Naar aanleiding van het boekje 'Voor u verbroken' wil ik deze vraag stellen, die als afsluiting van de 'vrijdag' staat.
Spreekt u met anderen over uw geloofservaringen?
Welke voordelen brengt het je?
Kleven er ook gevaren aan? Hoe kan je die gevaren onderkennen en eraan ontkomen.
Spreken over geloofservaringen.
Re: Spreken over geloofservaringen.
Als het hart daarvan vol is, loopt de mond over.
Zulks gebeurt niet te pas en te onpas.
Maar als er "ruimte" is komt er weerwoord, en dat kan zeer zegenrijk zijn.
Dat is winst.
Maar het kan ook leiden tot hoogmoed: zie wat ik ervaren en ondervonden heb, dan is er geen oor meer voor de ander, en dan zal God niet aan Zijn eer komen.
Dat is verlies.
Dat is winst.
Maar het kan ook leiden tot hoogmoed: zie wat ik ervaren en ondervonden heb, dan is er geen oor meer voor de ander, en dan zal God niet aan Zijn eer komen.
Dat is verlies.
Over mezelf praat ik niet zomaar.
Soms vind ik het gemakkelijker om met de kinderen in het algemeen over de dienst van de Heere te praten, dan over mezelf.
Ik bedoel, over mijn bekering, hoe ik ervoor was en erna...dat gaat nog wel. Maar over mijn worstelingen van nu, mijn 'jagen naar heilig leven', de teleurstellingen...dat houdt ik liever voor mezelf.
Ik ontdek dat ik helemaal niet zo mededeelzaam ben.
Alleen als het in een gesprek past.
Daar moet ik eigenlijk wat aangaan doen.
Soms vind ik het gemakkelijker om met de kinderen in het algemeen over de dienst van de Heere te praten, dan over mezelf.
Ik bedoel, over mijn bekering, hoe ik ervoor was en erna...dat gaat nog wel. Maar over mijn worstelingen van nu, mijn 'jagen naar heilig leven', de teleurstellingen...dat houdt ik liever voor mezelf.
Ik ontdek dat ik helemaal niet zo mededeelzaam ben.

Alleen als het in een gesprek past.
Daar moet ik eigenlijk wat aangaan doen.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Hier kan mee instemmen.jvdg schreef:Als het hart daarvan vol is, loopt de mond over.
Dat is winst.
Dat is verlies.
Ik zou er nog aan toe willen voegen, dat er ook een plicht is, m.n. richting jonge mensen. Spreek veel en vrijmoedig over wat de Heere je wilde leren, ook als je tot je eigen schande moet erkennen dat het niet allemaal zo levendig gesteld is, op het moment dat ze willen luisteren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Bert Mulder
- Contacteer:
1 Petrus 3:15
Maar heiligt God den Heere in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk die u rekenschap afeist van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
Dat eist ook dat we zo leven, dat men kan zien dat je een andere hoop hebt dan de wereld.
Maar heiligt God den Heere in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk die u rekenschap afeist van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
Dat eist ook dat we zo leven, dat men kan zien dat je een andere hoop hebt dan de wereld.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
het is heel verschillend met wie je praat
als je met iemand een 'klik' hebt gaat het vaak vanzelf
ik vind het altijd handiger als iemand concrete vragen stelt
het scheelt als je weet dat iemand de Heere ook liefheeft. Als er herkenning is praat het makkelijker
(al is dat moeilijker naarmate die persoon zelf ook moeite heeft om zich te uiten)
als dat niet zo is vind ik het heel lastig praten.
Vaak heb je dan ook het idee dat er eigenlijk geen belangstelling voor is
als je met iemand een 'klik' hebt gaat het vaak vanzelf
het scheelt als je weet dat iemand de Heere ook liefheeft. Als er herkenning is praat het makkelijker
(al is dat moeilijker naarmate die persoon zelf ook moeite heeft om zich te uiten)
als dat niet zo is vind ik het heel lastig praten.
Vaak heb je dan ook het idee dat er eigenlijk geen belangstelling voor is
-
Ja, Bert dat is het, woorden zonder een leven dat spreekt, zijn hol, hoe vaak worden christenen daar niet op aangesproken.Bert Mulder schreef:1 Petrus 3:15
Er zij zoveel "belijders" maar ons hele leven moet een getuige zijn van de hoop en verwachting waaruit we leven!
kijk, zo werkt het bij mij nou ookhelma schreef:

Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Bert Mulder schreef:1 Petrus 3:15
Dat is zo belangrijk,want ik denk als je ook iets uitstraalt zeggen ook woorden zoveel meer.
Makkelijker gezegd dan gedaan trouwens.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Ja, hoe vul je dat practisch in?Margriet schreef:Bert Mulder schreef:1 Petrus 3:15
Dat is zo belangrijk,want ik denk als je ook iets uitstraalt zeggen ook woorden zoveel meer.
Makkelijker gezegd dan gedaan trouwens.