Ambtsdragers in de kerk, wat voor rol?
Ambtsdragers in de kerk, wat voor rol?
Wat ik me laatst afvroeg: waarom zitten de ambtsdragers bij ons allemaal vooraan (en in het zwart) in de kerk? Wanneer is dat zo gegroeid?
Zelf zou ik het beter vinden als de ambtsdragers 'gewoon' in de kerk zouden zitten, want nu krijg ik een beetje een 'zij-wij'-gevoel bij dat zwart-witte blok vooraan. Of is dat juist de bedoeling?
Zelf zou ik het beter vinden als de ambtsdragers 'gewoon' in de kerk zouden zitten, want nu krijg ik een beetje een 'zij-wij'-gevoel bij dat zwart-witte blok vooraan. Of is dat juist de bedoeling?
Re: Ambtsdragers in de kerk, wat voor rol?
Ik ervaar in onze kerk helemaal geen wij-zij gevoel. Wel denk ik dat de preek onder verantwoording van de kerkenraad staat en op die manier is het denk ik goed dat te zien is wie de verantwoording dragen. Al is het natuurlijk zo dat uiteindelijk de ouderling van dienst op dat moment verantwoordelijk is, draagt de hele kerkenraad een verantwoordelijkheid.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
De kerkenraad heeft eigenlijk twee gezichten.
Enerzijds vertegenwoordigen de ambtsdragers Christus in het midden van de gemeente. Christus heeft de ambten ingesteld om Zijn gemeente te hoeden, te bewaren en terug te brengen tot wat haar in Hem geschonken is. Daarom zijn ze zowel met gezag bekleed als tot grote verantwoordelijkheid geroepen.
Anderzijds vertegenwoordigt de kerkenraad de gemeente.
Mogelijk wordt deze dubbele positie gesymboliseerd door het vooraan zitten.
Verder kan de gedachte zijn, dat in het centrum van de liturgie tijdens bediening van Woord en sacramenten, de drie ambten in dit centrum aanwezig zijn.
Het kan ook een vorm van pragmatisme zijn: ze komen als laatste de kerk binnen, dan is het wel handig, dat ze niet naar een plekje hoeven te zoeken. De diakenen gaan met de collectezakken rond, die op één punt voorin de kerk staan; de ouderlingen hebben bij de avondmaalsbediening tafelwacht; etc.
Enerzijds vertegenwoordigen de ambtsdragers Christus in het midden van de gemeente. Christus heeft de ambten ingesteld om Zijn gemeente te hoeden, te bewaren en terug te brengen tot wat haar in Hem geschonken is. Daarom zijn ze zowel met gezag bekleed als tot grote verantwoordelijkheid geroepen.
Anderzijds vertegenwoordigt de kerkenraad de gemeente.
Mogelijk wordt deze dubbele positie gesymboliseerd door het vooraan zitten.
Verder kan de gedachte zijn, dat in het centrum van de liturgie tijdens bediening van Woord en sacramenten, de drie ambten in dit centrum aanwezig zijn.
Het kan ook een vorm van pragmatisme zijn: ze komen als laatste de kerk binnen, dan is het wel handig, dat ze niet naar een plekje hoeven te zoeken. De diakenen gaan met de collectezakken rond, die op één punt voorin de kerk staan; de ouderlingen hebben bij de avondmaalsbediening tafelwacht; etc.
Afgelopen vakantie zijn we in Duitsland naar een kerk geweest, waar de verschillende ambten niet goed zichtbaar waren in de kerk: alleen de predikant en de dienstdoende ouderling waren herkenbaar en tijdens het collecteren gingen een aantal mensen heen en weer lopen, kennelijk diakenen.
Dat vind ik toch wel een verarming ten opzichte van de situatie bij ons.
Al denk ik dat het een middelmatige zaak (of nog minder) is.
herkenbaarheid vind juist goed en ze dragen toch(tenminste in de Ger.Gem.) ambtskleding. Ik vind dan ook dat iedereen hetzelfde aan moet hebben. Allemaal dezelfde kleur stropdas, doorgaans zwart, maar dat hoeft van mij niet perse. Ik zie in het boek "Wanneer ik voor U kniel" bv.dat men in de GG van Scheveningen. De ouderlingen een zwarte stropdas dragen en diaken een blauwe. Zo is men heel herkenbaar nl.Tiberius schreef:Afgelopen vakantie zijn we in Duitsland naar een kerk geweest, waar de verschillende ambten niet goed zichtbaar waren in de kerk: alleen de predikant en de dienstdoende ouderling waren herkenbaar en tijdens het collecteren gingen een aantal mensen heen en weer lopen, kennelijk diakenen.
Blauwe stropdas op een zwart pak? Dat is toch geen combinatie. Of wel?Gijs83 schreef:herkenbaarheid vind juist goed en ze dragen toch(tenminste in de Ger.Gem.) ambtskleding. Ik vind dan ook dat iedereen hetzelfde aan moet hebben. Allemaal dezelfde kleur stropdas, doorgaans zwart, maar dat hoeft van mij niet perse. Ik zie in het boek "Wanneer ik voor U kniel" bv.dat men in de GG van Scheveningen. De ouderlingen een zwarte stropdas dragen en diaken een blauwe. Zo is men heel herkenbaar nl.Tiberius schreef:Afgelopen vakantie zijn we in Duitsland naar een kerk geweest, waar de verschillende ambten niet goed zichtbaar waren in de kerk: alleen de predikant en de dienstdoende ouderling waren herkenbaar en tijdens het collecteren gingen een aantal mensen heen en weer lopen, kennelijk diakenen.
Ouderlingen en diakenen dragen geen ambtskleding. Ze hebben gewoon een zwart pak aan die iedere man in de winkel kan kopen. Een dominee met een preekjas of toga draagt ambtskleding evenals een rechter. Ambtskleding mag je namelijk niet aan als je over straat loopt. Ik weet van een ds. die een waarschuwing kreeg omdat hij de openbare weg overstak die tussen de kerk en de pastorie lag....Gijs83 schreef:herkenbaarheid vind juist goed en ze dragen toch(tenminste in de Ger.Gem.) ambtskleding. Ik vind dan ook dat iedereen hetzelfde aan moet hebben. Allemaal dezelfde kleur stropdas, doorgaans zwart, maar dat hoeft van mij niet perse. Ik zie in het boek "Wanneer ik voor U kniel" bv.dat men in de GG van Scheveningen. De ouderlingen een zwarte stropdas dragen en diaken een blauwe. Zo is men heel herkenbaar nl.Tiberius schreef:Afgelopen vakantie zijn we in Duitsland naar een kerk geweest, waar de verschillende ambten niet goed zichtbaar waren in de kerk: alleen de predikant en de dienstdoende ouderling waren herkenbaar en tijdens het collecteren gingen een aantal mensen heen en weer lopen, kennelijk diakenen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Kijk maar eens in dat boek, als het hebt en anders heb mensen het in je omgeving vast wel!Tiberius schreef:Blauwe stropdas op een zwart pak? Dat is toch geen combinatie. Of wel?Gijs83 schreef:herkenbaarheid vind juist goed en ze dragen toch(tenminste in de Ger.Gem.) ambtskleding. Ik vind dan ook dat iedereen hetzelfde aan moet hebben. Allemaal dezelfde kleur stropdas, doorgaans zwart, maar dat hoeft van mij niet perse. Ik zie in het boek "Wanneer ik voor U kniel" bv.dat men in de GG van Scheveningen. De ouderlingen een zwarte stropdas dragen en diaken een blauwe. Zo is men heel herkenbaar nl.Tiberius schreef:Afgelopen vakantie zijn we in Duitsland naar een kerk geweest, waar de verschillende ambten niet goed zichtbaar waren in de kerk: alleen de predikant en de dienstdoende ouderling waren herkenbaar en tijdens het collecteren gingen een aantal mensen heen en weer lopen, kennelijk diakenen.
Die moet dan maar net in de winkel liggen. Er zijn speciale winkels voor ambtskleding(bv.Boeder/Geerts in Scherpenzeel). Jij kunt wellicht zeggen dat ze geen ambtskleding hoefen te dragen, maar dat hoeft niet perse zo te wezen. Wellicht weet iemand anders daar een verhelderend antwoord op te geven!vlinder schreef:
Ouderlingen en diakenen dragen geen ambtskleding. Ze hebben gewoon een zwart pak aan die iedere man in de winkel kan kopen. Een dominee met een preekjas of toga draagt ambtskleding evenals een rechter. Ambtskleding mag je namelijk niet aan als je over straat loopt. Ik weet van een ds. die een waarschuwing kreeg omdat hij de openbare weg overstak die tussen de kerk en de pastorie lag....
Hangt af van wat voor blauw het is... Ik durf zelf best lichtblauw op zwart te dragen...Tiberius schreef:Blauwe stropdas op een zwart pak? Dat is toch geen combinatie. Of wel?

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius schreef:Afgelopen vakantie zijn we in Duitsland naar een kerk geweest, waar de verschillende ambten niet goed zichtbaar waren in de kerk: alleen de predikant en de dienstdoende ouderling waren herkenbaar en tijdens het collecteren gingen een aantal mensen heen en weer lopen, kennelijk diakenen.
Bij de Strict Baptist (althans in de gemeenten waar ik regelmatig kom, als ik in Engeland ben), zie je ook niet duidelijk wie er bij de 'kerkenraad' horen. Je hebt de voorlezer, maar als zijn taak erop zit dan kan het gebeuren dat hij gewoon in de bank gaat zitten waar zijn gezin zit. Of ze zitten onder de preekstoel, degene die dienst heeft, mag de laatste hymn opgeven en die zit ook voor een lessenaar (althans dat was in Brighton), terwijl de andere twee rechts van hem zaten. Als de dienst afgelopen is, komt de 'pastor'/'minister' van de preekstoel af en gaat de kerk in en groet (geeft de hand/maakt een praatje) de mensen, terwijl ze de kerk uitgaan. Aan de uitgang staat dan één van de 'elders' (ouderlingen) die je ook de hand drukt en (soms) uitnodigt (dat doet de pastor ook) voor de supper 's avonds.
Een minister heeft geen eigen gemeente, is wel geroepen om voor te gaan (hij heeft van de 'church' (zijn degenen die gedoopt zijn) in de chapel (kerk) waar hij bijhoort, toestemming gekregen om te gaan prediken. Pastor heeft een eigen gemeente. Soms zo klein, dat hij ook een beroep uitoefent., dat heeft de minister ook.
Ik weet niet hoe het toegaat in een grote gemeente. Sommige gemeenten zijn zo klein dat er maar een stuk of 4, 5 in de kerk zitten dan houden ze kerk in de consistorie, want de kerk moet wel open zijn op zondag mocht er iemand zijn die zich geroepen voelt om naar de kerk te komen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ik draag als ouderling allerlei kleuren...
Vaak een zwart pak, met een blauwe streep erin, vooral in de winter.
In de zomer kies ik graag een wat lichter pak...
Zitten we als kerkeraad ook allemaal gewoon bij ons gezin, wel komen we samen de kerk binnen.
Na de dienst schudt de dominee de gemeente de hand, de dienstdoende ouderling gaat met de diakenen naar de consistorie om het geld weg te bergen.
De andere ouderlingen blijven bij hun gezin.
Vaak een zwart pak, met een blauwe streep erin, vooral in de winter.
In de zomer kies ik graag een wat lichter pak...
Zitten we als kerkeraad ook allemaal gewoon bij ons gezin, wel komen we samen de kerk binnen.
Na de dienst schudt de dominee de gemeente de hand, de dienstdoende ouderling gaat met de diakenen naar de consistorie om het geld weg te bergen.
De andere ouderlingen blijven bij hun gezin.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dat zal bij vele gemeenten in Nederland niet gaan, met meer dan 1000 kerkgangers.Bert Mulder schreef:Na de dienst schudt de dominee de gemeente de hand, ....
Het lijkt erop alsof men binnen de Ger. Gezindte niet een bepaalde lijn hanteert. Mag ik hieruit concluderen dat we dus niet kunnen zeggen: deze manier is goed/fout/beter/slechter?
Het zijn idd middelmatige zaken waar helaas door sommigen hoofdzaken van gemaakt worden.rekcor schreef:Het lijkt erop alsof men binnen de Ger. Gezindte niet een bepaalde lijn hanteert. Mag ik hieruit concluderen dat we dus niet kunnen zeggen: deze manier is goed/fout/beter/slechter?
Het duidelijkst zie je dat in de zogenoemde ambtskledij. Kleur van het pak is meestal geen punt, dat is over het algemeen zwart. Maar aan de kleur of het aantal stippeltjes van en op de stropdas wordt door velen de rechtzinnigheid aan afgemeten.
Onterecht uiteraard, zeker als je bedenkt dat in veel gemeenten ter rechterzijde er een 60 a 70 jaar geleden helemaal geen ambtskleding gedragen werd maar de ouderlingen en diakenen ieder voor zich in een net pak, zonder bepaalde voorschriften, in de kerkenraadsbanken zaten.