schijnbare tegenstrijdigheid

Plaats reactie
Sola Scriptura

schijnbare tegenstrijdigheid

Bericht door Sola Scriptura »

hoi mensen, ik kreeg de volgende vraag:

vroeg me af of je me missch kan helpen met een de vraag hoeveel jaar de bouw van de tempel van Salomo duurde? ik lees nl 2 elkaar tegensprekende bijbelverzen daarover.

Jezus liep in de zuilengalerij van Salomo, dus de tempel van Salomo was er toen.

in Joh 2 : 20 zeggen de joden dat er 46 jaren over de tempel is gebouwd.

in 2 Kron lees ik dat Salomo er 7 jaren over deed (en nog 13 jaren over het bouwen van zijn koninklijk paleis: samen 20 jr: 2 Kron 8:1)

(hij regeerde 40 jr: 2 kron 9:30)

lees maar in 1 kon 6:37-38

**

ik kan vanalles vinden in mijn theologie boeken over de bouw en inrichting van de tempel, maar niks zo 1 2 3 over dit ''probleem''
Tiberius
Administrator

Re: schijnbare tegenstrijdigheid

Bericht door Tiberius »

De tempel van Salomo was een andere dan de tempel van Herodes, waaraan de Joden in Johannes refereren.
refo

Bericht door refo »

De tempel van Salomo is verwoest. In de tijd van Ezra en Nehemia is een tempel herbouwd. De tempel in het jaar 33 was in ieder geval een ander gebouw dan de tempel die Salomo bouwde.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marco

Bericht door Marco »

refo schreef:De tempel van Salomo is verwoest. In de tijd van Ezra en Nehemia is een tempel herbouwd. De tempel in het jaar 33 was in ieder geval een ander gebouw dan de tempel die Salomo bouwde.
En die tempel van Ezra en Nehemia is door Herodes uitgebreid/nieuwgebouwd, ja. Maar kan iemand dan vertellen wat voor zuilengalerij dat was, en waarom die 'van Salomo' heette?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Niet zozeer de tempel, maar de voorhof van Salomo geheten.
Dat verklaren de kanttekenaren bij Johannes 10:
39 Dat is, die om dezen tweeden tempel gebouwd was, op dezelfde wijze en plaats als en waar Salomo een galerij om den eersten tempel gebouwd had; waarin het volk placht te wandelen. Zie 1 Kon. 6:3. Hand. 3:11, en Josephus, Oudheden, boek 8, hfdst. 2 .
refo

Bericht door refo »

Marco schreef:
refo schreef:De tempel van Salomo is verwoest. In de tijd van Ezra en Nehemia is een tempel herbouwd. De tempel in het jaar 33 was in ieder geval een ander gebouw dan de tempel die Salomo bouwde.
En die tempel van Ezra en Nehemia is door Herodes uitgebreid/nieuwgebouwd, ja. Maar kan iemand dan vertellen wat voor zuilengalerij dat was, en waarom die 'van Salomo' heette?
Geen idee.

Wat ik wel weet is dat er in Gouda een school 'Johannes Calvijnschool' heet, terwijl het gebouw rond 1960 gebouwd is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Sola Scriptura schreef:hoi mensen, ik kreeg de volgende vraag:

vroeg me af of je me missch kan helpen met een de vraag hoeveel jaar de bouw van de tempel van Salomo duurde? ik lees nl 2 elkaar tegensprekende bijbelverzen daarover.

Jezus liep in de zuilengalerij van Salomo, dus de tempel van Salomo was er toen.

in 2 Kron lees ik dat Salomo er 7 jaren over deed (en nog 13 jaren over het bouwen van zijn koninklijk paleis: samen 20 jr: 2 Kron 8:1)

**

ik kan vanalles vinden in mijn theologie boeken over de bouw en inrichting van de tempel, maar niks zo 1 2 3 over dit ''probleem''
46 jaar kan wezen omdat David de tempelbouw voorbereidde...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

super gedegen antwoorden weer. denk meest Bijbelse forum in nederlands dit. vond het al vreemd dat dit niet vermeld werd in mijn o.t boeken. de inleidingen en commentaren. nu snap ik waarom! lol...

ty!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

:bobo
ZWP

Bericht door ZWP »

Tiberius schreef::bobo
Volgens mij meent 'ie het.
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Sola Scriptura schreef:
Het kan ook zijn dat tijdens het kopiëren van de tekst de kopiist een foutje heeft gemaakt. Er zijn veel meer voorbeelden te geven van dergelijke cijfermatige kopieerfoutjes.
refo

Bericht door refo »

In Mattheus 23 staat dat Zacharia, de zoon van Berechja gedood is in de tempel.
In 2 Kronieken 24 is dat Zacharia de zoon van Jojada.

Zacharia, de zoon van Berechja, is de profeet Zacharia, van wie het bijbelboek is.
Dat lijkt ook wel een kopiefoutje.
--------------
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Sola Scriptura schreef:hoi mensen, ik kreeg de volgende vraag:

**

Herodes maakte een sterk vergrote tempel, hij bouwde deze tempel "over" de oude heen en liet vervolgens de oude van binnenuit afbreken.
Dit werk begon ca 20 voor Christus volgens de geschiedschrijver Josephus.
In de tijd van Jezus werd er nog steeds aan deze nieuwe tempel gebouwd, namelijk de bijgebouwen e.d.
De 46 jaar in Johannes vat ik op als een periode tot op dat moment. Alsof men zei: Er wordt nu al 46 jaar aan deze tempel gebouwd....
Houden we deze verklaring aan dan viel dit paasfeest omstreeks het jaar 27 (het jaar nul bestaat namelijk niet in de tijdrekening).
Wat ook heel goed kan kloppen, aangezien de kruisiging en opstanding om diverse redenen het best geplaatst kunnen worden in het jaar 30. (Het voert te ver om dat hier nu even te bewijzen, maar er zijn goede redenen voor.)
Zodat dit paasfeest in Johannes 2 viel drie jaar voor de kruisiging.

Z.
Plaats reactie