Belijdenis doen, hoezo?

Belijdenis doen

Niet zinvol.
0
Geen stemmen
Ik zie het als een persoonlijke geloofsgetuigenis.
28
65%
Gewoon doen, anders mag je je kind niet laten dopen.
1
2%
Aanvaarding van datgene, wat mijn ouders beloofden.
4
9%
Ik zie meer uit naar een herdoop
4
9%
Voor mij is het moeilijk, ik weet niet of ik echt geloof
1
2%
Ik wil bij de gemeente horen
4
9%
Ik stel het uit tot ik weet dat mijn zonden vergeven zijn
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 43

Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Avi »

Is het zinvol?
Of alleen maar een kerkelijke traditie?
Of...

Hoe zien jullie dit. En iwe weet iets van de herkomst?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Afgewezen »

Je moet het zelf weten, hoor, maar waarom zo'n spervuur aan vragen op dit forum? Wat wil je daarmee?
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Hinde »

Nou, ik ben ook wel benieuwd naar de reacties.

Eén van de vragen die ik daar altijd gelijk bij heb gaat over de noodzaak van belijdenis voor je je kind mag laten dopen.
Waarom moet je je eigen geloof eerst op zo'n manier kunnen belijden voor je je kind mag laten dopen?
De doop is door de Heere ingesteld. Belijdenis is door mensen erbij bedacht (als ik het goed begrijp).
Dan mag het tweede het eerste toch niet verhinderen?
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door hmprff »

Hinde schreef:Nou, ik ben ook wel benieuwd naar de reacties.

Eén van de vragen die ik daar altijd gelijk bij heb gaat over de noodzaak van belijdenis voor je je kind mag laten dopen.
Waarom moet je je eigen geloof eerst op zo'n manier kunnen belijden voor je je kind mag laten dopen?
De doop is door de Heere ingesteld. Belijdenis is door mensen erbij bedacht (als ik het goed begrijp).
Dan mag het tweede het eerste toch niet verhinderen?
ik vind het juist goed! Wat er beloofd wordt bij de Doop, kan alleen als je gelooft.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Hinde »

Maar wat heeft mensen het 'recht gegeven' om naast wat God in de Bijbel zegt opeens een 'geloofsbelijdenis' in te lassen?
Wat is geschiedkundig de reden geweest om dit nodig te veronderstellen?
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Kippetje »

Hinde schreef:Nou, ik ben ook wel benieuwd naar de reacties.

Eén van de vragen die ik daar altijd gelijk bij heb gaat over de noodzaak van belijdenis voor je je kind mag laten dopen.
Waarom moet je je eigen geloof eerst op zo'n manier kunnen belijden voor je je kind mag laten dopen?
De doop is door de Heere ingesteld. Belijdenis is door mensen erbij bedacht (als ik het goed begrijp).
Dan mag het tweede het eerste toch niet verhinderen?
Toch is dat niet overal zo. Een bevriend echtpaar heeft 3 kinderen laten dopen in de hervormde kerk (later HHK) terwijl één van de ouders geen belijdenis heeft gedaan.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier toch wel van opkeek.
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Hinde »

Klopt; ik begreep dat het bij de HHK hier 'in de buurt' ook zo is, hoewel het niet de voorkeur heeft.
Maar bij de Ger. Gem. niet.
Blijkbaar is de HHK daar soepeler in? Kan zoiets plaatsgebonden zijn?
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Kippetje »

Hinde schreef:Klopt; ik begreep dat het bij de HHK hier 'in de buurt' ook zo is, hoewel het niet de voorkeur heeft.
Maar bij de Ger. Gem. niet.
Blijkbaar is de HHK daar soepeler in? Kan zoiets plaatsgebonden zijn?
Geen idee
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Tiberius »

Hinde schreef:Klopt; ik begreep dat het bij de HHK hier 'in de buurt' ook zo is, hoewel het niet de voorkeur heeft.
Maar bij de Ger. Gem. niet.
Blijkbaar is de HHK daar soepeler in? Kan zoiets plaatsgebonden zijn?
Nee, dat is niet plaatsgebonden.
In de Ger. Gem. moet je belijdenis afgelegd hebben (of beloven, dat zo spoedig mogelijk te doen), alvorens je je kind kan laten dopen.

Bij de oude Hervormde Kerk mochten ook niet-leden hun kinderen laten dopen; een mogelijkheid die door thuislezers nogal eens benut werd. Dus dat zal in de HHK ook wel kunnen.

Ergens hier op het forum staat nog een discussie tussen Memento en mij over dit onderwerp. Als je Memento's bijdragen leest, verneem je de visie van de HHK.
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Hinde »

Waarom 'vindt de Ger. Gem.' dan dat de belijdenis een noodzaak is om te kunnen dopen?
Waarom mag je een drempel leggen voor een sacrament dat de Heere zelf heeft ingesteld?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Tiberius »

Hinde schreef:Waarom 'vindt de Ger. Gem.' dan dat de belijdenis een noodzaak is om te kunnen dopen?
Waarom mag je een drempel leggen voor een sacrament dat de Heere zelf heeft ingesteld?
Omdat dat dezelfde drempel is (Handelingen 8 : 36/37: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Lourens »

Voor mij betekent het belijdenis doen: het belijden van je eigen geloof ten overstaan van de gemeente.

Twee kinderen van mij mogen dit jaar belijdenis doen maar ik het het niet als afsluiting van mijn doopbelofte. Die gaat onverminderd door.
Juist als ze gekozen hebben en de belijdenis gedaan hebben komt het op ze af, niet voor niets is de belijdenisgroet: Welkom in de strijd!.

En mijn doopbelofte geldt voor mij ook voor mijn kleinkinderen als ik die mag krijgen.

Maar de bijbelse achtergrond van de belijdenis, daar heb ik nooit over nagedacht. Daar ben ik wel belangstellend naar.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Hinde »

De belijdenis is dan toch al in de doop begrepen?
Waarom dat dan nog eens apart willen? Wat was historisch gezien daar de reden van?
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Lourens »

Hinde schreef:De belijdenis is dan toch al in de doop begrepen?
Waarom dat dan nog eens apart willen? Wat was historisch gezien daar de reden van?
Vroeg je dit aan mij, Hinde?

Mijn doop was geen belijdenis omdat ik nog niets wist en de Heere niet kende in mijn leven.
Ik heb net geantwoord als vader, terugkijkend naar de belofte die ik bij de doop van mijn kinderen heb gedaan en nu uitkijkend naar de belijdenis van diezelfde kinderen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Hinde »

Mijn vraag was in reactie op wat Tiberius schreef.

Maar ik bedoelde dat als je je kind wilt laten dopen je daarmee tegelijk je geloof belijdt.
Ik vraag me af waarom iemand in het verleden heeft bedacht dat dat losgekoppelt moet worden. En waarom daar zo aan vast wordt gehouden?
Plaats reactie