Dieren in de hemel?

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Dieren in de hemel?

Bericht door jakobmarin »

Bij het voorbereiden van Lutherdag voor de JV stuitte ik op de gedacht van Luther dat er dieren in de hemel zijn. Ook Calvijn, zegt Trouw, leerde iets soortgelijks.
Eerlijkgezegd heb ik daar zelf nooit zo over nagedacht en weet alleen dat er in het Vrederijk wel dieren zullen zijn (een wolf en lam samen zullen weiden).

Maar dat er (nu of straks) in de hemel dieren zullen zijn, is een nieuwe gedachte voor me.
Binnen de christelijke context -in het new-agecircuit komen dieren na hun dood in 'de eeuwige velden achter de regenboog' terecht -weten gelovigen en ongelovigen zich gesteund door niet de geringsten. Luther en Calvijn waren er beiden van overtuigd dat ook dieren de eeuwige zaligheid zullen verwerven, getuige de uitspraak van eerstgenoemde: ,,Wees gerust, kleine hond, ook jij zult bij de Verrijzenis een gouden staart hebben''. En Calvijn schrijft in zijn Commentaar op Paulus' brief aan de Romeinen: ,,...en alle schepselen -de reformator sluit dieren nadrukkelijk in, cr. - zullen (door God) worden vernieuwd om (zijn glorie) te verheerlijken''. http://www.trouw.nl
"Ik geloof, dat ook de honden en katten in de hemel komen, en dat elk schepsel een onsterfelijke ziel heeft."
Duits: "Ich glaube, dass auch die Kätzelein und Händelein in den Himmel kommen, und dass jede Creatur eine unsterbliche Seele hat." Luther, geciteerd op http://www.citaten.net
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door vogeltje »

Ik heb er nooit zo diep over nagedacht.
Als dat ik dat wel doe kom ik er niet uit?

Wespen zie ik daar liever niet bijvoorbeeld.
Maar misschien zullen ze dan niet meer steken?
:?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4811
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Er schijnt een bijbeltekst te zijn waaruit je dat zou kunnen afleiden, de Jehova's getuigen halen die wel eens aan.
Weet alleen niet welke tekst dat was ook weer.

Zelf denk ik dat dieren niet in de hemel komen, ze zijn niet voor een eeuwigheid geschapen, op de nieuwe aarde zullen er denk ik wel nieuwe dieren zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door Kislev »

Edit: -laat maar -
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef:Er schijnt een bijbeltekst te zijn waaruit je dat zou kunnen afleiden, de Jehova's getuigen halen die wel eens aan.
Weet alleen niet welke tekst dat was ook weer.

Zelf denk ik dat dieren niet in de hemel komen, ze zijn niet voor een eeuwigheid geschapen, op de nieuwe aarde zullen er denk ik wel nieuwe dieren zijn.
Jesaja 11,7 of Hosea 2,17, bedoel je misschien?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door Marnix »

Huh? Volgens mij is er toch geen onderscheid meer tussen Hemel en nieuwe aarde? Volgens mij wordt daar doorgaans hetzelfde mee bedoeld?

De tekst van Jehova's is denk ik degene die al genoemd is, dan zal een zuigeling spelen bij het hol van een adder en de koe en berin zullen samen weiden. Daar zie je dan ook vaak plaatjes van in de bekende boekjes in Amerikaanse stijl :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marco
Berichten: 3621
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door Marco »

Kun je een hele discussie over opzetten. Maar of dat ergens toe leidt?

En áls het al voor alle dieren geldt, bedenk dan eens dit: er zouden dan wel heel veel insecten zijn: die hebben op deze aarde een wat hogere 'doorlooptijd' dan bijvoorbeeld mensen. Of muizen, of...
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4811
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Tiberius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Er schijnt een bijbeltekst te zijn waaruit je dat zou kunnen afleiden, de Jehova's getuigen halen die wel eens aan.
Weet alleen niet welke tekst dat was ook weer.

Zelf denk ik dat dieren niet in de hemel komen, ze zijn niet voor een eeuwigheid geschapen, op de nieuwe aarde zullen er denk ik wel nieuwe dieren zijn.
Jesaja 11,7 of Hosea 2,17, bedoel je misschien?
Nee die waren het denk ik niet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door jakobmarin »

Het is natuurlijk de vraag ook of het ook de dieren zullen zijn die op aarde geleefd hebben, want dan heb je het over een behoorlijk aantal.
Of zouden het gewoon 'nieuwe' dieren zijn?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door jakobmarin »

Marnix schreef:Huh? Volgens mij is er toch geen onderscheid meer tussen Hemel en nieuwe aarde? Volgens mij wordt daar doorgaans hetzelfde mee bedoeld?
De Nieuwe Aarde moet toch nog komen? De huidige zal toch brandende vergaan (2petr3)?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door Marnix »

Zeker. Daar doelde ik niet op.

Zelf denk ik dat dieren niet in de hemel komen, ze zijn niet voor een eeuwigheid geschapen, op de nieuwe aarde zullen er denk ik wel nieuwe dieren zijn.

Maar ik denk dat ik het al beter begrijp. Ik vond alleen het: "Niet in de hemel, wel op de nieuwe aarde" vreemd overkomen, aangezien er volgens mij daar geen onderscheid is tussen hemel en niuewe aarde. Maar hij bedoelt dat er op de nieuwe hemel/aarde wel nieuwe dieren zijn, maar geen dieren die hier nu leven.

Wel grappig dat Calvijn en Luther hier een andere visie op lijken te hebben. Ik ben heel benieuwd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door memento »

jakobmarin schreef:
Marnix schreef:Huh? Volgens mij is er toch geen onderscheid meer tussen Hemel en nieuwe aarde? Volgens mij wordt daar doorgaans hetzelfde mee bedoeld?
De Nieuwe Aarde moet toch nog komen? De huidige zal toch brandende vergaan (2petr3)?
Er komt zowel een nieuwe hemel als een nieuwe aarde. Die moeten beiden nog komen.

Zelf acht ik het spreken in beeldtaal aangaande deze zaken maar het beste. Dat doet de Schrift ook. Dus spreek maar over straten van goud, leeuw en lam die te zamen weiden, God die als een zon het nieuwe Jeruzalem verlicht, etc. Wat van deze beeldtaal ook letterlijk in vervulling zal geen, weet ik niet. Wel weet ik, dat het wel écht zo zal zijn. En als het niet letterlijk vervult wordt, dan wil dat alleen maar zeggen dat de vervulling nog mooier, nog echter, nog dieper is dan met de letterlijke zaken aangeduid wordt.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door Eppo Gremdaat »

Wijlen Dr F. de Graaff, de bekende predikant en cultuurfilosoof, beweerde - volgens wijlen Ds J.T. Doornenbal - dat katten niet in de hemel zouden voorkomen, want die aten vogels. We moeten deze uitspraak maar laten voor wat het is.
Toch geloof ik zelf wel dat er dieren in het Hemelse Vrederijk (wat dat dan ook moge zijn, het gaat onze fantasie te boven!) zullen zijn.
Als ik alleen maar kijk naar mijn lieve en trouwe viervoeters die blij zijn als ze hun baasje en bazinnetje weer zien. Dieren kunnen ook niet zondigen zoals wij, mensen.
En hoe gaat een christen met zijn dieren om?!
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door -DIA- »

Wat nuttigheid vergrijgt gij door de wetenschap of er dieren in de hemel zouden zijn?
Wat troost schept gij uit de aanwezigheid van dieren?

Ik denk dat we deze dingen niet curieuselijk moeten onderzoeken.
Dit kan alleen maar tot onnodige en niet stichtende discussies leiden, als ik het zo mag noemen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door memento »

Het is in zodanig nuttig, dat de aanwezigheid van dieren op de nieuwe aarde een nodige correctie is ten opzichte van hen die al te geestelijke voorstellingen hebben van het hiernamaals. Helaas leeft er onder velen van ons de rare gedachte, dat Gods kinderen straks als een soort engelen de hele dag rondom de troon staan te zingen. Alsof de mens (Adam) daartoe geschapen is.

Neen! God schiep de mens om in zijn dagelijkse bezigheden (de hof te bebouwen) een behagen te scheppen. Geen enkele reden waarom dat straks anders zal zijn. Alhoewel, met het grote verschil, dat de verlosten éxtra dankbaar zullen zijn, omdat zij niet alleen kinderen van God mogen zijn (net als Adam was voor de val), maar ook omdat Christus hen verlost heeft.
Plaats reactie