Als jij antwoord moest geven, wat zou jij dan zeggen?

Hé, heb je op een JijDaar-avond gesproken?aritha schreef:Ik moest voor een intervieuw antwoord geven op de bovenstaande vraag.
Als jij antwoord moest geven, wat zou jij dan zeggen?
Is geen antwoord op de vraag. De vraag is/was persoonlijk gericht en vroeg niet om een antwoord hoe we het belijden, maar Wie Hij voor mij/jou/u persoonlijk is.jvdg schreef:De HC omschrijft ons deze Middelaar kort en krachtig als volgt:
Zondag 6
18. Vr. Maar wie is deze Middelaar, Die tegelijk waarachtig God en een waarachtig rechtvaardig mens is?
Antw. Onze Heere Jezus Christus, Die ons van God tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking, en tot een volkomen verlossing geschonken is.
Als we Hem zo mogen kennen ontbreekt ons niets.
Ik durf hier ten tonele van alle forummers, gastforummers, nieuwsgierigen etc. mijn zieleroerselen niet bloot te leggen.Da Capo schreef:Is geen antwoord op de vraag. De vraag is/was persoonlijk gericht en vroeg niet om een antwoord hoe we het belijden, maar Wie Hij voor mij/jou/u persoonlijk is.jvdg schreef:De HC omschrijft ons deze Middelaar kort en krachtig als volgt:
Zondag 6
18. Vr. Maar wie is deze Middelaar, Die tegelijk waarachtig God en een waarachtig rechtvaardig mens is?
Antw. Onze Heere Jezus Christus, Die ons van God tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking, en tot een volkomen verlossing geschonken is.
jvdg schreef:Ik durf hier ten tonele van alle forummers, gastforummers, nieuwsgierigen etc. mijn zieleroerselen niet bloot te leggen.Da Capo schreef:Is geen antwoord op de vraag. De vraag is/was persoonlijk gericht en vroeg niet om een antwoord hoe we het belijden, maar Wie Hij voor mij/jou/u persoonlijk is.jvdg schreef:De HC omschrijft ons deze Middelaar kort en krachtig als volgt:
Zondag 6
Zij die dit wel kunnen, daar ben ik jaloers op.
De vraagstelling in dit topic vind ik ook veel tever gaan.
Het is toch geen wedstrijdje in de zin van hoever ben ik al gevorderd op de weg ten leven?
Of: Hoe en wie is de Heere Jezus voor mij?
Daarom verwees ik naar de HC.
Zoals de apostel Petrus ons leert, moeten we altijd bereid zijn te antwoorden wat de hoop is die in ons leeft.Fjodor schreef:jvdg schreef:Ik durf hier ten tonele van alle forummers, gastforummers, nieuwsgierigen etc. mijn zieleroerselen niet bloot te leggen.Da Capo schreef:Is geen antwoord op de vraag. De vraag is/was persoonlijk gericht en vroeg niet om een antwoord hoe we het belijden, maar Wie Hij voor mij/jou/u persoonlijk is.jvdg schreef:De HC omschrijft ons deze Middelaar kort en krachtig als volgt:
Zondag 6
Het is toch geen wedstrijdje in de zin van hoever ben ik al gevorderd op de weg ten leven?
Daarom verwees ik naar de HC.
Nee Jvdg, het is inderdaad geen wedstrijd van hoe ver we al zijn op de weg ten leven. Maar ik vind de vraagstelling niet te ver gaan, eerlijk gezegd. De vraag hoe en wie de Heere Jezus voor mij is, is wel de belangrijkste vraag van het christelijk geloof..
We mogen juist getuigen dat wijzelf, uit onszelf nooit enige voortgang maken op de weg ten leven. Wanneer we dan getuigen mogen van wie de Heere Jezus voor ons is, dan doen we ook niet aan een wedstrijd, maar dan prijzen we daarmee enkel Zijn grote Naam, en het genadewerk dat Hij ook in ons leven verricht. Laat ons waken dat we het ook daarbij houden!
Maar over het blootleggen van zieleroerselen, daar hoeven we niet al te beducht voor te zijn. In de kern is ieder mens hetzelfde.. Iedere gelovige gaat een vergelijkbare weg met zijn Zaligmaker. Iedere gelovige moet zichzelf loslaten terwijl hij/zij dat niet wil. Ieder ervaart tegenstand daarvoor. Ieder zal terugvallen in zonden, ook al is het geloof in Christus er al. Ieder zal momenten kennen dat hij denkt dat hij het niet waardig is om voor Christus' uit te komen. Maar toch mag het, wat een schone genade! (Paulus refereert zelf ook vele malen naar zijn eigen geloofssituatie / geloofsgeschiedenis.)
Verder sluit ik me bij Marnix aan. [bijbel]Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered.[/bijbel] Meer is niet nodig.
gr
Nee, de vraagstelling gaat niet te ver. Het is geen wedstrijd. Het is wel getuigen van Hem die vraagt om van Hem te getuigen en die het waard is dát er over Hem gesproken wordt. Naar mijn mening wordt dat zeker in de rechterflank te weinig gedaan omdat daar een angst is om door mensen veroordeeld te worden.Ik durf hier ten tonele van alle forummers, gastforummers, nieuwsgierigen etc. mijn zieleroerselen niet bloot te leggen.