Postmodernisme

sela

Postmodernisme

Bericht door sela »

naar aanleiding van http://www.lustrumichthus.nl. staat er vandaag opnieuw interessante verslaglegging in de krant. wat citaten: 'Vaak wordt postmoder­nisme gebruikt als vijandbeeld, als synoniem voor relativisme en nihilisme. Maar daarmee zouden we het ons te gemakkelijk maken. Postmodernisme is niet de een of andere gevaarlijke filoso­fische stroming, maar het le­vensbesef van mensen die zich verlegen voelen met de manier waarop hun ouders en grootou­ders over geloof en kerk hebben gesproken.'
'Het postmoderne denken presenteert zichzelf als een breuk met het moderne denken. Het is echter een crisis in het moderne denken.'
ik zie op refdag.nl de verslagen nog niet staan. zodra er iets te zien is zal ik de link updaten.

wat vonden jullie van de lezingen of de artikelen in de krant of wat vind je van postmodernisme?
Laatst gewijzigd door sela op 17 okt 2009, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
hmprff

Re: Postmodernism

Bericht door hmprff »

sela schreef:naar aanleiding van http://www.lustrumichthus.nl. staat er vandaag opnieuw interessante verslaglegging in de krant. wat citaten: 'Vaak wordt postmoder­nisme gebruikt als vijandbeeld, als synoniem voor relativisme en nihilisme. Maar daarmee zouden we het ons te gemakkelijk maken. Postmodernisme is niet de een of andere gevaarlijke filoso­fische stroming, maar het le­vensbesef van mensen die zich verlegen voelen met de manier waarop hun ouders en grootou­ders over geloof en kerk hebben gesproken.'
'Het postmoderne denken presenteert zichzelf als een breuk met het moderne denken. Het is echter een crisis in het moderne denken.'
ik zie op refdag.nl de verslagen nog niet staan. zodra er iets te zien is zal ik de link updaten.

wat vonden jullie van de lezingen of de artikelen in de krant of wat vind je van postmodernisme?
Nou...de lezingen heb ik life gehoord en die waren erg interessant! Helaas heeft iemand mijn boekje met aantekeningen meegenomen ipv zijn/haar eigen boekje...

Ik heb iig wel leren zien de afgelopen week dat postmodernisme niet alleen negatieve kanten heeft, maar ook positieve kansen. Daarnaast: ben je postmodern gereformeerd of ben je gereformeerd postmodern (aangezien iedereen een kind van zn tijd is)? En het punt van de nieuwe contextualisering vond ik ook erg interessant, van lector Paul.

PS: Kan de topictitel aangevuld worden met een 'e'? Of is het een Engelstalig topic?
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
sela

Bericht door sela »

:) zo spreek ik het in gedachten altijd uit ja, op de engelse manier. maar het is een kleine moeite het even aan te passen, hoor. we hebben het idd over postmodernisme in een stukje nederland.

heb je nog aan positiebepaling gedaan n.a.v. ben je postmodern gereformeerd of ben je gereformeerd postmodern? en oja, waar zou ik het werkje 'In hoc signo vinces, Postmodern Gereformeerd. Naar een visie op christen zijn in de hedendaagse belevingscultuur' trouwens kunnen aanschaffen?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

sela schreef: en oja, waar zou ik het werkje 'In hoc signo vinces, Postmodern Gereformeerd. Naar een visie op christen zijn in de hedendaagse belevingscultuur' trouwens kunnen aanschaffen?
zie http://www.lustrumichthus.nl/?page_id=38
hmprff

Bericht door hmprff »

sela schreef::) zo spreek ik het in gedachten altijd uit ja, op de engelse manier. maar het is een kleine moeite het even aan te passen, hoor. we hebben het idd over postmodernisme in een stukje nederland.

heb je nog aan positiebepaling gedaan n.a.v. ben je postmodern gereformeerd of ben je gereformeerd postmodern? en oja, waar zou ik het werkje 'In hoc signo vinces, Postmodern Gereformeerd. Naar een visie op christen zijn in de hedendaagse belevingscultuur' trouwens kunnen aanschaffen?
dat zijn twee verschillende boekjes hoor ;)
een kroniek en een lustrumbundel
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
sela

Re: Postmodernisme

Bericht door sela »

dat inzicht is mij ondertussen ook verschaft...
zag dat er nu wel 1 van de artikelen uit de krant online staat.
Bookreader

Bericht door Bookreader »

Dat artikel heb ik afgelopen weekend ook gezien, en gedeeltelijk gelezen. Ik kon het helaas niet helemaal uitlezen.
Gisteren las ik dit artikel: botsing openbaring en ervaring. Dat gaf me een tamelijk griezelig gevoel, zo van: wat voor ontwikkelingen krijgen we allemaal in de reformatorische gezindte? :?
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
scape

Bericht door scape »

Kun je aangeven welke aspecten je als griezelig ervaard?
Bookreader

Bericht door Bookreader »

scape schreef:Kun je aangeven welke aspecten je als griezelig ervaart?
Eigenlijk vooral de vraag: wat staat er te gebeuren als postmodern denken sterk invloed zou krijgen? Het niet meer kunnen plaatsen van Gods heiligheid majesteit? Een niet meer duidelijk en krachtig de waarheid kunnen vertellen? Die twee aspecten staan haaks op een postmodern levensgevoel, maar zijn essentieel voor de bijbelse boodschap.

Willen aansluiten bij de cultuur gebeurt natuurlijk vanuit positieve intenties. Maar ik vraag mij af of er wellicht niet een te positieve inschatting bij zit van de bereikbaarheid van het hart van ongelovige mensen met onze eigen middelen. Ik leef als christen - al vind ik dat daar genoeg op aan te merken valt bij mij, maar ik denk dat ik toch herkenbaar ben voor mijn collega's - maar mijn ervaringen aangaande in hoeverre iemands hart te bereiken valt is ronduit teleurstellend. Dan merk je toch dat je voor een muur staat, en dat die alleen te slechten is als de Heilige Geest die weerstand verbreekt. Men hoort je meestal hooguit aan met de houding van: hij heeft een aardig verhaaltje (voor hemzelf), maar mij raakt* het niet. (Dat is wellicht ook typisch postmodern.)

* raken, daarmee bedoel ik vooral: voor mij heeft het geen consequenties.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
memento

Bericht door memento »

Postmodernisme is m.i. absoluut onverzoenbaar met de gereformeerde leer. Het postmodernisme laat geen universele waarheidsclaims toe, de gereformeerde leer is één grote universele waarheidsclaim.

Postmodern gereformeerd of gereformeerd postmodern is m.i. beiden onmogelijk. Het enige wat mogelijk is, om in een postmoderne wereld een gereformeerd tegengeluid te laten horen. Want de gereformeerde leer is niet slechts een mening, maar een universele waarheid. Een ieder die niet in Christus geloofd, is verloren.
scape

Bericht door scape »

Bookreader, bedankt voor de uitleg en excuses voor de d :)

Een paar jaar terug vroeg iemand mij (en anderen) de vraag:

"wat komt er na het postmodernisme?"

Mij heeft dit erg aan het nadenken gezet. Post-modernisme als overgang, reactie op het modernisme.
Alle grote verhalen zijn afgedaan kopte de groene Amsterdammer eind de jaren ' 90. En wat dan?
Van daaruit gedacht kan ik een aantal post-moderne crises benoemen.

Een daarvan is hyper-individualiteit. Het dringt niet meer tot ons door wat het leven betekend voor de ander. Een ander is hyper-kapitalisme. De schijn dat je je identiteit volledig kunt creëren, terwijl je eigenlijk tot een consument gehouden wordt. Ook denk ik dat mensen wel veel moeten relativeren. We hebben nu immers mogelijkheden om andere leefomgevingen van dichtbij te kennen. Ik kan de interactie aangaan met iemand uit Delhi. Met beeld, geluid en geschreven woord en al. . . dat maakt dat ik mijn eigen omgeving ander bekijk en beoordeel. Vanzelfsprekendheid is niet meer vanzelfsprekend.

Maar goed, volgens mij kunnen we vanuit de Bijbel een heleboel gedachtegoed putten om een antwoord te vinden op deze crisis. Een aantal kernwoorden zijn denk ik: tastbaarheid, interactie, gemeenschap en afhankelijkheid.

Veel mensen die ik spreek hebben wel degelijk existentiële vragen. Waarheen, waartoe? Zij zoeken alleen niet een abstracte God. Ze geloven in een God die zich bemoeit met de wereld om hen heen, die spreekt. Daarnaast zijn mensen inderdaad continu bezig om alles te onderzoeken en te relateren aan wat ze zien, horen, lezen, ervaren.
Verwar alleen "ervaringscultuur" niet met entertainment. Met een dakloze spreken is ook ervaren.

Ik zie veel mensen die zich gaan organiseren in gemeenschappen. Het is een daad waarmee mensen een anker uitgooien, een uitvalbasis kiezen. Het helpt om een vaste kern van gelovigen te hebben waarmee men meer de diepte ingaat i.p.v. zich verloren te voelen in de massacultuur. Velen willen hun geloof ook koppelen aan een actieve houding t.a.v. hun omgeving. Ik denk dan ook dat het missionair gemeentezijn ook een antwoord op het postmodernisme is dat de kerk nu aan het verwoorden is.

Uiteraard geef ik met mijn post geen antwoord op je vraag omtrent "waarheid" en " heiligheid". Het probleem wat ik zie is dat er weinig betrokkenheid heen en weer. Vooroordelen over christelijke instituten en vooroordelen over de post-modernen. . . . In die zin ben ik positief over groeiende aandacht binnen bijv. PKN, christelijke media, etc en ook hier.
memento

Bericht door memento »

Veel mensen die ik spreek hebben wel degelijk existentiële vragen. Waarheen, waartoe? Zij zoeken alleen niet een abstracte God. Ze geloven in een God die zich bemoeit met de wereld om hen heen, die spreekt.
Het probleem is dat het gereformeerde geloof niet uitgaat van zoekende mensen, maar van een (verloren mensen) zoekende God.

Het postmodernisme stelt de mens met zijn vragen centraal. De nadruk komt dan te liggen op wat mensen doen (ook onderling). De gereformeerde leer die naar de Schrift is, stelt God centraal. Een God die heilig is, en daarom van ons eist heilig te leven. De mens word erop gewezen dat hij helemaal niet God zoekt. Etc. Die noties staan haaks op het postmodernisme.
scape

Bericht door scape »

Toch is dat niet eerlijk naar je medemens Memento . . . . je kunt het ook een vooroordeel laten zijn dat je tussen je medemens en jou in laat staan. Zo kom je ook niet in gesprek met elkaar lijkt mij. Vragen stellen impliceert ook luisteren naar de antwoorden. Ik gaf in mijn post een aantal randvoorwaarden aan die christelijke gemeenschappen creëren om constructiever met elkaar en onze samenleving in gesprek te zijn.

Volgens mij is de gereformeerde leer niet een probleem. Sterker nog, ik denk het onmisbare aspecten van het geloof omvat dat voor een ieder van belang is.

Je post komt op mij alleen over alsof je de gereformeerde leer vernauwt tot een mensbeeld dat enkel omvat " zoekt God niet". Op z'n minst zouden we hier aan toe kunnen voegen " van nature". Ik ga er nl wel vanuit dat als God werkt en spreekt.

Misschien spreken we langs elkaar heen hoor. Ik maak mij gewoon zorgen. Ik zie hier in de stad dat ook veel reformatorische gelovigen zijn weggetrokken. Hierdoor kan er ook een kloof ontstaan tussen Christenen die zich geroepen weten om midden in deze stad te leven en Christenen die zich elders geroepen voelen.
memento

Bericht door memento »

Ik ben ook vóór actieve deelname aan de maatschappij, om in die maatschappij het woord van God te laten horen. Maar dan wel vanuit de eerlijke, profetische houding, die de mens eerlijk toezegd dat hij met al zijn zoeken nooit werkelijk gelukkig wordt.

De profeten predikten ook precies wat het volk niet wilde horen. Buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf. Dat antwoord moet altijd gegeven worden, ook al wordt er niet naar gevraagd. En dat is geen mening (het postmodernisme kent alleen maar meningen), maar een universele waarheid.
Jongere

Bericht door Jongere »

http://www.refdag.nl/artikel/1440643/Ve ... +niet.html

http://www.refdag.nl/artikel/1440662/Co ... rk+om.html

Het is overigens wel goed om de bundel eens te lezen. Dat nuanceert vaak de meningen.
Plaats reactie