Zondigen tegen God
Zondigen tegen God
In een aantal topics wordt gesproken over de Liefde Gods jegens goddeloze mensen.
God is Liefde.
Joh. 3:16
Etc.
Vergeten wij niet dat we tegen God de Vader hebben gezondigd en niet tegen Zijn Zoon?
Vergeten wij niet al te makkelijk dat de Zoon Zich heeft opgeofferd om betaling van de zonden te verkrijgen?
En dat de Vader dit van Eeuwigheid heeft goedgekeurd, om Zijn eer weer te herstellen door de Zoon.
Vergeten we niet dat de Vader tot Zijn eigen Eer Zijn Zoon heeft opgeofferd.
Zien we dit niet terug in het offer dat Abraham door zijn zoon Izaäk moest brengen?
Izaäk wer uiteindelijk niet geofferd.
Maar de Zoon van God, het Licht der wereld, heeft daadwerkelijk betaald voor de schuld/zonden van Zijn volk. En dat terwijl Hij volkomen onschuldig was.
Niet te bevatten!
Met deze enkele woorden wil ik jullie oproepen om te reageren/vertellen hoe jullie over dit Godswonder denken.
God is Liefde.
Etc.
Vergeten wij niet dat we tegen God de Vader hebben gezondigd en niet tegen Zijn Zoon?
Vergeten wij niet al te makkelijk dat de Zoon Zich heeft opgeofferd om betaling van de zonden te verkrijgen?
En dat de Vader dit van Eeuwigheid heeft goedgekeurd, om Zijn eer weer te herstellen door de Zoon.
Zien we dit niet terug in het offer dat Abraham door zijn zoon Izaäk moest brengen?
Maar de Zoon van God, het Licht der wereld, heeft daadwerkelijk betaald voor de schuld/zonden van Zijn volk. En dat terwijl Hij volkomen onschuldig was.
Niet te bevatten!
Met deze enkele woorden wil ik jullie oproepen om te reageren/vertellen hoe jullie over dit Godswonder denken.
Re: Zondigen tegen God
Heeft God dit wel gedaan tot lof en eer van zichzelf? Volgens mij had/heeft God de mensen zo lief gehad dat Hij dit geschenk voor ons heeft gedaan.
Ook hebben wij gezondigd tegen zijn zoon als we uit gaan van de triniteit.
Ik ben Hem dankbaar voor hetgeen Hij gedaan heeft en ik denk dat dit de ware kerst gedachte zou moeten zijn die met pasen bewaarheid wordt
Ook hebben wij gezondigd tegen zijn zoon als we uit gaan van de triniteit.
Ik ben Hem dankbaar voor hetgeen Hij gedaan heeft en ik denk dat dit de ware kerst gedachte zou moeten zijn die met pasen bewaarheid wordt
Alles wat God doet, doet Hij tot lof een eer van Zichzelf. Dat vooropgesteld.Bart schreef:Heeft God dit wel gedaan tot lof en eer van zichzelf? Volgens mij had/heeft God de mensen zo lief gehad dat Hij dit geschenk voor ons heeft gedaan.
Maar je mag dat denk ik niet zo tegen elkaar uitspelen, het zijn twee zijden van dezelfde medaille: Ere zij God en vrede op aarde in de mensen van het welbehagen.
dit is nooit klein te krijgen, het is onbevattelijk, maar wat een wonder als je daarin delen mag. Dat Hij betaald heeft voor de zonden.jvdg schreef:In een aantal topics wordt gesproken over de Liefde Gods jegens goddeloze mensen.
God is Liefde.
Etc.
Niet te bevatten!
Het geeft ook veel stof tot nadenken..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
God wil niet geeerd worden om het eren, maar Hij wil dank en eer uit liefde en als dank wat Hij allemaal voor ons gedaan heeft, denk ik.Tiberius schreef:Alles wat God doet, doet Hij tot lof een eer van Zichzelf. Dat vooropgesteld.Bart schreef:Heeft God dit wel gedaan tot lof en eer van zichzelf? Volgens mij had/heeft God de mensen zo lief gehad dat Hij dit geschenk voor ons heeft gedaan.
Maar je mag dat denk ik niet zo tegen elkaar uitspelen, het zijn twee zijden van dezelfde medaille: Ere zij God en vrede op aarde in de mensen van het welbehagen.
Wat zou God er anders mee opschieten wanneer Hij ook ons beveelt onze naasten lief te hebben, als onszelf?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Ik denk dat we dit nooit helemaal kunnen bevatten en vaak het ook te makkelijk vergeten. Hij stuurt het meest dierbare dat Hij heeft als offer... om ons te redden. En dan niet gave mensen waarin nog zoveel goeds zit.... maar grote zondaren. Het is een onbegrijpelijk wonder waarover we ons mogen en moeten blijven verwonderen.jvdg schreef:In een aantal topics wordt gesproken over de Liefde Gods jegens goddeloze mensen.
God is Liefde.
Etc.
Niet te bevatten!
Verder ben ik het er mee eens dat we Gods eer en zijn liefde voor ons nooit tegen elkaar uit moeten spelen. Hij is liefde en komt tot zijn eer omdat Hij ons liefheeft en zo verandert dat we Hem ook echt gaan liefhebben.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik vraag me ook af of het goed is in alles 'Gods eer' voorop te stellen.
Het kan allemaal wel waar wezen, maar God moet gediend worden zoals Hij dat van ons vraagt.
Toen Israel het gouden kalf maakte, was dat tot Zijn eer! De bedoelingen waren goed. Net als later op de hoogten. Ze offerden tot God! Zeker wel!
Het was allemaal niet volgens de voorschriften van God Zelf. En daarom toch verwerpelijk.
Daarom moeten we bij het zaligen van mensen door God niet Zijn eer voorop stellen als Hij dat ook niet Zelf voorop stelt. Het mag dan wel zijn om Hem nóg meer te dienen. Maar Hij zegt Zelf: alzo lief had God de wereld dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft. En niet: alzo lief had God Zichzelf, dat Hij Zij Geest gezonden heeft. Het geeft in ons gevoel misschien meer eer, maar het is een verachten van Zijn Woord. En het Woord is vlees geworden.
Het kan allemaal wel waar wezen, maar God moet gediend worden zoals Hij dat van ons vraagt.
Toen Israel het gouden kalf maakte, was dat tot Zijn eer! De bedoelingen waren goed. Net als later op de hoogten. Ze offerden tot God! Zeker wel!
Het was allemaal niet volgens de voorschriften van God Zelf. En daarom toch verwerpelijk.
Daarom moeten we bij het zaligen van mensen door God niet Zijn eer voorop stellen als Hij dat ook niet Zelf voorop stelt. Het mag dan wel zijn om Hem nóg meer te dienen. Maar Hij zegt Zelf: alzo lief had God de wereld dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft. En niet: alzo lief had God Zichzelf, dat Hij Zij Geest gezonden heeft. Het geeft in ons gevoel misschien meer eer, maar het is een verachten van Zijn Woord. En het Woord is vlees geworden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- MarthaMartha
Mee eens.refo schreef:Ik vraag me ook af of het goed is in alles 'Gods eer' voorop te stellen.
We eren Hem door in het geloof tot Zijn Zoon te komen.
Niet door onszelf van verre te houden alsof we te erg zouden zijn voor Hem.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Niet mee eens.
We hebben tegen God Drieënig gezondigd, en niet tegen één van de drie Personen afzonderlijk.
Zonde is het krenken van Gods eer, en dat moet hersteld worden. Dat is overigens ook het enige scheppingsdoel: onze Schepper eren en Hem dienen.
We hebben tegen God Drieënig gezondigd, en niet tegen één van de drie Personen afzonderlijk.
Zonde is het krenken van Gods eer, en dat moet hersteld worden. Dat is overigens ook het enige scheppingsdoel: onze Schepper eren en Hem dienen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dit Godswonder is niet te bevatten. Alleen maar te 'bejubelen'. Soms laat de Heilige Geest dit facet zien, dan weer een ander. ( van dit offer) Het maakt me erg klein dat Hij mij op het oog had. Dat Hij naar mij heeft omgezien, terwijl ik nog dood was in de zonden en misdaden.jvdg schreef: Maar de Zoon van God, het Licht der wereld, heeft daadwerkelijk betaald voor de schuld/zonden van Zijn volk. En dat terwijl Hij volkomen onschuldig was.
Niet te bevatten!
De eer van God wordt het meest verheerlijkt in de verlossing van zondaren, door Christus.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Ex 32: 1 Toen het volk zag,1 dat Mozes vertoog van den berg af te komen, zo verzamelde zich het volk tot Aaron,2 en zij zeiden tot hem: Sta op, maak ons goden,3 die voor ons aangezicht gaan; want dezen Mozes, dien man, die ons uit Egypteland uitgevoerd heeft, wij weten niet, wat hem geschied zij.refo schreef:Ik vraag me ook af of het goed is in alles 'Gods eer' voorop te stellen.
Ex 32: 8 8 En zij zijn haast afgeweken van den weg,15 dien Ik hun geboden had, zij hebben zich een gegoten kalf gemaakt;16 en zij hebben zich voor hetzelve gebogen, en hebben het offerande gedaan,17 en gezegd: Dit zijn uw goden, Israel, die u uit Egypteland opgevoerd hebben.
Volgens mij hebben ze gewoon een andere god gemaakt.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Dus eigenlijk zeg je: We moeten niet met Jezus verzoend worden maar met God?jvdg schreef:In een aantal topics wordt gesproken over de Liefde Gods jegens goddeloze mensen.
God is Liefde.
Etc.
Ik heb wel eens gelezen dat er eerst een besef moet zijn dat God onze Rechter is en dat we met Hem als Rechter verzoend moeten worden. Dat besef zou tot een bijzonder ervaring kunnen leiden, die wel de vierschaar der conciëntie wordt genoemd.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Dat de Vader dit alles van eeuwigheid gepland heeft is voor mij ten eerste een groot raadsel.. wat dan met de zonde, en met verwerping van eeuwigheid af..
Ik las het bij Schilder zo: dit is wat de kerk bevend noemt, het supra-lapsarisme..
Maar als ik dan Zijn heilsplan op me in laat werken en zie hoe Hij Zijn Zoon verhoogt, en hoe Hij Zijn liefde in genade uitstort dan wordt de verwondering zo groot.. Wat een grootheid en wijsheid en rechtvaardigheid en liefde en....
Ik las het bij Schilder zo: dit is wat de kerk bevend noemt, het supra-lapsarisme..
Maar als ik dan Zijn heilsplan op me in laat werken en zie hoe Hij Zijn Zoon verhoogt, en hoe Hij Zijn liefde in genade uitstort dan wordt de verwondering zo groot.. Wat een grootheid en wijsheid en rechtvaardigheid en liefde en....
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
- Oude-Waarheid
Tja Fjodor dat kunnen wij met ons kleine verstand niet begrijpen dat de HEERE naar/in Zijn eeuwige Raad dit alles heeft gedaan. (Verkiezing).Fjodor schreef:Dat de Vader dit alles van eeuwigheid gepland heeft is voor mij ten eerste een groot raadsel.. wat dan met de zonde, en met verwerping van eeuwigheid af..
De Bijbel zegt heel duidelijk: Laat u met God verzoenen. Niet met 1 van de 3 personen die tegelijkertijd samen God zijn.vogeltje schreef:Dus eigenlijk zeg je: We moeten niet met Jezus verzoend worden maar met God?jvdg schreef:In een aantal topics wordt gesproken over de Liefde Gods jegens goddeloze mensen.
God is Liefde.
Etc.
Ik heb wel eens gelezen dat er eerst een besef moet zijn dat God onze Rechter is en dat we met Hem als Rechter verzoend moeten worden. Dat besef zou tot een bijzonder ervaring kunnen leiden, die wel de vierschaar der conciëntie wordt genoemd.
En waar staat dat? Ik ben benieuwd naar Bijbelteksten die aangeven dat wij geschapen zijn met dat enige doel.Luther schreef:Niet mee eens.
Ik lees dat Hij Adam en Eva schept met als doel: Koning van de schepping te zijn. De aarde te onderhouden, er over te heersen. Dat geeft God als doel op en niet: Je moet mij eren en dienen, want dat is je doel. En wat gebeurt er? De mens heerst over de schepping, als beeld van God, zoals hij is gemaakt. En het is tot Gods eer. Zonder dat Hij hen dat als doel opgaf.
Dat wilde ik eerder ook aangeven. God is de gevende God.... die niet alles doet om zelf maar aan zijn eer te komen... maar uit liefde, omdat Hij van ons houdt.... en daarom redt Hij mensen die dankbaar zijn en voor Hem gaan leven. Zo komt Hij tot zijn eer. Maar is dat het doel? Of is het de uitwerking van zijn liefde.
Het maakt nogal uit volgens mij. In het ene geval krijg je een beeld van Hem als God die ver weg staat en roept: Ik moet en zal aan mijn eer komen. En de mensen gaan voor hem door het stof. In het andere geval krijg je een beeld van een Vader, die zijn kinderen in zijn armen sluit... en niet schreeuwt om eer... maar het toch krijgt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."