Streed Jezus tegen de zonde?
Streed Jezus tegen de zonde?
Naar aanleiding van een pb-discussie, de volgende vraag/vragen. Streed Jezus tegen de zonde op de wijze zoals elke christen tegen de zonde strijdt? Zijn de verzoekingen van Jezus dezelfde verzoekingen als wij die hebben? Had Jezus in zonde kunnen vallen?
Wat betekenen deze teksten in dit verband.
"Want Hem die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons zonde gemaakt, opdat wij zouden worden: gerechtigheid van God in Hem" (2Kor5:21)
"Want wij hebben geen hogepriester die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles is verzocht op gelijke wijze als wij, maar zonder zonde" (heb.4:15)
"Want Hem die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons zonde gemaakt, opdat wij zouden worden: gerechtigheid van God in Hem" (2Kor5:21)
"Want wij hebben geen hogepriester die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles is verzocht op gelijke wijze als wij, maar zonder zonde" (heb.4:15)
-
Re: Streed Jezus tegen de zonde?
Jezus had zeker in zonde kunnen vallen. Anders had de saten Hem immers niet verzocht?freek schreef:Naar aanleiding van een pb-discussie, de volgende vraag/vragen. Streed Jezus tegen de zonde op de wijze zoals elke christen tegen de zonde strijdt? Zijn de verzoekingen van Jezus dezelfde verzoekingen als wij die hebben? Had Jezus in zonde kunnen vallen?
Ten enenmale onmogelijk, omdat Hij ook Gods Zoon is.Johannes 3:16 schreef:]
Jezus had zeker in zonde kunnen vallen. Anders had de saten Hem immers niet verzocht?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-
Waarom verzocht satan Hem dan?albion schreef:Ten enenmale onmogelijk, omdat Hij ook Gods Zoon is.Johannes 3:16 schreef:]
Jezus had zeker in zonde kunnen vallen. Anders had de saten Hem immers niet verzocht?
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 22:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Omdat de satan Jezus als mens zag, ik heb een boek van MacGowan die een boek geschreven heeft over de listen van de satan. Hij legde uit (als ik me niet vergis, maar ik zal het nog eens opzoeken) dat satan pas wist dat hij het verloren had, toen de Heere Jezus aan het kruis riep: Het is volbracht. Toen is de satan's kop vermorzelt.Johannes 3:16 schreef:Waarom verzocht satan Hem dan?albion schreef:Ten enenmale onmogelijk, omdat Hij ook Gods Zoon is.Johannes 3:16 schreef:]
Was het geen laatste stuiptrekking van Satan?Johannes 3:16 schreef:Waarom verzocht satan Hem dan?albion schreef:Ten enenmale onmogelijk, omdat Hij ook Gods Zoon is.Johannes 3:16 schreef:]
Of: wist Satan toen dat Jezus God in het vlees was?
Mooie gedachten om te overdenken.freek schreef: Was het geen laatste stuiptrekking van Satan?
Laten we in deze zorgvuldig formuleren en ons menselijk denken niet te zeer leidend laten zijn. (Geldt mij ook.) Zomaar wat losse gedachten.
1.
Als de satan de mens verzoekt en verleidt tot de zonde, dan doet hij dat altijd met succes als Christus in ons strijdt. Waarom? Omdat hij altijd aansluiting vindt bij ons verdorven hart. Dat maakte de verzoekingen die de Heere Jezus moest verdragen zo totaal anders dan de onze. Hij was de volstrekt reine en zuivere. Bij Hem kwamen de aanvallen echt alleen van buitenaf en niet (zoals bij ons) ook van binnenuit.
2.
De satan is de meest onderschatte vijand van de mens. Als Jezus niet ook een Goddelijke natuur had gekend, dan zou zijn menselijke natuur wellicht bezweken zijn voor satan. Toch triomfeert Hij voor 100% ook als mens en heeft daarmee als de 2e Adam overwonnen waar de 1e Adam verloor.
3.
Laten we ook Hebreeën 4 vers 15 bij dit gesprek betrekken: "Want wij hebben geen Hogepriester, Die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde."
Hij heeft de zwakheid van de menselijke natuur aan den lijve ondervonden en weet dat wij vallen als we ook te maken hebben met een vervloekte, verdorven natuur. Daarom ook het wonder dat de apostel Johannes kan schrijven in 1 Johannes 2 vers 1: Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;
4.
Als er Eén is geweest die werkelijk de geestelijke wapenrusting ten volle heeft gebruikt, is het Jezus wel geweest. Het valt op dat in de verzoeking in de woestijn en aan het kruis Hij vooral het zwaard des Geestes hanteert, nl. Zijn eigen Woord. Wellicht is dat voor ons het meest onderschatte wapen tegen de satan.
1.
Als de satan de mens verzoekt en verleidt tot de zonde, dan doet hij dat altijd met succes als Christus in ons strijdt. Waarom? Omdat hij altijd aansluiting vindt bij ons verdorven hart. Dat maakte de verzoekingen die de Heere Jezus moest verdragen zo totaal anders dan de onze. Hij was de volstrekt reine en zuivere. Bij Hem kwamen de aanvallen echt alleen van buitenaf en niet (zoals bij ons) ook van binnenuit.
2.
De satan is de meest onderschatte vijand van de mens. Als Jezus niet ook een Goddelijke natuur had gekend, dan zou zijn menselijke natuur wellicht bezweken zijn voor satan. Toch triomfeert Hij voor 100% ook als mens en heeft daarmee als de 2e Adam overwonnen waar de 1e Adam verloor.
3.
Laten we ook Hebreeën 4 vers 15 bij dit gesprek betrekken: "Want wij hebben geen Hogepriester, Die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde."
Hij heeft de zwakheid van de menselijke natuur aan den lijve ondervonden en weet dat wij vallen als we ook te maken hebben met een vervloekte, verdorven natuur. Daarom ook het wonder dat de apostel Johannes kan schrijven in 1 Johannes 2 vers 1: Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;
4.
Als er Eén is geweest die werkelijk de geestelijke wapenrusting ten volle heeft gebruikt, is het Jezus wel geweest. Het valt op dat in de verzoeking in de woestijn en aan het kruis Hij vooral het zwaard des Geestes hanteert, nl. Zijn eigen Woord. Wellicht is dat voor ons het meest onderschatte wapen tegen de satan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik vind dergelijke dogmata altijd een beetje Roomsig. Het is net zoiets als die roomse coupletjes van 'er is een Kindeke geboren op aard'. 't At pap uit een pannetje en 't maakte Zich niet vuil 2x 't Viel op de aarde en 't had er geen buil 2x
Dat laten wij (als we het al zingen) er altjd maar buiten.
Als Jezus niet kón zondigen, in hoeverre was Hij dan echt mens? Dan was Hij toch meer God dan mens.
En wat betekent het dan dat Hij niet gezondigd heeft. Hij heeft het toch verdiend?
Of zit het hele heilsplan toch anders in elkaar. Is het gewoon God Die vanaf de val alle schuld op Zich genomen heeft? En wist men dat in de schaduwendienst allang? En had het allemaal ook zonder Christus gekund?
Dat laten wij (als we het al zingen) er altjd maar buiten.
Als Jezus niet kón zondigen, in hoeverre was Hij dan echt mens? Dan was Hij toch meer God dan mens.
En wat betekent het dan dat Hij niet gezondigd heeft. Hij heeft het toch verdiend?
Of zit het hele heilsplan toch anders in elkaar. Is het gewoon God Die vanaf de val alle schuld op Zich genomen heeft? En wist men dat in de schaduwendienst allang? En had het allemaal ook zonder Christus gekund?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-
Nou en of. Denk aan de kindermoord te Bethlehem.freek schreef:Was het geen laatste stuiptrekking van Satan?Johannes 3:16 schreef:Waarom verzocht satan Hem dan?albion schreef:Ten enenmale onmogelijk, omdat Hij ook Gods Zoon is.Johannes 3:16 schreef:]
-
Klopt. Christus als laatste Adam heeft gedaan wat de eerste Adam niet deed.Luther schreef: 4.
Het had zelfs niet zonder de opstanding van Christus gekund.refo schreef:
En had het allemaal ook zonder Christus gekund?
Maar als je zegt dat de tweede Adam niet kon zondigen, is Hij toch minder mens dan de eerste Adam, die dat blijkbaar wel kon.Johannes 3:16 schreef:Klopt. Christus als laatste Adam heeft gedaan wat de eerste Adam niet deed.Luther schreef: 4.
--------------
-
Daarom denk ik ook dat Christus wel degelijk kon zondigen. Hij was echt niet minder mens dan Adam.refo schreef:Maar als je zegt dat de tweede Adam niet kon zondigen, is Hij toch minder mens dan de eerste Adam, die dat blijkbaar wel kon.Johannes 3:16 schreef:Klopt. Christus als laatste Adam heeft gedaan wat de eerste Adam niet deed.Luther schreef: 4.