Oproep: discusieer mee op GoT-forum

ZWP

Oproep: discusieer mee op GoT-forum

Bericht door ZWP »

Oproep: wie heeft zin om op het wetenschap en levensbeschouwings forum van tweakers.net (zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/3) de christelijke visie te verdedigen/ uit te dragen?
Het is een forum waar op behoorlijk hoog niveau wordt gediscussieerd. Zie bijvoorbeeld het topic “Verharding van de geloofs-media-oorlog”.

Ik denk vooral aan (mijns inziens) goede debaters als (ik noem maar wat namen) Jongere, Memento, Tiberius, Josephus, Zonderling en Luther. Mensen die op een duidelijke manier de christelijke boodschap kunnen verwoorden en verdedigen (apolegetiek).

(Volgens mij zit rekcor ook op beide fora)
ZWP

Re: Oproep: discusieer mee op GoT-forum

Bericht door ZWP »

134 maal gelezen, maar geen reactie.

Heeft er iemand op het forum gekeken? Voelt niemand zich geroepen om (juist daar) mee te discussieren?
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

ZWP schreef:134 maal gelezen, maar geen reactie.

Heeft er iemand op het forum gekeken? Voelt niemand zich geroepen om (juist daar) mee te discussieren?
als ze met mij willen discussiëren komen ze maar naar RF.
Handen vol aan 1 forum :huhu
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik heb inmiddels zo het één en ander op dat forum gelezen, maar (nog) niet gereageerd. Ik houd het nog even in beraad.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik heb er rondgekeken en even meegelezen, maar ga niet reageren. Ik twijfel al of ik dit forum moet 'aanhouden', dus kan er zeker geen tweede bij gebruiken. Als je daar reageert moet je het frequent en goed doordacht doen.
Bovendien heb ik niet zo lang geleden een uitgebreide discussie met een atheïst gevoerd via internet, waarna ik er weer even genoeg van heb. Je beland snel in een eindeloze uitwisseling van argumenten. Als iemand retorisch een beetje begaafd is heeft hij bijna altijd wel een weerwoord. Opzich vind ik dat boeiend, maar het wordt snel vruchteloos. Ik denk dat ik mijn werk momenteel op andere plaatsen heb.
Gian

Bericht door Gian »

De discussie met mensen die niet willen lijkt me sowieso vruchteloos. Het gaat over geloof, niet over wetenschap.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Heb er even gekeken...

Doe het zelf , ZWP, daar het blijkbaar op JOUW hart ligt...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Gian schreef:De discussie met mensen die niet willen lijkt me sowieso vruchteloos. Het gaat over geloof, niet over wetenschap.
Hm, niet helemaal mee eens... je kan voorzichtig proberen (ook maar niet alleen d.m.v. wetenschap) vooroordelen weg te werken zodat men minder negatief over het geloof gaat denken. Het is een eerste stap van velen, maar zeker niet onbelangrijk. De een ploegt de grond, de ander zaait, de ander begiet.... En alleen God kan de wasdom geven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik heb het bekeken, en ik ga niet meedoen. Ik heb er de tijd niet voor.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
Hoe kun je het christelijk geloof op dit forum verdedigen, want ten diepste verstaan ze het niet.
Als je zegt dat God komt om de wereld te oordelen, zien ze je als een dwaas, de wereld kan het niet verstaan.
De meesten geloven niet eens in een God, laat staan dat ze aan zullen nemen dat ze niks goeds kunnen doen, dat hun denken en doen te allen tijde kwaad is in Gods ogen.
We hebben de niet opdracht de wereld te christianiseren, God volk bestaat in een overblijfsel.
memento

Bericht door memento »

Alexander CD schreef:
Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
Hoe kun je het christelijk geloof op dit forum verdedigen, want ten diepste verstaan ze het niet.
Als je zegt dat God komt om de wereld te oordelen, zien ze je als een dwaas, de wereld kan het niet verstaan.
De meesten geloven niet eens in een God, laat staan dat ze aan zullen nemen dat ze niks goeds kunnen doen, dat hun denken en doen te allen tijde kwaad is in Gods ogen.
We hebben de niet opdracht de wereld te christianiseren, God volk bestaat in een overblijfsel.
De liefde van velen zal verkouden...
Josephus

Bericht door Josephus »

Dat forum zou mij veel meer tijd kosten dan dit forum, tijd die ik op dit moment eigenlijk niet heb. En ik heb in real life ook al vrij veel apologetische gesprekken met vrienden en collega's die 'nergens' aan doen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Alexander CD

memento schreef:
Alexander CD schreef:
Wat wil je hiermee zeggen...?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Alexander CD schreef:
memento schreef:
Alexander CD schreef:
Wat wil je hiermee zeggen...?
Het is een opdracht van Christus om de heidenen het evangelie te verkondigen.
Dat lijk jij niet te willen.
Er zijn teksten zoals 'de liefde van velen zal verkouden', die aangeven dat mensen de opdrachten van Christus niet na willen leven.
We hebben trouwens wel de opdracht de wereld te christianiseren. Mat 28. En de hele wereld heeft de opdracht om te geloven.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Alexander CD

We hebben de opdracht het evangelie te verkondigen, ja, maar ook de opdracht geen paarlen voor de zwijnen te werpen.
Dat moet je wel onderscheiden, en het stof afschudden komt al snel.
En de wereld te christianiseren is niet onze opdracht, we kunnen dat niet en God moet de wasdom geven dat betekent, als God geen luisterend oor geeft wij niet door hoeven te drammen, dat heeft het evangelie veel kwaad gedaan.
Zeker zal ik rekenschap geven van de hoop die in mij is, maar uit bevinding zal ik niet iedereen meer gepast en ongepast het evangelie willen verkondigen.
als die opmerking van Memento zo bedoeld was, dat was dat een veroordelende opmerking, maar tegelijk ook een getuigenis van grote onkunde.
Plaats reactie