A Dieu, dat was het dan…
- denkertje21
A Dieu, dat was het dan…
Ik ga er een punt achter zetten, of wellicht een punt/komma. En dan heb ik het over mijn bijdrage en aanwezigheid op het Refoforum. Ik heb een tijdje meegelopen, gereageerd en vaak zelfs heel fel gereageerd. Wie kaatst moet de bal verwachten. Dat heb ik ook gedaan. Soms met heel veel moeite.
Wetende dat ik generaliseer, wil ik toch het volgende wel opmerken. Die het vatte, vatte het.
Ik heb gemerkt dat mijn bezoeken hier en het lezen en schrijven voor mij geen geloofsgroei of –versterking te weeg brachten. Integendeel, het veroorzaakte vaak pijn en verwarring. De snoeiharde antwoorden weerspiegelden vaak totaal niets van de oneindig grote liefde van Jezus Christus. Als leeuwen worden de poorten van de verworven inzichten bewaakt. Als er iemand met vragen of twijfels kwam, werd gelijk een beroep gedaan op de forumregels.
Op gevoelige onderwerpen werd naar believen van de moderatoren een slotje gegooid. Mén vond dat men uitgepraat was. En er werd weer vrolijk verder gepraat over hele en halve noten, over hoedjes en kookrecepten. Of vrouwen nou wel of niet mogen werken…
Jammer. Ik sta vol in de reformatorische traditie, maar ik miste hier de liefde. Nu moet ik toegeven dat ik mijzelf helaas ook wel eens liet verleiden tot liefdeloze uitspraken. Daarvoor mijn verontschuldigingen. Ik wil niets zien dan Jezus alleen en meer en meer op Hem gaan lijken.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat er maar twee soorten mensen zijn, twee soorten predikanten, twee soorten prediking, twee soorten meningen op het forum: ECHT en ONECHT.
Dat gaat dwars door kerken heen. Waar komt het vandaan? Hoe kan uit een vuile bron iets goeds voorkomen. En als een hart is vervuld met heilbespiegelingen, zullen die er ook uit moeten en willen.
De God van de Bijbel, de God van mijn vader en moeder is geen God van slotjes.
De duivel houdt ons linksom óf rechtsom bezig. Is het niet met een grove uitleving van de zonde, dan is het wel met een rechtzinnige wetshandhaving. In beide gevallen komt de liefde van Christus er niet meer aan te pas.
Besef wat wereldgelijkvormigheid écht is: dat is als je de Heere Jezus laat staan. Want dát doet de wereld. En de rest zijn symptomen.
Lieve medeforummers, ik laat het hier even bij. Ik kijk wellicht nog even mee en zal voor jullie en het forum bidden. Ik hoop dat jullie hetzelfde voor mij willen doen.
A Dieu! Het ga jullie goed,
Niels
Wetende dat ik generaliseer, wil ik toch het volgende wel opmerken. Die het vatte, vatte het.
Ik heb gemerkt dat mijn bezoeken hier en het lezen en schrijven voor mij geen geloofsgroei of –versterking te weeg brachten. Integendeel, het veroorzaakte vaak pijn en verwarring. De snoeiharde antwoorden weerspiegelden vaak totaal niets van de oneindig grote liefde van Jezus Christus. Als leeuwen worden de poorten van de verworven inzichten bewaakt. Als er iemand met vragen of twijfels kwam, werd gelijk een beroep gedaan op de forumregels.
Op gevoelige onderwerpen werd naar believen van de moderatoren een slotje gegooid. Mén vond dat men uitgepraat was. En er werd weer vrolijk verder gepraat over hele en halve noten, over hoedjes en kookrecepten. Of vrouwen nou wel of niet mogen werken…
Jammer. Ik sta vol in de reformatorische traditie, maar ik miste hier de liefde. Nu moet ik toegeven dat ik mijzelf helaas ook wel eens liet verleiden tot liefdeloze uitspraken. Daarvoor mijn verontschuldigingen. Ik wil niets zien dan Jezus alleen en meer en meer op Hem gaan lijken.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat er maar twee soorten mensen zijn, twee soorten predikanten, twee soorten prediking, twee soorten meningen op het forum: ECHT en ONECHT.
Dat gaat dwars door kerken heen. Waar komt het vandaan? Hoe kan uit een vuile bron iets goeds voorkomen. En als een hart is vervuld met heilbespiegelingen, zullen die er ook uit moeten en willen.
De God van de Bijbel, de God van mijn vader en moeder is geen God van slotjes.
De duivel houdt ons linksom óf rechtsom bezig. Is het niet met een grove uitleving van de zonde, dan is het wel met een rechtzinnige wetshandhaving. In beide gevallen komt de liefde van Christus er niet meer aan te pas.
Besef wat wereldgelijkvormigheid écht is: dat is als je de Heere Jezus laat staan. Want dát doet de wereld. En de rest zijn symptomen.
Lieve medeforummers, ik laat het hier even bij. Ik kijk wellicht nog even mee en zal voor jullie en het forum bidden. Ik hoop dat jullie hetzelfde voor mij willen doen.
A Dieu! Het ga jullie goed,
Niels
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Re: A Dieu, dat was het dan…
jammer dat je gaat...
Voor geloofsgroei of -versterking denk ik niet in de eerste plaats dat je je bij een theologisch discussieforum als dit aan moet melden. Dan zijn je verwachtingen toch iets verkeerd gericht.
Ik moet ook eerlijk zeggen, dat ik veel van je postings geleerd heb, om meer begrip voor homofielen te krijgen, maar ook voor andere minderheidsgroepen (want daar verdiep ik me dan en-passant ook in).
Dus in dat opzicht vind ik het jammer dat je weggaat.
Wat die slotjes betreft: soms moet je als moderator wel eens een punt zetten, als standpunten steeds maar weer herhaald en herhaald worden in concentrische, steeds harder en killer wordende cirkels. Het juiste moment daarvan bepalen is inderdaad wat moeilijk.
Dat uitspraken soms wat liefdeloos worden, tja, dat herken ik wel. Dat is denk ik inherent aan het discussiëren op afstand, want daar maken bijna alle forummers zich wel eens schuldig aan.
Ik moet ook eerlijk zeggen, dat ik veel van je postings geleerd heb, om meer begrip voor homofielen te krijgen, maar ook voor andere minderheidsgroepen (want daar verdiep ik me dan en-passant ook in).
Dus in dat opzicht vind ik het jammer dat je weggaat.
Wat die slotjes betreft: soms moet je als moderator wel eens een punt zetten, als standpunten steeds maar weer herhaald en herhaald worden in concentrische, steeds harder en killer wordende cirkels. Het juiste moment daarvan bepalen is inderdaad wat moeilijk.
Dat uitspraken soms wat liefdeloos worden, tja, dat herken ik wel. Dat is denk ik inherent aan het discussiëren op afstand, want daar maken bijna alle forummers zich wel eens schuldig aan.
Ik denk dat dit een onterecht verwijt is. Ik kan mij herinneren op jouw vragen en twijfels uitvoerig met Bijbelse argumenten te zijn ingegaan en ik ben daarin niet de enige geweest.Denkertje21 schreef:Als er iemand met vragen of twijfels kwam, werd gelijk een beroep gedaan op de forumregels.
Dat men uiteindelijk met jou van inzicht blijft verschillen, moet je dan niet afdoen als kilheid en liefdeloosheid. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd nogal flauw. Zoals ik deze hele posting van jou een beetje flauw vind: nog even je ongenoegen uiten voordat je weggaat en dan de ánder betichten van liefdeloosheid.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 28 aug 2009, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is zo, ja. Alhoewel je dat op het forum wel vaker ziet: mensen proberen met alle kracht hun eigen gelijk te halen, maar wanneer ze voortdurend stuiten op een weerwoord uit de Bijbel of de belijdenisgeschriften, gooien ze op een gegeven moment de handdoek in de ring en betichten hun opponenten van liefdeloosheid.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Het ga je goed, Niels
Ik heb je bijdrages gewaardeerd, over het algemeen.
Dat betekend niet dat ik het altijd met je eens was.
Wens je Gods zegen toe.
Ik heb je bijdrages gewaardeerd, over het algemeen.
Dat betekend niet dat ik het altijd met je eens was.
Wens je Gods zegen toe.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
het ga je goed, niels.
Het gaat je goed Denkertje.
Ik was het niet altijd met je eens maar van jouw bijdrage mocht ik wel leren en het stemde mij ook tot nadenken.
Adieu
Ik was het niet altijd met je eens maar van jouw bijdrage mocht ik wel leren en het stemde mij ook tot nadenken.
Adieu
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
- JolandaOudshoorn
Eigenlijk wil ik me hierbij en bij Bert aansluiten!fluitje schreef:Het gaat je goed Denkertje.
Adieu
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wat mij betreft hoef je niet weg, Denkertje. Ik heb je bijdragen gewaardeerd en waar ik dat nodig vond weerlegd, maar hopenlijk nooit op de persoon gespeeld.
Ik vind je oordeel over RF wel wat eenzijdig negatief. Volgens mij lag e.e.a. iets genuanceerder.
Ik vind je oordeel over RF wel wat eenzijdig negatief. Volgens mij lag e.e.a. iets genuanceerder.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Denkertje, je hebt hetgeen ik ook had willen zeggen, goed geformuleerd.
Ik heb dan maar kort wat gepost, maar.....nou, je weet wat ik zeggen wil.
Leer eens een beetje te relativeren (m.a.w. niet zo gauw een
slotje) en denk niet dat het alleen in de uiterlijke dingen zit,
want daar wordt heel wat over gezwamd en gezeurd.
Ik zou zeggen: kijken jullie eens verder dan je reformatorische
neus lang is!
God heeft mensen geschapen, geen robotjes en ja-knikkers.
God gaat Zijn ongekende gang
vol donk're majesteit,
die in de zee Zijn voetstap zet
en op de wolken rijdt.
Zoudt gij verstaan, waar Hij u leidt?
Vertrouw Hem waar Hij gaat.
Zijn duistere voorzienigheid
verhult Zijn mild gelaat.
(Liedboek voor de kerken 447 :1,2)
neus lang is!
vol donk're majesteit,
en op de wolken rijdt.
Maar blijkbaar is klagen het enige wat je kan. Want geen enkele positieve opbouwende posting hebben we van jou kunnen lezen. Je lijkt net een plaat met een barst er in, we horen van jou alleen maar hetzelfde.
Dus kom op en post eens op een normale manier mee, want zo schiet het niet op.
Eppo Gremdaat schreef:Denkertje, je hebt hetgeen ik ook had willen zeggen, goed geformuleerd.
neus lang is!
vol donk're majesteit,
en op de wolken rijdt.
-
Dag Denkertje21, ik vind het spijtig dat je afscheid neemt. Ik deel je mening dat er af en toe te weinig liefde te bekennen is, zeker wanneer het gevoelige onderwerpen betreft, niet alleen op fora, ook in het dagelijkse leven. Liefde naar onze naasten, dat is wel één van de meest belangrijke dingen die wij kunnen geven, ondanks dat iemand homoseksueel is. Daarbij zou ik verwijzen naar Matteüs 22:39 Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Wens je veel sterkte toe, en ik hoop niet dat jouw openingsbericht van dit topic, het laatste schrijfsel is dat ik hier van jou heb mogen lezen.
Dit is niet de manier zoals ik het zou uitdrukken, maar ik vreesdenkertje21 schreef: De snoeiharde antwoorden weerspiegelden vaak totaal niets van de oneindig grote liefde van Jezus Christus. Als leeuwen worden de poorten van de verworven inzichten bewaakt. Als er iemand met vragen of twijfels kwam, werd gelijk een beroep gedaan op de forumregels.
dat het voor een deel waar is. Vooral als het om tere punten gaat
gaat er wel eens te snel een slot op.
Aan de andere kant blijven soms ook topics open met uitspraken die zich
falikant zich tegen de oude reformatorische leer keren...
Maar goed, een ieder kan het hier aanschouwen,
voor zover men nog wat onderscheidingsvermogen mag hebben.
Denkertje, het ga je goed!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Ik weet niet beter dan mijn 'postings' waren normaal.Auto schreef:Maar blijkbaar is klagen het enige wat je kan. Want geen enkele positieve opbouwende posting hebben we van jou kunnen lezen. Je lijkt net een plaat met een barst er in, we horen van jou alleen maar hetzelfde.
Ja, dat ik even uit mijn slof schoot m.b.t. het gebeurde in Kampen dan komt toch wel een beetje doordat er gemeld werd (in de dagbladen) dat de overleden kinderen op een 'refo'-school zaten en er op dit forum uitgebreid over werd gediscussieerd wat hun godsdienst dan wel niet zou kunnen zijn. Terwijl in Amsterdam kort ervoor een vrouw (moslima), een leidster van een kinderdagverblijf, door een onverlaat werd neergestoken waarover niet gerept werd. Notabene:zij liet ook nabestaanden achter, man en kinderen. Dat schoot me in het verkeerde keelgat: wel tegen kinderdagverblijven (want 'onze' gehuwde vrouwen werken niet, ellenlange postings); hetzelfde over de Jacobikerkgemeente (laat vrouwen toe in de ambten) ellenlange discussies, en zo kan ik wel even doorgaan. Bijbelvertaling, psalmberijming, allemaal zaken waarover verschillend wordt gedacht. Geloven in de stad: nu, ik woon zelf in de stad en daar is de kerk op sterven na dood. Ik wil de website van Ds At Polhuis ter lezing aanbevelen, het artikel (van een paar jaar geleden) over Ds Piet de Jong (ja, verre familie van de 'h(ik zou haast 'heilge' schrijven) verre familie van de 'onder ons' bekende wijlen Ds van der Poel) in het Ref. Dagblad, getiteld 'De mssionaris van Delfshaven' , zal ook nog wel te achterhalen zijn (vroeger 8 predikanten, in de glorietijd, nu slechts 1 plus 2 predikanten voor het missonaire werk. Dat is voor velen misschien een 'ver van mijn bed' show. Hetzelfde gebeurt in Amsterdam en Den Haag. Andere tijden vragen andere vormen, maar Gods Woord bestaat in eeuwigheid, of dat nou in oude vertaling en berijming of nieuwe, dat maakt niets uit.
Men brengt Gods Woord en de mensen komen en gaan meedoen. Het resultaat wellicht van vele gebeden, en dat vergeten we vaak.
God gaat (nog steeds) zijn ongekende gang....
Voor het overige: denk hier met zijn allen maar eens over na en ik blijf jullie volgen en wie weet....omt er wel weer eens een reactie op een of ander onderwerp van mij.