordt. Op basis hiervan dateert (en de gegevens uit Handelingen) dateert men de 1 Korinthe brief in het jaar 51 of 52.
De gemeente
Sommige verklaarders gaan er vanuit, dat de gemeente van Korinthe bestond uit meerdere huisgemeenten. Met het "huisgezin van Chloë" zou dan zou de huisgemeente die in Chloë's huis bijeenkwam bedoelt worden.
- Thiselton, A. C. (2000). The First Epistle to the Corinthians : A commentary on the Greek text. Grand Rapids, Mich.: W.B. Eerdmans. (serie: New International Greek Testament Commentary)
- Hawthorne, G. F., Martin, R. P., & Reid, D. G. (1993). Dictionary of Paul and his letters. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.
Datering
De brief wordt tegenwoordig eerder gedateerd dan de 57 na Christus, zoals in deze topic genoemd is. De reden hiervoor is de vondst van een brief van Claudius, waarin Gallio genoemd wordt. Op basis hiervan dateert (en de gegevens uit Handelingen) dateert men de 1 Korinthe brief in het jaar 51 of 52.
De gemeente
Sommige verklaarders gaan er vanuit, dat de gemeente van Korinthe bestond uit meerdere huisgemeenten. Met het "huisgezin van Chloë" zou dan zou de huisgemeente die in Chloë's huis bijeenkwam bedoelt worden.
Re: Een Bijbelstudie: 1 Korinthe
Nu we de achtegrond helder hebben, kunnen we naar de tekst zelf gaan kijken. Ik stel voor steeds een gedeelte te nemen, vertalingen te vergelijken, en te noemen wat opvalt, en waar onze naslagwerken op wijzen. Ik stel voor te beginnen met de "Opening en groet", hoofdstuk 1:1-9. Ik heb hiervoor 3 letterlijke vertalingen op een rij gezet:
Statenvertaling | NBG51 | Lexham English Bible |
1 Paulus, een geroepen apostel van Jezus Christus, door den wil van God, en Sosthenes, de broeder, | 1 Paulus, een geroepen apostel van Christus Jezus door de wil van God, en Sostenes, de broeder, | 1 Paul, called to be an apostle of Christ Jesus through the will of God, and Sosthenes our brother, |
2 Aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepenen heiligen, met allen, die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onzen Heere; | 2 aan de gemeente Gods te Korinte, aan de geheiligden in Christus Jezus, de geroepen heiligen met allen, die allerwege de naam van onze Here Jezus Christus aanroepen, hun en onze (Here): | 2 to the church of God that is in Corinth, sanctified in Christ Jesus, called to be saints, together with all those who call upon the name of our Lord Jesus Christ in every place, their Lord* and ours. |
3 Genade zij u en vrede van God onzen Vader, en den Heere Jezus Christus. | 3 genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Jezus Christus. | 3 Grace to you and peace from God our Father and the Lord Jesus Christ. Thanksgiving for the Corinthian Believers. |
4 Ik dank mijn God allen tijd over u, vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus; | 4 Ik dank God te allen tijde over u, vanwege de genade Gods, die u in Christus Jezus geschonken is; | 4 I give thanks to my God always concerning you, because of the grace of God which was given to you in Christ Jesus, |
5 Dat gij in alles rijk zijt geworden in Hem, in alle rede en alle kennis; | 5 want in elk opzicht zijt gij rijk geworden in Hem: in alle woord en alle kennis, | 5 that* in everything you were made rich in him, in all speech and all knowledge, |
6 Gelijk de getuigenis van Christus bevestigd is onder u; | 6 gelijk het getuigenis aangaande Christus onder u bevestigd is, | 6 just as the testimony about Christ has been confirmed in you, |
7 Alzo dat het u aan gene gave ontbreekt, verwachtende de openbaring van onzen Heere Jezus Christus. | 7 zodat gij ten aanzien van geen enkele genadegave te kort komt, terwijl gij uitziet naar de openbaring van onze Here Jezus Christus. | 7 so that you do not lack in any spiritual gift as you* eagerly await the revelation of our Lord Jesus Christ, |
8 Welke God u ook zal bevestigen tot het einde toe, om onstraffelijk te zijn in den dag van onzen Heere Jezus Christus. | 8 Hij zal u ook bevestigen ten einde toe, zodat gij onberispelijk zult zijn op de dag van onze Here Jezus [Christus]. | 8 who will also confirm you until the end, blameless in the day of our Lord Jesus Christ. |
9 God is getrouw, door Welken gij geroepen zijt tot de gemeenschap van Zijn Zoon Jezus Christus, onzen Heere. | 9 God is getrouw, door wie gij zijt geroepen tot gemeenschap met zijn Zoon Jezus Christus, onze Here. | 9 God is faithful, by whom you were called to fellowship with his Son Jesus Christ our Lord. |
Re: Een Bijbelstudie: 1 Korinthe
Mijn eerste opmerking bij het lezen van deze verzen:
Paulus stelt zich voor als een geroepen apostel van Jezus Christus, door den wil van God. Waarom doet hij dat? Wil hij zijn gezag bevestigen tegenover de dwaalleraren te Korinthe. Wil hij zeggen: Ik ben niet zomaar iemand, ik heb mezelf niet tot apostel uitgeroepen, maar ik ben door Gods wil apostel. Ik ben een ooggetuige van Jezus Christus.
Paulus stelt zich voor als een geroepen apostel van Jezus Christus, door den wil van God. Waarom doet hij dat? Wil hij zijn gezag bevestigen tegenover de dwaalleraren te Korinthe. Wil hij zeggen: Ik ben niet zomaar iemand, ik heb mezelf niet tot apostel uitgeroepen, maar ik ben door Gods wil apostel. Ik ben een ooggetuige van Jezus Christus.
- MarthaMartha
- Berichten: 13043
- Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
- Locatie: Linquenda
Re: Een Bijbelstudie: 1 Korinthe
En een opmerking van mij bij het lezen van vers 2 en 3:
Pas hoorde ik een preek over de aanhef van Paulus' brieven. Hij spreekt daarin hen altijd aan als de gemeente Gods. Zo behoort een gemeente ook aangesproken te worden. Dat betekent niet automatisch dat elke hoorder een gelovige is, helaas niet. Toch moet de gemeente zo aangesproken worden. Deze dominee verduidelijkte dat met een alledaags voorbeeld. Als je een boer vraagt wat hij verbouwt op zijn land dan zal hij zeggen: ik verbouw mais, of; ik verbouw tarwe. Hij zegt niet: ik verbouw mais en onkruid. Hoewel er zowel mais als onkruid op zijn land groeit, verbouwt hij de mais. Zo is het ook in de gemeente. Het is de gemeente van God. God leert en onderwijst tot de zaligheid, en in die aarde aanwezig zal het vreselijk zijn onkruid te zijn.
Over vers 3: Wat een wonder als wij na een week van werken, van zorgen, van vele zonden en tekorten, in de kerk komen en dan in de naam van God begroet worden met: genade zij u en vrede van God. Genade voor zondaren, vrede voor zondaren... In die verkondiging is de gemeente, is Christus zo'n veilige schuilplaats!
Pas hoorde ik een preek over de aanhef van Paulus' brieven. Hij spreekt daarin hen altijd aan als de gemeente Gods. Zo behoort een gemeente ook aangesproken te worden. Dat betekent niet automatisch dat elke hoorder een gelovige is, helaas niet. Toch moet de gemeente zo aangesproken worden. Deze dominee verduidelijkte dat met een alledaags voorbeeld. Als je een boer vraagt wat hij verbouwt op zijn land dan zal hij zeggen: ik verbouw mais, of; ik verbouw tarwe. Hij zegt niet: ik verbouw mais en onkruid. Hoewel er zowel mais als onkruid op zijn land groeit, verbouwt hij de mais. Zo is het ook in de gemeente. Het is de gemeente van God. God leert en onderwijst tot de zaligheid, en in die aarde aanwezig zal het vreselijk zijn onkruid te zijn.
Over vers 3: Wat een wonder als wij na een week van werken, van zorgen, van vele zonden en tekorten, in de kerk komen en dan in de naam van God begroet worden met: genade zij u en vrede van God. Genade voor zondaren, vrede voor zondaren... In die verkondiging is de gemeente, is Christus zo'n veilige schuilplaats!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Re: Een Bijbelstudie: 1 Korinthe
Mooie uitleg!MarthaMartha schreef:En een opmerking van mij bij het lezen van vers 2 en 3:
Pas hoorde ik een preek over de aanhef van Paulus' brieven. Hij spreekt daarin hen altijd aan als de gemeente Gods. Zo behoort een gemeente ook aangesproken te worden. Dat betekent niet automatisch dat elke hoorder een gelovige is, helaas niet. Toch moet de gemeente zo aangesproken worden. Deze dominee verduidelijkte dat met een alledaags voorbeeld. Als je een boer vraagt wat hij verbouwt op zijn land dan zal hij zeggen: ik verbouw mais, of; ik verbouw tarwe. Hij zegt niet: ik verbouw mais en onkruid. Hoewel er zowel mais als onkruid op zijn land groeit, verbouwt hij de mais. Zo is het ook in de gemeente. Het is de gemeente van God. God leert en onderwijst tot de zaligheid, en in die aarde aanwezig zal het vreselijk zijn onkruid te zijn.
Zo hoorde ik een predikant eens zeggen over de aanspraak in het Doopformulier: "Geliefden in de Heere Christus..." Hij zei: Hier worden de doopouders aangesproken als wie ze moeten zijn, helaas zijn ze dat niet altijd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Een Bijbelstudie: 1 Korinthe
Als je telt hoe vaak Paulus in deze aanhef spreekt over God, de Vader en de Zoon, dan noemt hij hen in die negen verzen maar liefst twintig(20) keer. Hij verwijst acht(8) keer naar de gemeente die door Hen geroepen wordt. En slechts twee(2) keer naar zichzelf!
Daar valt een bepaalde lijn in te bespeuren. Zo laat de apostel zien, Wie en wat in zijn ogen voor hem het belangrijkste is. Zo maakt hij al in het begin van deze brief, de lezer duidelijk, dat de Heere en Zijn werk in deze wereld voor hem het belangrijkste zijn! Zo wijst hij van zichzelf af. Echter alles wat hij zegt, zegt hij met het oog op Gods werk in deze gemeente. Bij alles wat hij zegt gaat het hem om Gods eer en het nut voor de gemeente.
Daar valt een bepaalde lijn in te bespeuren. Zo laat de apostel zien, Wie en wat in zijn ogen voor hem het belangrijkste is. Zo maakt hij al in het begin van deze brief, de lezer duidelijk, dat de Heere en Zijn werk in deze wereld voor hem het belangrijkste zijn! Zo wijst hij van zichzelf af. Echter alles wat hij zegt, zegt hij met het oog op Gods werk in deze gemeente. Bij alles wat hij zegt gaat het hem om Gods eer en het nut voor de gemeente.
Re: Een Bijbelstudie: 1 Korinthe
Vraag n.a.v. vers 1;
is de brief ook namens Sosthenes?
Wie was Sosthenes dan, een soort leerling van Paulus ofzo?
is de brief ook namens Sosthenes?
Wie was Sosthenes dan, een soort leerling van Paulus ofzo?
Re: Een Bijbelstudie: 1 Korinthe
In de kanttekeningen staat:Hinde schreef:Vraag n.a.v. vers 1;
is de brief ook namens Sosthenes?
Wie was Sosthenes dan, een soort leerling van Paulus ofzo?
Dezen menen enige dat geweest is dezelfde Sosthenes, die tevoren was een overste der synagoge te Corinthe, en tot Christus bekeerd is, Hand. 18:17, en dat hij nu bij Paulus was, of met hem van Corinthe was vertrokken, om de vervolging tegen hem, doch dit is onzeker.
Re: Een Bijbelstudie: 1 Korinthe
Ja...
ik heb sinds kort een Bijbel met kanttekeningen.
Erg blij mee, maar roept soms ook wel weer nieuwe vragen op.
Nu begrijp ik waarom mensen soms een boekenkast vol hebben.
ik heb sinds kort een Bijbel met kanttekeningen.
Erg blij mee, maar roept soms ook wel weer nieuwe vragen op.
Nu begrijp ik waarom mensen soms een boekenkast vol hebben.
Re: Een Bijbelstudie: 1 Korinthe
5 Dat gij in alles rijk zijt geworden in Hem, in alle rede12 en alle kennis;
6 Gelijk de getuigenis13 van Christus bevestigd is14 onder u;
7 Alzo dat het u aan gene gave15 ontbreekt, verwachtende16 de openbaring van onzen Heere Jezus Christus.
8 Welke God u ook zal bevestigen17 tot het einde toe, om onstraffelijk18 te zijn in den dag19 van onzen Heere Jezus Christus.
Wat mij opvalt is de rijkdom die Paulus aangeeft.
We zijn in alles rijk geworden in Hem, en wel zo dat het ons aan geen enkele gave ontbreekt.
Hoe vaak zijn we ons dat eigenlijk daadwerkelijk bewust? Ik heel vaak niet, eerlijk gezegd..
De kanttekenaren leggen de gaven die we hebben zo uit: Namelijk [die] tot zaligheid en stichting nodig [zijn]. Daar mogen we in rusten! Zo kunnen we dan ook de Heere Jezus verwachten. En dit alles door het getuigenis van Christus (vs6) en Zijn evangelie (kanttekening bij vers 6 -> de getuigenis. Dat is, het woord des Evangelies van Christus, Rom. 1:16, gelijk hierna 1 Cor. 2:1.)
6 Gelijk de getuigenis13 van Christus bevestigd is14 onder u;
7 Alzo dat het u aan gene gave15 ontbreekt, verwachtende16 de openbaring van onzen Heere Jezus Christus.
8 Welke God u ook zal bevestigen17 tot het einde toe, om onstraffelijk18 te zijn in den dag19 van onzen Heere Jezus Christus.
Wat mij opvalt is de rijkdom die Paulus aangeeft.
We zijn in alles rijk geworden in Hem, en wel zo dat het ons aan geen enkele gave ontbreekt.
Hoe vaak zijn we ons dat eigenlijk daadwerkelijk bewust? Ik heel vaak niet, eerlijk gezegd..
De kanttekenaren leggen de gaven die we hebben zo uit: Namelijk [die] tot zaligheid en stichting nodig [zijn]. Daar mogen we in rusten! Zo kunnen we dan ook de Heere Jezus verwachten. En dit alles door het getuigenis van Christus (vs6) en Zijn evangelie (kanttekening bij vers 6 -> de getuigenis. Dat is, het woord des Evangelies van Christus, Rom. 1:16, gelijk hierna 1 Cor. 2:1.)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Een Bijbelstudie: 1 Korinthe
Verder vroeg ik me nog iets af, mede naar aanleiding van een andere discussie hier. Namelijk hoe zat het met de taal die gesproken werd in Korinthe? Want hoofdstuk 14 in de SV doet suggereren dat er vele talen gesproken werden. Wat wel logisch zou zijn omdat het een handelsstad was, maar ik had altijd het idee dat de voertaal in de toenmalige wereld vooral Grieks was en dat men elkaar dus ook wel kon verstaan. Weet iemand hier meer van?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer