opvoedvraag
opvoedvraag
Hallo,
hoe ga je om met een stelende puberzoon?
(regelmatig neemt hij bedragen weg om snoep (sigaretten?) te kopen)
Ben benieuwd hoe andere ouders dit aan zouden pakken
groetjes duplo
groetjes duplo
Re: opvoedvraag
Kan je in gesprek met hem er niet achterkomen waaróm hij het nodig vindt om bedragen te stelen?duplo schreef:Hallo,
groetjes duplo
wat is de reden dát hij het doet? Krijgt hij geen zakgeld? Wordt hij strak gehouden? Mag hij niet roken? Is het om stoer te doen? Heeft hij verkeerde vrienden?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Het is lastig als je ziet dat je eigen zoont steelt. Het maakt je verdrietig, en je ziet dan ook zo openbaar komen dat uit ons niets goeds komen kan.duplo schreef:Hallo,
groetjes duplo
Het lijkt me verstandig als je met je zoon praat en er probeert achter te komen waarom hij geld steelt.. ja, om eea te kopen, maar dan zou je er dieper op in kunnen gaan en vragen, waarom hij dat nodig vindt. Krijgt hij niet voldoende thuis(volgens hem dan) Staat hij onder druk bij zijn vrienden?
En dan eerst eens kijken wat hij voor antwoord hij geeft.
Vervolgens al naar gelang het antwoord kun je daar je gesprek op aanpassen.
Als hij vindt dat hij thuis niet 'genoeg'krijgt, (zakgeld of wat lekkers) dan zou je daar iets met hem over af kunnen spreken. Is het echter vanwege groepsgedrag dan zul je verder moeten 'spitten'.
Het lijkt me ook goed om hem te wijzen op het feit dat stelen zonde is. Zonde is de Heere verdriet doen, en wil hij dat? (lijkt me niet) Soms komen kinderen/pubers dan ineens op het idee, ik bedrieg niet alleen mijn ouders, maar ook de Heere.
Nu ja, ik weet niet of je hier iets mee kunt, iig sterkte ermee, en ga het gesprek aan!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hallo,
hij kan werken voor geld
dat doet hij niet meer
ál het geld wat hij in handen krijgt versnoept hij.
ook steelt hij snoep. Alles wat er te pakken/eten valt.
hij mag niet roken.
hij bekent wel. Als ik vraag: heb jij geld gepakt dan zegt hij het. maar dan is het al op. Tientallen euro's inmiddels.
Praten/bidden hebben we al gedaan.
Hij vindt ook dat het zonde is.
groetjes duplo
hij kan werken voor geld
dat doet hij niet meer
ál het geld wat hij in handen krijgt versnoept hij.
ook steelt hij snoep. Alles wat er te pakken/eten valt.
hij mag niet roken.
hij bekent wel. Als ik vraag: heb jij geld gepakt dan zegt hij het. maar dan is het al op. Tientallen euro's inmiddels.
Praten/bidden hebben we al gedaan.
Hij vindt ook dat het zonde is.
groetjes duplo
De belangrijkste vragen van albion blijven open staan...
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
hallo,albion schreef:Kan je in gesprek met hem er niet achterkomen waaróm hij het nodig vindt om bedragen te stelen?duplo schreef:Hallo,
groetjes duplo
wat is de reden dát hij het doet? Krijgt hij geen zakgeld? Wordt hij strak gehouden? Mag hij niet roken? Is het om stoer te doen? Heeft hij verkeerde vrienden?
1. om snoep te kopen
2. nee, iedereen werkt hier voor geld
3. inmiddels wel
4. nee. weet ook niet of hij rookt
5. nee. is soloactie
6. nee
Tja, een aantal praktische dingen:
- zorgen dat hij niet makkelijk bij geld kan komen (de gelegenheid maakt de dief, dus zorg dat de gelegenheid er niet is);
- krijgt hij nooit snoep? geef hem eens wat snoep;
- laat hem weer werken voor geld en zorg dat jij zijn geld beheert;
- geef hem wel af en toe geld dat hij uit mag geven aan snoep (zo leert hij misschien doseren);
- zeg hem dat als het nog langer zo doorgaat je overweegt aangifte te doen (maar dat zou ik als allerlaatste gebruiken, als je het echt niet meer weet);
- weet je zeker dat hij het aan snoep opmaakt (is er geen drugs in het spel)?
- zorgen dat hij niet makkelijk bij geld kan komen (de gelegenheid maakt de dief, dus zorg dat de gelegenheid er niet is);
- krijgt hij nooit snoep? geef hem eens wat snoep;
- laat hem weer werken voor geld en zorg dat jij zijn geld beheert;
- geef hem wel af en toe geld dat hij uit mag geven aan snoep (zo leert hij misschien doseren);
- zeg hem dat als het nog langer zo doorgaat je overweegt aangifte te doen (maar dat zou ik als allerlaatste gebruiken, als je het echt niet meer weet);
- weet je zeker dat hij het aan snoep opmaakt (is er geen drugs in het spel)?
Puberteit of puber-tijd loopt van 10-18 jarige leeftijd. Hoe oud is hij?
Kreeg hij altijd wel snoep?
Kreeg hij altijd wel snoep?
--------------
Neem eens contact op met de SGJ.
hallo,Afgewezen schreef:Neem eens contact op met de SGJ.
is SGJ hetzelfde als Eleos?
ik denk dat dat wel de volgende stap is
heb ook wel aan de Hoop gedacht (eetverslaving)
en erasmiaan, bedankt voor je tips.
1. ja, moet ik ook op letten.
hij krijgt snoep of koek mee naar school. dat is het niet
2 & 3 zijn we over aan t denken/plan aan t maken
4. tja...
5. voor zover ik weet gaat het alleen om snoep
groetjes duplo
Waaróm steelt je kind eigenlijk? Stelen komt nooit uit de lucht vallen, dus er moet een reden voor zijn.
Als kinderen ( uitgezonderd lage inteligentie, niet ontwikkeld geweten, armoede) gaan stelen is vaak iets mis met hun emotionele welbevinden.
Hoe sociaal is je kind? (of mist jouw kind juist de antenne om aan te voelen wat er in het sociale contact gebeurt en wat er van hem/haar verwacht wordt) Heel belangrijk om dit goed te weten omdat er kinderen met aan autisme verwante stoornissen zijn, die moeite hebben met het 'mijn en dijn'. ( niet alle)
Vaak kopen kinderen niet alleen snoep om het zelf op te eten. Ze delen het uit omdat ze denken dat vriendschap te koop is door snoep/ed te kopen voor/ in opdracht van anderen.
Gaat het wel goed met je puber: thuis, op school, met vrienden? Wordt hij gepest via Internet, of ergens anders? Pest hij zelf misschien?
Probeer te weten te komen of er misschien emotionele problemen zijn waardoor je puber onder druk komt te staan. Zelfs als je niets vind, mag dat geen belemmering geven om een passende straf te geven.
Je puber moet leren dat snoepen, stelen ed niet de manier is om uit problemen te komen.
Ik weet van ouders, die in opdracht van therapeut, iets wegnamen van hun puber. Iets waar hun kind ontzettend aan gehecht was. Hij kon het terugkrijgen na twee maanden goed gedrag
Nog één ding zou ik willen zeggen: Geef je kind in dit geval niet aan bij de politie. Wat denk je dat dit voor gevolg zal hebben voor je relatie met hem/haar?
Als kinderen ( uitgezonderd lage inteligentie, niet ontwikkeld geweten, armoede) gaan stelen is vaak iets mis met hun emotionele welbevinden.
Hoe sociaal is je kind? (of mist jouw kind juist de antenne om aan te voelen wat er in het sociale contact gebeurt en wat er van hem/haar verwacht wordt) Heel belangrijk om dit goed te weten omdat er kinderen met aan autisme verwante stoornissen zijn, die moeite hebben met het 'mijn en dijn'. ( niet alle)
Vaak kopen kinderen niet alleen snoep om het zelf op te eten. Ze delen het uit omdat ze denken dat vriendschap te koop is door snoep/ed te kopen voor/ in opdracht van anderen.
Gaat het wel goed met je puber: thuis, op school, met vrienden? Wordt hij gepest via Internet, of ergens anders? Pest hij zelf misschien?
Probeer te weten te komen of er misschien emotionele problemen zijn waardoor je puber onder druk komt te staan. Zelfs als je niets vind, mag dat geen belemmering geven om een passende straf te geven.
Je puber moet leren dat snoepen, stelen ed niet de manier is om uit problemen te komen.
Ik weet van ouders, die in opdracht van therapeut, iets wegnamen van hun puber. Iets waar hun kind ontzettend aan gehecht was. Hij kon het terugkrijgen na twee maanden goed gedrag
Nog één ding zou ik willen zeggen: Geef je kind in dit geval niet aan bij de politie. Wat denk je dat dit voor gevolg zal hebben voor je relatie met hem/haar?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
-
Wat is de reden dat hij niet meer werkt?
Is hij ontslagen, heeft hij ontslag genomen of had hij geen zin meer. En wat is daar dan de rede van?
Hoe komt het dat hij zoveel behoefte aan zoetigheid/ snoep heeft? Is er een lichamelijke oorzaak?
En, zoals Vogeltje al schrijft: Wat is de achterliggende oorzaak van dit gedrag? Heeft hij behoefte aan aandacht? Wordt hij gepest? Zijn er in de achterliggende tijd/ jaren moeilijkheden geweest?
Misschien idd goed om contact op te nemen met een hulpverlener.
Eleos en SGJ zijn niet hetzelfde. SGJ is echt gericht op de jeugdhulpverlening., terwijl Eleos hulp bied aan iedereen. Voor verdere verschillen is het misschien handig om op de websites te kijken van beide organistaties. Kun je ook een keus maken die het best bij jullie past!
En, voor je over een eetverslaving gaat denken is het misschien goed om na te denken voor wie het vele snoepen een probleem is en wát het probleem dan is. Is/ wordt hij te zwaar? Of vindt je als ouder dat hij te veel snoept, vind hij dat zelf ook? En kun je samen met hem een oplossing bedenken hoe dit vele snoepen op te lossen?
Sterkte ermee!
Is hij ontslagen, heeft hij ontslag genomen of had hij geen zin meer. En wat is daar dan de rede van?
Hoe komt het dat hij zoveel behoefte aan zoetigheid/ snoep heeft? Is er een lichamelijke oorzaak?
En, zoals Vogeltje al schrijft: Wat is de achterliggende oorzaak van dit gedrag? Heeft hij behoefte aan aandacht? Wordt hij gepest? Zijn er in de achterliggende tijd/ jaren moeilijkheden geweest?
Misschien idd goed om contact op te nemen met een hulpverlener.
Eleos en SGJ zijn niet hetzelfde. SGJ is echt gericht op de jeugdhulpverlening., terwijl Eleos hulp bied aan iedereen. Voor verdere verschillen is het misschien handig om op de websites te kijken van beide organistaties. Kun je ook een keus maken die het best bij jullie past!
En, voor je over een eetverslaving gaat denken is het misschien goed om na te denken voor wie het vele snoepen een probleem is en wát het probleem dan is. Is/ wordt hij te zwaar? Of vindt je als ouder dat hij te veel snoept, vind hij dat zelf ook? En kun je samen met hem een oplossing bedenken hoe dit vele snoepen op te lossen?
Sterkte ermee!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Ooit gehoord van een 'suikerjunk'?
--------------
Nee, SGJ is christelijke jeugdzorg. Je verhaal klinkt behoorlijk ernstig, dus professionele hulp lijkt me hier wel op zijn plaats.duplo schreef:hallo,Afgewezen schreef:Neem eens contact op met de SGJ.
is SGJ hetzelfde als Eleos?
Site SGJ: http://www.sgj.nl/