jvdg schreef:Hendrikus schreef:Bureaucraat schreef:Heeft Paulus met deze tekst bedoeld dat je nooit een zaak voor de rechter mag uitvechten?
Volgens mij bedoelt Paulus dus dat je een zaak met een individuele medebroeder uit de christelijke gemeente eerst moet proberen op te lossen zonder tussenkomst van de wereldlijke rechter. En dat je daarbij zelfs wel moet leren de minste te zijn, om de naam en zaak van koning Jezus niet te schaden.
Volgens mij is dit het juiste antwoord waarin de oplossing voor het onderhavige probleem wordt gegeven.
En ik spreek nu vanuit de (wereldse) praktijk.
Ik denk dat Paulus dit inderdaad bedoelt, maar de vraag is nu, of je deze lijn ook moet doortrekken naar een geschil tussen een individu en een instantie. Ik zal 2 cases wat nader uitwerken: (wel echt gebeurd, maar onherkenbaar gemaakt)
Casus 1:
In je kerkelijke gemeente zit een aantal banken achter je een medebroeder die een eigen bedrijf heeft, een dekdekkersbedrijf. Je erker lekt en dat komt door dakbedekking die aan vervanging toe is. Je belt je medebroeder op, om te vragen of hij deze klus wil klaren. Hij komt kijken en doet een voorstel: "Ik vervang de hele boel voor 500 euro." Je gaat akkoord en tekent een formulier. Halverwege de klus maakt je medebroeder steeds opmerkingne als: Je krijgt het wel bijna cadeau. etc. Als de klus geklaard is, zegt hij: Ja sorry, maar het viel tegen. Ik wil er eigenlijk 650 euro voor hebben. We kunnen het op 500 houden als we het 'zwart' doen. Je protesteert, maar hij duwt je een formulier onder de neus met je eigen handtekening, waar toch echt het bedrag van 650 op staat. Je medebroeder zegt: Hier praten we niet over, als ik nu die 500 contant van je krijg. (zwart dus)
Geldt de oproep van Paulus ook in dit geval?
Casus 2:
Je werkt op een reformatorische basisschool met een zorgleerling, die ook een rugzakje heeft, met extra begeleidingsgeld. In de loop van het jaar blijkt dat het kind echt veel beter op haar plek zou zijn op een MLK-school. In een zorgvuldig traject communiceer je dat met de ouders, die in eerste instantie veel lof voor de school hebben. Als de beslissing uiteindelijk valt, zijn de ouders toch zeer ontevreden en willen ze hun dochtertje op school houden.
Geldt de oproep van Paulus ook voor deze ouders?
((((Als topicstarter wil ik bij nader inzien met klem zeggen, dat ik geen discussie wil over zogenaamd leugenachtige kerkenraden, want daarvoor is de kerkelijk weg. Bovendien wordt dit topic dan gelijk weer 'vervuild' met allerlei terechte of onterecht frustraties.))))
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)