29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door freek »

CPB: Overheid moet 29 miljard bezuinigen

AMSTERDAM - De overheid moet tot aan 2015 structureel 29 miljard bezuinigen. Dit heeft het Centraal Planbureau (CPB) dinsdag bekendgemaakt op een persconferentie over de middellangetermijnverkenning van 2011 tot 2015.

Het CPB voorspelt voor 2015 een begrotingstekort van 2,9 procent van het bruto binnenlands product, terwijl dan een overschot van 1,5 procent nodig is om te voorkomen dat later de overheidsfinanciën ontsporen en de staatsschuld explodeert. Tot aan 2015 zijn daarom voor 29 miljard euro aan structurele bezuinigingen noodzakelijk. Gemiddeld betekent dat 1750 euro per Nederlander.

Minder
Dit is minder dan waar het kabinet vorig jaar vanuit ging. Toen vroeg het kabinet om te zoeken naar mogelijkheden om 35 miljard te bezuinigen. 'Na zeer turbulente jaren zijn we in rustiger vaarwater terechtgekomen. De groei is weer normaal', aldus CPB-directeur Coen Teulings.

Toch spreekt het CPB van een forse opgave, vergelijkbaar met die aan het begin van de jaren tachtig, die de komende kabinetsperioden een grote inzet van politici vraagt. 'Er is vooral een structurele visie vereist, dan kunnen we de problemen het hoofd bieden', zegt Teulings.

Bezuinigen zal de voornaamste taak voor een nieuw kabinet zijn, en wel zo dat het zo min mogelijk schade toebrengt aan de economie. Hij noemt de zorg, het ontslagrecht, pensioenen en automobiliteit als problemen van Nederland. 'Als de groei zich hersteld dan zullen de files ook weer toenemen. Rekeningrijden is een goede manier om dit aan te pakken', zegt Teulings. 'In de eerste kabinetsperiode zullen veel offers gebracht moeten worden en zullen nog weinig vruchten geplukt kunnen worden van de noodzakelijke hervormingen. Deze kabinetsperiode zal niet de populariteitsprijs winnen', aldus Teulings. 'Het moet een politieke keuze zijn van partijen hoe ze de pijn willen spreiden.'

Deze economische ramingen en verkenningen zijn van groot belang voor de verkiezingsprogramma's die politieke partijen dezer dagen opstellen voor de landelijke verkiezingen van 9 juni.

Langere termijn
Uit de cijfers komt naar voren dat de economische groei zich dit en volgend jaar weliswaar herstelt, met respectievelijk 1,5 en 2 procent, maar dat de gevolgen van de crisis vooral op langere termijn merkbaar zijn. Door hogere belastinginkomsten en dalende werkloosheid daalt het begrotingstekort nog de komende jaren, tot 2,9 procent in 2015. Voor dit jaar wordt een tekort van 6,3 procent voorspeld.

Bij ongewijzigd beleid is de verwachte economische groei de komende kabinetsperiode 1,75 procent. De werkloosheid daalt van 6,5 procent in 2011 naar 5,25 procent in 2015. De koopkracht stijgt in die periode met gemiddeld 0,25 procent.

De hoge kosten op langere termijn zijn het gevolg van de recessie, met een historische krimp van 4 procent vorig jaar, en een hogere levensverwachting. Nederland is door de economische crisis ongeveer 5 procent van zijn bruto binnenlands product kwijt, het totaal wat in ons land wordt geproduceerd. Dit verlies wordt naar verwachting niet meer goed gemaakt. Daarbovenop gaat het CPB ook uit van een fors hogere levensverwachting wat de overheid meer geld kost aan onder meer zorg en AOW. De levensverwachting op 65-jarige leeftijd neemt tot 2060 toe met 3,5 jaar.

Bron: Volkskrant
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door freek »

Hoe gaan we dit probleem oplossen volgens jullie?
Nieuwe belastingen, vooral gericht op de hogere inkomens?
Forse bezuinigingen?
Indien bezuinigingen, waarop? Verzorgingsstaat, of zorg, of onderwijs, gemeenten, sport en cultuur of...?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door memento »

Ik zou zeggen: Begin met het schrappen van alle sport, kunst en cultuur-uitgaven. Als mensen waarde hechten aan die dingen, kopen ze toch wel kaartjes...

Geen uitkeringsrecht voor immigranten, die eerst 10 jaar dat ze hier zijn.

Verplicht door de overheid aangewezen baantjes vervullen (zoals papier prikken, plantsoenendienst, etc) voor mensen die in WW of sociale vangnet zitten. Dat motiveert enerzijds om actiever werk te zoeken (wat de uitkeringenpot ontlast), en voorkomt anderzijds dat mensen in een sociaal isolement terechtkomen, waardoor de kans op het vinden van werk kleiner wordt.

Belastingstelsel hervormen, naar een systeem waarbij zwart-werken niet rendabel is. Ook een pluk-ze-kaal regeling instellen voor belasting- en uitkeringsfraude.

De kansrijken in onze samenleving (midden- en hogeropgeleiden) stimuleren om meer kinderen te krijgen. In de toekomst krijgen we vergrijzing, en de huidige trend is dat de kansarmen in onze samenleving in verhouding de grootste bijdrage leveren aan de nieuwe generatie. Minder werkende mensen met goede opleiding = minder geld.

Een extra hoge belastingschijf voor hoge inkomens ben ik niet tegen, maar dan wel bij inkomens boven de 100.000 per jaar. Anders haal je de hard-werken-loont mentaliteit weg, terwijl dit voor veel mensen in het midden van onze samenleving wel een belangrijke drive is. Daarnaast denk ik dat die extra hoge belasting voor die erg hoge inkomens niet nodig is, maar dat men beter de truckjes voor belastingontwijking, waarvan die hoge inkomens vaak gebruik maken, kan inperken.

Zorg en onderwijs zou ik niet op willen bezuinigen. Wel zou ik alle luxe voor eigen rekening maken. Dus 2e opleiding: zelf betalen. OV-recht: maximaal 1 studie. Zorg: Geen voorbehoedsmiddelen (anders dan bij medische indicatie) gratis, etc.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door refo »

Het gaat om miljarden. Niet om 10 miljoen. En dat is wat jouw maatregelen opleveren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door memento »

refo schreef:Het gaat om miljarden. Niet om 10 miljoen. En dat is wat jouw maatregelen opleveren.
Alle beetjes helpen. Maar als je meer en betere ideeën hebt, laat maar horen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door refo »

De meeste maatregelen leveren netto erg weinig op. We verzieken er alleen de economie mee.

Je kunt wel op kunst bezuinigen, maar dat levert weer een stoet werklozen op.

Als we willen bezuinigen dan moeten we de geldstromen die het land verlaten indammen. Leveren de uitgaven op zichzelf inkomsten op, dan gewoon door laten gaan.

Ik vraag me zelfs af of bezuinigen wel slim is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Josephus »

memento schreef:Ik zou zeggen: Begin met het schrappen van alle sport, kunst en cultuur-uitgaven. Als mensen waarde hechten aan die dingen, kopen ze toch wel kaartjes...
Je vergeet alleen dat er altijd vormen van kunst zullen zijn die dat 'subsidiezetje' gewoon nodig hebben. De maatschappelijke functie van bijvoorbeeld muziek moet niet onderschat worden en we zitten toch ook niet te wachten op een muzikaal landschap dat alleen bestaat uit Frans Bauer, André Rieu en Martin Mans?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Erasmiaan »

Ik ben niet links maar wel christelijk. En dan vind ik dit een stijlloze maatregel:
Geen uitkeringsrecht voor immigranten, die eerst 10 jaar dat ze hier zijn.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9299
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door parsifal »

Hier ben ik het met Erasmiaan eens. Mag iemand die 7 jaar lang belasting heeft betaald in Nederland daarna ook nog even de tijd hebben om met een uitkering naar een nieuwe baan te zoeken?
Hoe zit het met vluchtelingen?
Als iemand hier komt voor een goede baan en hij raakt na een aantal jaar werkeloos (ik denk aan de vele buitenlandse AiOs die op Nederlandse universiteiten rondlopen) dan denk ik dat zo iemand niet onbeperkt een uitkering zou mogen genieten, maar als er 4 jaar lang belasting is betaald, dan lijkt het me wel redelijk om zo iemand zeker een half jaar de kans te geven een baan in Nederland te zoeken.
Erasmiaan schreef:Ik ben niet links maar wel christelijk. En dan vind ik dit een stijlloze maatregel:
Geen uitkeringsrecht voor immigranten, die eerst 10 jaar dat ze hier zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Marie-Henriëtte »

parsifal schreef:Hier ben ik het met Erasmiaan eens. Mag iemand die 7 jaar lang belasting heeft betaald in Nederland daarna ook nog even de tijd hebben om met een uitkering naar een nieuwe baan te zoeken?
Hoe zit het met vluchtelingen?
Als iemand hier komt voor een goede baan en hij raakt na een aantal jaar werkeloos (ik denk aan de vele buitenlandse AiOs die op Nederlandse universiteiten rondlopen) dan denk ik dat zo iemand niet onbeperkt een uitkering zou mogen genieten, maar als er 4 jaar lang belasting is betaald, dan lijkt het me wel redelijk om zo iemand zeker een half jaar de kans te geven een baan in Nederland te zoeken.
Erasmiaan schreef:Ik ben niet links maar wel christelijk. En dan vind ik dit een stijlloze maatregel:
Geen uitkeringsrecht voor immigranten, die eerst 10 jaar dat ze hier zijn.
Wij zijn veel te sociaal in Nederland. Als ik emigreer naar een ander land en ik word na acht jaar werkloos, staat er bij de meeste landen ook geen sociaal vangnet klaar. Ik zou van tevoren zorgen dat ik genoeg gespaard heb, zeker als ik van die regel op de hoogte ben. Voor vluchtelingen (politicologische redenen) moeten er wel uitzonderingen gemaakt worden vind ik.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Erasmiaan »

parsifal schreef:Hier ben ik het met Erasmiaan eens. Mag iemand die 7 jaar lang belasting heeft betaald in Nederland daarna ook nog even de tijd hebben om met een uitkering naar een nieuwe baan te zoeken?
Hoe zit het met vluchtelingen?
Als iemand hier komt voor een goede baan en hij raakt na een aantal jaar werkeloos (ik denk aan de vele buitenlandse AiOs die op Nederlandse universiteiten rondlopen) dan denk ik dat zo iemand niet onbeperkt een uitkering zou mogen genieten, maar als er 4 jaar lang belasting is betaald, dan lijkt het me wel redelijk om zo iemand zeker een half jaar de kans te geven een baan in Nederland te zoeken.
Erasmiaan schreef:Ik ben niet links maar wel christelijk. En dan vind ik dit een stijlloze maatregel:
Geen uitkeringsrecht voor immigranten, die eerst 10 jaar dat ze hier zijn.
Ik dacht eigenlijk meer aan de vluchtelingen. Als een vluchteling totaal berooid hier aan komt, dan geldt voor Nederland als christelijke natie: vergeet de herbergzaamheid niet! We mogen natuurlijk wel zelf de criteria vaststellen op basis waarvan we mensen toelaten.

Maar ik heb nog wel wat bezuinigingsvoorstellen: flink snijden in de kinderopvang (omdat blijkt dat de arbeidsparticipatie van vrouwen niet evenredig toe is genomen met de investeringen die zijn gedaan); flink snijden in de gemeentelijke overheden; flink snijden in topsportsubsidies, belangengroepsubsidies, EU-afdracht; het ambtenarenapparaat onder de loep nemen; studiefinanciering afschaffen; zorgverzekering naar rato inkomen; snijden in de publieke omroepen.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 16 mar 2010, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Marie-Henriëtte »

Josephus schreef:
memento schreef:Ik zou zeggen: Begin met het schrappen van alle sport, kunst en cultuur-uitgaven. Als mensen waarde hechten aan die dingen, kopen ze toch wel kaartjes...
Je vergeet alleen dat er altijd vormen van kunst zullen zijn die dat 'subsidiezetje' gewoon nodig hebben.
De kunst is om het te verkopen, Josephus.
Josephus schreef:De maatschappelijke functie van bijvoorbeeld muziek moet niet onderschat worden en we zitten toch ook niet te wachten op een muzikaal landschap dat alleen bestaat uit Frans Bauer, André Rieu en Martin Mans?
André Rieu trekt volle zalen en een kaartje is niet goedkoop. Die mensen hebben het er klaarblijkelijk wel voor over om hun eigen kaartje te kopen. Waarom anderen dan niet.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Josephus »

Marie-Henriëtte schreef:
Josephus schreef:De maatschappelijke functie van bijvoorbeeld muziek moet niet onderschat worden en we zitten toch ook niet te wachten op een muzikaal landschap dat alleen bestaat uit Frans Bauer, André Rieu en Martin Mans?
André Rieu trekt volle zalen en een kaartje is niet goedkoop. Die mensen hebben het er klaarblijkelijk wel voor over om hun eigen kaartje te kopen. Waarom anderen dan niet.
Natuurlijk kopen ook liefhebbers van andersoortige muziek graag hun eigen kaartje. Maar zelfs dan is er soms gewoon een extra financiële injectie nodig. Ik vind dat de overheid daar zeker aan mag bijdragen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Marie-Henriëtte »

Josephus schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Josephus schreef:De maatschappelijke functie van bijvoorbeeld muziek moet niet onderschat worden en we zitten toch ook niet te wachten op een muzikaal landschap dat alleen bestaat uit Frans Bauer, André Rieu en Martin Mans?
André Rieu trekt volle zalen en een kaartje is niet goedkoop. Die mensen hebben het er klaarblijkelijk wel voor over om hun eigen kaartje te kopen. Waarom anderen dan niet.
Natuurlijk kopen ook liefhebbers van andersoortige muziek graag hun eigen kaartje. Maar zelfs dan is er soms gewoon een extra financiële injectie nodig. Ik vind dat de overheid daar zeker aan mag bijdragen.
Als mensen kunst zo mooi en belangrijk vinden, dan wordt er wel voor betaald.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Josephus »

Marie-Henriëtte schreef:Als mensen kunst zo mooi en belangrijk vinden, dan wordt er wel voor betaald.
Was het maar zo simpel. Voor veel mensen is kunst toch nog steeds iets wat niet te veel en liefst helemaal geen geld mag kosten. Zo lang die houding bij de meeste Nederlanders blijft bestaan, heb ik er weinig hoop op dat de hele kunstsector volledig op eigen benen kan gaan staan.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Plaats reactie