Waarom viert de Kerk 'Maria Tenhemelopneming'?
Al eeuwen lang vierde de Kerk van Oost en West op 15 augustus het 'inslapen' van Maria, waarbij expliciet of impliciet erbij geloofd werd dat het lichaam van de Moeder Gods 'het bederf niet heeft gezien'. Op 1 november 1950 kondigde paus Pius XII het dogma af dat leert dat Maria met ziel en lichaam ten hemel is opgenomen. Wie dat niet geloofd, schreef de paus erbij, "moet weten dat hij geheel en al van het katholieke geloof is afgeweken".
De Tenhemelopneming van Maria is dus geen bijkomstigheid die je al dan niet in je "geloofspakket" kunt opnemen. Wie het niet aanvaardt, staat buiten de Kerk. Er is geen plechtiger manier om een geloofspunt te belijden dan door middel van een dogma, een onfeilbare uitspraak van het hoogste kerkelijke leergezag.
Waarom is Tenhemelopneming van de Moeder Gods zo belangrijk? Omdat Maria ons in alles is voorgegaan. Zij is de nieuwe Eva, het beginpunt en het sluitstuk van het grote geheim van Gods menswording. En daar draait het om in ons katholieke geloof: "Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond" (Johannesevangelie, hoofdstuk 1, vers 14).
Maria moest er zijn om de menswording van God mogelijk te maken. Door haar jawoord werd zij de nieuwe Eva, de maagdelijke aarde waaruit de nieuwe Adam werd gevormd. In Maria zien wij het werk van Gods genade volmaakt gerealiseerd. Het was dan ook passend dat zij de eer zou ontvangen die haar als Moeder van de Heer toekomt. "Eert uw vader en uw moeder", heeft God immers zelf als een van de Tien Geboden gegeven. Welke grotere eer kon Jezus zijn moeder geven dan haar deelachtig te maken aan zijn eigen mysterie van verrijzenis en hemelvaart? Zo is Maria ten deel gevallen wat Jezus heeft beloofd: "Wie overwint, hem zal Ik naast Mij plaatsen op mijn troon" (Apokalyps of Openbaring van Johannes, hoofdstuk 3, vers 21).
"Maria had op voorhand dit unieke privilege, het doel dat voor alle rechtvaardigen is bestemd bij de verrijzenis der doden", schrijft de huidige paus in zijn Rozenkransbrief (nr. 23). Omdat Maria de "Moeder is van de Kerk", dat wil zeggen: van alle verlosten. Van op het kruis gaf Jezus haar ons, toen hij tot Johannes zei: "Ziedaar uw moeder" (Joh 19, 27). Zij is ons model in de orde van de genade. Wat Jezus in haar heeft bewerkt, wil Hij in ons allemaal bewerken: zijn eigen verheerlijking, tot glorie van God de Vader.
Al eeuwen lang vierde de Kerk van Oost en West op 15 augustus het 'inslapen' van Maria, waarbij expliciet of impliciet erbij geloofd werd dat het lichaam van de Moeder Gods 'het bederf niet heeft gezien'. Op 1 november 1950 kondigde paus Pius XII het dogma af dat leert dat Maria met ziel en lichaam ten hemel is opgenomen. Wie dat niet geloofd, schreef de paus erbij, "moet weten dat hij geheel en al van het katholieke geloof is afgeweken".
De Tenhemelopneming van Maria is dus geen bijkomstigheid die je al dan niet in je "geloofspakket" kunt opnemen. Wie het niet aanvaardt, staat buiten de Kerk. Er is geen plechtiger manier om een geloofspunt te belijden dan door middel van een dogma, een onfeilbare uitspraak van het hoogste kerkelijke leergezag.
Waarom is Tenhemelopneming van de Moeder Gods zo belangrijk? Omdat Maria ons in alles is voorgegaan. Zij is de nieuwe Eva, het beginpunt en het sluitstuk van het grote geheim van Gods menswording. En daar draait het om in ons katholieke geloof: "Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond" (Johannesevangelie, hoofdstuk 1, vers 14).
Maria moest er zijn om de menswording van God mogelijk te maken. Door haar jawoord werd zij de nieuwe Eva, de maagdelijke aarde waaruit de nieuwe Adam werd gevormd. In Maria zien wij het werk van Gods genade volmaakt gerealiseerd. Het was dan ook passend dat zij de eer zou ontvangen die haar als Moeder van de Heer toekomt. "Eert uw vader en uw moeder", heeft God immers zelf als een van de Tien Geboden gegeven. Welke grotere eer kon Jezus zijn moeder geven dan haar deelachtig te maken aan zijn eigen mysterie van verrijzenis en hemelvaart? Zo is Maria ten deel gevallen wat Jezus heeft beloofd: "Wie overwint, hem zal Ik naast Mij plaatsen op mijn troon" (Apokalyps of Openbaring van Johannes, hoofdstuk 3, vers 21).
"Maria had op voorhand dit unieke privilege, het doel dat voor alle rechtvaardigen is bestemd bij de verrijzenis der doden", schrijft de huidige paus in zijn Rozenkransbrief (nr. 23). Omdat Maria de "Moeder is van de Kerk", dat wil zeggen: van alle verlosten. Van op het kruis gaf Jezus haar ons, toen hij tot Johannes zei: "Ziedaar uw moeder" (Joh 19, 27). Zij is ons model in de orde van de genade. Wat Jezus in haar heeft bewerkt, wil Hij in ons allemaal bewerken: zijn eigen verheerlijking, tot glorie van God de Vader.
Sorry, Bart, maar van zulk soort uitspraken kots ik het hele toilet onder. Dit gaat niet om jou, maar de walchelijke opstelling van die personen die dit beweren. Ten tijde van de Heere Jezus zeiden de farizeeen dit ook.Oorspronkelijk gepost door Bart-rk
...Er is geen plechtiger manier om een geloofspunt te belijden dan door middel van een dogma, een onfeilbare uitspraak van het hoogste kerkelijke leergezag. ...
Laten we het gewoon bij de eenvoudige leer van de bijbel houden. En geen aardse door mensen verzonnen toestanden erbij halen.
Blweekk, dit doet me ook nog eens aan de Jehovahs getuigen denken.
Iemand die zo misselijk wordt van woorden, is psychosomatisch aangetast.
Integendeel, ik vind het fantastisch dat de moderatoren een aantal rk'ers toelaten het forum te verrijken met hun onderwerpen - het maakt het forum zelfs aantrekkelijker, en indien nu iedereen hetzelfde respect vertoont dat hier blijkbaar toch bon ton is, dan is dit forum voor jullie dé plaats to be, dé gelegenheid om te getuigen en te bekeren.
BartRK gebruikt argumenten die zelfs kunnen leiden tot de term "Maria Medeverlosseres", een very hot item voor sommigen - niet braken nu, inslikken en verteren -, een splijtzwam binnen de rk die de komende jaren niet zomaar zal verdwijnen, integendeel, zal geponeerd worden als nieuw dogma, een voorzet die de eenheid van kerken weer verschikkelijk zal tegengaan. Des hemels of des duivels ? That's the question. Voor een gezond forum een uitdaging.
Integendeel, ik vind het fantastisch dat de moderatoren een aantal rk'ers toelaten het forum te verrijken met hun onderwerpen - het maakt het forum zelfs aantrekkelijker, en indien nu iedereen hetzelfde respect vertoont dat hier blijkbaar toch bon ton is, dan is dit forum voor jullie dé plaats to be, dé gelegenheid om te getuigen en te bekeren.
BartRK gebruikt argumenten die zelfs kunnen leiden tot de term "Maria Medeverlosseres", een very hot item voor sommigen - niet braken nu, inslikken en verteren -, een splijtzwam binnen de rk die de komende jaren niet zomaar zal verdwijnen, integendeel, zal geponeerd worden als nieuw dogma, een voorzet die de eenheid van kerken weer verschikkelijk zal tegengaan. Des hemels of des duivels ? That's the question. Voor een gezond forum een uitdaging.
Bart je weet van tevoren al dat je een voor dit forum onverteerbaar onderwerp post.
Vind de reacties van BJdenDekker en LeCram misplaatst, doch zij schetsen wel een beeld hoe een "bevindelijk gereformeerde" hier tegenover staat.
Maar Bart ook ik zie het verband niet met de tekst: "Zie daar uw moeder" tegen Johannes (van wie ook wordt gezegd dat hij een kind van Maria was, dus broer van Jezus...) Zou dit dan moeten impliceren dat zij een soort "tussenverlosser" is die
aanbeden kan worden i.p.v. of naast God.
Licht dat maar eens nader toe ook hoe je hier zelf tegenover staat!
Vind de reacties van BJdenDekker en LeCram misplaatst, doch zij schetsen wel een beeld hoe een "bevindelijk gereformeerde" hier tegenover staat.
Maar Bart ook ik zie het verband niet met de tekst: "Zie daar uw moeder" tegen Johannes (van wie ook wordt gezegd dat hij een kind van Maria was, dus broer van Jezus...) Zou dit dan moeten impliceren dat zij een soort "tussenverlosser" is die
Waar kan ik de regels vinden, dat dit niet past in dit forum?Oorspronkelijk gepost door bjdendekker
Oh, ik dacht dat je het over de Kerk had, de gemeente van Christus, maar je blijkt het over de kerk van Rome te hebben. Dat past volgens mij niet helemaal in dit forum, daar zijn namelijk wat regels voor.
Dat voor sommige onder julie bepaalde dingen niet te verteren zijn is prima Maar vertel mij eens waarom een kerkelijk onderwerp niet zou passen op deze site ?
Waarom zou Maria niet in de hemel zijn en waarom mogen of kunnen wij dit niet vieren (okay staat niet in de bijbel maar de datum 25 december ook niet en die vieren we ook )
Een vergelijk van RK en jehova vind ik als een tang op varken slaan
En dat mensen over hun nek gaan....nou nou ! Doe ik over de niet RKK toch ook niet nee ik probeer er wat van te begrijpen.
groetjes
Bart
Waarom zou Maria niet in de hemel zijn en waarom mogen of kunnen wij dit niet vieren (okay staat niet in de bijbel maar de datum 25 december ook niet en die vieren we ook )
Een vergelijk van RK en jehova vind ik als een tang op varken slaan
En dat mensen over hun nek gaan....nou nou ! Doe ik over de niet RKK toch ook niet nee ik probeer er wat van te begrijpen.
groetjes
Bart
Als je de rubriek Kerk en Cultuur opent, staat ergens bovenaan het onderwerp "Regels voor deze rubriek"Daar is het volgende te lezen:Oorspronkelijk gepost door Rachmaninov
Waar kan ik de regels vinden, dat dit niet past in dit forum?
OSW is een forum van en voor de Reformatorische achterban. Discussie die in deze rubrieken gevoerd kunnen worden heb dan ook alleen betrekking op de Gereformeerde leer zoals deze beschreven staat in de Bijbel en samengevat in de 3 forumlieren.
Door een hele reeks onderwerpen te starten over onderwerpen die haaks staan op bovengenoemde leer, en dan ook nog met een woordkeus alsof de kerk van Rome de Kerk met een hoofdletter is, dat wil zeggen dé Kerk van Jezus Christus overschrijdt Bart-rk niet alleen de regels van dit forum, maar provoceert bewust. Dan moet hij niet zeuren als hij een felle reactie daar tegenin krijgt.
Bovendien is hij zelf ook niet helemaal zuiver. Een paar maanden geleden opende hij een topic over "Is de paus de antichrist?" Toen ik daarop reageerde door een hem niet welgevallig persoon te citeren, kreeg ik als enige reactie van hem: "Dit is belachelijk".
bjdendekker
2 Ik zeur niet en felle reacties ben ik gewend maar het licht er maar aan hoe je het brengt
3 verder zou ik commentaar als "belachelijk" hebben gegeven nou dat zal best maar is dit pijnlijk dan ? Ik geloof dat ik juist heel erg me best doe om de niet RKK te begrijpen.
Ennuh moet je eens op belachelijk zoeken op dit forum en overtuig je ervan dat dit wel meer gebruikt wordt
Maar ik krijg de indruk dat je ietwat lange tenen hebt
groetjes
1 ik overschrijdt mijn inziens de regels van OSW niet mocht ik dat wel doen dan neem ik aan dat ik dan wel een berichtje van een moderator krijgoverschrijdt Bart-rk niet alleen de regels van dit forum, maar provoceert bewust. Dan moet hij niet zeuren als hij een felle reactie daar tegenin krijgt.
2 Ik zeur niet en felle reacties ben ik gewend maar het licht er maar aan hoe je het brengt
3 verder zou ik commentaar als "belachelijk" hebben gegeven nou dat zal best maar is dit pijnlijk dan ? Ik geloof dat ik juist heel erg me best doe om de niet RKK te begrijpen.
Ennuh moet je eens op belachelijk zoeken op dit forum en overtuig je ervan dat dit wel meer gebruikt wordt
Maar ik krijg de indruk dat je ietwat lange tenen hebt
groetjes
Sorry Bart, dat ik me hierin liet gaan. Maar het komt over als het verheerlijken van mensen, die net zo goed mens zijn als wij. Juist door zulke stellingen alsdat het 'plechtig' is de dogma's van het gezag te geloven worden mensen 'dom' gehouden. En van alles waar men in de godsdienst de mens verheerlijkt ga ik een beetje over mijn nek. Maar dat is net zo goed in de refokerken als dat daat gebeurt!Oorspronkelijk gepost door Bart-rk
ff on-topic weer . . .
Wie het niet aanvaardt, staat buiten de Kerk. Er is geen plechtiger manier om een geloofspunt te belijden dan door middel van een dogma, een onfeilbare uitspraak van het hoogste kerkelijke leergezag.
Bart, dit getuigd van een arrogantie die z'n weerga niet kent.
Wie dat niet geloofd, schreef de paus erbij, "moet weten dat hij geheel en al van het katholieke geloof is afgeweken".
Dat lijkt me verreweg het beste . . .
Onderbouw je verhaal nu eens vanuit de Bijbel. Ik hoef in eerste instantie niet te weten wat de een of andere paus er van gezegd heeft maar laat ons gewoon wat Bijbelteksten zien die je verhaal onderbouwen. Het lijkt me een belangrijk onderwerp dus het kan niet anders of het is uitgebreid beschreven in de Bijbel . . . (als het waar is, maar goed dat is jouw stelling)
Wie het niet aanvaardt, staat buiten de Kerk. Er is geen plechtiger manier om een geloofspunt te belijden dan door middel van een dogma, een onfeilbare uitspraak van het hoogste kerkelijke leergezag.
Bart, dit getuigd van een arrogantie die z'n weerga niet kent.
Wie dat niet geloofd, schreef de paus erbij, "moet weten dat hij geheel en al van het katholieke geloof is afgeweken".
Dat lijkt me verreweg het beste . . .
Onderbouw je verhaal nu eens vanuit de Bijbel. Ik hoef in eerste instantie niet te weten wat de een of andere paus er van gezegd heeft maar laat ons gewoon wat Bijbelteksten zien die je verhaal onderbouwen. Het lijkt me een belangrijk onderwerp dus het kan niet anders of het is uitgebreid beschreven in de Bijbel . . . (als het waar is, maar goed dat is jouw stelling)
Precies!! Ik steun deze reaktie van harte!Oorspronkelijk gepost door Harry
Ik kan uit de regels niet opmaken dat deze discussie niet zou horen op dit forum. Ik vind deze discussies bijzonder zinvol omdat ze me erg veel leren over de RK-kerk waar we als protestanten door het geloof in Christus mee zijn verwand. We moeten niet zo bang zijn voor elkaar.
Ik vind de reaktie van bjdendekker dan ook buitengewoon overdreven, waar hij stelt dat Bart-rk zou provoceren. M.i. is dat beslist niet het geval.
Het feit dat Bart-rk hier leest en schrijft, is alleen maar een compliment voor het forum. Voor alle lezers en schrijvers hier een prima uitdaging, om te laten zien hoe wij om dienen te gaan met onze Rooms-Katholieke mede-christenen.
Hopend dat de discussie of je dit nu wel of niet mag plaatsen inmiddels is uitgewoed Bart dusgraag back-to-topic.Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
Hoe zie jij zelf Maria? Neem aan dat mijn standpunt hierover duidelijk is...
Enne ik draag de RKK een warm hart toe, al betekent dat ook weer niet dat ik ALLES onderschrijf natuurlijk!