verhaal met een moraal

Plaats reactie
jakobmarin

verhaal met een moraal

Bericht door jakobmarin »

Waarom geen topic openen voor mooie (korte) verhalen met moralen? ;)
Een man kwam laat thuis van zijn werk, moe en geïrriteerd. Zijn zoontje van vijf zat op de stoep voor de deur op hem te wachten.
'papa mag ik je iets vragen?'
'ja natuurlijk, wat is er?'
'Papa, hoeveel verdien je per uur?'
'dat zijn jouw zaken niet, waarom vraag je zulke dingen?' zei de vader kwaad.
'ik wil het gewoon weten. Alsjeblieft vertel het mij, hoeveel verdien je per uur?'
'als je het echt wil weten, ik verdien € 14,00 per uur'
'oh', antwoordde de zoon met zijn hoofd gebogen en zei: 'papa mag ik alsjeblieft € 7,00 lenen?'

De vader werd furieus: 'Als dat de enige reden is waarom je mij dat vraagt zodat je geld kan lenen om één of ander dom speelgoedje te kopen dan mag je nu onmiddellijk naar boven en naar je bed. En denk er maar over na waarom je zo egoïstisch bent. Ik ga niet elke dag hard gaan werken voor zulke kinderlijke onnozelheden.'

De jongen ging stil naar zijn kamer en sloot de deur.
De man zat neer en werd nog bozer over de vragen van zijn zoontje. Hoe durft hij zulke dingen te vragen alleen maar om geld te krijgen?
Na een uurtje of zo was de man gekalmeerd en begon hij na te denken:
Misschien moest het kind echt wel dringend iets kopen met die €7,00, en eigenlijk vroeg het kind nooit veel om geld.
De man ging naar de kamer van het kindje en deed de deur open.
'Slaap je?', vroeg de vader.
'Neen, papa, ik ben wakker', zei de zoon.
'Ik heb eens nagedacht, misschien was ik te hard voor je. Het is een lange dag geweest en ik heb mij op jou afgereageerd. Hier is de zeven euro die je gevraagd hebt.'
De jongen lachtte en zette zich rechtop. 'Dank je papa!', riep hij. Dan nam hij vanonder zijn kussen nog wat geldstukken.
De man zag dat de jongen al geld had en begon weer boos te worden.
De jongen zat stil zijn geld te tellen, en keek dan naar zijn vader.
'Waarom vraag je mij geld als je al geld hebt?', gromde de vader.
'Omdat ik eerst nog niet genoeg had, maar nu wel', antwoordde de jongen.

'Papa, ik heb €14,00 nu. Kan ik nu een uur van je tijd kopen? Alsjeblieft kom morgen een uurtje vroeger naar huis. Ik zou graag samen met jou eten.'
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
JolandaOudshoorn

Re: verhaal met een moraal

Bericht door JolandaOudshoorn »

hartverscheurend en confronterend!!! Hoeveel zijn onze kinderen waard??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jvdg

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:hartverscheurend en confronterend!!! Hoeveel zijn onze kinderen waard??
Eens.
Wat een wijze les.
Laten wij het ter harte nemen.
wim

Bericht door wim »

Ik laat me niet omkopen door m'n kinderen. Zeker niet voor zo'n belachelijk laag bedrag. :D
jvdg

Bericht door jvdg »

wim schreef:Ik laat me niet omkopen door m'n kinderen. Zeker niet voor zo'n belachelijk laag bedrag. :D
Heb jij enig besef wat € 7,== in dit verband waard is?
In het kader van dit verhaal is het juist een zeer groot bedrag.

Mijn advies: Lees het verhaal nog eens goed door.
wim

Bericht door wim »

jvdg schreef: Heb jij enig besef wat € 7,== in dit verband waard is?
Jawel, een half uurtje van papa's tijd. Da's niet veel.
jvdg

Bericht door jvdg »

wim schreef:
jvdg schreef: Heb jij enig besef wat € 7,== in dit verband waard is?
Jawel, een half uurtje van papa's tijd. Da's niet veel.
Volgens mij is dat te weinig.

Een kinderloze man.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Een afgewezen sollicitant

Een zekere gemeente raakte vacant, een ouderling deelde toen aan de kerkeraad mede een brief te hebben ontvangen van een predikant die zich aanbood. Hoewel de kerkeraad van mening was, dat een dergelijke manier van handelen niet te pas kwam, was men toch nieuwsgierig naar de inhoud en afzender.
Hij luidde aldus:

"Weleerwaarde en Eerwaarde Heren,
Aangezien ik vernam, dat er een vacature in uw gemeente is, heb ik de vrijheid genomen naar deze open plaats te solliciteren. Ik heb heel wat eigenschappen, die u -naar ik meen- zult waarderen. Ik heb in mijn leven met kracht mogen preken, dat de mensch kennis der zonde bekomt door de Wet. Bovendien heb ik altijd de mensen verkondigd, dat God zondaren wil bekeren en dat het enkel vrije genade is, als de mens bekeerd wordt. Ook heb ik enig succes als auteur gehad. Sommigen zeggen dat ik goed organiseren kan. In de meeste plaatsen, waar ik geweest ben, heb ik een leidende rol gespeeld. Maar er zijn sommige die enige dingen op me tegen hebben. Ik ben boven de vijftig. Ik heb nooit op enige plaats langer gepreekt dan drie of vier jaar achter elkaar! Sommige standplaatsen heb ik moeten verlaten, nadat door mijn werk onenigheden en opstootjes waren voortgekomen.
Ik moet toegeven dat ik drie keer in de gevangenis heb gezeten, maar dat was niet door mijn schuld. Mijn gezondheid is niet best, hoewel ik nog een heleboel werk verzetten kan. Ik heb in mijn oude vak moeten werken om er iets bij te verdienen teneinde rond te komen.
De gemeenten waar ik gearbeid heb waren heel klein, ofschoon ze waren gelegen in grote steden. Met de kerkelijke kopstukken in de verschillende plaatsen waar ik heb gearbeid heb ik niet al te best kunnen opschieten. Zelfs hebben enkele hunner mij bedreigd en voor de rechter gedaagd en nog erger - mij lichamelijk letsel toegebracht. Administratief kan ik maar slecht uit de weg. Men weet van mij te vertellen, dat ik zelfs vergeet, wie ik gedoopt heb.
Toch hoop ik dat u mij kunt gebruiken. Ik zal mijn uiterste best doen, ook als ik met mijn handen zal moeten werken voor enige bijverdienste."

Na de voorlezing van de brief bleef het even stil in de vergadering van de kerkeraad. Toen vroeg de voorlezer van de brief of de broeders interesse hadden. Het
antwoord luidde, dat ze hem voor hun gemeente onmogelijk konden gebruiken; een man die boven de vijftig, die ziekelijk was, twist veroorzaakte, lastig van aard en verstrooid was, en die de gevangenis van binnen goed kende! Ze voelden zich beledigd, dat zo'n man zich voor hun gemeente durfde aanbieden. Alleen zouden ze nog even willen weten wie die sollicitant was.

De ouderling antwoordde: "De apostel Paulus…"

(Daarna biechtte hij eerlijk op, dat hijzelf de brief had opgesteld aan de hand van Bijbelse gegevens over Paulus' leven en arbeid. Hij wilde wel eens zien hoe de kerkenraad zou reageren en wat voor predikant verlangd werd!)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Die onderste geloof ik niet. Had na een paar regels al door dat het over Paulus ging. Een beetje kerkenraad ruikt zoiets moeiteloos.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Misschien speelt het verhaal zich af in wat lichtere kringen dan wij gewend zijn: daar zijn de kerkenraden wellicht wat minder bijbelvast.
Zover ik weet komt een sollicitatie van een predikant in de gereformeerde gezindte niet voor. Het is altijd (dacht ik) andersom. Bovendien wijst de aanhef daar op.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:Misschien speelt het verhaal zich af in wat lichtere kringen dan wij gewend zijn: daar zijn de kerkenraden wellicht wat minder bijbelvast.
Zover ik weet komt een sollicitatie van een predikant in de gereformeerde gezindte niet voor. Het is altijd (dacht ik) andersom. Bovendien wijst de aanhef daar op.
Tiberius, ik kom uit de lichtere kringen en juist daar weten ze meer van de praktische informatie van de bijbel dan bij de 'zwoeare'. De zware kringen zijn meer gefocused op de geestelijke informatie van de bijbel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
Tiberius schreef:Misschien speelt het verhaal zich af in wat lichtere kringen dan wij gewend zijn: daar zijn de kerkenraden wellicht wat minder bijbelvast.
Tiberius, ik kom uit de lichtere kringen en juist daar weten ze meer van de praktische informatie van de bijbel dan bij de 'zwoeare'. De zware kringen zijn meer gefocused op de geestelijke informatie van de bijbel.
Ik bedoel nog lichter.
In "zwaardere" kringen schrijven predikanten geen sollicitatiebrief en zit er (zover ik weet) maar één predikant in de kerkenraad. Dus ja.
refo

Bericht door refo »

Kaw schreef:
Sommigen destilleren zelfs geestelijke informatie uit een verhaal met een moraal.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rens

Bericht door Rens »

hou nou eens op met die haarkloverijen............het gaat om de moráál van het verhaal.....en jullie halen er weer van alles en nog wat bij.

ik kende het verhaal al enkele jaren, en vond het altijd al een knap voorbeeld van hoe men op slechts sumiere en in het op het oog springende enkele details ingaat zónder de werkelijke mens te kennen.

er is ook een gelijksoortig verhaal, een sollicitatie die door de Heer zou zijn geschreven.......resultaat van de beoordeling van de kerkenraad was gelijk overigens.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie