Wie is de Heere Jezus voor u?

aritha

Wie is de Heere Jezus voor u?

Bericht door aritha »

Ik moest voor een intervieuw antwoord geven op de bovenstaande vraag.
Als jij antwoord moest geven, wat zou jij dan zeggen?
:quoi
Laatst gewijzigd door aritha op 22 jun 2009, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Fjodor

Re: Wie is de Heere Jezus voor u?

Bericht door Fjodor »

Dat Hij mijn Heere en Heiland is.

Hij heeft de straf van God die op mij rust als gevolg van mijn zonden gedragen.
Hij is opgestaan uit de dood waardoor ook ik door het geloof in Christus het (eeuwige) leven mag ontvangen.
Hij regeert mijn leven zo dat ik in dit leven onlosmakelijk met Hem verbonden ben en ook mijn dagelijkse leven zo veel mogelijk met Hem en door Hem en tot Hem leef.

Miss lijkt dit wat theoretisch, maar dat is het echt niet.. Mijn zonden zijn heel concreet, het leven wat ik mag ontvangen en nu al mag leven is ook heel concreet.

Gr.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zoals staat in Psalm 23 zo is de Heere Jezus, Hij is tendiepste die Herder.
zie ook Romeinen 8 vers 32.

En in eigen woorden, de Heere Jezus is alles. Mijn Borg, Middelaar, Voorbidder, Koning, Herder, Profeet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
aritha

Bericht door aritha »

Hij is mijn Zaligmaker, mijn Vriend en Voleindiger van mijn geloof.
Laatst gewijzigd door aritha op 22 jun 2009, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom A Hawk

Bericht door Tom A Hawk »

aritha schreef:Ik moest voor een intervieuw antwoord geven op de bovenstaande vraag.
Als jij antwoord moest geven, wat zou jij dan zeggen?
:quoi
Hé, heb je op een JijDaar-avond gesproken?

Als ik die vraag zou stellen, zou het denk ik een beetje van het moment afhangen wat ik zou antwoorden. Soms ervaar ik Hem heel erg als Priester, soms weer als Profeet en soms vooral als Koning.
Ik zou ook kunnen zeggen: Hij is mijn Alles, maar dat moet je dan weer uitleggen. Terwijl het vaak te groot is om precies te zeggen wat en wie Hij is.
jvdg

Bericht door jvdg »

De HC omschrijft ons deze Middelaar kort en krachtig als volgt:

Zondag 6
18. Vr. Maar wie is deze Middelaar, Die tegelijk waarachtig God en een waarachtig rechtvaardig mens is?
Antw. Onze Heere Jezus Christus, Die ons van God tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking, en tot een volkomen verlossing geschonken is.

Als we Hem zo mogen kennen ontbreekt ons niets.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ziet, Ik leg in Sion een uitersten Hoeksteen, Die uitverkoren en dierbaar is; en: Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
U dan, die gelooft, is Hij dierbaar

Hij zeide tot hem ten derden maal: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, omdat Hij ten derden maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief, en zeide tot Hem: Heere! Gij weet alle dingen, Gij weet, dat ik U liefheb.
Da Capo

Bericht door Da Capo »

jvdg schreef:De HC omschrijft ons deze Middelaar kort en krachtig als volgt:

Zondag 6
18. Vr. Maar wie is deze Middelaar, Die tegelijk waarachtig God en een waarachtig rechtvaardig mens is?
Antw. Onze Heere Jezus Christus, Die ons van God tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking, en tot een volkomen verlossing geschonken is.

Is geen antwoord op de vraag. De vraag is/was persoonlijk gericht en vroeg niet om een antwoord hoe we het belijden, maar Wie Hij voor mij/jou/u persoonlijk is.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Hij is mijn Liefste, de Getrouwe, die Zijn werk voor mij voleinden zal.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
jvdg

Bericht door jvdg »

Da Capo schreef:

Zondag 6

Is geen antwoord op de vraag. De vraag is/was persoonlijk gericht en vroeg niet om een antwoord hoe we het belijden, maar Wie Hij voor mij/jou/u persoonlijk is.
Ik durf hier ten tonele van alle forummers, gastforummers, nieuwsgierigen etc. mijn zieleroerselen niet bloot te leggen.
Zij die dit wel kunnen, daar ben ik jaloers op.

De vraagstelling in dit topic vind ik ook veel tever gaan.
Het is toch geen wedstrijdje in de zin van hoever ben ik al gevorderd op de weg ten leven?
Of: Hoe en wie is de Heere Jezus voor mij?
Daarom verwees ik naar de HC.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik wil dan wel naar Romeinen 10 verwijzen.

8 Maar vervolgens zegt Mozes: ‘Het woord is dicht bij u, in uw mond en in uw hart’ – en dat betekent: de boodschap van het geloof die wij verkondigen, is dicht bij u. 9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’

Laten we niet bang zijn om daar openlijk voor uit te komen. Meer is niet nodig, daarin heb je helemaal gelijk, beste JvdG!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Fjodor

Bericht door Fjodor »

jvdg schreef:
Da Capo schreef:

Zondag 6

Ik durf hier ten tonele van alle forummers, gastforummers, nieuwsgierigen etc. mijn zieleroerselen niet bloot te leggen.

Het is toch geen wedstrijdje in de zin van hoever ben ik al gevorderd op de weg ten leven?

Nee Jvdg, het is inderdaad geen wedstrijd van hoe ver we al zijn op de weg ten leven. Maar ik vind de vraagstelling niet te ver gaan, eerlijk gezegd. De vraag hoe en wie de Heere Jezus voor mij is, is wel de belangrijkste vraag van het christelijk geloof..
We mogen juist getuigen dat wijzelf, uit onszelf nooit enige voortgang maken op de weg ten leven. Wanneer we dan getuigen mogen van wie de Heere Jezus voor ons is, dan doen we ook niet aan een wedstrijd, maar dan prijzen we daarmee enkel Zijn grote Naam, en het genadewerk dat Hij ook in ons leven verricht. Laat ons waken dat we het ook daarbij houden!

Maar over het blootleggen van zieleroerselen, daar hoeven we niet al te beducht voor te zijn. In de kern is ieder mens hetzelfde.. Iedere gelovige gaat een vergelijkbare weg met zijn Zaligmaker. Iedere gelovige moet zichzelf loslaten terwijl hij/zij dat niet wil. Ieder ervaart tegenstand daarvoor. Ieder zal terugvallen in zonden, ook al is het geloof in Christus er al. Ieder zal momenten kennen dat hij denkt dat hij het niet waardig is om voor Christus' uit te komen. Maar toch mag het, wat een schone genade! (Paulus refereert zelf ook vele malen naar zijn eigen geloofssituatie / geloofsgeschiedenis.)

Verder sluit ik me bij Marnix aan. [bijbel]Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered.[/bijbel] Meer is niet nodig.

gr
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Fjodor schreef:
jvdg schreef:
Da Capo schreef:

Zondag 6

Nee Jvdg, het is inderdaad geen wedstrijd van hoe ver we al zijn op de weg ten leven. Maar ik vind de vraagstelling niet te ver gaan, eerlijk gezegd. De vraag hoe en wie de Heere Jezus voor mij is, is wel de belangrijkste vraag van het christelijk geloof..
We mogen juist getuigen dat wijzelf, uit onszelf nooit enige voortgang maken op de weg ten leven. Wanneer we dan getuigen mogen van wie de Heere Jezus voor ons is, dan doen we ook niet aan een wedstrijd, maar dan prijzen we daarmee enkel Zijn grote Naam, en het genadewerk dat Hij ook in ons leven verricht. Laat ons waken dat we het ook daarbij houden!

Maar over het blootleggen van zieleroerselen, daar hoeven we niet al te beducht voor te zijn. In de kern is ieder mens hetzelfde.. Iedere gelovige gaat een vergelijkbare weg met zijn Zaligmaker. Iedere gelovige moet zichzelf loslaten terwijl hij/zij dat niet wil. Ieder ervaart tegenstand daarvoor. Ieder zal terugvallen in zonden, ook al is het geloof in Christus er al. Ieder zal momenten kennen dat hij denkt dat hij het niet waardig is om voor Christus' uit te komen. Maar toch mag het, wat een schone genade! (Paulus refereert zelf ook vele malen naar zijn eigen geloofssituatie / geloofsgeschiedenis.)

Verder sluit ik me bij Marnix aan. [bijbel]Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered.[/bijbel] Meer is niet nodig.

gr
Zoals de apostel Petrus ons leert, moeten we altijd bereid zijn te antwoorden wat de hoop is die in ons leeft.

Mijn enige troost is dat ik niet tot mijzelf toebehoor, maar dat Christus ook voor mij aan het kruis geleden heeft. Dat ik al mijn betrouwen op Hem mag stellen. Dat ik een klein beginsel van de nieuwe gehoorzaamheid hebben mag.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
helma

Bericht door helma »

álles.....
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik las deze topic gisteravond voor het eerst.

Zie nu net de laatste reactie van Helma: ALLES!!!

Dat antwoord had ik in gedachten, maar is dat zo bij mij?
Er is veel gebeurd in mijn leven. De Heere heeft mij getrokken en op de knieën gedwongen.
Ik mag weten van vergeving.
Maar ik ken ook mijn dagelijkse leven. Mijn drukte waardoor ik hem vaak nog vergeet en in de dagelijkse waan verder ga. Hebben we dat niet allemaal?

Maar toch, ik kan de dag niet zonder Hem. De start en het einde. En ook vaak tussendoor heb ik mijn stille momenten zoals Nehemia het ook had.
Dan kan ik zeggen, ja, Hij is mij alles, want ik kán gewoon niet meer zonder Hem in mijn leven. Met al mijn beperkingen.
En als ik val, ja dan doen mijn knieën pijn, veel pijn. Maar toch mag ik van Zijn ondersteuning weten. Door het vallen mag ik Hem alleen maar meer nodig hebben.
Zoals een kind dat leert lopen ook vaak valt. Moeder kan het niet altijd opvangen en dan zijn er vaak tranen. Maar moeder komt altijd met een pleister, een zacht doekje en tenslotte en vooral met een liefdevolle omhelzing als troost. Moeder is alles voor dat kind.

Nee, de vraagstelling gaat niet te ver. Het is geen wedstrijd. Het is wel getuigen van Hem die vraagt om van Hem te getuigen en die het waard is dát er over Hem gesproken wordt. Naar mijn mening wordt dat zeker in de rechterflank te weinig gedaan omdat daar een angst is om door mensen veroordeeld te worden.
Ik vind het een prachtige vraag omdat die juist een kans geeft óm te getuigen.
Laatst gewijzigd door Lourens op 23 jun 2009, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Plaats reactie