inzicht in eeuwige bestemming

Zita
Moderator

inzicht in eeuwige bestemming

Bericht door Zita »

De afgelopen tijd werd ik tweemaal geconfronteerd met een verschijnsel dat ik uit mijn eigen (hervormde) omgeving helemaal niet ken, en waar ik ook nooit over gelezen heb, alleen terzijde van gehoord heb. Allereerst was dat de predikant van mijn onlangs overleden oudtante bij het rouwbezoek. Hij gaf aan dat hij niet wist of zij goed heengegaan was, maar hij hoopte dat de HEERE hem daar in de komende tijd nog duidelijkheid over zou geven. Een soortgelijke opmerking stond in de oudejaarscolumn van een mevrouw in de Gezinsgids. Zij somde wat mensen uit haar omgeving op die overleden waren, en noemde daarbij dat mensen uit hun omgeving na het overlijden duidelijkheid hadden gekregen over de eeuwige bestemming van die mensen, terwijl ze dat inzicht bij het overlijden niet hadden.
Nadat ik wat navraag deed, bleek dat dit veel vaker voorkomt.
Ik sta wat huiverig tegenover deze uitspraken, en weet niet hoe ik ermee om moet gaan. Zijn ze Bijbels te verantwoorden? Kennen we uit de Schrift deze praktijk? Moet dit 'normaal' zijn, of is het een buitengewone zaak? Komt het alleen in gezelschapskringen voor, of is het breder?
albion

Re: inzicht in eeuwige bestemming

Bericht door albion »

Zita schreef:De afgelopen tijd werd ik tweemaal geconfronteerd met een verschijnsel dat ik uit mijn eigen (hervormde) omgeving helemaal niet ken, en waar ik ook nooit over gelezen heb, alleen terzijde van gehoord heb. Allereerst was dat de predikant van mijn onlangs overleden oudtante bij het rouwbezoek. Hij gaf aan dat hij niet wist of zij goed heengegaan was, maar hij hoopte dat de HEERE hem daar in de komende tijd nog duidelijkheid over zou geven. Een soortgelijke opmerking stond in de oudejaarscolumn van een mevrouw in de Gezinsgids. Zij somde wat mensen uit haar omgeving op die overleden waren, en noemde daarbij dat mensen uit hun omgeving na het overlijden duidelijkheid hadden gekregen over de eeuwige bestemming van die mensen, terwijl ze dat inzicht bij het overlijden niet hadden.
Nadat ik wat navraag deed, bleek dat dit veel vaker voorkomt.
Ik sta wat huiverig tegenover deze uitspraken, en weet niet hoe ik ermee om moet gaan. Zijn ze Bijbels te verantwoorden? Kennen we uit de Schrift deze praktijk? Moet dit 'normaal' zijn, of is het een buitengewone zaak? Komt het alleen in gezelschapskringen voor, of is het breder?

Ik kan me helemaal vinden in de zin: Ik sta wat huiverig tegenover deze uitspraken. Ik namelijk ook. Als de man/vrouw geen 'open boek' was, dan moet je het maar laten rusten (denk ik). Wij hoeven niet te oordelen, want wat wij zeggen/vinden/denken doet niets ter zake.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gian

Bericht door Gian »

Ik laat dit soort zaken voor wat het zijn. Ik weet niet of het klopt, en geloof niet dat ik het hoef te beoordelen. Bij sommige dingen heb ik ook vraagtekens, ik blijf er vanaf.
Het blijft sowieso een vreemde zaak dat we niet weten of oma/opa goed weg is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
huisman

Bericht door huisman »

Een moeilijke zaak die hier is aangesneden , maar wel herkenbaar en uiterst belangrijk. Hoe komt het dat zoveel mensen met een "mischientje" sterven ? Is dat Bijbels? Is zekerheid van je eeuwige bestemming verdacht? Waarom is er zo weinig verlangen naar de eeuwige heerlijkheid? Verlangen naar volmaakte gemeenschap met God? Ik hoor er zo weinig van ,ook van mensen die echt een ander leven kennen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
memento

Bericht door memento »

Laten we maar meer waarde hechten aan de Bijbelse richtlijn, namelijk dat elke goede boom aan de vruchten te kennen is, dan de gevoelens van mensen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

memento schreef:Laten we maar meer waarde hechten aan de Bijbelse richtlijn, namelijk dat elke goede boom aan de vruchten te kennen is, dan de gevoelens van mensen.
en wat moet ik dan met de uitspraak van zo'n dominee? En wat moet die bekende van mij die van verschillende kanten hoorde dat het goed was met haar jonggestorven kind?
Ik vind het op het randje van waarzeggerij zitten, maar als ik de verhalen hoor, lijkt het in refokring toch een veelvoorkomend verschijnsel te zijn.
refo

Bericht door refo »

Onderzoek of het verschijnsel ook in de bijbel voorkomt.
En onderzoek of de openbaringen van God Zelf afkomstig zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zita schreef:
memento schreef:Laten we maar meer waarde hechten aan de Bijbelse richtlijn, namelijk dat elke goede boom aan de vruchten te kennen is, dan de gevoelens van mensen.
en wat moet ik dan met de uitspraak van zo'n dominee? En wat moet die bekende van mij die van verschillende kanten hoorde dat het goed was met haar jonggestorven kind?
Ik vind het op het randje van waarzeggerij zitten, maar als ik de verhalen hoor, lijkt het in refokring toch een veelvoorkomend verschijnsel te zijn.
De weg van Mat 18 volgen dus...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Van een jonggestorven kind mogen de ouders altijd geloven dat het krachtens Gods verbondstrouw gered is. Als we dáár de troost niet van hebben, maar wel van het woord van een dominee, dan vrees ik dat we mensenwoorden hoger waarderen dan Gods eigen woord.

Wat betreft dat mensen "te horen krijgen" dat iemand goed heen is, dient het volgende onderzocht te worden:
1. Wat betekend de tekst die men gekregen heeft (want zo werkt dat meestal)? Veel van die "gekregen" teksten betekenen namelijk iets heel anders dan wat men er van maakt. Onderzoek dus het gedeelte waaruit die tekst komt met de kanttekeningen en wat commentaren erbij (Matthew Henry en Calvijn bv), en kijk wat de tekst betekend in het gedeelte waarin het staat. Valt die tekst zó te interpreteren dat het gaat om het eeuwige heil van iemand? Zo nee, stel dan de vraag: Zou God Geest een tekst gebruiken, die in de Bijbel een andere betekenis heeft? Zou God zo Zijn eigen Woord misbruiken?
2. Wat is de emotionele betrekking van de tekst-ontvanger? Mensen die emotioneel betrokken zijn, krijgen nogal erg vaak positieve teksten. Psychologisch is dat goed te verklaren, namelijk dat de wens der gedachten voor werkelijkheid gehouden wordt. Hoe begrijpelijk ook, we moeten eigen wens en Gods spreken niet verwarren. Dat is levensgevaarlijk. Ook dominees en andere kinderen Gods kan dit overkomen, het feit dat iemand kind van God is, garandeert niet dat al zijn bevindingen van God afkomen! Denk aan Petrus: Hij werd zo vlak na elkaar door Jezus enerzijds de steenrots waarop de kerk gebouwd zou worden genoemd, en anderzijds Satanas.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Ik geloof dat de Heere soms aan anderen iets bekendmaakt over de staat van een ander, ook bij of na het sterven van die ander.
Daarvan bestaan ook treffende voorbeelden waaraan ik absoluut niet zou willen twijfelen.
Maar dat wil niet zeggen dat we dit als regel moeten maken.
Ook denk ik niet dat gelovigen op voorhand mogen zeggen: Ik hoop (of: ik verwacht) dat God mij nog iets bekend zal maken. Want dat is God paal en perk stellen en het gevaar is dan heel groot dat zij bedrogen zullen worden door hun eigen inbeeldingen.
Wanneer God dit werkt, dan doet Hij dit ongedacht en op Zijn eigen bijzondere wijze.
Waarbij we ook moeten weten dat dit bijzondere en zeldzame gevallen zijn.
Z.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Inzicht in deze zaken is geen inzicht van mensen.
Mensen kunnen zichzelf en anderen (ook met de beste
bedoelingen) zo bedriegen.

Maar, zonder meer maakt de Heere Zijn volk wel eens
bekend als een Kind Gods is thuisgehaald, al kan de mond op
aarde door velerlei bestrijding gezwegen hebben.

Er zijn mij verschillede van deze zaken bekend.

De Heere zal verheerlijkt worden in Zijn eigen werk.
En zou dan dat werk niet opgemerkt worden?
Er zullen altijd 2 of 3 getuigen zijn, en deze mogen ook niet zwijgen.

Een voorbeeld:
Enkele jaren geleden stierf hier een jonge vrouw.
Haar leven was niet in de wereld.
Ze durfde zichzelf echter niets toe te rekenen.
Voor zichzelf was ze een buitenstaander.
Toch... er ging wat van die vrouw uit.
Ze een diep inzicht in de gangen en wegen van Gods volk.

Er kwam er een ernstige ziekte in haar leven openbaar.
Het werd sterven.
Haar sterfbed was een preekstoel, en ze waarschuwde
de omstanders van haar ziekbed met diepe ernst.
Niemand ging ongewaaarschuwd bij haar ziekbed vandaan.

Dominee vroeg toen aan haar: Maar kun jij sterven?
Daar heeft ze geen antwoord op kunnen geven,
want meteen na die vraag blies ze blies de laatste adem uit...

De dag van de begrafenis.
Er waren ook kinderen des Heeren.
De dominee wist niet van haar eeuwige bestemming.
Hij zei er dan ook niets over.

Maar. Zou God dan niet de eer van Zijn eigen werk krijgen?
Ja! Zeker!
Zondag was er bediending van het Heilig Avondmaal.

Wat gelooft gij van de gemeenschap der heiligen?
Dat kwam openbaar.
Een kind Gods werd verwaardigd heilige gemeenschap te
oefenen met de overleden ziel in de hemel.
Wat wordt dat overigens spaarzamelijk gehoord...

Het is ook de dominee bekend gemaakt.
Ik bedoel ermee te zeggen, zulke dingen gebeuren.
En dan geeft God toch getuigenis van Zijn eigen werk.
Gods werk blijft niet verborgen.

Ook al zijn er mensen die sterven zonder dat er getuigenis
wordt gegeven.
Dat is ook waar. We kennen allemaal wel de bekende
uitspraak van één van Gods kinderen:
Er zullen er in de hemel zijn die wij er niet verwacht hadden.
Er zullen er ook zijn die wij er zeker verwacht hadden.
Maar dan is het toch het wonder aller wonderen als IK er zijn mag.
Wat op de aarde soms verborgen blijft zaleenmaal toch
openbaar komen... Gode tot eer!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
memento

Bericht door memento »

Gelukkig maar dat dat spaarzamelijk gehoord word, want het is een grote ketterij. Communiceren met doden is wat waarzeggers doen.

Ik hoop maar, dat die avondmaalsganger niet werkelijk met doden gemeenschap gehad heeft, maar dat hij door de emotie overmant zich maar wat ingebeeld heeft. God werkt zo namelijk niet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
Gelukkig maar dat dat spaarzamelijk gehoord word, want het is een grote ketterij. Communiceren met doden is wat waarzeggers doen.

Ik hoop maar, dat die avondmaalsganger niet werkelijk met doden gemeenschap gehad heeft, maar dat hij door de emotie overmant zich maar wat ingebeeld heeft. God werkt zo namelijk niet.
Wie hier het spreken Gods veracht zondigt tegen een heilig en rechtvaardig God.

Ik weet het, in een tijd als deze komen veel vreemde geesten openbaar.
Geesten uit de afgrond.
En duizenden bij duizenden weten niet meer het verschil tussen de geest uit de afgrond
en de Geest des Heeren.

God zal voor Zijn eigen werk instaan. En wat Hij gesproken heeft blijft vast en onverbroken,
Hij is geen God dat Hij liegen zou!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Fjodor

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:Maar, zonder meer maakt de Heere Zijn volk wel eens
bekend als een Kind Gods is thuisgehaald, al kan de mond op
aarde door velerlei bestrijding gezwegen hebben.
-DIA- schreef:Ze durfde zichzelf echter niets toe te rekenen.
Voor zichzelf was ze een buitenstaander.
Toch... er ging wat van die vrouw uit.
Ze een diep inzicht in de gangen en wegen van Gods volk.
Hoe kan de mond van een christen op aarde gezwegen hebben? Moeilijkheden en strijd om te getuigen, ja natuurlijk, dat is er, maar zwijgen, nee dat kan ik toch niet geloven. "Die mij belijdt voor de mensen.." En dat belijden gaat niet (in eerste instantie) over de gangen en wegen van Gods volk, maar over God zelf! Over wie Hij is, over wie Hij is in Christus Jezus, voor mij.

En je keurt het haast goed 'voor zichzelf was ze een buitenstaander. Toch... er ging wat van die vrouw uit." Maar ergens staat geschreven iets van "Gij hebt niet de geest van slavernij ontvangen om opnieuw te vrezen maar de Geest van het zoonschap die in u roept 'Abba Vader' "De Heere is mijn Herder" Dat mijnen was volgens mij altijd een kenmerk van een waar christen hoor, heb ik tenminste altijd van mijn dominee geleerd. Maar misschien vind je dat hij fout zat?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
memento

Bericht door memento »

-DIA- schreef:
memento schreef:

Wie hier het spreken Gods veracht zondigt tegen een heilig en rechtvaardig God.

Ik weet het, in een tijd als deze komen veel vreemde geesten openbaar.
Geesten uit de afgrond.
En duizenden bij duizenden weten niet meer het verschil tussen de geest uit de afgrond
en de Geest des Heeren.

God zal voor Zijn eigen werk instaan. En wat Hij gesproken heeft blijft vast en onverbroken,
Hij is geen God dat Hij liegen zou!
Precies. Het is inderdaad zeer triest dat in onze tijd velen geen onderscheid maken tussen ware bevinding, en valse bevinding. En er maar rücksichtslos vanuit gaan dat elk gevoeletje wat een kind van God heeft, van God afkomstig is. Gods kinderen kunnen ook dwalen, ja, duivels bezig zijn. Zie Petrus, die door Jezus Satanas genoemd wordt.

God werkt altijd op grond van Zijn woord. Communiceren met doden is niet Zijn manier, maar is de manier van het heidendom, van de waarzeggerij, van de Satan. Weg met zulke superstitie!
Plaats reactie