wat als je kind zou zeggen...

Plaats reactie
Pink Ivy

wat als je kind zou zeggen...

Bericht door Pink Ivy »

dat hij/zij niet in God gelooft en dus niet meer naar de kerk wil en dergelijke, dus afstand wil nemen van het geloof...

sommigen hier hebben kinderen, en anderen weer niet maar dan zou je je het gewoon ff voor moeten stellen van als je over zoveel jaar kinderen hebt.

Wat zou je doen als je kind dat zou zeggen, hoe zou je reageren?

Gewoon ff nieuwsgierig daarnaar..:)
Lecram

Bericht door Lecram »

Mijn oudste is 6 dus het zal nog wel even duren voordat hij deze beslissing neemt. Ik zou allerlei theorieen kunnen bedenken, maar het zal altijd anders lopen dan wat ik nu bedenk.
Wat ik vreselijk vind is als mensen hun kind verstoten om dat die niet meer gelooft, of nog erger, in de goot raakt. Ik hoop dat ik nooit zo zal worden en altijd mijn kinderen zal blijven accepteren.

Dwingen te geloven werkt niet. Het blijft een persoonlijke keuze.

[Aangepast op 26/11/03 door Lecram]
england

Bericht door england »

Als mijn kind oud genoeg zou zijn, dus zo'n 16, en heel beslist zou zijn daarin, dan denk ik dat je ze moet laten gaan. Ik zou wel aangeven het vreselijk te vinden, maar ze ook vertellen dat ik altijd voor ze blijf bidden! En dat ze altijd welkom zijn.

Ook zou ik proberen ze mee te nemen naar speciale gelegenheden, zodat ze niet het idee hebben naar de kerk te moeten, maar wel de mensen te ontmoeten.

Ons leven is in Gods Hand, en Hij ziet hun, waar zo ook zijn! Wij kunnen niet bekeren, ook onze eigen kinderen niet!
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Wat zal de oorzaak zijn dat jongeren van de kerk afgaan?

Het valt me wel op, dat vaak de hoogopgeleiden (niet discriminerend bedoeld!) serieuzer zijn in de godsdienst dan laagopgeleiden. Althans bij mij in de kerk dan. De laatste 8 jaar zijn er zeker 10 jongeren die niet meer naar de kerk komen. En dan is er ook nog een gedeelte die alleen ’s avonds of ’s morgens komen.

Zou zo iets aan de opvoeding kunnen liggen? Het heeft denk ik wel een oorzaak. Ik denk dat zeker de opvoeding een grote rol speelt hierin. Ik denk dat ouders vooral niet moeten klagen over de kerk, dominee en kerkenraden, als de kinderen nog in de groei zijn. Probeer het positieve uit de preek te halen, en niet de hele preek afkraken, of als een leugen beoordelen. Wat ook een oorzaak kan zijn dat ouders uiterlijk godsdienstig en vroom zijn, maar ondertussen wel onbekeerd leven. Zo houd je jongeren ook niet bij de kerk. Want de wereld trekt helaas meer aan jongeren dan de markt van vrije genade, waar je het eeuwige leven gratis kunt krijgen. Laat kinderen ook zien dat je als ouders een godzalig leven wandelt. Dat de ouders alsware met God wandelen, zodat ze jaloers kunnen worden. Voed ze bij het Woord op! Wees ernstig, liefdevol doch wel een harde aanpak.

Volgens mij hou je dan veel jongeren bij de kerk.

Maar goed, dit zijn mijn gedachten! Misschien is het makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb gelukkig nog geen ervaring.
Liever Turks dan Paaps
Barak

Bericht door Barak »

Ik ben het grotendeels met Matthijs eens (komt misschien omdat mijn oudste zoon van 8 jaar zo heet, haha). Alleen dat van die hoger opgeleiden vind ik een beetje raar. De Heere Jezus zegt niet voor niets: "Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen." in al deze zaligsprekingen hoor ik niets over de slimme, verstandigen en de hogeropgelieden. Ik denk juist dat de Heere Jezus meer in zijn Woord positief spreekt over de eenvoudigen des harten dan over de slimmerikken. Zij beredeneren en de eenvoudigen (lager of niet opgeleiden) nemen het Woord aan zoals het er staat.

Nu naar mijn situatie. 3 kinder van 8, 6 en 1 jaar. De oudste heeft een aantal maanden geleden in een gebed met ons (ouders) zijn hartje aan de Heere gegeven. Hij vroeg daarom of dat al kon en natuurlijk kan dat. Ik wil hem niet verhinderen. Ik merk ook echt wel wat verandering in zijn leven. Verder ben ik zeer dankbaar dat de Schrift zegt dat de kinderen zijn geheiligd in het geloof van hun ouders.

Maar uiteraard moet deze keuze voor de Heere ook op "volwassen" leeftijd opnieuw plaatsvinden. En dat is ook mijn gebed dat dat gebeurt, maar ook wat Matthijs schrijft is zeer belangrijk. En verder hoe ik zou reageren als ze op een gegeven moment niet meer met de Heere te maken willen hebben weet ik niet behalve dat ik dat zeer zou betreuren. Maar blijf ze uiteraard met liefde ontvangen en dat zij met jaloersheid gewekt zullen worden.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Denk zeker niet dat het iets te maken heeft met het opleidingsnivo.

Zou zeker mijn kind niet verstoten. Het is en blijft je eigen kind. Denk dat het enige echte remedi het gebed is.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Misschien raar gezegd, maar mensen die meer verstandelijke talenten ontvangen hebben zijn wel verstandiger in doen en laten, dan mensen die minder verstandelijke talenten ontvangen heeft. Die denken wat meer na. Ik zeg dit niet om ze te beledigen hoor! Want ik wil ook nog dit zeggen: dat bij God geen aaneming des persoons is. Zit je op de universiteit of je zit op speciaal onderwijs, dat maakt voor God niets uit. Dat doet er niet toe! Iemand die speciaal onderwijs heeft, kan meer kennis en kijk hebben in geestelijke zaken dan iemand die de universiteit doet. Een bekeerd iemand die arm van geest is, heeft meer kennis in geestelijke zaken dan een onbekeerde hoogleraar in de Theologie. Dus ik bedoel ook niet te zeggen, dat er meer hooggeschoolden zalig worden, dan laaggeschoolden.

Ik wil ook nog dit zeggen: Dat ook hoogeschoolden arm van geest kunnen zijn. En ik denk ook, dat als je tot God bekeerd wordt, dat je voor je besef ook altijd een arme van geest blijft. Je weet nooit genoeg van God en van goddelijke zaken. En de Bijbel is onuitputtelijk. Daar blijf je in lezen en weer nieuwe dingen in ontdekken.

Ik hoop dat ik duidelijk ben?

Ik merk namelijk zelf bij mij in de kerk, dat er minder hoogeschoolden van de kerk afgaan, dan niet hooggeschoolden. Ik moet wel zeggen dat het hart verscheurend is hoor! En ook dat de kerkenraad niet eens met kerkverlaters contact zoekt. Ze laten ze maar mooi de hel in de gaan, als God het niet verhoedt.

Ik heb er natuurlijk ook geen kijk op hoe het elders in den lande is. Ik bekijk het dus vanuit mijn eigen gemeente.

[Aangepast op 27/11/03 door Matthijs]
Liever Turks dan Paaps
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Even reagerend op je laatste zin Matthijs:
Over kerkverlating in je eigen gemeente, ik zou wel eens willen weten wat voor soort gemeente dat is? Heb jij zelf een aktieve taak in die gemeente?
Hebben jullie een dominee? Hoe denkt die hierover?

Hoogopgeleiden zijn standvastiger dan laagopgeleiden? Misschien hebben ze het te goed? Zijn ook hoog-opgeleiden die door hun opleiding het geloof weg denken te kunnen redeneren.
Plaats reactie