schuldig aan dood Jezus

barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

schuldig aan dood Jezus

Bericht door barjan »

/
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Re: schuldig aan dood Jezus

Bericht door sander »

barjan schreef:ik heb een vraag: staan de verworpenen schuldig aan de dood van Jezus als Jezus niet voor hen geleden heeft?
dit vind ik een heel lastige vraag die veel meer vragen oproept.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat zelfs ook de uitverkorenen schuldig zijn aan Zijn dood. Hoe worden anders onze zonden vergeven?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: schuldig aan dood Jezus

Bericht door freek »

Hmm, ik snap even niet wat je bedoelt :quoi
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: schuldig aan dood Jezus

Bericht door barjan »

/
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Re: schuldig aan dood Jezus

Bericht door sander »

freek schreef:Hmm, ik snap even niet wat je bedoelt :quoi
Wie ik? Ik bedoel: Allemaal zijn we schuldig aan zijn dood. Mc. Cheyne: En dacht er niet aan dat ik zelf door mijn schuld. Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.
Hoe kan er vergeving der zonden zijn zonder bloed van Christus? Door onze zonden (lees schuld) moest Hij de dood in gaan.

(ik kan het best verkeerd zien, heb hier nooit zo bij stil gestaan)
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: schuldig aan dood Jezus

Bericht door barjan »

/
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Re: schuldig aan dood Jezus

Bericht door sander »

barjan schreef:
sander schreef:
freek schreef:Hmm, ik snap even niet wat je bedoelt :quoi
Wie ik? Ik bedoel: Allemaal zijn we schuldig aan zijn dood. Mc. Cheyne: En dacht er niet aan dat ik zelf door mijn schuld. Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.
Hoe kan er vergeving der zonden zijn zonder bloed van Christus? Door onze zonden (lees schuld) moest Hij de dood in gaan.

(ik kan het best verkeerd zien, heb hier nooit zo bij stil gestaan)
dat is toch algemene verzoening?
als iedereen schuldig is, dan heeft Jezus toch geleden vanwege de zonden van iedereen?
hoe kun je anders schuldig zijn? snap je mijn probleem?
Niet helemaal en ik snap denk ik mijn eigen post ook niet meer... :slurp
Maar het gaat vaak niet om dat Christus niet zou geleden hebben voor iedereen en dat mensen daarom verloren gaan (1 Tim 2,6 Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen), mensen gaan verloren omdat ze niet in de Zoon van God geloofden!

Maar ik weet niet of je dit bedoeld. Ik stop even met deze discussie tot ikzelf een mening heb die ik kan verwoorden... :huhu
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: schuldig aan dood Jezus

Bericht door barjan »

/
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 13:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: schuldig aan dood Jezus

Bericht door freek »

sander schreef:
freek schreef:Hmm, ik snap even niet wat je bedoelt :quoi
Wie ik? Ik bedoel: Allemaal zijn we schuldig aan zijn dood. Mc. Cheyne: En dacht er niet aan dat ik zelf door mijn schuld. Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.
Hoe kan er vergeving der zonden zijn zonder bloed van Christus? Door onze zonden (lees schuld) moest Hij de dood in gaan.

(ik kan het best verkeerd zien, heb hier nooit zo bij stil gestaan)
Ik bedoelde eigenlijk barjan. Inmiddels zie ik wel waarover het gaat.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: schuldig aan dood Jezus

Bericht door Marnix »

barjan schreef:
sander schreef:
freek schreef:Hmm, ik snap even niet wat je bedoelt :quoi
Wie ik? Ik bedoel: Allemaal zijn we schuldig aan zijn dood. Mc. Cheyne: En dacht er niet aan dat ik zelf door mijn schuld. Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.
Hoe kan er vergeving der zonden zijn zonder bloed van Christus? Door onze zonden (lees schuld) moest Hij de dood in gaan.

(ik kan het best verkeerd zien, heb hier nooit zo bij stil gestaan)
dat is toch algemene verzoening?
als iedereen schuldig is, dan heeft Jezus toch geleden vanwege de zonden van iedereen?
hoe kun je anders schuldig zijn? snap je mijn probleem?
Iedereen is schuldig want Jezus droeg de zonden van allen. Daardoor is er ook voor allen redding als ze zich tot Hem bekeren. En daarom kon Jezus zeggen: Kom tot mij allen die vermoeid en belast zijn. Daarom kon Hij zeggen: De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. God had de wereld zo lief dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.

Daarom gingen de apostelen niet met een boodschap de wereld in dat je alleen gered kan worden als je uitverkoren bent. Ze riepen iedereen op zich te bekeren en wie dat deed werd gered.

En Johannes schrijft in 1 Joh 2:

Kinderen, ik schrijf u dit opdat u niet zondigt. Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige. Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.

Kortom, Jezus dood was voldoende om iedereen te redden. Maar alleen wie in Hem geloven worden gered. Allen die zondaren zijn zijn schuldig, aan zijn dood maar buiten dat zijn ze ook schuldig. En er is slecht redding te verkrijgen bij Hem. Jezus dood is er niet om mensen schuldig te maken maar te bevrijden van schuld. Daarom snap ik niet zo goed waarom je vraag zo relevant is. Zoals in Joh 3 staat: Wie gelooft wordt niet veroordeeld, wie niet gelooft is reeds veroordeeld. En dat zij Hij al voor zijn sterven en opstanding.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: schuldig aan dood Jezus

Bericht door barjan »

/
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: schuldig aan dood Jezus

Bericht door Marnix »

Ik snap wat je bedoelt, maar zie dat zelf niet zo. We moeten uitkijken dat we de zwaarte van het lijden gaan laten afhangen van het aantal mensen dat gered moest worden.

Stel: Jij bent de enige uitverkorene op de hele wereld, van het begin tot toen. Je bent in zonde gevallen en je moet gered worden. Had het lijden dan ook een stuk minder kunnen zijn? 1 zweepslag, 1 spottende grap, geen doornenkroon, geen pijnlijke kruisdood maar een snelle dood, 3 minuten duisternis, 5 minuten in het graf en daarna de opstanding? Als er 1 miljoen uitverkorenen meer waren geweest, had Jezus lijden dan nog een stuk zwaarder geweest moeten zijn? Was Hij dan langer gemarteld, had Hij een nog zwaardere dood gekregen en had Hij dan 4 dagen in het graf moeten blijven?

Zo werkt dat niet. Daarnaast denk ik niet dat je het zinloos kan noemen als mensen wel de mogelijkheid krijgen. Nu gaat wie verloren gaat niet verloren omdat er toch geen redding voor hem mogelijk was maar omdat hij die redding afwijst. Dat het aanbod er wel is tekent Gods grote liefde en genade. Mensen kunnen nooit zeggen: Ik kon niet. God zal zeggen: Jullie hebben het niet gewild.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: schuldig aan dood Jezus

Bericht door barjan »

/
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: schuldig aan dood Jezus

Bericht door Marnix »

Ik snap het nog niet helemaal maar om het wat duidelijker te krijgen ga ik op je punten in:

1. Stel, de uitverkorenen zijn alleen schuldig aan de dood van Jezus, de niet-uitverkorenen zijn wel schuldig maar niet aan de dood van Jezus. Wat is dan je probleempunt?

2. Stel dat Jezus is alle zonden droeg maar alleen wie in Hem geloven worden gered, wat is dan je probleempunt? Zoals ik al aangaf: De zwaarte, lengte etc van het lijden is niet aan het aantal mensen dat uiteindelijk door dat lijden gered worden gebonden. Daarnaast is er aanbod van genade voor iedereen maar dat wil niet zeggen dat iedereen gered wordt. De Bijbel zegt immers dat alleen ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

God biedt dus redding aan iedereen en de voorwaarde is geloof. Hoe dat zich precies verhoudt met uitverkiezing en dat God het moet geven weet ik niet maar volgens mij leert de Bijbel een algemeen aanbod van genade en tegelijkertijd uitverkiezing en dat God het moet geven en we er niet uit vrije wil voor kiezen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: schuldig aan dood Jezus

Bericht door barjan »

/
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie