Synode OGGiN

Reformer

Synode OGGiN

Bericht door Reformer »

Op de vandaag gehouden synodevergadering is besloten om dhr. P. van Veen uit Hazerswoude per 24 juni a.s. beroepbaar te stellen (dit houdt in: beroepbaar als 'lerend ouderling').

bron: prekensite
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
albion

Re: Synode OGGiN

Bericht door albion »

Reformer schreef:Op de vandaag gehouden synodevergadering is besloten om dhr. P. van Veen uit Hazerswoude per 24 juni a.s. beroepbaar te stellen (dit houdt in: beroepbaar als 'lerend ouderling').

Waren er nog die zich geroepen voelde tot het predikambt?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Reformer

Bericht door Reformer »

albion schreef:
Reformer schreef:Op de vandaag gehouden synodevergadering is besloten om dhr. P. van Veen uit Hazerswoude per 24 juni a.s. beroepbaar te stellen (dit houdt in: beroepbaar als 'lerend ouderling').

Waren er nog die zich geroepen voelde tot het predikambt?
De 'commissie van onderzoek' vergaderd jaarlijks in januari. Het toelaten van nieuwe 'studenten' was vandaag dus niet aan de orde.
Wel had ook dhr. Van Houdt beroepbaar gesteld kunnen worden, aangezien hij tegelijkertijd met dhr. Van Veen is toegelaten, maar dat is dus blijkbaar niet gebeurd.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Wat houdt een "lerend ouderling" in?
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

zusterelly schreef:Wat houdt een "lerend ouderling" in?
Zie 1 Tim 5:17 (met kanttekening 34).
zusterelly

Tiberius schreef:
Dus zij mogen wel "preken" maar niet de sacramenten bedienen?
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

zusterelly schreef:
Tiberius schreef:
juist
~~Soli Deo Gloria~~
zusterelly

Hendrikus schreef:
zusterelly schreef:
Tiberius schreef:
juist
zoals ik 1 Tim 5:17 lees, had je toen dus ouderlingen die leerden en ouderlingen die regeerden. Dat was als het ware gescheiden van elkaar. Nu heb je (voornamelijk) ouderlingen die leren (preek lezen) en regeren. (Of valt preek lezen niet onder leren?)
Het volgende komt nu bij mij op:(ik ga nu wel behoorlijk off topic sorry daarvoor, maar ik vind dit wel interessant)
Wie bediende de sacramenten in de tijd van 1 Tim.?
Zijn die lerende ouderlingen uit 1 Tim. niet de predikanten zoals wij die nu kennen?
Zie ik het goed dat het in onze tijd niet gescheiden is. De ouderlingen leren en regeren.
Als dit klopt zouden wij dat nu ook niet zo moeten scheiden? ( ik denk dan bijv aan het predikanten tekort wat op deze manier niet meer die impact zou hebben dan wat dat nu heeft.)
freek

Bericht door freek »

zusterelly schreef:
Hendrikus schreef:
zusterelly schreef:
Tiberius schreef:Zie 1 Tim 5:17 (met kanttekening 34).
juist
zoals ik 1 Tim 5:17 lees, had je toen dus ouderlingen die leerden en ouderlingen die regeerden. Dat was als het ware gescheiden van elkaar. Nu heb je (voornamelijk) ouderlingen die leren (preek lezen) en regeren. (Of valt preek lezen niet onder leren?)
Het volgende komt nu bij mij op:(ik ga nu wel behoorlijk off topic sorry daarvoor, maar ik vind dit wel interessant)
Wie bediende de sacramenten in de tijd van 1 Tim.?
Zijn die lerende ouderlingen uit 1 Tim. niet de predikanten zoals wij die nu kennen?
Zie ik het goed dat het in onze tijd niet gescheiden is. De ouderlingen leren en regeren.
Als dit klopt zouden wij dat nu ook niet zo moeten scheiden? ( ik denk dan bijv aan het predikanten tekort wat op deze manier niet meer die impact zou hebben dan wat dat nu heeft.)
Wij hebben geen ouderlingen die leren, alleen ouderlingen die regeren. Het lezen van een preekje is geen invulling geven aan het lerend ouderlingschap. Bijbels gezien mogen ouderlingen dus ook het Woord bedienen. Zou inderdaad dus een goede oplossing voor het predikantentekort zijn, al moet ik zeggen dat ik sommige ouderlingen niet graag zou horen preken.
hmprff

Bericht door hmprff »

freek schreef: Wij hebben geen ouderlingen die leren, alleen ouderlingen die regeren. Het lezen van een preekje is geen invulling geven aan het lerend ouderlingschap. Bijbels gezien mogen ouderlingen dus ook het Woord bedienen. Zou inderdaad dus een goede oplossing voor het predikantentekort zijn, al moet ik zeggen dat ik sommige ouderlingen niet graag zou horen preken.
Maar zeker als je een paar mensen in de ouderlingenbank hebt zitten die theologie gestudeerd hebben, zou dat toch een prima oplossing zijn... Ik snap het nog steeds niet waarom er wel 'preken' gelezen worden van Wulfert Floor, maar dat er tegenwoordig geen oefenaars meer zijn...
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

De bekende Bart Roest... was voorganger, maar was geen dominee... en in de GG was net de Lerende Ouderling afgeschaft... Dus dan maar de titel "voorganger"?
In feite was er volgens mij geen verschil...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Theodorus

Bericht door Theodorus »

Uit het RD (http://www.refdag.nl):

Synode OGG: Staat beknibbelt op positie kerk

BARNEVELD – De staat beknibbelt in toenemende mate op de positie van de kerk in de samenleving. Religie mag nauwelijks nog een rol spelen in het publieke domein. De maatschappij wil vrijwel geen rekening meer houden met God en Zijn Woord.

Deze constateringen vielen woensdag te beluisteren tijdens de tweejaarlijkse synode van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, die in Barneveld bijeen was.

Bij de behandeling van het rapport over het kerkelijk statuut en kerkelijke procedures bleek bezorgdheid over de positie van de kerk.

De synode onderstreepte het belang van heldere kerkelijke regels en eenduidig handelen. „Vooral in kerkelijke geschillen is een duidelijk toetsingskader gewenst.”

De synode aanvaardde als kerkelijk statuut de gereviseerde tekst van de Dordtse Kerkordgie, aangevuld met een handleiding voor de inrichting en het bestuur van de gemeenten. In de handleiding is onder meer de positie van de kerkelijke organen en deputaatschappen samengevat.

De synode werd woensdagmorgen geopend door ds. T. Klok (Urk), die stilstond bij Johannes 16:1-15. Tot preses en scriba werden respectievelijk ds. A. Kort (Krimpen aan den IJssel) en oud. J. B. Philibert (Geldermalsen) gekozen.

Lerend ouderling

Op voorstel van de commissie van onderzoek werd proponent P. van Veen (Hazerswoude) beroepbaar gesteld als lerend ouderling in de Oud Gereformeerde Gemeenten. Zijn beroepbaarstelling gaat over drie weken in. De proponentsperiode van J. A. van Houdt (Poortvliet) is met één jaar verlengd.

Bij de behandeling van de rapportages van de verschillende deputaatschappen memoreerde de algemene kas bijzondere noden de steunverlening na natuurrampen in China en Birma. Tevens wordt vanuit de algemene kas ondersteuning geboden aan een nierdialysepatiënt die niet verzekerd is.

Bij het rapport van deputaten gehandicaptenzorg kwam opnieuw de gewenste verankering van de stichting Adullam voor gehandicaptenzorg in kerkelijke gemeenten aan de orde. Vanuit de raad van advies werd toegezegd voortaan een (publieks­versie) van het Adullam-jaar­verslag aan de gemeenten toe te zenden.

Psychosociale zorg

Deputaten ouderenzorg gaven een toelichting op de bouw van een complex ouderenwoningen in Stavenisse, dat eind dit jaar betrokken zal worden.

Het deputaatschap psychosociale hulpverlening lichtte de vraagbaakfunctie toe binnen het kerkelijk bureau te Barneveld ter ondersteuning van ambts­dragers.

Kerkenraadsleden worden steeds vaker en intensiever betrokken bij psychosociale problemen in gezinnen. In het najaar van 2008 zijn over dit onderwerp twee ambtsdragersbijeenkomsten gehouden, die in een behoefte bleken te voorzien.

Kerkelijk statuut

Uitvoerig stond de synode stil bij de voortschrijdende secularisatie in de samenleving, die ook het kerkelijk leven niet voorbijgaat.

„De aversie tegen Bijbelse normen en waarden wordt gevoed door de multireligieuze samenleving. Andere religies dan de christelijke godsdienst vragen hun plaats. Ook worden kerken geconfronteerd met vergunningen die bij de overheid moeten worden aangevraagd, waar­van men voorheen was vrijgesteld.”

„Vanwege de vragen die vanuit de samenleving op de kerk afkomen, is het van het grootste belang dat gemeenten zaken zelf goed op orde hebben”, aldus het advies aan de synode.

Met algemene instemming werd de handleiding voor de inrichting en het bestuur van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland aanvaard. Het is de bedoeling dat de tekst van het kerkelijk statuut voor ambts­dragers beschikbaar komt.

De synode besteedde een deel van de middag in comité aan de afhandeling van drie appel­zaken.

In zijn slotwoord sprak preses ds. Kort zijn blijdschap uit over de grote mate van eensgezindheid waarin de synode bijeen was geweest en de besluiten had genomen.

„Er werd iets van de onderlinge liefde gevoeld”, aldus de predikant. „Er mochten ware kermers gevonden worden aan de troon der genade.”
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

hmprff schreef:Maar zeker als je een paar mensen in de ouderlingenbank hebt zitten die theologie gestudeerd hebben, zou dat toch een prima oplossing zijn... Ik snap het nog steeds niet waarom er wel 'preken' gelezen worden van Wulfert Floor, maar dat er tegenwoordig geen oefenaars meer zijn...
Ach, ik heb wel meegemaakt dat er aan het eind van de dienst gezegd werd "De gelezen preek was van wijlen dominee Wulfert Floor". Klaar is Kees.
~~Soli Deo Gloria~~
zusterelly

-DIA- schreef:De bekende Bart Roest... was voorganger, maar was geen dominee... en in de GG was net de Lerende Ouderling afgeschaft... Dus dan maar de titel "voorganger"?
In feite was er volgens mij geen verschil...
Weet je ook waarom in de GG het lerend ouderling is afgeschaft?
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Dat is door ds. Kersten afgeschaft omdat deze niet in de DKO voorkomt. De laatste oefenaar binnen de Ger.Gem. was oefenaar Romijn. Daarom zijn er nu alleen nog studenten en kandidaten.

Binnen de Oud Ger. Gem. is deze 'functie' wel blijven bestaan. Alleen heten ze geen oefenaars meer, maar 'proponenten' zolang ze geen eigen gemeente hebben en 'lerend-ouderling' als ze wel een eigen gemeente hebben. Ze worden dan ook bevestigd als ouderling, mbv het formulier voor ouderlingen, alleen omdat zij ook 'leren' worden ze 'lerend-ouderling' genoemd.

Om het nog extra moeilijk te maken: de thans beroepbare heer P. van Veen is ouderling in de OGG Benthuizen, en daarom nu ook al lerend-ouderling. J.A. van Houdt en A.F.R. van de Veen zijn geen ambtsdrager, daarom alleen proponent.
Gesloten