Jongere schreef:Even naar aanleiding van een ander topic. (Ik ben benieuwd hoe snel het hier over dvd's gaat

)
Er wordt een ds. aangehaald die een hele uitleg geeft aan het feit dat de wapenrusting (uit Efeze 6) van achteren open zou zijn.
Eerlijk gezegd vind ik dat nogal dubieuze tekstuitleg. Waar lees je dat in Efeze 6!? Is niet juist de boodschap van dat tekstgedeelte dat wie de volledige wapenrusting draagt en gebruikt,
veilig is? Ik vind het wel creatief, maar geloof dat je zo niet met de tekst mag omgaan. Hoe waar het punt ook is dat men ermee wil maken. Maar als er dwalingen of misstanden komen komt dat niet door de zwakte in de rug, maar door het feit dat de wapenrusting niet gedragen wordt.
Edit: Ik heb het dus
niet over de betekenis die de ds. eraan gaf. Dat kunnen we ergens anders bespreken. Maar puur over deze uitleg, die ik wel eens vaker heb horen langskomen. Misschien kunnen we in dit topic ook eens nadenken over wat die wapenrusting wèl betekent, of het dragen daarvan?
Waarschijnlijk heeft ds. het gelezen bij Matthew Henry (Schriftverklaringen blz. 378), daar staat het volgende: "De apostel noemt de onderdeelen van deze wapenrusting op; zoowel voor verweer als voor aanval. De krijgsmansgordel, het borstharnas, de scheenplaten (of soldatenschoenen), het schild, de helm en het zwaard. Opmerkelijk is het, dat er geen wapen voor den rug wordt genoemd; zoo wij den vijand den rug toekeeren zijn wij ongedekt."
Efeze 6:14; Staat dan,
uw lenden omgord hebbende 29)
Kantt. 29)
omgord hebbende
De krijgsgordels waren eertijds breed en sterk, van sterke stof gemaakt, en met ijzeren of koperen plaatjes beslagen, waardoor de zwakste partijen des lichaams, dat is, de lenden en opperbuik werden gegord, gestijfd, en beschermd.
Calvijn schrijft:
Maar Paulus heeft op zulk scherpzinnig onderscheid niet geacht, maar zich veroorloofd vrij van de geestelijke wapenen te spreken.
Want 1 Thess. 5 : 8, heeft hij het borstwapen aan het geloof en aan de liefde in ’t gemeen toegeschreven.
Waaruit blijkt, dat hij niet anders heeft willen zeggen, dan dat die op alle zijden welgewapend is, die deze deugden heeft, die hij noemt.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...